با ما در ارتباط باشید: 0314566

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با توجه به گسترش و دسترسی هرچه بیشتر مردم به اینترنتی و فضای مجازی کم  کم تمام بیزینس ها جایگزین نسخه جدید خود که همان فروشگاه اینترنتی هستند می شوند و تجارت های سنتی به مرور زمان در حال منسوخ شدن هستند ، دیگر نیازی نیست برای خرید یک کالای خاص حضورا به فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید. تمام برندها ، کسب و کارها و تجار دریافته اند که اینترنت برای فروش بیشتر و  معرفی محصولات و خدمات حرف اول را میزند. بنابراین در سالهای اخیر با توجه به رشد فزاینده ی اینترنت و به نوبه آن ، فرهنگ خرید اینترنتی ، تعداد فروشگاههای اینترنتی در حال افزایش است. در ایران اولین فروشگاههای اینترنتی در دهه 80 شروع به کار کردند. وقتی که حمید و سعید محمدی، بهترین فروشگاه اینترنتی ایران با نام فروشگاه دیجی‌کالا را تاسیس کردند. در سال های بعد نیز کسب و کارهای دیگری نیز به اینترنت وارد شدند و کسب و کار اینترنتی خود را شروع کردند. یکی از ممهم ترین مشکلاتی که اکثر فروشگاهها با آن سروکار داشتند بحث اعتماد سازی مشتریان و خرید اینترنتی بود زیرا در اوایل دهده 80 و حتی بعده ها مردم سخت به کسب و کار اینترنتی اعتماد میکردند. و عمده نظر مردم بر این پایه بود که خرید از فروشگاههای اینتنرتی کاملا اشتباده است و آنها چیزی جزء کلاه بردار نیستند. اما امروزه فرهنگ خرید اینترنتی و اعتماد در مردم شکل گرفته است که می تواند به هر چه بیشتر شدن جذابیت این موضوع اضافه کند.

اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق چه راه هایی دارد؟ ترفندهای آن چیست؟ آیا می شود فروشگاه خوبی داشته باشیم؟ هزینه های راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی شامل چه قسمت هایی است؟ اینها تنها بخشی از سئوالاتی است که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. اما امروزه دیگر فضای اینترنت جایی برای آزمون و خطای فروشگاههای اینترنتی ندارد زیرا با یک اشتباه کوچک ممکن است که مردم شما را کنار بگذارند و از خدمات رقیبان شما استفاده کنند. زیرا رقبا سرسخت‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر‌ می‌کنید و اگر برنامه و یا پشتوانه ای قوی برای ادامه راه خود نداشته باشید مطمئن باشید که شکست میخورید، و هزینه‌ و وقت خود را هدر داده اید. اگر تصمیم خود را گرفته اید پس با ما همراه باشید تا با مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی اشنا شوید.

قدم اول: محصولاتی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید

گام اول برای راه اندازی هر کسب و کاری چه فیزیکی و چه اینترنتی مشخص کردن نوع کالا و خدمات است. در هر دو نوع بیزینس باید نوع کالاهایی که می خواهید بفروشید را مشخص کنید. برای اینکه مشخص کنید که کدام محصول برای فروش مناسب‌تر است بهتر است که در ابتدا علایق و توانایی های خود را بررسی کنید و به آنها توجه کنید. مثلا اگر شما به هنر و یا  ساخت محصولات چوبی دستی مهارت  دارید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش آنلاین صنایع دستی (چوبی) راه اندازی کنید. یا اگر خیاط هستید فروشگاه اینترنتی فروش لباس راه اندازی کنید.

در انتخاب نوع کالای خود بهتر است که بررسی کنید که کدام بخش ها اشباع نشده است و می توان خوب کار کرد. به عنوان مثال شاید فروشگاهی را می خواهید راه اندازی کنید که تعداد رقیبان زیادی دارد و سابقه طولانی در ارائه این نوع کالا وجود دارد. با این وجود هر چه تعداد رقیبان و قدرت آن ها بیشتر باشد موع موفقیت شما نیز کمتر است. بنابراین بازارهایی را انتخاب کنید که هنوز اشباع نشده است . اگر هم تعداد این افراد زیاد بهتر است که با آنها شریک بشوید و یا اینکه فروشگاه قسمتی از کالا و خدمات آنها را بر عهده بگیرید. به جز این موارد در صورت وجود رقابت بهتر خدماتی را ارائه دهید که ارزش افزوده زیادی نسبت به رقیبان برای مشتریان ایجاد می شود

قدم دوم: مشتریان هدف را مشخص کنید

بهد از مشخص شدن کالا و خدمات بهتر است که نوع مشتریان خود را مشخص کنید. منظور ما از مشتریان هدف کسانی هستند که کالا و خدمات شما را می خرند. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی فروش لباس زنانه دارید مشتریان شما زنان , دختران و حتی مردانی باشد که تصمیم دارند برای همسر خود کادو بخرند. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می شود که تقسیم بندی های خود را بر اساس معیارهای زیر انجام دهید.

  • سن، جنسیت و محل اقامت
  • الگو های رفتاری
  • انگیزه‌ها و اهداف اصلی مشتری
  • بزرگترین چالش آنها چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد؟
  • چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟

بگذارید برای روشن‌تر شدن موضوع یک مثال  بزنیم . به عنوان مثال فرض کنید که یک فروشگاه لباس و یا مد دارید. برای تقسیم بندی بهتر است که به این سوالات پاسخ دهید.

سن، جنسیت و و محل اقامت: زنان و دختران بین ۱۶ تا ۴۰ سال

الگو های رفتاری: آنها معمولا هرچند وقت یکبار و چرا دست به خرید می‌زنند؟

انگیزه ها و اهداف اصلی: خوش‌پوشی، زیبایی، شاید Show-Off کردن

مهمترین چالش این افراد چیست و چگونه آن را مرتفع خواهید کرد: برای یک خریدار لباس همیشه کیفیت و قیمت در اولویت است و شما می‌توانید با تولید لباس های با کیفیت با قیمت مناسب نگرانی مشتری را از این بابت رفع کنید.

چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟:  برای پاسخ به این سوال وجه تمایز خود با رقبا را بررسی کنید. این سوال یکی از سوال های اصلی است که هر کسب و کاری در ابتدای اه اندازی باید از خود بپرسید.

مراحل راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

با مراحل راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی با ما همراه باشید

قدم سوم  : ایده‌تان را ارزیابی کنید

پیدا کردن جنس مناسب برای فروش و مشخص کردن مشتری هدف عالی است. بعد از دو مرحله اول باید مطمئن شوید که افراد در قبال محصولات و خدمات دریافتی از سوی شما پولی را پرداخت خواهند کرد با گفتن حرفهایی مانند  محصولات شما عالی است و یا بد است از سوی افراد شما به یک باره موفق و یا شکست نمی خورید . موفقیت زمانی حاصل می‌شود که افراد  در قبال محصولات و خدمات شما پولی را پرداخت کنند. اگر از مشتریان هدف و اجناس خود اطمینان دارید اما کسی اقدام به خرید نمی کند بهتر است که به دنبال دلایل آن باشید. موارد زیر را بررسی کنید

  • آیا قیمت محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟
  • آیا مشتریان هدف را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا بازار و درخواستی برای خرید محصولات شما وجود ندارد؟

برای روشن شدن این موضوع می توانید به این سوال پاسخ دهید  " چه چیزی باعث می شود که مردم را از خرید از سایت من باز دارد"

اگر هم مقدار هزینه یک فروشگاه اینترنتی زیاد است بهتر است که محصولات خود را به صورت دستی و حضوری و یا از طریق شبکه های اجتماعی به فروش برسانید.

قدم چهارم ساخت فروشگاه اینترنتی : یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید

بعد از مراحل بالا کمک وارد مباحث طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی می شوید ، در این مرحله اولین قدم انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) است. سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی همانطور که از اسمش مشخص است ،امکاناتی که برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی مورد نیاز است در اختیار شما قرار می دهد.

برخی از فروشگاه ساز ها در زیر به صورت تیتروار ذکر شده است

  • مجنتو (Magento)
  • ووکامرس
  • اپن‌کارت (Open Cart)
  • پرستاشاپ (PrestaShop)

این ها تنها برخی از فروشگاه سازهای رایگان هستند. شما نیز از پونه مدیا می توانید درخواست طراحی فروشگاه اینترنتی داشه باشید و نوع سیستم مدیریت محتوایی فروشگاه را شما مشخص کنید. لازم به ذکر است که این نرم افزارها در حالت خام و استاندارد به صورت رایگان هستند اما توسعه و پیاده سازی و توسعه آنها نیازمند هزینه است.

هویت بصری فروشگاه خود را فراموش نکنید و بدانید که داشتن یک نام و لوگو می تواند تاثیر زیادی در توسعه کسب و کار شما داشته باشد. زیرا فروشگاه‌ شما با این دو عنصر شناخته می‌شود و هرجه در این قسمت بهتر عمل کنید امکان معروف شدن شما به مراتب بیشتر است.

قدم پنجم ساخت فروشگاه اینترنتی : نیروی‌ انسانی مورد نیاز استخدام کنید و اصول سئو را فرا بگیرید

بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی کار متوقف نمی شود و شما نیاز به نیروی متخص برای اموری مانند پشتیبانی سایت، محصولات، مشتریان، تحویل و… هستید. تعداد نیروی انسانی خود را می توانید با توجه به بودجه‌ و خود تعیین کنید. البته در لیست استخدام خود حتما یک گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را هم مد نظر داشته باشید. زیرا حضور این افراد در هر کسب و کاری بسایر مهم است.

سئو نیز خود به تنهایی می تواند خیلی عالی به توسعه شما کمک دارد و اصلا نیزی با یادآوری ندارد. تمامی کسب و کارهای موفق جهان ، سئو را از اصلی ترین اولویت های کاری  خود معرفی کرده اند و برای آن یک بودجه‌ ی مشخص در نظر می‌گیرند. سئو را می توان از مهم ترین ارکان توسعه هر سایتی معرفی کرد. با سئو می توانید مشتریان خود را از موتورهای جست و جو به سایت خود سوق دهید.

قدم ششم ساخت فروشگاه اینترنتی : نماد اعتماد

برای دریافت درگاه پرداخت در سایت باید نماد اعتماد داشته باشید این گام هم یکی از گاه ها است. در ابتدا باید به سایت enamad.ir مراجعه کنید و بعد از ثبت نام در سایت مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال کنید.

اگر تمایل به دریافت درگاه پرداخت بانکی بدون واسطه دارید باید از اینماد استفاده کنید زیرا یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است.البته تاثیرات خوبی هم بر روی اعتماد سازی کاربران سایت دارد.

قدم هفتم ساخت فروشگاه اینترنتی : چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

بعد از اینکه مشتری با فروشگاه شما آشنا شد و اقدام به خرید کرد، نوبت به نحوه‌ی پرداخت می‌رسد. فروشگاه های موفق روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، به مشتریان خود معرفی می کنند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. اما بیشتر افراد پرداخت در محل و پرداخت آنلاین را انتخاب می کنند البته هر چه تعداد پرداخت های آنلاین نسبت به پرداخت در محل بیشتر باشد برای فروشگاه اینترنتی به صرفه است. پس بهتر است که به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر کشور باشید.

علاوه بر این ها می توانید از درگاه های  پی پال، جهان پی، زرین پال و … استفاده کنید. استفاده از این سیستم ها برای شما کارمزد دارد اما دریافت آن به نسبت درگاه پرداخت بانکی خیلی راحت است بنابراین در این سیستم یه صفحه پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد

کلام آخر مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

در این مطلب راهنمای مرحله به مرحله  ساخت یک فروشگاه اینترنتی را برای شما بازگو کردم. اما به یاد داشته باشید که  ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در واقع ساخت یک فروشگاه مثل کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل می تواند باشد. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده ها و  بازاریابی محصولات، فرآیندهای سخت و پر هزینه است. 

البته لازم به ذکر است که این دید برای راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی یک دید کلی است و در اجرا ممکن است که با چالش های بیستری روبرو شوید.

امتیازی ثبت نشده است.