با ما در ارتباط باشید: 0314566
کسب و کار با اپلیکیشن‌های موبایل
کسب و کار با اپلیکیشن‌های موبایل

موفقیت محصول با اپلیکیشن های موبایل

امروزه با وجود گسترش تلفن‌های هوشمند نمی‌توان لزوم وجود اپلیکیشن را برای کسب‌وکارهای مختلف منکر شد. بدون شک هر کسب‌وکاری که بتواند در قالب اپلیکیشن خدماتی بهتر و متفاوت‌تر به مشتری ارائه کند، می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای پیشرفت خود رقم بزند. گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند امروزه به تمام بخش‌های زندگی افراد وارد شده‌اند و کاملا قابل پیش‌بینی است که کاربران همواره محصولی را ترجیح می‌دهند که بتوانند با کمک اپلیکیشن موبایل آن را بیشتر در دستان خود لمس کنند.

دنیای این روزها مملو از فراز و نشیب‌هایی است که نسبت به سالیان گذشته تفاوت‌های بسیار دارد. این تفاوت در نحوه کسب‌وکار هم دیده می‌شود. عصر الکترونیک تاثیرش را در همه بخش‌های جامعه گذاشته و امروز می‌بینیم که موبایل و اپلیکیشن بخش جداناشدنی زندگی ما شده است، طوری که بسیاری از کسب‌و‌کارهای امروزه وابستگی فراوانی به اپلیکیشن دارند.

Loni Stark، مدیر ارشد استراتژی و بازاریابی محصول در شرکت ادوبی، معتقد است اپلیکیشن موبایل می‌تواند موفقیت یا شکست محصول شما را تضمین کند و در مطلبی که در ادامه می‌خوانید این موضوع را شرح می‌دهد. ما هم شما را به مطالعه این مبحث از زبان خودش دعوت می‌کنیم.

سیستم سینمای خانگی من اخیرا دچار مشکلاتی شد که مجبورم کرد مجدد این دستگاه را تهیه کنم. خرید سینمای خانگی جدید آن‌چنان موضوع مهمی نیست، بلکه نحوه انتخاب محصول جدید مرا به فکر فرو برد. این بار برای چنین خریدی قیمت یا سخت‌افزارش اهمیتی برایم نداشت، بلکه اولویت من بهره بردن محصول از اپلیکیشن و سادگی استفاده بود.

نکته جالب توجه این است که این معیار امروز عملا باعث تغییر مدل کسب‌وکار شده است. اوایل اپلیکیشن‌های موبایل آن‌چنان که باید، کارآمد نبودند، ولی انقلاب تکنولوژیک و علی‌الخصوص اینترنت اشیا این روال را تغییر داده است. به زبان دیگر، اپلیکیشن‌های موبایل از «ابزار مفید» به «ابزار لازم» تغییر ماهیت داده‌اند.

در حال حاضر تنها در پلتفرم اندروید ۱.۳ میلیون اپلیکیشن وجود دارد. کثرت گزینه‌های موجود باعث ایجاد بازار بسیار رقابتی شده، چراکه احتمالا می‌دانید، طبق تحقیقات کارشناسان این حوزه، کاربران از ۹۰ درصد اپلیکیشن‌های دانلودشده حتی یک بار هم استفاده نمی‌کنند.

چند صباحی است اپلیکیشن‌های موبایل نقشی کلیدی در تجربه کاربری محصولات مختلف دارند. انتظارات مشتریان از اپلیکیشن مربوط به محصولات روز‌به‌روز در حال افزایش است و این موضوع حتی به کالا و صنایع پیچیده هم سرایت کرده. مشتریان فعلی روشی جدید و نوآورانه برای استفاده از محصولات فعلی طلب می‌کنند و این درخواست با اپلیکیشن‌های مربوط به کالا یا سرویس برطرف می‌شود. کمپانی‌های مختلف نیز این نیاز را حس کرده‌اند و با توسعه‌دهندگان خود سعی می‌کنند این نیاز را برطرف کنند.

اپلیکیشن‌های موبایل عامل شکست یا موفقیت محصول‌اند

دید کمپانی‌ها امروز نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل بسیار فراتر از راهی صرفا برای فروش بیشتر است. جالب این است که طبق آمارهای منتشرشده ۸۲ درصد زمانی که کاربر صرف کار با موبایل می‌کند به کار با اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی آن می‌گذرد. با وجود رکورد فروش ۳۴۵ میلیارد دلاری فروشگاه‌های آنلاین در سال ۲۰۱۴، هیچ جای تعجبی باقی نمی‌ماند که شرکت‌ها فروش محصول از طریق موبایل را بیش‌ازپیش جدی بگیرند.

اما نکته‌ای که بسیاری از کمپانی‌ها از آن غافل‌اند این است که در خلال تمرکز بیشتر به فروش محصول از طریق موبایل، بازاری روبه‌رشد را نادیده گرفته‌اند. اپلیکیشن‌ها تنها یک مسیر و شریان برای فروش محصول نیستند، بلکه ممکن است بخشی از کالا باشند. برای بسیاری از محصولات این موضوع ممکن است نقشی کلیدی در فروش کالا داشته باشد.

اجازه دهید برای مثال نگاهی به ساعت اپل بیندازیم. در حال حاضر محبوبیت ساعت‌های هوشمند در ایالات متحده تنها ۲ درصد است. زمانی که علت را جویا شویم، که چرا افراد میل و رغبتی به این گجت‌های پوشیدنی ندارند، با پاسخ‌هایی از این قبیل مواجه می‌شویم: «هنوز جذابیت و کارایی چندانی برای من ندارد.» در واقع طی تحقیقاتی که انجام شده، برای ۸۳ درصد افراد عملکرد و کاربرد اهمیت بالایی دارد و همین موضوع دلیل عدم تمایل آنها به تهیه چنین محصولاتی است. در حال حاضر ۴۷ درصد کاربران ساعت‌های هوشمند از گجت خود برای ردگیری وضعیت سلامت جسمانی و فعالیت‌های ورزشی‌شان استفاده می‌کنند. به زبان دیگر، باید گفت کاربرد ساعت‌های هوشمند در حال حاضر در همان جایی است که پیش‌تر هم گجت‌های مربوط به سلامتی اشغالش کرده بودند.

اما این روال شاید با ساعت هوشمند اپل عوض شود. طبق پیش‌بینی‌ها، حدس می‌زنند تا سال ۲۰۱۸ این محصول اپل ۷۳ درصد فروش بازار را در اختیار خود بگیرد. ساعت اپل همراه با ۱۴ اپلیکیشن عرضه می‌شود که به کاربر امکان چک کردن ایمیلش یا حتی کنترل از راه دور Apple TV را می‌دهد. بدون این اپلیکیشن‌ها اپل واچ چیزی جز ساعت مچی گران‌قیمت نیست؛ در واقع این اپلیکیشن‌ها هستند که به فروش بیشتر این محصول کمک می‌کنند.

اپلیکیشن‌های موبایل قادرند در دل امکانات پیچیده سادگی ایجاد کنند

در ابتدای مطلب هم گفتم که در واقع وجود اپلیکیشن بود که مرا به تهیه سیستم صوتی خاص ترغیب کرد، چرا که اپلیکیشن مربوط باعث می‌شد کارهایی را به‌سادگی انجام دهم که پیش‌تر دشوار به نظر می‌رسید. وقتی مردم سراغ اپلیکیشن‌ها می‌روند، در واقع دنبال یکی از این دو موضوع‌اند: راهی جدید برای استفاده از محصول قدیمی یا انجام دادن کارهایی که پیش از این هیچ‌وقت قادر نبودند انجامش دهند. اپلیکیشن موفق این امکان را به کاربر می‌بخشد.

کمپانی Uber یکی از شرکت‌هایی است که اپلیکیشن آن عامل موفقیت و پیشرفتش شده. آنها بیش از حد روی اپلیکیشن خود متمرکز شده‌اند و با به‌روزرسانی‌های مداوم در تلاش‌اند که تجربه های کاربری جدیدی به افراد ببخشند.

اپلیکیشن Uber مدل کسب‌وکار حوزه حمل‌ونقل را به‌کلی تغییر داد؛ مثلا، با استفاده از دیتاهای لحظه‌ای، به مشتری این امکان را می‌دهد که به ردیابی یا مدت زمان باقیمانده تا رسیدن تاکسی بپردازد. چنین امکانی در دوران پیش از موبایل وجود نداشت و امروزه می‌بینیم که کاربر از آن استفاده لازم را می‌کند. همچنین این کمپانی با عرضه سرویس‌هایی همچون تخمین هزینه سفر یا تخفیف‌های مقطعی و ویژه بخش دیگری از کسب‌وکار سیستم‌های حمل‌ونقل شهری را به نفع خود تغییر داده است.

یکی دیگر از کمپانی‌های موفق DriveNow است. این سرویس در واقع اپلیکیشن اجاره خودروست که مستقیما با شرکت‌هایی مثل BMW و Sixt وارد همکاری شده. با DriveNow کاربر قادر است خودرو درخواستی را ردیابی، اجاره و رها کند و جالب این است که تمام این کارها از طریق اپلیکشن انجام می‌پذیرد. یکی از نوآوری‌های جالب توجه DriveNow این است که اپلیکیشن این سرویس برای ساعت اپل نیز عرضه شده و حتی کاربر قادر است از ساعت هوشمندش به‌جای کلید درِ خودرو اجاره‌ای خود استفاده کند.

اپلیکیشن DriveNow هم تلاش کرد قابلیت‌هایی برای مشتریانش ایجاد کند که پیش‌تر وجود نداشت. امکان اجاره خودرو بدون نیاز به برقراری تماس تلفنی و انتظار فراوان برای مکالمه با اپراتور یا کاغذبازی‌های اداری و غیره باعث موفقیت دوچندان DriveNow شد و این سرویس را یکه‌تاز این حوزه کرد.

این دو کمپانی دو نمونه موفق تبدیل امور دشوار به کارهایی ساده از طریق اپلیکیشن موبایل‌اند که در کنار سادگی، امکانات خوبی هم در استفاده از محصولشان به مشتریان می‌بخشند. حتی مدل کسب‌وکار حوزه خود را نیز کاملا تغییر داده‌اند و از آن نهایت استفاده را می‌کنند.

بنابراین تغییر تجربه کاربری در اپلیکیشن سرویس یا محصولتان باعث برتری برندتان می‌شود. ایجاد ترکیبی مناسب از محتوا و عملکرد اپلیکیشن با نوع محصول، ابزار یا خدمات و استفاده از تلفن‌های هوشمند برای تعامل مستقیم و مفید با مصرف‌کنندگان می‌تواند باعث بالا رفتن چشمگیر ارزش محصول شما شود؛ به نحوی که پس از مدتی می‌بینید اپلیکیشن سرویس شما بخشی جدانشدنی از زندگی مشتریانتان شده است.

منبع: techcrunch

امتیازی ثبت نشده است.