با ما در ارتباط باشید: 0314566
چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم

زمانی که شما از سرور می خواهید که به شما صفحه ای را نشان دهد و آن صفحه وجود ندارد، سرور به شما کد وضعیت 404 را اعلام میکند، این کد به معنی Page not found یا "صفحه پیدا نشد" است. استفاده از صفحه 404 خوب و با کیفیت می تواند به شما کمک زیادی در راستای بالابردن رابط کاربری، زیبایی و جذابیت سایت شما می شود، مخصوصا اگر وب سایت شما زیاد آدرس عوض می کند. پونه مدیا در این مقاله به شما آموزش می دهد که چگونه یک صفحه 404 بسیار خوب داشته باشید.

صفحه خطای 404 چیست؟


وقتی کاربر با سروری که وب سایت شما روی آن قرار دارد ارتباط برقرار می کند و در خواست ورود به صفحه ای را می دهد که در وب سایت شما موجود نیست، به صفحه خطای 404 بر میخورد.  کاربر در سطح http این کد ها را به صورت صفحه یافت نشد، page not found و... مشاهده می کند. البته نکته ای باید در نظر داته باشید این است که خطای DNS کاملا با خطای 404 متفاوت است؛ خطای DNS زمانی اتفاق می افتد که دامنه ثبت یا به درستی پیکربندی نشده باشد، در این شرایط وب اصلا سروری ندارد که بخواهد پاسخگو باشد.

دانستن کد های وضعیت به شما کمک می کند که زبان سرور خود را بهتر بفمید و در صورت بروز مشکلات، آنها را تشخیص داده و به حل کردن آنها بپردازید. برای این کار می توانید مقاله زیر را مطالع کنید.
کد های وضعیت وب سایت یا کد ها وضعیت HTTP

 چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم

آیا صفحات 404 روی سئو تاثیر دارد؟


خطای 404 برای هر سایتی رخ می دهد و به خودی خود برای سئوی شایت شما نمی تواند مشکل ساز شود؛ در این مورد سئو وقتی تحت تاثیر قرار می گیرد که یک صفحه یا محتوا آن بدون این که ریدایرکت مناسبی صرت بگیرد، حذف شود. پس نکته ای که در این مورد باید به یاد داشته باشید این است که اگر صفحه ای را حذف می کنید باید آنرا به یک صفحه خوب ریدایرکت کنید تا کاربر دچار سردرگمی نشود.

خطای ۴۰۴ سافت چه زمانی اتفاق می افتد؟


زمانی که کاربر به صفحه حذف شده برود و با خطایی به جز 404 و یا 410 (Gone) رو برو شود، اصطلاحا به خطای 404 سافت بر خورده است. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که ریدارکت داده شده به موضوع صفحه و هدف کاربر ارتباطی نداشته باشد. چنین ریدایرکت هایی برای کاربر و موتورهای جستجو سردرگم کننده هستند؛ این ریدارکت ها را از طریق Google search console می توان پیدا کرده و آنها را اصلاح کنید.

کمک به کاربر و مخاطب


اگر یک صفحه 404 خوب و هدفمند طراحی نشده باشد باعث می شود که وقتی کاربر با آن برخورد می کند، فکر کند که به آخر خط رسیده و از الان به بعد هیچ چیزی وجود ندارد. پس باید کاری کنید که کابر احساس نکند که دیگر دلیلی برای ماندن در سایت شما ندارد. در ادامه نکات و ترفند هایی را به شما آموزش می دهیم که بتوانید صفحات 404 سایت خود را بهبود دهید

انجام برندسازی مستمر


یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که از شوکه شدن مخاطب در زمان مواجهه با این مشکل جلوگیری کنید، شما می توانید این کار را با استفاده از نام و لوگو و توضیحات مناسب برای یک صفحه 404 انجام دهید.

توضیحات مفید و کارساز برای رهنمایی کاربر


مطمعن شوید که به مخاب خود دلیل اینکه به این صفحه آمده است را بگویید و اورا راهنمایی کنید تا بتواند مسیر خود را برای برطرف کردن نیازش برطرف کند.

از لینک های مفید و محبوب خود استفاده کنید.


برای انجام این کار اول باید قسمت ها و لینک های محبوب سایت خود را بشناسید و مطمئن شوید که یک لیت واضح و جذاب از مطالب محبوب خود را در آن قرار می دهید که صفحه 404 شما می تواند کاربر را به مطالب یا قسمت هایی که احتملا خوشش می آید ببرد.

 قرار دادن باکس جستجو در صفحه خطای 404


بعضی افرادی که به سایت شما می آیند درک درست و اطلاع کافی در مورد وب سایت شما ندارند. پس شما یکی از موارد بسیار مهم که باید در نظر بگیرید گذاشتن یک جعبه جستجو است که کاربر تازه وارد که به خطای404 بر خورده است را در سایت خود هدایت کنید. این جعبه جستجو زمانی برای شما بسیار اثر بخش می شود که شما تنوع مطلب یا محصولی بالایی داشته باشید و مخاطب بتواند ارز همانجا به جواب سوال یا محصول مورد علاقه خود برسد.

گزارش گیری کنید تا از مشکلات با خبر شوید:


شما می توانید با قرار دادن یک دکمه ی "گزارش دهید و به صفحه اصلی بازگردید" علاوه بر این که کاربر را در مسیر درستی هدایت کرده و نظرشان را در مورد یک موضوع پرسیده اید، می توانید لینک های 404 شده ی خود را پیدا کرده و آنها را به لینک های معتبر ریدایرکت کنید تا دیگر این مشکل پیش نیاید.

از صفحه ی خطای 404 به نفع خود استفاده کنید

شما می توانید یک  مقاله قابل دانلود رایگان برای عذرخواهی از کاربر خود آماده کنید و آن را در اختیارشان بگذارید. اینکار می تواند کاربر ناراضی را به مشتری وفاداری تبدیل کند. با درست کردن یک call to actionواضح و شفاف ، می توانید از این موضوع برای بازار یابی داخلی خود استفاده کنید.

گزارش صفحات 404 در گوگل آنالیتیکس:

گزارش صفحه های 404 در گوگل آنالیتیکس کار بسیار راحتی است. با اینکه در بیشتر موارد CMS مورد استفاده شما افزونه ها و ماژول هایی را برای اینکار ارائه می کند اما گوگل آنالیتیکس می تواند  ان را بدون زحمت انجام دهد. تنها چیزی که نیاز دارید عنوان صفحه برای صفحات ۴۰۴ است. کفیست با یک نگاه بر روی اسکرین شات زیر این کار را انجام دهید . کافیست به مسیر Customization > Custom Reports > Add New در گوگل آنالیتیکس خود بروید.

چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم  

Title: عنوان گزارش

Name: نام تب داخل گزارش

Type : را روی گزینه ی Explorer بگذارید

Metric Groups: در این قسمت Site Usage را وارد کنید و Unique Page Views و Bounce Rate را اضافه نمایید.

Dimension Drilldowns: در این قسمت page و Full Referrer را وارد کنید تا جایی که بازدید از آن وارد شده است را پیگیری کنید.

Filters: در این قسمت می توانید Page title را وارد کنید و برای بخش  Exact عنوان صفحه 404 خود را بنویسید.

الان می توانید گزارش خود را save کنید و به بخش Customization > Custom Reports برگردید. سپس روی گزارشی که آماده کرده اید کلیک کنید.  در این صفحه، یک فهرست از صفحاتی را می بینید که با استاندارد هایی که تعریف کردید همخوانی دارند. در ادامه می توانید محدوده ی داده های مورد نیاز خود را تغییر داده و از نتیجه کار خروجی بگیرید.

اگر بخواهید با google Search console خطاهای 404 خود را بررسی کنید باید به شکل زیر عمل کنید:

وارد گوگل سرچ کنسول شوید ، سایت خود را انتخاب کنید؛ بعد از قسمت Crawl، Crawl Errors را انتخاب کنید. حالا از این قسمت می توانید خطا های مربوط به Crawl را بررسی کنید.

چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم 

صفحات 404 خود را تا حد ممکن سرگرم کننده بسازید.

فرض کنید در یک سایت به یک صفحه خطای 404 برمی خورید که به شکل زیر است

چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم 

خب واکنش شما به این موضوع چیست؟ من که از ورود به چنین صفحه ی خطایی لذت می برم!
این صفحه علاوه بر این که از عناصر موجود و مهم برندLego  استفاده کرده، پرستیژ و فضای مربوط به دنیای این اسباب بازی ها را در طراحی خود رعایت کرده واز Call to action های خوب و درستی استفاده کرده؛ از نظر زیبایی و جذابیت هم قدرتمند ظاهر شده است.

در تصویر زیر یک نمونه دیگر از یک صفحه خطای 404 خلاقانه می بینیم

چطور یک صفحه خطای 404 خوب داشته باشیم

نتیجه گیری:

با توجه به اطلاعاتی که به شما دادیم می توانید بیشترین استفاده را از صفحه ی خطای 404 خود ببرید و به کمک آن بازاریابی محتوایی خود را رشد دهید.
یکی از مزایای این کار این است که شما نقطه ضعف خود را به عنوان اهرم به کار برده اید و یک تجربه ی کاربری منفی را به تجربه ای خوشایند و مثبت تبدیل کرده اید

امتیازی ثبت نشده است.