با ما در ارتباط باشید: 0314566
اندازه گیری سئو  seo
اندازه گیری سئو seo

باید بتوانید موفقیت سئو خود را اندازه گیری کنید

اندازه گیری سئو SEO

در صورتی که برای موضوعی واحد اندازه گیری نداشته باشید میزان موفقیت و یا شکست آن موضوع را چگونه می خواهید اعلام کنید در سئو نیز موضوع به همین شکل است ما نیاز به واحد های اندازه گیری داریم تا بتوانیم میزان پیشرفت یا پسرفت یک سایت را به صورت قطعی اعلام کنیم.

اگر بتوانید چیزی را اندازه گیری کنید می توانید موفقیت آن را اثبات کنید.

در سئو seo یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو اندازه گیری کلید موفقیت شماست. 

سئو کارهای حرفه ای چه چیز هایی را اندازه گیری می کنند

  • داده های مربوطه به رتبه ها
  • ارجاعات از سایت های دیگران referrals
  • لینک ها

سئو کاران حرفه ای هر چیزی که به نوشتن استراتژی سئو و نقشه راه کمک کند را کامل اندازه گیری می کنند.

ابزار های پیشنهادی برای اندازه گیری موفقیت سئو

 همانگونه که هر تجارتی خاص است بنابراین موضوعات مختلف در یک سایت برای اندازه گیری حائز اهمیت است به طور مثال یک سایت میزان مخاطب اهمیت دارد در یک سایت ماندگاری مخاطب اهمیت داردو غیره ولی لیست ابزارهای سئو پیشنهادی و موارد  قابل اندازه گیری  یک لیست جهانی است.

1. تعداد جذب مخاطب از طریق موتور های جستجو

ترافیک مستقیم وب سایت Direct Navigation: بازدید کننده ای که سایت شما را Bookmark کرده یا در قسمت آدرس بار مرور گر آدرس وب سایت شما را تایپ می کند.یا لینکی که داخل ایمیل است ولی کد پیگیری ندارد اینها ترافیک مستقیم سایت شما هستند.

ترافیک ارجاعی Referral Traffic: این بازدید کننده از طریق لینک شما در سایت های دیگر وارد وب سایت شما می شوندیا کمپین های تبلیغاتی که کد پیگیر ی مخاطب دارد.

ترافیک جستجو search traffice: درخواستهایی که در موتور جستجو تایپ می شوند و ترافیک را به سایت شما هدایت می کنند در واقع این بازدید کننده از موتور جستجو وارد سایت شما می شود.

 اینکه دقیقا بدونید ترافیک از کدام منبع وارد سایت شما شده در چه بازه های زمانی می توانید نقاط قوت و ضعف سایت را نسبت به اون منبع در آن بازه زمانی کنترل کنید. و مقایسه کرده و در صورتی که مشکلی به وجود آید یا نیاز به تغییر باشد تغییرات را انجام دهید. 

2. بازدید موتور جستجو 

در اکثر کشور ها 95 درصد جستجو ها در سه موتور جستجوی معروف گوگل ، بینگ و یاهو اتفاق می افتد. اینکه دقیقا کنترل کنید بازدید شما چه مقدارش از چه موتور جستجویی وارد سایت شما می شود به دلایلی که در ذیل توضیح می دهم بسیار حائز اهمیت است.

- مقایسه عملکرد در مقابل سهم بازار

سهم حجم هر موتور را با سهم بازار تخمینی خود مقایسه کنید.

- اگر به میزان مشخصی تغییر بود تشخیص خطا وجود داشته باشد

 اگر در یکی از موتورهای جستجو با کاهش بازدید مواجه شدید می توانید مبنا را بر تغییر سیاست های موتور جستجو ی مورد بحث قرار دهید و سیاست های موتور جستجویی که بازدید را در آن از دست داده اید را مجددا بررسی کنید ولی در صورتی که ناگهان در همه موتورهای جستجو میزان بازدید شما کاهش پیدا کرد باید در سایتتون دنبال مشکل بگردید.

- می توانید میزان تاثیر گذاری هر استراتژی سئو خود را اندازه گیری کنید

با انجام هر یک از استراتژی های سئو می توانید با اندازه گیری های دقیقا میزان بازدید روی هر یک از موتورهای جستجو کنترل کنید که استراتژی اجرا شده شما چقدر روی هر موتور جستجوی خاص تاثیر مثبت یا منفی داشته است. به طور مثال ما می دانیم بهینه سازی داخلی در صفحات مثل بهینه کردن تگ ها و المان های داخلی صفحه روی موتورهای جستجو یی مثل بینگ و یاهو تاثیر بیشتری دارد تا  موتور جستجوی گوگل . در صورتی که از طرف دیگر لینک سازی از دامنه های زیاد روی موتور جستجوی گوگل به شدت تاثیر مثبتی دارد. بنابرین مشخصا می دانیم باید چه تاکتیک هایی را برای جذب مخاطب هر کدام انجام دهیم.

3. بازدید هایی که از یک کلمه کلیدی خاص وارد سایت می شوند 

یک قسمت مهم دیگر از اندازه گیری سئو ما که لازم است انجام شود. کلمه های کلیدی است که مخاطب با آنها وارد سایت ما می شود. باید بدانیم چند مخاطب در ماه با چه کلمات کلیدی وارد سایت ما می شوند. ممکن است کلماتی وجود داشته باشند که اصلا شما در لیست کلمات کلیدی خود ندارید و برای صفحات آنها برنامه درستی ندارید این کلمات در واقع می توانند منابع ورود ترافیک مناسبی برای سایت شما باشند.

4. میزان بازدید با استفاده از عبارات مورد جستجو

تا امروز گوگل تنها سعی می کرد عبارت مورد جستجوی کاربر را در میان متون و کلیدواژه های سایت ها بیابد و آن را به کاربر نشان دهد.
اما هم اکنون گوگل سعی می کند تا به معنای حقیقی پشت کلمات پی ببرد تا متون و صفحات مرتبط تری را برای کاربر پیدا کند. فارغ از اینکه چه کلماتی در سایت مقصد به عنوان کلمات کلیدی وجود دارند، گوگل می خواهد مثل یک انسان عمل کند و هدف هر وبمستر را از مطالبی که در سایت خود درج کرده است کشف کند !

نوار ابزار MOZ به شما اطلاعات مفیدی از هر صفحه وب ارائه می نماید. با یک نگاه سریع، شما می توانید به اطلاعاتی از قبیل قدرت صفحه، قدرت دامنه و حتی تعداد بک لینک‌ها دست بیاورید. این ابزار که به طور روزانه اکثر متخصصانSEO از آن استفاده می کنند، در یک نگاه و به سرعت آمار سایت را به شما نشان می دهند. (https://moz.com/free-seo-tools)

MOZ خدمات زیادی برای آنچه که شما می پردازید ارائه می دهد. خدماتی مانند ردیابی کلمه کلیدی، نظارت بر صفحه فرود، تجزیه و تحلیل ترافیک و صفحه، پیشنهاداتی برای seo صفحه می دهد.

 

5. تعداد صفحات بازدید شده از طریق موتورهای جستجوگر

دانستن تعداد صفحاتی که ترافیک موتور جستجو را دریافت می کنند، یک شاخص ضروری برای نظارت بر عملکرد کلی SEO است. از این تعداد، ما می توانیم کمک گرفته و تعداد صفحاتی از سایت خود را که توسط موتورها ایندکس شده است را شناسایی کنیم. 
نکته مورد نظر این است که تمامی صفحات سایت ایندکس نمی‌شوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت می‌تواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزنده‌های موتورهای جستجو باشد.
Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه می‌دهد که در آن می‌توان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Link ها پیدا نمی‌شوند، اطمینان حاصل نمود.

 

 

 

 

این مقاله سئو در حال به روز رسانی است

 

5 از 5