با ما در ارتباط باشید: 0314566
SVG چیست؟

SVG زبانی برای توصیف گرافیک دو بعدی و برنامه های گرافیکی در XML است. این تکنولوژی مخفف کلمات Scalable Vector Graphics میباشد. SVG برای ایجاد گرافیک های برداری در صفحات وب بکار میرود و با زوم روی عکس های SVG کیفیت آنها پایین نمی آید.هر المانی که در SVG می بینید میتواند نقاشی شود.SVG یکی از توصیه‌های کنسرسیوم w3 میباشد زیرا با استفاده از این تکنولوژی جدید حجم عکس ها کاهش یافته و کیفیت آن ها در کلیه سایزها حفظ میشود.

ما در عصر پیکسل زندگی می کنیم و به عنوان طراح و همچنین توسعه دهنده،پیسکل ها می توانند هم دوست و هم دشمن ما باشند.
ما می خواهیم تا همه تصاویر و ترسیمات در سایت هایی که خلق می کنیم به بهترین،زیباترین، وبا کیفیت ترین حالت ممکن قابل مشاهده باشند.همچنین بدلیل performance و یا همان کارایی می خواهیم اندازه فایل را کم نگه داریم. برای رسیدن به این هدف در مورد آیکون ها، لوگوها و ترسیمات ساده در سایت فقط یک راه وجود دارد.
این یکی از رویاهای ما به عنوان طراح سایت است که بتوانیم تصاویری داشته باشیم که به هر اندازه که بخواهیم بزرگشان کنیم و کیفیتشان از بین نرود.به لطف svg این رویا خیلی وقت پیش به واقعیت پیوسته است و خوشبختانه امروزه می توان از این نعمت بهره برد.
لبه های تصاویر و ترسیمات svg در هر صفحه نمایشی و با هر رزولوشنی مثل چاقو تیز و برّنده هستند و همچنین با این وجود می توانند بسیار حجم فایل کمتری نسبت به تصاویر پیکسلی داشته باشند و همچنین به راحتی قابل ویرایش و تغییر نیز هستند.این بدین معنی نیست که در آینده نزدیک از تصاویری با فرمت های PNG،JPG و غیره دیگر استفاده نمی شود، بلکه
آن ها همچنان کاربرد خود را در وب خواهند داشت و در کنار SVG به حیات خود در دنیای وب ادامه خواهند داد.
در دنیای کامپیوتر ترسیمات می توانند از دو نوع Raster یا Vector باشند.
در Raster Graphics یا گرافیک شطرنجی تصویر به صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها ذخیره می‌شود و رنگ هر پیکسل به طور جداگانه ذخیره می‌شود. تغییر اندازه این تصاویر کیفیت آنها را تحث تاثیر قرار می دهد.اکثر فرمت‌های رایج فایل‌های تصویری مانند jpg، gif، و bmp بر مبنای گرافیک شطرنجی هستند.
Vector Graphics یا گرافیک برداری روشی در تولید و ذخیره ی فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی‌ها و چندضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژهٔ «بردار» در این کاربرد معنایی وسیع‌تر از یک خط راست دارد.
تصاویر تعریف شده به کمک گرافیک برداری، از خطوط و منحنی‌هایی به نام بردار تشکیل شده‌اند که به صورت ریاضی تعریف می‌شوند.اجزای این تصاویر را می‌توان بدون از دست دادن کیفیت به راحتی جا به جا کرد و تغییر اندازه داد.این تصاویر مستقل از رزولوشن هستند و می‌توان آنها را بزرگ و کوچک کرد و در هر رزولوشن بدون از دست دادن جزئیات و وضوح چاپ کرد. یکی از شناخته شده ترین فرمت‌های ذخیره ی فایل‌های گرافیک برداری،همان فرمت SVG است.
SVG بر اساس XML است این یعنی سینتکس آن خیلی هم غریبه نخواهد بود و به HTML شباهت دارد. به این صورت که برای ترسیم شکل های مختلف تگ های مختلف وجود دارد مثلا برای ترسیم دایره از تگ استفاده می شود و در نهایت همه اشکال، درون یک تگ قرار می گیرند.

چرا SVG ؟
دلایلی وجود دارد که به ما می گوید چرا svg مفید است،از جمله:
مستقل از رزولوشن
سازگار با CSS
تعامل پذیری ساده از طریق جاوااسکریپت
ویرایش ساده
حجم فایل کمتر
طراحی واکنشگرا با درد کمتر

بهترین موارد استفاده از SVG :
آیکون ها
ترسیمات ساده مثل شکل های مختلف
بنرهای تبلیغاتی
ترسیمات متحرک
اینفوگراف ها و مصورسازی داده ها
می باشند.


واضح است که اگر تصویری از یک منظره داشته باشیم که توسط یک عکاس گرفته شده است، نمایش آن بوسیله svg منطقی نخواهد بود چرا که در این مورد حجم فایل به مراتب بیشتر از فرمت PNG یا JPG خواهد بود.

امتیازی ثبت نشده است.