با ما در ارتباط باشید: 0314566
تست A/B

همانطور که از اسم تست A/B مشخص است، این تست برای مقایسه یک موضوع در دو حالت مختلف بکار می‌رود. تست A/B (که با عنوان‌های Spliting Testing و Bucket Listing نیز شناخته می‌شود) روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنید. تست A/B معمولا برای آزمایش المان های مختلف سایت در راستای رسیدن به هدفی مشخص استفاده می شود. متاسفانه در بسیاری از مواقع تست A/B توسط طراحان و برنامه نویسان در طراحی وب سایت نادیده گرفته می شود. تست A/B به صاحبین کسب‌و‌کار اجازه می‌دهد که بتوانند بهترین استراتژی را برای بازاریابی انتخاب کنند و با بالا بردن میزان ترافیک وب‌سایت موفقیت خود را تضمین کنند.

تست A/B اصطلاحی در بازاریابی و کسب‌و‌کار هوشمند است که برای مقایسه‌ی یک آزمایش در ۲ حالت مختلف A و B به کار می‌رود. این تست، یک روش‌ بسیار عالی برای پیدا کردن بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب‌و‌کار شما است. از این تست برای آزمایش کردن هر چیزی می‌توان استفاده کرد از طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن گرفته تا ایمیل‌های فروش و تبلیغات در موتورهای جستجو. درواقع به زبان ساده‌تر تست A/B راهی برای ارزیابی ۲ یا چند نسخه‌ی متفاوت از یک موضوع است. پونه مدیا با داشتن تجارب بیشمار در این زمینه میتواند به بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما دست یابد و در این زمینه به شما کمک کند.

بررسی و تجزیه‌وتحلیل نتیجه‌ی هر یک از این روش‌ها به مدیران و کارشناسان اجازه می‌دهد که بتوانند نرخ درآمد خالص خود را بالا ببرند. زیرا با انجام دادن این تست متوجه می‌شوند که کدام روش بازاریابی نتیجه‌ی بهتری را برای موفقیت کسب‌و‌کار آن‌ها به همراه خواهد داشت. در ادامه با بررسی یک مثال این موضوع را بهتر توضیح می‌دهیم.

بعنوان مثال یک تغییر در یک صفحه ایجاد می‌کنیم، آن را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌دهیم، رفتار و تجربه آن‌ها را با توجه به اهداف خود بررسی می‌کنیم. در تست A/B صفحه اورجینال (Control) با صفحه تغییر یافته (Variation) مقایسه می شود؛ اگر تغییرات مثبت باشد، بنابراین اجرای این تغییر می‌تواند در صفحات دیگر نیز کارآمد باشد. A/B تستینگ به افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تغییرات دقیقی را در تجارب کاربران خود در هنگام جمع آوری داده‌ها بر روی نتایج هدفمند ایجاد کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با ساخت فرضیه به خوبی یاد بگیرند که چرا تغییر بعضی از عناصر بر روی تجربیات و رفتار کاربران تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، A/B تستینگ می‌تواند اثبات نادرستی فرضیه آن‌ها باشد – این بدین معنی است که نظر آن‌ها در مورد ایجاد بهترین تجربه کاربری در جهت یک هدف مشخص می‌تواند پس از آزمون A/B رد شود. توجه داشته باشید، آزمایش هر متغیر در هر نسخه باید به صورت همزمان اجرا شود. شما نمی‌توانید نسخه اول را امروز و نسخه‌ دوم را فردا تست کنید زیرا نمی‌توانید سایر متغیرهای موجود بین این دو روز را ثابت نگه دارید. اگر آزمایش‌ها به صورت همزمان اجرا نشوند، نخواهید دانست که نتایج به دست آمده بر اساس معیارها و متغیرهای مد نظرتان بوده یا اینکه عوامل دیگری بر نتایج اثر گذاشته‌اند.

تست A/B چیست

روش‌های تجزیه و تحلیل نتیجه‌ی حاصل از تست A/B

راه‌های زیادی برای بررسی نتیجه‌ی تست وجود دارد. گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای این کار است. این ابزار می‌تواند اطلاعات کاملی در مورد ترافیک ورودی را در اختیار مدیران وب‌سایت قرار دهد. گوگل آنالیتیک یک ویژگی به نام Content Experiments دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع صفحات مورد نظر خود را بررسی کرده و ترافیک ورودی به هر کدام را مشاهده کنند.

A/B تستینگ و اصول سئو

گوگل اجازه انجام A/B تستینگ را صادر کرده و شما را به سمت آن تشویق می‌کند. گوگل به وضوح تشریح کرده است که انجام این تست هیچ خطری برای رتبه وبسایت شما در پی نخواهد داشت، اما با استفاده نادرست از یک نرم افزار A/B تستینگ در جهت اهدافی مانند مخفی کردن (Cloaking) احتمال به خطر افتادن رتبه وجود خواهد داشت. از این رو، گوگل بهترین تکنیک‌های استفاده درست از ابزار A/B تستینگ را در اختیار شما قرار داده است:

مخفی کردن (Cloaking)  ممنوع – زمانی که محتوای نمایش داده شده به موتور جستجو متفاوت از محتوای نمایش داده شده برای بازدیدکنندگان واقعی باشد، مخفی کاری یا Cloaking رخ داده است. این کار حتی می‌تواند به حذف سایت شما از نتایج جستجو منجر شود؛ بنابراین تمام توان خود را برای پیشگیری از این مخفی کاری به کار بگیرید.

استفاده از "rel="canonical – اگر با چندین URL تست جداگانه‌ای را آزمایش می‌کنید، باید از ارزش "rel="canonical برای ایجاد رابط میان صفحه اصلی و صفحه تغییرات استفاده کنید. انجام این کار از سردرگمی ربات گوگل در مواجه با نسخه‌های متنوع از یک صفحه پیشگیری می‌کند.

استفاده از ریدایرکتوری ۳۰۲ به جای ۳۰۱ - اگر یک تستی انجام می‌دهید که URL اصلی را به یک URL نسخه تغییر یافته (variation) هدایت می‌کند، از ریدایرکتوری ۳۰۲ (موقت) به جای ریدایرکتوری ۳۰۱ (دائمی) استفاده کنید. این ویژگی به موتور‌های جستجو مانند گوگل می‌گوید که این ریدایرکت موقت است و آن‌ها باید نشانی وب صفحه اصلی را ایندکس کنند نه URL صفحه تغییر یافته را! باید بدانید امکان ایندکس کردن نسخه تغییر یافته وجود دارد.

A/B تستینگ را تا زمانی که ضروری است انجام دهید – تست‌هایی که برای مدت زمان طولانی انجام می‌شوند، مخصوصا اگر یک نسخه از صفحه خود را به درصد زیادی از بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهید، می‌تواند به عنوان یک تلاش برای فریب موتور‌های جستجو تلقی شود. گوگل به صراحت توصیه می‌کند که پس از پایان A/B تستینگ و دریافت نتیجه و داده‌های خود، در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خود را بروزرسانی کرده و نسخه‌های variation را حذف کنید، چراکه A/B تستینگ نباید در یک بازه زمانی بلند مدت انجام شود.

تست A/B در گوگل آنالیتیک

تنها ابزار رایگان انجام تست A/B گوگل آنالیتیک است. استفاده حرفه ای از این ابزار برای ایجاد رونق در یک مارکتینگ ضروری است. این ابزار گوگل دارای یک بخش به نام "Content Experiments" است که به کاربر اجازه انجام تست های جداگانه A/B را می دهد. این ویژگی بسیار مفید و کارآمد است، اما متاسفانه دارای ویرایشگر تصویری نیست. اصولا، یکی از مشکلات آنالیتیک دشواری یادگیری آن است. ابزارها و نرم افزارهای دیگری نیز در زمینه تست A/B وجود دارند که استفاده از آن ها رایگان نیست،‌ اما مزیت های فراوان بیشتری به همراه خواهد داشت.

انجام تست a/b با گوگل آنالیتیکز

معیارهای قابل تست در تست A/B

شاید بتوان گفت تمامی متغیرهای موجود در یک صفحه یا اپلیکیشن را با تست A/B آزمایش کرد. به عبارت دیگر، هر قسمتی از سایت که بر روی رفتار کاربر تاثیر بگذارد از طریق تست A/B قابل سنجش است. با اینکه در هر بار تست شما باید یک موضوع را مورد آزمایش قرار دهید، در انتخاب موضوع مورد نظر دست خود را نبندید. هر آنچه که در صفحه فرود هست می‌تواند مورد آزمایش قرار گیرد. عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها،‌ عکس،‌ ویدئو، رنگ‌های مورد استفاده، Call to Actionها و خلاصه هر آنچه در صفحه دارید. حتی طراحی صفحه هم می‌تواند در جاهایی مورد آزمایش قرار بگیرد. فرضاً ستون سمت چپ به سمت راست انتقال پیدا کند. از رایج‌ترین موارد آزمایش شده می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • عنوان صفحه
  • زیر تیترها
  • پاراگراف توضیحات
  • نظرات مشتریان
  • متن دکمه فراخوان به عمل
  • دکمه فراخوان به عمل
  • لینک‌ها
  • تصاویر
  • محتوای موجود در صفحه
  • دکمه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی
  • رپرتاژهای خبری در رسانه‌های مختلف
  • گواهینامه‌ها و افتخارات


تست A/B برای پیشنهادات شگفت‌انگیز و تخفیف‌ها نیز می‌تواند موثر و مفید باشد. نکته قابل توجه این است که حتماً دقت کنید یک بازدیدکننده‌ی مشخص همواره به یک نسخه‌ی ثابت هدایت شود.

تست A/B

متاسفانه یکی از مشکلاتی که اکثر سازمان‌ها با آن درگیر هستند،‌ انجام ندادن این نوع تست‌ها به دلیل یا بهانه اینکه هزینه و زمان‌گیرن هستند، می باشد. در واقع این سازمان‌ها بدون اطلاع دقیقی از سلیقه یا نظر مشتری و بدون توجه به اینکه می‌توانند بهتر از قبل عمل کنند، تنها با یک صفحه شروع به کار می‌کنند که در خیلی مواقع با اشکالات و مواردی هم روبرو می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، رقابت شدید در بازار کسب‌وکار امروزی است که شما تنها با صرف مدت زمان محدودی می‌توانید از رقبای خود به دلیل شناخت بهتر مشتری و سلیقه او نتیجه بهتری بگیرید. شرکت پونه مدیا با استفاده از دانش کامل خود در زمینه انجام این تست میتواند همراه بسیار خوبی برای شما در راه اندازی یا بهینه سازی سایت شما باشد. 
اگر جزو آن دسته از وب‌سایت‌هایی هستید که بازدیدکننده زیادی دارد اما نمی‌تواند این بازدیدکنندگان را به خرید محصول ترغیب کند، تست A/B می‌تواند راهگشای مشکل شما باشد. با استفاده از آزمون A/B می‌توانید رفتار کاربران سایت خود را به دقت بررسی کنید و با استفاده از نتایج به دست آمده تجربه کاربری منحصربفردی را در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار دهید. انجام تست A/B به صورت مداوم می‌تواند میزان فروش شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. اگر بدانید چه اقدامات و فعالیت‌های بازاریابی‌ برایتان نتیجه‌بخش است، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نوع و استراتژي بازاریابی آسان‌تر خواهد شد و تست A/B دقیقاً در همین راستا به شما کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

5 از 5
1 سال قبل
نظر
سلام خیلی مطلب کاملی بود فقط اگر امکان داره چندتا ابزار تست که رایگان نباشه و استفاده ازش ممکن باشه هم معرفی کنید
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • پونه مدیا 1 سال قبل
    سلام امیرحسین جان
    استفاده از ابزارهای پولی در ایران به دلیل محدودیت های ارزی برای عموم خیلی قابل استفاده نیستن. وقتی گوگل آنالیتیکس هست، چرا ابزار دیگه؟ :)