با ما در ارتباط باشید: 0314566
واقعیت افزوده یا AUGMENTED REALITY چیست؟

Augmented Reality یا همان واقعیت افزوده در معنا به روشهایی گفته میشود که به واقعیت و عین،امکانات و ویژگی های بیشتری اضافه می کند و باعث درک و سرعت عمل بیشتری می شود.عملا پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی بوجود می آورد.
واقعیت افزوده در دنیای امروز هر غیر ممکنی را ممکن می سازد و کاربردهای این تکنولوژی روز به روز در حال بیشتر شدن می باشد.
ایده ی اولیه واقعیت افزوده برای نخستین بار در سال 1990 توسط توماس کادل یکی از ار کارمندان شرکت هواپیما سازی بوئینگ مطرح شد. توماس کادل زمانی که در بوئینگ به کارکنان، برای سرهم کردن کابل‌ها در هواپیما کمک می‌کرد،مفهوم واقعیت افزوده را ابداع کرد.

امروزه واقعیت افزوده را می توان در دو نوع گوشی های هوشمند و عینکهای پوشیدنی معرفی کرد.

واقعیت افزوده بر روی گوشی های هوشمند:
در این حالت نرم افزار واقعیت افزوده بر روی گوشی هوشمند نصب و امکانات واقعیت افزوده را به گوشی شما اضافه می کند.تصاویر توسط دوربین گوشی هوشمند به عنوان ورودی به نرم افزار واقعیت افزوده داده می شود و پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن ،اطلاعات دیجیتالی که می تواند تصاویر، صدا و ... باشد قابل استفاده می باشد.
واقعیت افزوده بصورت گجتهای پوشیدنی که روز به روز به لیست شرکتهای توسعه دهنده آن افزوده می شود و در حال تسخیر جهان واقعیت افزوده می باشند که می توان عینک های واقعیت افزوده طراحی شده توسط شرکتهای مطرحی چون گوگل و سونی یا هولو لنز شرکت ماکروسافت را نام برد.
البته شما مسلما نمونه های واقعیت افزوده را در بعضی بازی ها یا فیلم ها مشاهده کرده اید.به عنوان مثال در سری فیلم های نابودگر،تمام رباتهای نابودگر از تکنولوژی واقعیت افزوده برای دیدن اجسام و محیط استفاده می کردند.
نرم افزار های مختلفی وجود دارند که امکان واقعیت افزوده بر روی گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل های IOS و Android را فراهم می کنند.از بین آن ها از نرم افزار Layar و دریچه واقعیت افزوده که از تکنولوژی واقعیت افزوده از نوع پردازش تصویر استفاده می کند می توان نام برد.
واقعیت افزوده از نوع ویدیو:فرض کنیم اطلاعیه ای در ماهنامه که توسط سردبیر قرایت شده است در ماهنامه درج شده است و کاربر تمایل دارد این اطلاعیه را از زبان سردبیر به صورت ویدیویی مشاهده کند که با واقعیت افزوده این ویژگی امکان پذیر خواهد بود.بدین شکل که کاربر نرم افزار موبایل را اجرا کرده و با نگاه داشتن دریچه دوربین بر روی تصویر سردبیر،کلیپ مرتبط با آن از سرور دریافت و شروع به پخش می کند.

واقعیت افزوده از نوع 3D : در این حالت کاربر عملیات مثال قبل را اجرا کرده و به محض اسکن تصویر محصول چاپ شده ، محصول بصورت کاملا سه بعدی قابلیت مشاهده بوده و کاربر می تواند محصول را از زوایای مختلف مشاهده نموده و یا حتی درب محصول را باز نماید.
یا مسابقه ای در ماهنامه عنوان شده که با مشاهده آن از نگاه واقعیت افزوده ، فرم پاسخ به مسابقه باز شده و کاربر آن را تکمیل و ثبت می نماید و دیگر نیازی به ارسال پیامک یا ایمیل وجود نداشته و همه ی مسابقات خیلی برنامه ریزی شده اجرا خواهند شد.

واقعیت افزوده از نوع کاتالوگ: در این حالت به کاربر اطلاعات تکمیلی مرتبط با محصول را نمایش داده و کاربر قادر به تصمیم گیری بهتر و سریعتری خواهد بود.

نمونه هایی از کاربردهای واقعیت افزوده در صنعت مطبوعات:
1 - شما در حال مطالعه ی یکی از هفته نامه های پر مخاطب می باشید که در داخل یکی از صفحات این هفته نامه ، تصویر کوچک و متن مرتبط با سخنرانی ریاست جمهوری ایران در سازمان ملل چاپ شده است که با نصب نرم افزار واقعیت افزوده و نگاه داشتن دوربین گوشی هوشمند خود بر روی تصویر کوچک، ویدیوی کامل این خبر را مشاهده نمایید.

2 - می توان تبلیغی از ثبت نام کارگاه آموزشی را در هفته نامه ، چاپ و ثبت نام و پرداخت آن از طریق واقعیت افزوده و بخش فروشگاه نرم افزار به سادگی انجام پذیرد یا بخش ثبت نام پورتال هفته نامه بصورت خودکار باز شود.

3- به عنوان مثال شما در حال مطالعه ی یکی از صفحات روزنامه یا مجله می باشید و برروی این صفحه تبلیغ خودرویی چاپ شده است که کاربر با استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده و نگاه داشتن دریچه دوربین گوشی هوشمند خود می تواند ویدیوی این محصول را مشاهده نماید.

نرم افزار دریچه واقعیت افزوده که هر دو سیستم عامل Ios و Android را پشتیبانی می کند،امکان ایجاد واقعیت افزوده دلخواه را در کمتر از 5 دقیقه محیا می سازد.

امتیازی ثبت نشده است.