با ما در ارتباط باشید: 0314566
آیا فروشگاه های اینترنتی هم باید مالیات پرداخت کنند ؟

در سال‌های اخیر نوع جدیدی از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته که حالا این مشاغل جدید نیز در اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و قوانین مطرح کشور در خصوص اخذ مالیات، مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته‌اند.

هفته نامه عصر ارتباط نظر به اهمیت این موضوع، گستردگی فروشگا‌ه‌های اینترنتی و حجم بالا و فزاینده تراکنش‌های مالی در این کسب‌وکارها، به بررسی مالیات فروشگاه های اینترنتی پرداخته است که در این مقاله می توانید این مورد را مطالعه نمایید.

بر اساس آمار، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی کشور آنطور که در سایت مرکز تجارت الکترونیکی کشور به عنوان متولی به رسمیت شناختن این کسب و کارها و صدور مجوز فعالیت (نماد الکترونیکی) آمده به بیش از ۱۵ هزار مورد می‌رسد.

این در حالی است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی آنطور که خود می‌گویند، با سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین، اکنون درآمد ده‌ها میلیارد تومانی در ماه دارند.به همین منظور چندی است که ادارات مالیات سراسر کشور صاحبان کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی را بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده فراخوانده‌اند.همین موضوع اما زمینه‌ساز اعتراض و البته سو‌استفاده برخی فروشگاه‌های اینترنتی از اجرای قانون اخذ مالیات از فروشگا‌ه‌های اینترنتی شده است.ماجرای انتقاد برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به چگونگی اجرای قانون اخذ مالیات از سوی سازمان دارایی بازمی‌گردد که ملاک دریافت مالیات را از زمان صدور نماد الکترونیکی می‌داند.

به گزارش کلیک، رمضانعلی صادق زاده، سرپرست مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مالیات شامل همه درآمدها از جمله درآمدهای تجارت الکترونیک می شود و مالیات کسب ‌وکارهای اینترنتی مربوط به شبکه بانکی است.

صادق زاده هم چنین با اشاره به گسترش کسب ‌و کار های نوین در فضای مجازی گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک به صورت ‌های مختلف سعی می ‌کند از کسب‌ و کار های نوین و شرکت‌ های دانش ‌بنیان حمایت کند که از جمله این حمایت‌ ها صدور نشان اعتماد الکترونیک است.

او اضافه کرد: از دیگر روش‌ هایی که برای حمایت از کسب ‌و کار ها در فضای مجازی صورت می ‌گیرد تخصیص درگاه ‌های پرداخت الکترونیک از جانب سیستم بانکی به آن هاست که اجازه می ‌دهد تا بتواند پرداخت ‌های خود را به طور احسن و به سهولت انجام دهند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گسترش حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سامانه تدارکات الکترونیک، ادامه داد: براساس این سامانه و طبق سیاست‌ های حمایت از تولید داخلی و کسب‌ و کارهای نوین، دستگاه ‌ها ملزم هستند مناقصات جزئی و عمده خود را از این طریق برگزار کنند و خرید های خود را نیز از این سامانه ‌ها بگیرند تا با حمایتی که انجام می ‌شود به گسترش شرکت‌ های دانش ‌بنیان در حوزه تجارت الکترونیک افزوده شود.

صادق ‌زاده در ادامه با اشاره به این ‌که همه درآمد ها از جمله درآمد های تجارت الکترونیک مشمول مالیات هستند، عنوان کرد: سازوکار دریافت مالیات از این شرکت‌ های اشخاص مربوط به ما نیست، اما این کسب ‌و کارها نیز همانند بقیه مشاغل مشمول مالیات است.

به نوشته خبرگزاری میزان از دو سال اخیر اداره مالیات در نامه‌ای به تمام کسب و کارهای اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند ابلاغ کرد باید وضعیت مالیاتی خود را مشخص کرده و مالیات خود (از جمله مالیات بر ارزش افزوده) را از زمان صدور نماد اعتماد الکترونیکی بپردازند.

از زمانی که طراحی فروشگاه اینترنتی رواج پیدا کرده است بسیاری از  صاحبان فروشگاه های محلی بر این باورند که این فروشگاه های اینترنتی موجب کاهش فروش آنها شده اند به ویژه در بازار کالاهای دیجیتال و موبایل. بر اساس قوانین مرکز دارایی، فروشگاه های اینترنتی باید از زمان دریافت نماد الکترونیک، مالیات خود را پرداخت نمایند.

اخذ مالیات از فروشگاه های اینترنتی بر مبنای درآمد کسب شده توسط این فروشگاه ها است و هر فروشگاه اینترنتی باید به تناسب درآمد کسب شده به پرداخت مالیات بپردازد.

در ادامه به پرسش و پاسخ های انجام شده در خصوص فروشگاه های اینترنتی و مالیات در سامانه مرجع مالیات و امور شرکت ها، پرداخته می شود :

محاسبه مالیات ارزش افزوده و معافیت آن برای فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

نحوه فروش یا کسب درآمد شما ارتباطی با معافیت شما ندارد و مطابق قانون مشمول مالیات میباشید. به عنوان مثال وقتی شما از دیجی کالا محصولی را میخرید ارزش افزوده پرداخت میکنید. همین شرایط برای مالیات عملکرد نیز مصداق دارد و اینکه محاسبه مالیات برای فروشگاه اینترنتی به چه صورت است ؟ و خصوصا سیستم مارکت پلیس و به شرطی که تامین کننده برای خود مشتری فاکتور صادر کنه؟
نوع قرارداد شما با تامين كننده ي كالا بسيار مهم است درصورتي که فروشنده خود، كالا را تامين و تعريف كند ماليات ارزش افزوده آن نيز بر مبناي نوع كالا و سياست فروشنده تعيين ميشود.
ضمن اينكه اگر شما مالك كالايي با هدف فروش بشويد شما مشمول مالياتي با شرايط يك فروشگاه (حقيقي يا حقوقي) ميشويد.اگر مالك آن نباشيد فقط شما دروازه ي فروشي براي فروشگاه ها باشيد و درصدي از فروش به شما تعلق بگيرد ماليات شما بر مبناي خدماتي كه ارائه كرده ايد محاسبه ميشود.ضمن اينكه اين نكته رو قيد كنم كه ماليات شركت ها ٢٥٪‏ سود و اشخاص باتوجه ماده ١٣١ (مانند حقوق دستمزد) محاسبه ميشود.

فاکتور مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه اینترنتی حقیقی که محصول را تامین کننده کالا می فروشد چگونه است؟

براي دريافت ارزش افزوده در صورت حساب هاي فروش بايد داراي شماره اقتصادي باشيد و در سامانه ارزش افزوده نيز ثبت نام كنيد و گواهي ارزش افزوده داشته باشيد.همچنين زماني كه كالايي را ميخريد نيز درصورتي كه فروشنده از شما ارزش افزوده مطالبه كند شما ميتوانيد از او گواهي درخواست كنيد يا اعتبار آن شخص را در سامانه ارزش افزوده استعلام كنيد.

آیا انجام معاملات فروشگاه اینترنتی به صورت حقیقی برای شرکتی که ثبت شده است مشکل قانونی دارد ؟

ازنظردارایی این کارمشکلی ندارد، فرض کنید شرکتی به ثبت رسانده اید وسرمایه اولیه راهم دربانکی افتتاح کرده اید ولی درآ مدهاوهزینه ها ازحسابی دربانکی دیگر واریزوبرداشت میشود مهم این است کتمان درآمدنداشته باشید.

نحوه آگاهی اداره مالیات از فروش اینترنتی وبسایت چگونه است ؟

برای ارائه خدمات اینترنتی و دریافت وجه نیاز به نماد دارید و از روی نماد به میزان فروش شما میرسند.در خصوص سود کار هم اولویت با اسناد و مدارک مثبته شما می باشد در غیر اینصورت بصورت برآوردی محاسبه میکنند.وجود یا عدم وجود لوگو همم در کار اثری ندارد پول به حساب شما واریز شده است.با فاکتور و بی فاکتور درامد شما است.

معیار تعیین مالیات در فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

دردرجه اول مالیات براساس اظهاری است که خود میکنید که اگر تایید شد که مالیات حساب میشود ولی اگر اظهارات شما باواقعیت تطبیق داده نشود مدارک وشواهد وقرائن تعیین کننده است.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه است؟

مالیات فروشگاه های اینترنتی نیز مانند فروشگاه های عادی محاسبه میشود و نحوه محاسبه ی آن بستگی به نحوه مالکیت آن وبسایت دارد که شخص حقیقی است یا حقوقی.

 

5 از 5
4 سال قبل
نظر
با سلام
اگر ارزش افروزده برای کسب و کار اینترنتی اجباری است، پس چرا در فاکتورشون وجود ندارد؟
من چندین فروشگاه انلاین را چک کردم همشون هزینه اعلام شده را با هزینه پستی را دریافت می کنند.
با تشکر
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • مهدی 2 سال قبل
    چون بعدا که دارایی بره سراغشون متوجه میشن :)). البته بعضی فروشگاهها هم درج نمیکنن ولی در قیمت لحاظ شده
5 سال قبل
نظر
[quote name="امید یاریان"]با سلام و خسته نباشید . آیا فروشگاه اینترنتی که محصولات کشاورزی تولید خود مزرعه را می فروشد هم باید مالیات پرداخت نماید؟ ممنون[/quote]
سلام اینو باید با امور مالیاتی هماهنگ کنید
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
با سلام و خسته نباشید . آیا فروشگاه اینترنتی که محصولات کشاورزی تولید خود مزرعه را می فروشد هم باید مالیات پرداخت نماید؟ ممنون
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند