با ما در ارتباط باشید: 0314566
Mobile First Index

الگوریتم Mobile First Index شاخصی است که در سال 2018 از سوی شرکت گوگل برای هرچه بهتر شدن تجربه استفاده کنندگان از موبایل معرفی نمود. برطبق این الگوریتم ابتدا سایت شما برای موبایل ایندکس میشود. خرنده گوگل ابتدا وارد نسخه موبایل سایت شما می شود و در صورتی که نسخه موبایلی وجود نداشت وارد نسخه دسک تاپ سایت شما می شود و بعد از آن در مورد رتبه بندی اطلاعات سایت شما تصمیم گیری می کند. به صورت ساده می توان توضیح داد که  با معرفی الگوریتم Mobile First Index محتوایی که در موبایل نمایش داده میشود معیار اصلی تصمیم گیری گوگل برای جایگاه سایت شما خواهد بود نه آنچه در نسخه دسکتاپ سایت قابل مشاهده است. البته بدانید در هر صورت اگر نسخه موبایل نداشته باشید گوگل سراغ نسخه دسکتاپ  سایت شما می رود.

تاثیر تمرکز گوگل روی موبایل در سئو چیست؟

 اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم با رونمایی الگوریتم  Mobile First Index، گوگل برای رتبه بندی سایت شما، آنچه در نسخه موبایل نمایش داده می شود را معیار تصمیم قرار می دهد نه آنچه در نسخه دسکتاپ در دسترس خواهد بود

desktop vs mobile website visits

این موضوع باعث می شود که مدیران سایت ها در کنسول سرچ گوگل شاهد افزایش نرخ خزش بر روی موبایل باشند. کندی سایت در موبایل می تواند منجر به کاهش رتبه در دسکتاپ و موبایل شود. و البته باید بدانید که اگر در نسخه موبایل خود اطلاعات کمتر محدودتر یا متفاوتی نسبت به نسخه دسک تاپ خود دارید مقیاس تصمیم گیری گوگل بر اساس نسخه موبایل می شود گوگل همچنین اعلام کرده است که برای سایت هایی که از AMP استفاده می کنند، گوگل ترجیح می دهد که نسخه معمولی ریسپانسیو سایت را ایندکس کند. پس این الگوریتم می تواند برای سئو سایت های واکنشگرا خیلی موثر باشد.

موبایل فرندلی بودن سایت به معنی رعایت اصول Mobile First Index می باشد که افزایش نرخ خزش خزنده های گوگل برای سایت، بهبود رنک و افزایش بازدید تنها برخی از مزیت های موبایل فرندلی بودن سایت است

سایت ها برای سئو روی mobile-first indexing چه کاری باید انجام دهند؟

بهتر است کامل نسخه موبایل خود را بازنگری کنید کنترل کنید که تمام استانداردهای نسخه موبایل را رعایت کرده اید. لازم نیست بترسید یا وحشت کنید. و البته در صورتی که به هر حال نسخه ریسپانسیو دارید بهتر است روی این موضوع که نسخه ریسپانسیو شما به اندازه کافی است کنترل کاملی انجام دهید.

چیزهایی که لازم است در مورد الگوریتم Mobile First Index بدانید

 اگر سایت شما نسخه موبایل ندارد و  یا ریسپانسیو نمی باشد. سایت شما در ابتدا محکوم به افت شدید رتبه های خود در نتایج گوگل نخواهد بود. در حقیقت گوگل به آرامی این استراتژی را پیاده سازی خواهد کرد و شما فرصت لازم برای اصلاح ساختار سایت خود را خواهید داشت. ابزارهای آنلاینی با نام mobile first index checker وجود دارند که سایت شما را  با استفاده از این متریک اندازه گیری می کنند. و می توانید بهترنی تصمیمات را اتخاذ نمایید. بعد از ارائه نسخه موبایل از سایت خود لازم است کارهای زیر را انجام دهید.

mobile friendly بودن سایت خود را تست کنید

 برای الگوریتم های گوگل و حتی الگوریتم mobile-first indexing لازم نیست حتما سایت شما نسخه موبایل داشته باشید. این در حالی است که گوگل نسخه دسکتاپ سایت را نیز به خوبی ایندکس خواهد کرد. اما رتبه گرفتن برای سایت هایی که mobile friendly نیستند بسیار سخت و زمانبر خواهد بود. اگر سایت شما هم موبایل فرندلی نیست کار بسیار سخت و دشواری خواهید داشت. بنابراین در ابتدا mobile friendly سایت خود را چک کنید. بررسی نمایید سایت شما موبایل فرندلی است یا خیر بر اساس تجربه تیم پونه مدیا این حداقل نیاز برای نسخه موبایل است و اگر سایت شما در این تست رد شود بدون شک نسخه موبایل سایت شما مشکل خواهد  داشت.

Mobile First Index چیست؟ تمرکز گوگل روی موبایل در سئو

به ساختار UX سایت خود توجه کنید

نسخه موبایل وب سایت نسبت به آنچه که در دسکتاپ  مشاهده می کنید متفاوت خواهد بود. بنابراین کاربران آن چیزی را باید در موبایل خود مشاهده نمایند که ضروری باشد. بدون شک شیوه نمایش اطلاعات در نسخه موبایل نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال استفاده از منوهای آکاردئونی  در نسخه موبایل برای استفاده کاربر بسیار راحت تر است.

اگر سایت شما یک نسخه موبایل متفاوت دارد بهتر است موارد زیر را کنترل کنید

1- محتوای سایت

2- ساختار مطلب سایت

3- متا دیتا های سایت

4- استاندارد زبان سایت

5- متا های شبکه های اجتماعی سایت

6- نقشه سایت

7 - معرفی نسخه موبایل وب سایت به وب مستر تولز گوگل

8- ظرفیت سرور

برای موفق شدن در اگوریتم ایندکس اول موبایل، داشتن نسخه موبایل جدا برای سایت ملاک نیست بلکه موبایل فرندلی بودن سایت ملاک است حالا چه نسخه موبایل جدا داشته باشید، چه سایتی ریسپانسیو و موبایل فرندلی.

نکاتی که برای ایندکس اول موبایل گوگل باید به آن توجه کنید

- پست های گوگل وبمستر را بخوانید

در ابتدا بدون شک شما اطلاعات جامعی در این خصوص ندارید توصیه ما به شما خواندن منابع و راهنمایی های گوگل در این خصوص است. علاوه بر آن با استفاده از ابزارهای گوگل می توان اطلاعات ارزشمندی را در مورد وب سایت به دست آورد.

 دو نکته مهمی که باید به آن توجه کنید

  • اگر شما یک سایت ریسپانسیو و یا داینامیک دارید و محتوای اصلی سایت در نسخه موبایل و  دسکتاپ یکسان است لازم نیست کاری انجام دهید.
  • اما اگر سایتی  خدماتی دارید که نسخه موبایل آن با نسخه دسکتاپ یکسان نیست بهتر است تغییراتی را در سایت خود اعمال کنید تا کاربر در نسخه موبایل آنچه را ببینید که شما می خواهید مشاهده نمایند.

 دو نکته بالا به ساده ترین شکل بیان می کند که اگر شما سایتی ریسپانسیو دارید لازم نیست کاری را انجام دهید اما اگر نسخه دسکتاپ سایت شما با نسخه موبایل شما متفاوت است بدون شک باید اقداماتی را انجام دهید.

- نسخه ریسپانسیو سایت خود را طراحی کنید

درست است که این امر مستلزم صرف هزینه می باشد. اما لازم است سایت خود را ریسپانسیو کنید. داشتن یک آدرس اینترنتی که با همه دستگاه ها سازگار باشد هم برای کاربر و هم برای موتورهای جست و جو مهم خواهد بود. گرچه داشتن نسخه موبایل جدا نسبت به نسخه ریسپانسیو قابل قبول است اما یک روش قدیمی محصوب می شود. تصمیم با شما است که می خواهید سایت خود را ریسپانسیو طراحی کنید و یا می خواهید یک نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنید. بدون شک اگر نیازی به طراحی نسخه موبایل به صورت جدا با سایت ندارید این کار را انجام ندهید. و نسخه ریسپانسیو به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد.

- اگر سایت شما ریسپانسیو نیست از قرار گرفتن اطلاعات اصلی در نسخه موبایل اطمینان حاصل فرمایید

زمانی که گوگل الگوریتم  ایندکس اول موبایل گوگل را پیاده سازی کند. نسخه موبایل سایت شما را به عنوان یک پارامتر اصلی در رتبه بندی لحاظ خواهد کرد. اگر هم سایت شما ریسپانسیو باشد چون ساختار سایت منطبق با صفحه نمایش کاربر خواهد بود و ربات گوگل نی متوجه این امر می شود بنابراین هیچ افتی در رتبه های شما اتفاق نخواهد افتاد.

- استفاده از تب ها و آکاردئون برای موبایل استثنا می باشد

در موبایل mobile-first-index پارامترهای زیادی وجود دارد که می تواند برای رتبه سایت شما مضر باشد. اما استفاده از تب ها و منوهای آکاردئونی برای استفاده کنندگان موبایل بسیار پسندیده است  و گوگل سایت شما را به دلیل قرار گرفتن محتوا در این نوع تب ها جریمه نخواهد کرد. گر چه گوگل سال ها و سال ها بیان نموده است برای محتوای مخفی وزن کمی قائل است اما از این امر در نسخه موبایل به دلیل عدم وجود فضای کافی صرف نظر کرده است. این امر در حالی است که John Mueller بیان کرده است

John Mueller : بیان کرده است که الگوریتم mobile-first indexing در ابتدا نسخه موبایل صفحات یک سایت را ایندکس می کند. و در صفحه موبایل، صفحات سایت خود می توانید از منوها و تب ها و پوشه ها و این سبک پارامترها را داشته باشید. و گوگل به عنوان محتوای عادی با آن ها رفتار می کند در حالیکه در دید اولیه پنهان می باشد.

اما اگر سایت موبایل فرندلی نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

 اگر در سال 2017 سایتی را راه اندزی کردید که موبایل فرندلی نبود. همواره باید احساس شرم نمایید. احساس شرم تنها به این خاطر نیست که بازخوردهای منفی را دریافت می کنید بلکه بدین دلیل است که شما بیش از 55 درصد کاربران را نادیده گرفته اید. اکنون  وقت آن رسیده است که سایت خود را mobile-friendly  و ترجیجا ریسپانسیو طراحی نمایید  و از قدم گذاشتن در جاده های پرخطر جلوگیری نمایید.

استفاده بیش از 55 درصدی کاربران از موبایل برای اینترنتی گردی----->توجه گوگل به این درصد زیاد استفاده کنندگان از موبایل-----> اعلام الگوریتم mobile first index -----> موبایل فرندلی بودن سایت ----> دریافت تعداد زیادی  بازدید موبایل برای سایت-----> برند شدن سایت در اینترنت-----> فروش بیشتر -----> دیگه ادامه نداره الان موقع پول درآوردنه :)

 -----------------------------------------------------------------------

پیشنهاد ما در پونه مدیا اهمیت دادن به واکنشگرا کردن وب سایت شماست این طور که پیداست واکنشگرا بودن سایت شما در سئو می تواند تاثیر مستقیم داشته باشد.

 

امتیازی ثبت نشده است.