با ما در ارتباط باشید: 0314566
تگ عنوان (Title tag) چیست؟ چرا استفاده درست از آن اهمیت دارد؟
تاثیر عنوان صفحات در سئو سایت

تگ عنوان یکی از عناصر مهم یک صفحه وب نامیده می شود. تگ عنوان در نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود و بر روی سئو سایت و بهبود نتایج در موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار است. عنصر عنوان یک صفحه وب به معنای شرح دقیق و مختصر از محتوای صفحه است. این عنصر هم برای سئو داخلی سایت و هم کاربران بسیار مهم است.

نمونه کد در صفحه وب

<head><title>Example Title</title></head>

فرمت بهینه عنوان صفحه

کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه – ... | نام برند

طول مناسب عنوان صفحه برای موتورهای جستجو

گوگل به طور معمول ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر اول از یک تگ عنوان را به طور کامل نمایش می دهد و اگر بیشتر از این مقدار باشد ادامه تگ عنوان را به صورت "..." نمایش می دهد. شما سعی نمایید تگ عنوان صفحات خود را کمتر از ۵۵ کاراکتر نگه دارید.

چرا عناوین صفحات مهم هستند؟

عنوان صفحه تاثیر زیادی بر سئو وب سایت شما خواهد داشت و می توانید با تعریف درست این تگ، ورودی سایت خود را از گوگل افزایش دهید. این تگ در سه مکان کلیدی نمایش داده می شود که به توضیح هر کدام در ذیل پرداخته ایم:

1) نمایش عنوان صفحه در موتورهای جستجو
2) نمایش عنوان صفحه در مرورگرها
3) نمایش عنوان صفحه در اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی

 1) نمایش عنوان صفحه در موتورهای جستجو

زمانیکه کاربران در موتورهای جستجو کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو می کنند، اولین خطی که در نتایج نمایش داده می شود عنوان صفحه شما است که در تگ متا تعریف کرده اید. همین امر موجب اهمیت سئو عنوان صفحه می شود که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

چنانچه سایت شما در موتورهای جستجو (گوگل،..) رتبه خوبی داشته باشد، یک عنوان خوب برای صفحات می تواند، می تواند یک عامل تعیین کننده باشد برای اینکه آیا کسی بر روی لینک سایت شما کلیک کند یا خیر.

انتخاب عنوان صفحه، سئو سایت

 2) نمایش عنوان صفحه در مرورگرها

مرورگرهای پر استفاده مانند فایرفاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر، اپرا و ... همگی عنوان صفحه را در بالای پنجره‌های خود به نمایش می گذارند.

وقتی شخصی به صورت همزمان تعداد زیادی از صفحات را در تب های مختلف مرورگر باز کند، مرورگر می تواند عناوین صفحات بر روی این تب ها را نگهداری کند تا کاملا مشخص و قابل تشخیص برای افراد باشد.
در واقع عناوین ساده و منحصر به فرد به همراه استفاده از کلمات کلیدی در عناوین باعث می شود که افراد صفحه موردنظر خود را از بین تب های زیاد و مختلف مرورگر، پیدا کند.

انتخاب عنوان صفحه، سئو وب سایت

3) نمایش عنوان صفحه در اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که شما لینک وب سایت تان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، به طور پیش فرض تگ عنوان صفحه نمایش داده می شود.
به یاد داشته باشید برخی از شبکه های اجتماعی ( از جمله فیس بوک، توییتر)، دارای متا تگ های خود هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که عناوین متفاوتی نسبت به عناوین صفحات خود انتخاب و به اشتراک بگذارید.

چطور یک تگ عنوان مناسب بنویسیم؟

در نتایج جستجو اولین چیزی که به چشم میخورد خط آبی رنگ با کلمات درشت تر است که عنوان صفحه را در خود جای داده است. شما باید با استراتژی سئو، بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا سایت شما را از میان دیگر نتایج پیشنهادی گوگل انتخاب کنند.

در اینجا توصیه های مهمی در رابطه با انتخاب عنوان صفحه مناسب برای سئو و اهداف مفید دیگر، ذکر خواهد شد:

1- تعداد کاراکتر ها

همان طور که در بالا گفته شد، اگر تعداد کاراکترهای عنوان صفحات بیش از یک طول خاص باشد، در نتایج جستجو حذف می شود. طول بهینه بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر می باشد. بسیاری از متخصصین سئو استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحات خود برای اهداف رتبه بندی وب سایت استفاده می کنند.
اگر عنوان صفحه شما بیش از اندازه طولانی باشد، ممکن است موتورهای جستجو، ادامه عناوین را حذف و با نقطه چین ("...") نمایش دهد و این موضوع باعث می شود، کلمات کلیدی و مهم در عناوین نمایش داده شود.

ما به صورت کلی توصیه می کنیم عناوین خود را زیر 60 کاراکتر انتخاب کنید.

بعضی از کاراکترها به صورت طبیعی فضای بیشتری می گیرند.

کاراکتری مانند حرف بزرگ "W" نسبت به کاراکترهای "i" یا "t" که به صورت حروف کوچک هستند، فضای بیشتری می گیرد. به نمونه های زیر دقت کنید:

در عنوان اولی، 77 کاراکتر را به صورت کامل نمایش می دهد زیرا "ittl" در "littlest" بسیار باریک است.

در عنوان دومی، پس از 42 کاراکتر، سایر کاراکترهای عنوان به صورت نقطه چین نمایش داده می شود و این موضوع به دلیل استفاده از حروف بزرگی مانند "W" می باشد.

استراتژی سئو، تاثیر عنوان صفحات

سعی کنید چنانچه در عناوین صفحات از حروف انگلیسی استفاده می کنید، از حروف بزرگ به صورت کامل (Upper Case) استفاده نکنید. چون ممکن است خواندن آنها برای بازدید کنندگان جستجو، دشوار باشد و همچنین ممکن است، در گوگل به صورت کامل نشان داده نشود. 

درنظر داشته باشید، ممکن است موتورهای جستجو در حد محدودیتی معقول، نمایش عناوین را به صورت متفاوت از آنچه شما برای برچسب عنوان انتخاب می کنید، قرار دهد. به عنوان مثال، گوگل ممکن است نام تجاری شما را به ادامه عنوان صفحه اضافه کند. 

باید بدانید عناوین صفحات شما در نتایج جستجو، ظاهر می شوند و شما برای استفاده از یک عنوان طولانی هیچ محدودیتی ندارید ولی بهتر است، خود را جای یک بازدید کننده قرار دهید و مثل او فکر کنید تا بتوانید بهترین عنوان را برای صفحه خود انتخاب کنید.

2- استفاده مطلق از کلمات کلیدی برای عناوین

در حالی که هیچ گونه محدودیتی برای انتخاب عناوین طولانی در الگوریتم های گوگل وجود ندارد، چنانچه شما عنوان صفحه را فقط با کلمات کلیدی تکمیل کنید، تاثیر منفی ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال فرض کنید عنوان صفحه را به صورت زیر وارد کنید:

فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی

استفاده از کلمات کلیدی صفحه در عنوان امری طبیعی بوده و بر سئو شما تاثیرگذار است ولی دلیلی ندارد که کلمات را دو یا سه بار بکار ببرید. استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در عنوان ممکن است موجب شود گوگل صفحه شما را به عنوان اسپم شناسایی کند.

3- عدم استفاده از عنوان صفحه تکراری

انتخاب عنوان صفحه نباید تکراری باشد. تا جایی که گوگل در وبمستر خود صفحاتی که عنوان یکسانی دارند را شناسایی کرده و تذکر میدهد، اگر تعداد صفحات شما بسیار زیاد است و امکان تعیین عنوان صفحه بصورت دستی برای شما وجود ندارد، حداقل برای صفحه اول و صفحات مهم سایت عنوان صفحه را مشخص کرده و استراتژی سئو را مدنظر قرار دهید.

با استفاده از گوگل وبمستر می توانید مشاهده نمایید که کدام یک از صفحات شما عنوان تکراری دارند و آن ها را مرتبط با محتوای صفحه بهینه نمایید.

4- قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای عنوان

برای بهبود وضعیت سئو صفحه، کلمات کلیدی اصلی خود را در ابتدای عنوان صفحه قرار دهید. زیرا:

  • موتورهای جستجو صفحاتی که کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه وجود دارد را بیشتر به کاربران پیشنهاد میدهند.
  • کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه توجه بیشتری از کابران را جلب می کند و شانس کلیک برروی سایت شما را افزایش میدهد.
  • جلب توجه کلمات کلیدی موجود در عنوان صفحه نرخ کلیک CTR سایت شما را در گوگل افزایش میدهد که موجب بالاتر آمدن شما در نتایج موتور جستجوی گوگل می شود.

از کلمات کلیدی مهم در تگ عنوان صفحات خود استفاده نمایید تا نرخ کلیک وب سایت شما افزایش یابد و رتبه بندی وب سایت شما ارتقا یابد.

5- استفاده از نام تجاری در عنوان صفحه

بسیاری از وب سایت ها از نام برند خود در تگ عنوان استفاده می کنند. 
عنوان صفحه اصلی سایت شما باید نام شرکت را در ابتدای خو داشته باشد و برای صفحات داخلی سایت بهتر است که نام شرکت در انتهای عنوان صفحه قرار گیرد و اطلاعات مهمتر را در ابتدای آن قرار دهید.

6- استفاده از عنوان جذاب برای مشتری

از آنجایی که عنوان صفحات در سئو وب سایت موثر و مهم است، به یاد داشته باشید، عناوین جذاب و مفیدی انتخاب کنید تا بازدید کننده را به کلیک بر روی آن ترغیب کند.

هنگامی که عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می شود، اولین عامل بین بازدید کننده و نام شرکت شما می باشد. 

چرا گوگل از تگ عنوان صفحات شما استفاده نمی کند؟

1. استفاده زیاد از کلمات کلیدی در عنوان

تگ های زیادی استفاده می کنید!
همیشه به یاد داشته باشید تعداد برچسب های مطالب یا همان کلمات کلیدی هر صفحه حداکثر از ۸ تا ۱۰ عدد بیشتر نشود. گوگل در الگوریتم جدید خود از این نکته استفاده کرده تا سایت هایی که تگ های زیادی استفاده می کنند را کم ارزش نموده و اکثر مواقع آنرا به عناونی که بیشتر برای جستجوی کاربران مفید است،  بازنویسی می کند.

2. عنوان مطالب شما با چیزی که کاربر در گوگل جستجو می کند هماهنگی ندارد!

کلمات کلیدی سایت خود و همچنین عنوان سایت را همیشه در نظر بگیرید. همیشه باید عنوانی انتخاب کنید که کاربر با جستجوی عبارت مورد نظر خود به راحتی آنرا ببیند. 

اگر عنوان شما به خوبی عنوانی که گوگل انتخاب و بازنویسی می کند، نباشد، احتمال کمی وجود دارد تا کاربری که چیزی را در گوگل جستجو می کند و آن چیزی که می خواهد پیدا نکند، بر روی آن لینک کلیک کند. بنابراین در این موارد گوگل عنوان مناسب را تعیین می کند.

3. شما تگ های دیگری دارید

گاهی اوقات شما از تگ های دیگر نیز دارید (تگ صفحه فیسبوک یا تویتر). گوگل تصمیم میگیرد از این تگ ها استفاده کند که به خودی خود موضوع بدی نیست اما ممکن است باعث شود نتایج  نامرتبط در صفحه جستجو نمایش داده شود. عنوان متا نقش مهمی در انتقال اطلاعات شما برای کاربران در هنگام مشاهده نتایج گوگل دارد و باید مرتبط با محتوا انتخاب شود. کلیک کاربران بر روی نتایج گوگل وابسته به همین نکته است و با انتخاب صحیح آن می توانید شانس خود را برای جذب باردید کننده بیشتر افزایش دهید.

4.  DMOZ شما قدیمی است

سایت های مرجع که بقیه وبسایت های موجود در اینترنت را براساس زمینه فعالیت دسته بندی می کنند وب دایرکتوری می نامیم. ثبت لینک در آنها می تواند بصورت دستی یا اتوماتیک انجام گیرد و در حالت اتوماتیک احتمال قرار گرفتن در دسته بندی نامناسب زیاد بوده و ممکن است سایت شما در وب دایرکتوری نامناسبی ثبت شود. 

شاید شما هم خیلی جاها به عبارتی به اسم لیست DMOZ برخورد کرده باشید و از خودتان پرسیده باشید که DMOZ چیست.DMOZ درواقع یک دایرکتوری بزرگ از سایت های اینترنتی است. پروژه ای کد باز است که شما می توانید سایت خود را در آن ثبت کنید و این کار برای شما محاسن بسیار زیادی خواهد داشت و یک بک لینک خوب هم برای شما تولید می کند.

Dmoz از طریق موتورهای جستجوی AOL ، گوگل ، Lycos و... این لینک ها را جمع آوری می کند. به کمک این ابزار می توانید بررسی کنید که سایت شما در این دایرکتوری ثبت شده است یا خیر!

5 از 5