با ما در ارتباط باشید: 0314566
دامنه ir
دامنه ir

دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است.

پسوند دامنه .ir یا ir Domain مخفف IRAN می باشد و مربوط به کشور جمهوری اسلامی ایران است.

دامنه آی آر یک دامنه ملی است. این دامنه جزو سری دامنه های ccTLD یا Country Code Top Level Domain می باشد.

متولی ثبت دامنه های کشور ایران واحد ثبت دامنه مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات IPM یا ایرنیک زیر نظر سازمان جهانی ICANN می باشد و ثبت این دامنه ها غیر مستقیم توسط نمایندگان ثبت یا مستقیم توسط خود مرکز امکان پذیر است.

پسوند ir برای تمامی اشخاص، شرکتها، سازمانها، مراکز آموزشی و وزارتخانه ها قابل ثبت است و نیاز به هیچگونه مدرک شناسایی خاصی برای ثبت این نوع پسوند دامنه نیست.

مزایای ثبت دامنه .ir

– این نوع پسوند دامنه در مقایسه با پسوند های دیگر دامنه مانند com، net، org و ... ارزان تر است.

– بدلیل آنکه این نوع دومین ها توسط مرکز ثبت دامنه (مرکز تحقیقات فیزیک نظری)  به ثبت می رسد، مالکیت این دومین ها نسبت به سایر پسوند های دامنه که توسط شرکت های بین المللی خارج از ایران به ثبت می رسد، قابل اعتماد تر است. ضمن اینکه دامنه ها با استناد به اطلاعات کامل شخص، شرکت، سازمان یا موسسه، در این مرکز بصورت دقیق و چشمی بررسی و سپس به ثبت نهایی می رسد.

– احتمال آزاد بودن دامنه انتخابی شما با پسوند دامنه آی آر نسبت به سایر پسوند های دامنه، بیشتر است.

معایب دامنه .ir

– بدلیل اینکه ایران در لیست کشورهای تحریم شده قرار دارد، محدودیت هایی از جمله عدم امکان قرارگیری تبلیغات گوگل، همچنین عدم امکان داشتن گواهینامه SSL برروی این نوع دامنه وجود دارد. *Secure socket Layer يا SSL پورتکل امنی است كه بوسيله Netscape براي انتقال اطلاعات بصورت محرمانه روی اينترنت بوجود آمده است.

– بدلیل آنکه تمامی اطلاعات مالک دامنه (شامل: نام و نام خانوادگی، نام شرکت یا موسسه دولتی / غیر دولتی، آدرس ایمیل، کد ملی، شماره شناسنامه و گذرنامه، آدرس و شماره تلفن و کد پستی، شماره ثبت شرکت و ...) و همچنین نام انتخاب شده، بر اساس شرایط و ضوابط مرکز ثبت مورد بررسی چشمی و دقیق قرار می گیرد، تاخیر در تایید دامنه آی آر توسط ایرنیک تا 24 ساعت ممکن است زمان برد.

– تغییر مالکیت دامنه، در دامنه های آی آر از طرف مرکز ثبت (ایرنیک)، به منزله ترنسفر دامنه تلقی شده و شامل هزینه می باشد.

شرایط و ضوابط ثبت دومین ir

  • امکان ثبت دامنه تنها با استفاده از حروف لاتین a-z و ارقام 0 تا 9 و علامت (-) مجاز می باشد.
  • حروف به کوچکی و بزرگی حساس نیستند و امکان قرار گیری فاصله (جای خالی) در بین کاراکتر ها مقدور نمی باشد.
  • علامت منها نه می تواند به عنوان اولین و آخرین کاراکتر نام دامنه انتخاب شود و نه می تواند به صورت پشت سرهم به عنوان حروف سوم و چهارم استفاده شود.
  • کمترین تعداد کاراکتر برای ثبت دامنه آی آر شامل 3 کاراکتر و بیشترین تعداد کاراکتر شامل 63 کاراکتر می باشد.
  • ثبت دامنه با نامهای ايران، اسامی استانها، اسامی شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد.
  • ثبت دامنه با اسامی خاص که نشاندهنده نام مشاهير، اماکن عمومی و وقايع ملی است و نیز مفاهیم مذهبی تنها با مجوز از وزارت ارشاد قابل ثبت می باشد.
  • ثبت دامنه با مفاهیم مرتبط با اینترنت ممنوع است.
  • برای فاصله دادن بین کاراکترها در نام دامنه نمی توان از جای خالی (Space) استفاده کرد به طور مثال: (www.ab cd.ir) صحیح نمی باشد.
  • برای فاصله دادن بین کاراکترها می توان از خط فاصله - (dash) استفاده کرد به طور مثال: (a-bcd.ir) صحیح است.
  • همچنین استفاده از کاراکترهای ? ! & * و از این قبیل در نام دامنه مجاز نمی باشند به طور مثال: (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ) صحیح نمی باشد.

 

چه مقدار طول می کشد تا دامنه ir به ثبت برسد؟

پس از تکمیل فرایند ثبت دامنه در کنترل پنل اعضای شبکه، دامنه شما برای تائید نام به مرکز ثبت دامنه (ایرنیک) ارجاع می گردد و پس از تائید به ثبت نهایی می رسد و به طور خودکار در پنل کاربری شما در کنترل پنل اعضای شبکه دی و همزمان در شناسه ایرنیک شما قرار می گیرد. به طور کلی مدت زمان تائید نام یک دامنه ir از سوی ایرنیک متغیر می باشد و ممکن است از 1 الی 5 روز به طول بیانجامد. در برخی موارد ممکن است مرکز ثبت دامنه برای تائید نام دامنه درخواست ارائه مدارک نماید که در اینصورت صاحب امتیاز دامنه می بایست این مدارک را برای ایرنیک ارسال نماید. لازم به ذکر است از زمانیکه درخواست ثبت دامنه داده می شود به مدت 10 روز فرصت ارسال این مدارک وجود دارد و پس از آن دامنه مورد نظر از حالت رزرو خارج شده و مجدد برای ثبت آزاد می گردد.

 شما می توانید جهت اطمینان از اینکه دامنه به نام شما ثبت شده است، از دامنه مورد نظر خود اصطلاحاً Whois بگیرید. برای انجام این کار شما می توانید از طریق آدرس http://whois.nic.ir ، قسمت جستجوگر دامنه، این کار را انجام دهید.

 

 

 

امتیازی ثبت نشده است.