با ما در ارتباط باشید: 0314566
کپی رایتر کیست؟ کپی رایتینگ چیست؟

در این مطلب ما قصد داریم شما را با اصطلاح کپی رایتر و کپی رایتینگ آشنا کنیم. اگر مدتی است به دنبال شغلی هستید که به شما امکان دورکاری را بدهد و ساعات کاری شما در دستان خودتان باشد میتوانید به کپی رایتر بودن برای آینده ای بهتر در سال 2021 فکر کنید. این شغل گر چه به یک پیش ضمینه علمی و تجربی نیاز دارد ، اما تعداد زیادی از کپی رایترها بدون گذراندن آموزش آکادمیک تنها با نبوغ و خلاقیت خود تولید محتوا می‌کنند . بنابراین خلاقیت مهم ترین عامل برای موفقیت یک کپی رایتر است.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ (copywriting) فرآیند نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی است که کاربر را به نوعی اقدام مانند خرید، کلیک روی لینک، اهدای پول، تعیین زمان مشاوره و ...راهنمایی میکند 
به نویسندگی تجاری کپی رایتینگ میگویند. کپی رایتینگ کار محدودی نیست و شامل مواردی مانند نوشتن مقاله های تبلیغاتی برای کسب و کارها، نوشتن شعارها و جملات در بنرهای تبلیغاتی ، نویسندگی متون کاتالوگ‌ها و معرفی و ارائه محصولات و خدمات هم به صورت مجازی و هم در دنیای واقعی است.

کپی رایتر کیست؟

به فردی که عمل کپی رایتینگ را انجام میدهد کپی رایتر میگویند. یک کپی‌ رایتر کسی است که علاوه بر داشتن تخصص در زبان، با انواع روش‌های فروش و بازاریابی هم آشنا باشد و از این علم برای نگارش متون در وب‌سایت، کاتالوگ و بروشور، شعارها , ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و آگهی‌های تبلیغاتی، و به‌ طور کلی اطلاع‌رسانی و تبلیغ کالا، خدمات و یا رویدادها استفاده می‌کند.

آشنایی با فرهنگ مردم جامعه و آگاهی از شرایط و تحولات اجتماعی نیز از دیگر نکاتی است که یک کپی ‌رایتر باید برای به دست آوردن نتایج بهتر در نظر بگیرد. کپی رایتر باید علاوه آشنایی با هنر نویسندگی،‌ از تکنیک ‌های بازاریابی و فروش هم آگاهی داشته باشد و این تکنیک ها را برای گرفتن نتایج بهتر به کار ببندد.
این شغل گر چه به یک پیش زمینه علمی و تجربی نیاز دارد ، اما تعداد زیادی از کپی رایتر ها بدون گذراندن آموزش آکادمیک تنها با نبوغ و خلاقیت خود تولید محتوا می‌کنند . بنابراین خلاقیت مهم ترین عامل برای موفقیت یک کپی رایتر است.

چه افرادی از کپی رایتر ها استفاده میکنند؟

کپی رایتینگ هسته هر کسب و کاری است. بدون کپی رایتر ها تجارت ها قادر نخواهد بود پیام تبلیغاتی خود را با مشتریان احتمالی خود به اشتراک بگذارند.
وبسایت ها ، خیریه ها، شرکت های خدماتی همه و همه به یک کپی رایتر نیاز دارند. برای مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید اگر وب سایت آنها را بررسی کنید ، توضیحاتی در مورد محصولات آنها پیدا خواهید کرد ، مانند این مورد برای MacBook Air:
استفاده اپل از کپی رایتر ها
توضیحات محصول بالا توسط یک کپی رایتر نوشته شده است ، همچنین میبینید لینکی به یک ویدیوی محصول در پایین صفحه اضافه شده است. فک میکنید کی متن این ویدیو را نوشته؟ درست حدس زدید یک کپی رایتر .
تمام ویدیو ها، مطالب و عکس های توضیحی که در سایت اپل ارائه شده نشان دهنده وجود یک کپی رایتر است. البته این به این معنا نیست که فقط شرکت هایی به بزرگی اپل از کپی رایتر استفاده میکنند. شما میتوانید به عنوان یک کپی رایتر در جاهای مختلفی مشغول به کار بشوید.

  • موسسات مالی و شرکت های سرمایه گذاری
  • شرکت های پزشکی و دارویی
  • تولید کنندگان مواد غذایی
  • سازمانهای غیرانتفاعی
  • ارائه دهندگان خدمات محلی ، مانند مکانیک ها و آرایشگاه ها
  • تناسب اندام و انواع دیگر مربیان سلامت جسمی
  • دندانپزشکان ، پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی
  • نویسندگان و سخنرانان خودشناسی
  • تولید کنندگان مکمل های غذایی و سایر محصولات بهداشتی

کپی رایتر باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

  1. بنویسد (نویسنده خوبی باشد )
  2. پژوهش کند
  3. مصاحبه انجام دهد
  4. متون را ویرایش و تصحیح کند
  5. پروژه ها را مدیریت کنید
  6. منبع تصاویر را مشخص کند
  7. برنامه ریزی و اجرای کمپین های بازاریابی
  8. تأثیر کار خود را بسنجد

اما ، نقش یک کپی رایتر می تواند موارد بسیار دیگری از جمله تعیین استراتژی سئو ، برنامه ریزی برای رسانه های اجتماعی و حتی ساخت فیلم ها و ویدئو ها برای یک کسب و کار باشد.
یک نکته که باید به آن توجه کنید این است که با اینکه نوشتن یک قسمت از کار کپی رایتر است اما آنها تمام زمان خود را صرف نوشتن نخواهند کرد. آنها باید اول کامل در مورد یک موضوع تحقیق کنند، در مورد نحوه بازاریابی آن فکر کنند و بازار هدف را بررسی کنند و بعد از آن شروع به نوشتن تبلیغات بکنند.
یک اصطلاح هست که میگه کپی راتیر باید ½ زمانی که دارد را تحقیق کند، 1/3 آن را به بررسی بسپارد و فقط 1/6 زمان خود را صرف نوشتن کند.

انواع کپی رایتینگ

کپی رایتینگ همیشه به عمل ارتقا یا فروش تجارت ، سازمان ، برند ، محصول یا خدمات مربوط است ، که باعث می شود ، طبق تعریف ، نوعی بازاریابی باشد. موارد زیر انواع کپی رایتینگ هستند.

  1. تبلیغات
  2. وب سایت ها
  3. ایمیل ها
  4. پست های وبلاگ
  5. صفحات فرود
  6. بروشورها
  7. ارائه ها (Presentations)
  8. اسکریپت های ویدئویی
  9. تیترها
  10. توضیحات محصول
  11. و ...

نمونه های یک کپی رایتینگ مستقیم (اقدام فوری)

- یک تبلیغ در توئیتر که باعث کلیک روی این تبلیغ می شود
- یک بیلبورد که باعث میشود شما راه مسیر خود را در خروجی بعدی تغییر دهید و به این مکان سر بزنید (مثلا تبلیغ یک رستوران)
- یک صفحه ورود که ایمیل مشتری را برای عضویت میخواهد
- یک تعریف محصول که باعث اضافه کردن آن به سبد خرید می شود

گاهی اوقات ، اقدام فوری هدف ما نیست. خواننده شما ممکن این امکان را نداشته باشد تا سریع بعد از خواندن اقدام کند. این نوع کپی رایتینگ سریع به شما جواب نخواهد داد اما شما نتیجه را بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد. برای مثال:

- یک صفحه تبلیغ در یک مجله : این تبلیغ از کاربر میخواهد به برند شما فکر کند و در یک قسمت به خرید آن فکر کنند.
- یک پست وبلاگ که اهداف آموزشی دارد : پست وبلاگ می خواهد خواننده وبلاگ شما را به دیگران توصیه کند ، در یک زمان ثبت نام کند و یا از سایت شما خرید کند.

چگونه به یک کپی رایتر فریلنس تبدیل بشویم؟

اگر می خواهید در 12 ماه آینده واقعاً بانک خود را پر پول کنید ، فریلنسینگ تنها گزینه مناسب است. بیشتر افراد فکر میکنند کار کردن در یک شرکت برای آنها ثبات مالی بیشتری پیشرو خواهد داشت در صورتی که این یک تفکر غلط است. میپرسید چرا؟

  • چون روی حقوق خود هیچ کنترلی ندارید
  • شما امنیت شغلی خود را کنترل نمی کنید.
  • نمیتوانید پروسه کاری خود را کنترل کنید
  • کنترل زمان کاری دست شما نیست
  • قادر نیستید رئیس خود را انتخاب کنید و مدیریت کار دست شما نیست

تبدیل شدن به یک کپی رایتر فریلنس به شما این امکان را میدهد که در تمام مراحل کاری خودتان تصمیم بگیرد. البته حقیقت این است که فریلنسر شدن کار راحتی نیست بخصوص در ابتدای کار اما اگر شما پشت کار داشته باشید می توانید کنترل کامل بر شغل و امور مالی خود پیدا کنید.

اگر میخواهید به یک کپی رایتر فریلنس تبدیل شوید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اصول نوشتن را بیاموزید
2. این 6 مهارت اصلی نوشتن مطالب را بیاموزید (نوشتن عنوان، متن جذاب در مورد یک کسب و کار، متن صفحه ورود، ایمیل های تبلیغاتی، تبلیغ، فیلمنامه ویدئو تبلیغاتی )
3. چند مشتری اول خود را پیدا کنید
4. پروسه فریلنسینگ خود را توسعه دهید و اصلاح کنید
5. یک جریانی از لیدهای مکرر ایجاد کنید
این قدم ها آسان نیستند اما به شما برای اینکه سال 2021 را موفق شروع کنید کمک خواهند کرد.

برای یک کپی رایتر مهارت های دیجیتال چقدر مهم است؟

به سادگی میشه گفت خیلی مهم. دیگه برای کپی رایتر بودن بهینه یک مطلب با اضافه کردن کلمات کلیدی به آن کافی نیست شما باید از تکنولوژی های جدید آگاهی داشته باشید که از جمله این تکنولوژی ها میتوان به الگوریتم های گوگل و بروز رسانی آنها ، سئو و اصول بهینه سازی اشاره کرد.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

از انواع محتوا می توان به مواردی مانند مقاله، پست وبلاگ، اینفوگرافیک و ویدئو اشاره کرد. به همین دلیل باید در همین ابتدا بگوییم که در این مقاله، بنابراین منظور  از کارشناس تولید محتوا فردی است که با محتواهای متنی سر و کار دارد. در صورتی که می توان گفت که کپی رایتر با کلمات و شیوه نگارش سرو کار دارد. برای مثال در ویدئو داشتن یک سناریو از همه چیز مهم تر است. بنابراین وظایف کارشناس محتوا را می توان تکمیل کننده وظایف کپی رایتر دانست. محتوای تولید شده خیلی نباید کوتاه باشد و با حداقل طول استاندارد را داشته باشد تا خواننده قادر باشد  با فضای ذهنی نویسنده و  با فضای کلی مقاله ارتباط برقرار کند.بنابراین محتوای تولید شده باید جامع و شامل باشد و خط به خط آن دارای مفهوم باشد تا خواننده به راحتی بتواند بعد از خواندن به راحتی نتیجه گیری کند بنابراین با رشد اینترنت و فشای مجازی کارشناس تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است.

کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟

برای تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا باید نگارش و سخنوری خوبی داشته باشید ! یعنی اینکه لازم است علاوه بر تبحر و تخصص داشتن در یک حوزه، باید در مورد موضوعات مختلف نیز اطلاعات و درک جامعی داشته باشید.علاوه بر اینها  تسلط به فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی از جمله ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای است. در بالا اشاره کردیم که یک کپی رایتر باید به نویسندگی آشنا باشد، اما تولید کننده محتوا کاملاً باید به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوایی با ارزش تولید کند.

بنابراین کارشناستولید محتوا باید در حیطه وظایف خود به نوشتن مطلب بپردازد. این متن باید جامع و شامل باشد و بعد از ان نیز خواننده متوجه منظور نویسنده بشود.

برخی از وظایف یک کپی رایتر به صورت تیتر واربیان می کنیم

  • تسلط بر فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی

  • آشنا بودن به اصول سئو
  • داشتن اطلاعات عمومی بالا

  • تولید محتوای با ارزش با هدف آگاه سازی (نه تبلیغات و بازاریابی!)

  • تمرکز بر روی کمک به مخاطب، نه فروش مستقیم محصول

شباهت‌های کپی رایتینگ و تولید محتوا

یکی از شباهت های این دو شغل سرو کار داشتن آنها با محتوا است. هر دوی این‌ها باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند.

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

با تعریف‌های فوق با هر یک از این مشاغل آشنا شدیم و مشخص شد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا که هستند و چه وظایفی دارند.با در کنار هم قرار دادن تعاریف  بالا به تفاوت این دو پی خواهیم برد.

کپی رایتر از نظر محتوایی و متنی کار زیادی ندارد؛ و نهایتا کارش با چند جمله کوتاه به نتیجه می‌رسد. با این شرایط ، همین چند جمله کوتاه باید آنقدر  اثرگذار باشند که مخاطب را به فکر فرو ببرند و به نوعی ذهن او را برای خرید قلقلک دهند.

از سوی دیگر کارشناس تولید محتوا یا تولید کننده محتوا از نظر محتوایی کار بسیار سنگینی دارد و تقریبا باید توضیحات کاملی را (معمولاً) در قالب یک مقاله ارائه کند. از نظر اثرگذاری و ارزش، محتوای تولید شده توسط کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته باشند اما نیاز نیست در یک جمله بتواند کار را تمام کند و اثر کافی را بگذارد. یک کارشناس تولید محتوا این فضا را در اختیار دارد تا با یک متن مطلوب و حتی طولانی نظر مخاطب خود را جذب کند اما کپی رایتر موظف است با متنی کوتاه و جمله‌وار، نظر مخاطب را به سمت یک محصول جلب کند.

از دیگر تفاوت‌هایی که می‌توان ذکر کرد افرادی است که این مشاغل را انتخاب می‌کنند. فردی که می‌خواهد به عنوان یک کپی رایتر فعالیت خود را شروع کند باید این موضوع را درک کند که یک کار بسیار تخصصی را آغاز کرده است. بنابراین کپی رایتر نه تنها باید شناخت بسیار بالایی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته باشد، بلکه باید شناخت خوبی از زندگی آنها نیز داشته باشد تا بتواند با یک جمله کوتاه، ورق را به سمت یک کسب و کار بازگرداند.

در نقطه مقابل آن ، کارشناس تولید محتوا هر کسی می‌تواند باشد! کارشناس تولید محتوا با اینکه باید تسلط کاملی به نوشتن داشته باشد اما لازم نیست یک نویسنده حرفه‌ای باشد. با توجه به منابع گسترده‌ای که اینترنت در اختیارمان می‌گذارد، هر کسی می‌تواند شروع به نوشتن مطلب بکند. کارشناس تولید محتوا می‌تواند یک متخصص، دبیر نشریه، نویسنده، وبلاگ‌نویس، مهندس نرم‌افزار، مدیر عامل، آشپز، نقاش و هر شخص دیگری که تصورش را کنید باشد. مهم این است که او در مورد مطلبی که می‌نویسد دانش داشته باشد و بتواند آن را به سرانجام برساند.

5 از 5
4 سال قبل
نظر
متن کمک کننده و کاربردی خوبی بود ممنونم
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند