با ما در ارتباط باشید: 0314566
فرق بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ

در گذشته و حتی  در چند سال پیش ، بازاریابی در اینترنت با عنوانی کلی  مانند «بازاریابی آنلاین» شناخته می شد اما جدیدا دیگر صحبتی از بازرایابی آنلاین نیست و اصطلاح جدید «بازاریابی دیجیتال» در بخش تبلیغات شنیده می شود. اما دیجیتال مارکتینگ برای انجام اهداف خود، از چه شیوه ها و ابزارهایی استفاده می کند؟ آیا میان «بازاریابی آنلاین» و «بازاریابی دیجیتال» تفاوتی وجود دارد؟ آیا  از این دو اصطلاح برای رساندن یک مفهوم در تبلیغات استفاده می شود؟

دیجیتال مارکتینگ همان  بازاریابی با استفاده از ابزارهایی مانند کانال ها و مجراهای ارتباطی دیجیتال گفته می شود. که برخی از این ابزارها همان ، شبکه های اجتماعی، نمایش در جستجوها با پرداخت هزینه، وبسایت، پادکست، ایمیل، اینفوگرافیک، محتوا، ویدیو، تلویزیون، بیلبوردهای دیجیتال و ... برخی از کارهایی است که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین کلا در صورتی که از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی  خود استفاده می کنید، دارید «بازاریابی دیجیتال» انجام می دهید.

بازاریابی آنلاین یک بخش کوچک از دیجیتال مارکتینگ است و به صورت کلی  زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید به این دلیل که عمده کانالهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای آنلاین هستند به می توان گفت دیجیتال مارکتینگ مفهوم بسیار گسترده تری را در بر می گیرد که بازاریابی آنلاین را نیز پوشش می دهد.

در حالی که آنلاین مارکتینگ را می توان همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال معرفی کرد اما عکس آن صادق نیست و دیجیتال مارکتینگ لزوما نباید همان آنلاین مارکتینگ باشد. بازاریابی دیجیتال می تواند شامل روش ها و متدهایی باشد که آنلاین نیستند مانند استفاده از تلویزیون، ویدیو، بیلبورد، تلفن همراه ، پادکست، بنرو ... هر کدام از کانال های ارتباطی بازاریابی دیجیتال می توانند  به نوع خود کارآمد عمل کند اما برخی از این روشها کارایی بیشتری دارند. همانطور که در سالهای گذشته ایمیل مارکتینگ بهترین و تاثیرگذارترین و حتی ارزانترین روش در بازاریابی اینترنتی بوده است.

برای تشخیص بهتر تفاوت های بازاریابی دیجیتال و آنلاین مارکتینگ بهتر است به جواب این سوال فکر کنید: آیا همه کانال های بازاریابی که از آن استفاده می کنید، آنلاین هستند؟ اگر پاسخ منفی است، احتمالا روش بازاریابی شما شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است و در غیر اینصورت ، روش بازاریابی شما همان آنلاین مارکتینگ است.

بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانال ها، سخت افزارها و در حالت کلی ابزارهای دیجیتال صرف نظر از آنلاین بودن یا نبودن آنها اشاره دارد. بنابراین کارشناسان و متخصصین بازاریابی با استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ خودشان را محدود به استفاده از اینترنت نمی کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما تصمیم دارید یک کمپین تبلیغاتی برای تلفن همراه  راه اندازی کنید و مثلا با ارسال پیامک به مشتریان ، آن ها را از فروش فوق العاده محصولات شرکت خود با خبر کنید. در این روند شما از تکنولوژی برای ارسال پیام کوتاه استفاده کرده اید اما مشتریان برای دریافت آن نیازی به اینترنت ندارند.

به صورت ساده تر می توان گفت تا زمانی که از تکنولوژی برای بازاریابی استفاده می کنید،به این روشها بازاریابی دیجیتال گفته می شود. استراتژی هایی که به معمولا در این  روشهای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند، ایمیل مارکتینگ، کتاب های الکترونیکی، بازاریابی ویدیویی، بازاریابی تلفن همراه، تبلیغات تلویزیونی، بازی ها، بازاریابی محتوایی و ... است.

تا الان بیشتر در مورد مفاهیم دیجیتال مارکتینگ توضیه دادیم . اما برای درک بهتر باید تفاوت های این دو روش را بهتر تشخیص دهید

تفاوت بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ

تفاوت آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

آنلاین مارکتینگ که با نام اینترنت مارکتینگ هم شناخته می شود، بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. مهمترین شاخصه  بازاریابی آنلاین، وابستگی آن به استفاده از اینترنت برای انجام کارها است. به عنوان مثال طراحی و اجرای یک کمپین پرداخت به ازای هر کلیک  یا همان (PPC) نوعی از آنلاین مارکتینگ به حساب می آید.

 استفاده از تبلیغات پاپ آپ در سایتی دیگر برای تبلیغ کالا یا خدمات شما نوعی از آنلاین مارکتینگ است. تبلیغات بنری و یا متنی نیز به عنوام روش های بازاریابی آنلاین محسوب می شوند. آنلاین مارکتینگ هم مثل روش های بازاریابی دیجیتال نیز به شدت با تکنولوژی گره خورده است

تکنیک های مورد استفاده در بازاریابی آنلاین شامل مواردی مثل وبسایت، بهینه سازی سایت(SEO)، پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغات نمایشی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و ... است.

بنابراین تمام ابزارها و تکنیک های مورد استفاده در آنلاین مارکتینگ  در دیجیتال مارکتینگ هم می توانند استفاده شوند اما عکس این موضوع درست نیست.

یکی از مزیت های اینترنت مارکتینگ در مقایسه با دیجیتال مارکتینگ، تکنیک ها و ابزارهایی است که در این روش مورد استفاده قرار میگیرد که به تبلیغ کنندگان  این فرصت را می دهد تا با پرداخت هزینه کمتر کالا و خدمات خود را به مشتریان بالقوه ای که با دقت انتخاب  شده اند، معرفی کنند و می توانید  بازخورد تبلیغات خود را به صورت آنلاین  اندازه گیری کنند و نتایج را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم استراتژی ها و روش های خود را بر اساس بازخوردها تغییر دهند.

امتیازی ثبت نشده است.