با ما در ارتباط باشید: 0314566

لینک‌های شکسته، لینکهای وب  یا URLهایی در وبسایت شما هستند که غیرفعال یا از کارافتاده هستند و در صورتی که بر طرف نشوند در بلند مدت می‌توانند به سئوی شما آسیب بزنند. این مسئله ای است که نباید از آن صرف نظر کرد و یا راحت از کنار آن گذشت. مالکان وب سایت ها باید به طور مستمر لینک‌های شکسته را بررسی کرده و قبل از آنکه به آنها آسیب بزنند درصدد رفع آن برآیند. ما نیز بر آن شدیم تا در این مقاله به طور جامع در مورد این لینک ها و اثرات مخرب آن و همینطور نحوه شناسایی و رفع آنها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

لینک های شکسته یا Broken link لینک هایی هستند که یا عمل نمی کنند یا باز نمی شوند. به عبارتی زمانی این لینک ها وجود داشته  ولی اکنون حذف شده اند و شما با کلیک بر روی آنها به مقصد نمی رسید. خزنده های گوگل کار دنبال کردن لینک ها را به عهده دارند و اگر در این میان به لینک شکسته ای بربخورند عمل پیمایش آنها به بن بست رسیده و در نهایت سایت را ضعیف می پندارند. این امر می تواند سئوی سایت را بهئشدت تحت تأثیر قرار دهد.

ساختار لینک شکسته

می دانیم هدف لینک ها هدایت کاربران به یک صفحه جدید یا یک بخش جدید در اینترنت است. لینک های شکسته لینک های خرابی هستند که دارای خطاهای گرامری (Syntax Error) در ساختار HTML خود هستند و یا اینکه آدرس Href نادرستی دارند.

بعنوان مثال:

a href="/www.google.com">Google Link>

 این یک لینکِ شکسته است. زیرا مرورگر جهت هدایت شما به لینک هایی نیاز دارد که با http شروع شوند. در غیر اینصورت آن آدرس را درون-سایتی درنظر گرفته و شما را به آدرسی مانند زیر هدایت می کند:


http://neomarket.ir/seo/what-is-seo/www.google.com

مسلما چنین صفحه ای وجود ندارد و شما با خطای ۴۰۴ (Not Found) روبرو خواهید شد.

ارور 404

انواع لینک‌های شکسته

در مجموع دو نوع لینک شکسته وجود دارد که هر یک می تواند اثر مخربی بر روی وب سایت شما داشته باشد:

لینک های شکسته داخلی: هنگامی که شما بر روی یک لینک درون وب سایت خود کلیک می کنید به صفحه دیگری از همان سایت هدایت می شوید. اگر با کلیک کردن آن با خطا مواجه شدید این لینک، لینک شکسته داخلی محسوب می شود.

لینک شکسته خارجی: شما با کلیک بر برخی لینک ها به خارج از سایت کنونی منتقل می شوید که در این راه اگر با خطایی مواجه شدید و به مقصد نرسید این لینک، لینک شکسته خارجی تلقی می شود.

زمانی که عنکبوت گوگل سعی می‌کند این لینک ها را دنبال کند به بن‌بست می‌رسد. از آنجایی که خزنده‌ها (spiders) لینک‌های شکسته شده را تشخیص می دهند، بنابراین کار خزنده‌های موتور جستجو را دچار اختلال می‌کند. در نتیجه دسترسی به سایت را ضعیف تشخیص می‌دهند.

لینک شکسته

چرا لینک‌های شکسته به سئو سایت آسیب می‌زنند؟

یکی از فاکتورهایی که موتورهای جستجو در نظر می گیرند دسترسی به یک وب سایت است. وجود لینک های شکسته می تواند به جنبه سئو سایت آسیب وارد کند. اگر خزنده های گوگل سایتی را بازدید کنند و با مقدایر زیادی لینک شکسته مواجه شوند این به معنای یک تابلو ایست است که فرآیند خزنده های گوگل را متوقف کرده و با افزایش زمان برگزاری صفحه خطای 404 ظاهر می شود. بنابراین ارزش سایت در چشم خزنده های گوگل کاهش می یابد. یک بازدید کننده با دیدن این خطا سایت را ترک می کند  و این همان چیزی است که در مدت کوتاهی رتبه بندی شما را کاهش می دهد. حال اگر یک وب سایت بزرگ یا تجارت الکترونیک هستید و لینک شکسته دارید نباید اجازه دهید این لینک های شکسته به وب سایت شما صدمه وارد کنند. اگرهم که یک وب سایت کوچک هستید حتی وجود لینکهای شکسته انگشت شمار می‌تواند باعث ایجاد خسارت به شما شود.

علل به وجود آمدن لینکهای شکسته

لینک های شکسته به طریق مختلف ایجاد می شوند که در اینجا به آنها اشاره می شود:

o مسائل فنی
o محتوای قدیمی
o بخش‌های حذف شده از وبسایت (مانند یک دسته‌بندی یا چندین پست)
o تغییر سیستم مدیریت محتوا (CMS)
o اضافه شدن صفحات
o تغییر دامنه

دلایل دیگری هم وجود دارد اما دلایل بالا رایج‌ترین آنها هستند. دیگر باید متوجه شده باشید هر یک لینک شکسته در SEO یک پوئن منفی محسوب می شود. پس لازم است هیچ لینک شکسته ای در سایت شما موجود نباشد. باید تک تک آنها را یافته و راهی برای رفع آن بیابید. برای پیدا کردن لینک های شکسته و رفع آنها روش های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

چطور لینک های شکسته خود را پیدا کنیم و آنها را رفع کنیم؟

برای برطرف کردن لینک های شکسته داخلی خود می توانید به روش های زیر عمل کنید:

Global 301 Redirect :می‌توانید با استفاده از ایجاد ریدایرکت 301 این لینکهای شکسته را برطرف کنید. ریدایرکت به معنای تغییر مسیر است. با استفاده از ریدایرکت 301 می‌توانید از صدمات وارده به سئوی خود جلوگیری کنید؛ بدین صورت که وقتی رباتهای خزنده گوگل به صفحاتی که به آدرس دیگری ریدایرکت 301 شده برسند  با دنبال کردن آن مسیر متوجه خواهند شد که آن صفحه به آدرس جدید منتقل شده است. بنابراین ریدایرکت 301 باعث می‌شود سئوی سایت و ترافیک قبلی شما از بین نرود و انتقال به سایت جدید یابد.
Individual 301 Redirects : لینکهای شکسته را با ابزار وبمستر بیابید و سپس آن را به یک صفحه موجود و مشابه وبسایت خود ریدایرکت کنید. هنگامی‌که آنها را شناسایی کرده و برطرف کردید، در ابزار وبمستر علامتی نشان داده می‌شود که آنها اصلاح شده اند.

یافتن لینک های شکسته توسط ابزار Google Webmaster Tools

با استفاده از ابزار گوگل وبمستر می‌توانید لینکهای شکسته را برطرف کنید. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند اما گوگل وبمستر تولز بهترین آنهاست. به عنوان مثال می‌توانید لینکهای شکسته خود را در هر ماه بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید علل ریشه‌ای را شناسایی کرده و از ایجاد لینکهای شکسته جلوگیری کنید. برای این منظور به صورت زیر عمل کنید:

  1.  برای یافتن لینک های شکسته با حساب گوگل خود ابتدا وارد ابزار Master Google شوید.
  2.  بعد نام وب سایت خود را در کادر  وارد کرده و بر روی Add a property کلیک کنید.
  3.  گوگل از شما سوال می پرسد کدام روش جستجو را مد نظر قرار دارید. هر کدام که راحت بودید را انتخاب کنید و بعد فرایند تأیید (verification) کامل می‌شود.
  4.  هنگامی‌که تأیید کامل شد، تنها نقشه وبسایت خود را ارسال کنید و به Crawl سپس Sitemaps رفته و بر روی دکمه ADD/TEST SITEMAP برای اضافه کردن نقشه سایت خود کلیک کنید.

هنگامیکه گوگل تأیید کرد نقشه سایت صحیح است ایندکس شدن وبسایت شروع خواهد شد و اگر هر لینک شکسته‌ای را بیابد به شما اطلاع خواهد داد. شما URLهای شکسته را با رفتن بر روی Crawl سپس Crawl Errors بررسی کنید که همه لینک‌های شکسته لیست خواهند شد.

5. هنگامی‌که لینک شکسته را شناسایی کردید و آن را با استفاده از پلاگین وردپرسی link checker برطرف کرده که برای این منظور می‌توانید لینک را انتخاب کرده و بر روی mark as fixed کلیک کرده تا ارور از کنسول وبمستر گوگل تولز از بین برود. افزونه link checker مخصوص سیستم‌های وردپرس می‌باشد.

لینک شکسته


چطور لینک های شکسته دیگران را پیدا کنیم و از آنها استفاده کنیم؟

شما می توانید لینک های شکسته دیگر سایت ها را پیدا کرده و از آن طریق یک راه برای لینک دادن به صفحه خود بیابید و با لینک گرفتن از سایت های رنک دار به رتبه بندی خود کمک کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:
مرحله اول:  شناسایی سایت های هدف
در مرحله اول باید سایت هایی که با حرفه شما مرتبط هستند را بیابید و یک فهرست از آنها ذخیره کنید. حواستان باشد حتما آن سایت ها حوزه فعالیت مشابه شما داشته باشند. گرفتن لینک از سایت های غیرمرتبط نه تنها سودی ندارد بلکه بسیار هم مضر است.
مرحله دوم: پیدا کردن لینک های شکسته
مرحله بعد شامل پیدا کردن لینک های شکسته در وب سایت های آنهاست. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  •  وب سایت http://validator.w3.org/checklink یک سرویس آنلاین است که آمار دقیقی از لینک های سایت به شما ارائه می دهد.
  •  روش دوم استفاده از سایت http://www.deadlinkchecker.com است که از طریق آن می توانید لینک های شکسته سایت را بررسی کنید.
  • روش سوم استفاده از Google Webmaster Tools است.
  •  همچنین اگر سایت شما با مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی شده می توانید از افزونه Broken Link Checker برای بررسی لینک های شکسته سایت استفاده کنید.

وقتی که لینک های شکسته پیدا کردید یک بار هم به طور دستی آنها را بررسی کنید تا از خراب بودن آنها اطمینان حاصل کنید و سپس به مرحله بعدی بروید.

مرحله سوم: آماده سازی مطلب

زمانی که لینک های شکسته را یافتید باید ببینید موضوع آن لینک شکسته چیست. سپس یک مطلب خوب و مرتبط با آن تولید کنید و با مدیر سایت هدف تماس بگیرید و آنها را از وجود لینک شکسته آگاه کنید. سپس به وی پیشنهاد دهید در ازای نوشتن یک مطلب به آنها آن لینک شکسته را به شما ارجاع دهند.
اما قبل از تماس با مدیر سایت هدف حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  1.  مطلبی که می نویسید از مطالب سایت هدف بهتر باشد تا ترغیب شوند آن را در سایت خود قرار دهند.
  2.  مطالبتان طولانی باشد. امروزه وبلاگ نویسان دوست دارند به سایت های مرجع لینک دهند. پس مطالبتان را مفید و جامع بنویسید.
  3. از تصاویر و انفوگراف ها یا ویدئوهای جذاب استفاده کنید.

مرحله چهارم: تماس با مدیر سایت هدف

خوب تا الان کار را به صورت کامل و اصولی انجام داده اید. سایت های برتر و با کیفیت را پیدا کرده اید و یک مقاله خوب در نظر دارید. اکنون باید به سراغ مدیر وب سایت بروید. ابتدا در سایت آنها عضو شوید. کمی در آنجا فعال باشید. مثلا در بحث ها و گفتگوها شرکت کنید و در آنجا نظر دهید. بعد به وی ایمیل بزنید، از سایت او تعریف کنید و بگویید که طرفدار سایت آنها هستید. سپس به او عنوان کنید که یک لینک شکسته در سایت آنها پیدا کرده اید، آیا مایل هستند جای آن را بدانند. احتمال زیادی دارد که آنها پاسخ مثبت دهند. سپس آن لینک خراب را به آنها نشان داده و بگویید یک مطلب خوب برای آن سراغ دارید. سپس به آنها پیشنهاد دهید در صورت موافقت ، آن لینک را به شما ارجاع دهند. با این کار یک لینک مجانی در ازای یک مطلب مجانی برای آنها به دست آورده اید. این روش هم به عنوان یک وبلاگ نویس برای شما موثر است و هم برای مدیر سایتی که لینک شکسته دارد. این یک معامله برد- برد است. اگر هم که مدیر با درخواست شما موافقت نکند باز شما یک مطلب خوب برای سایت خود تولید کرده اید که به تنهایی برایتان ارزشمند است.

نتیجه گیری

لینک های شکسته می توانند بر سئوی شایت شما تاثیر مخرب بگذارند. پس در اولین فرصت آنها را شناسایی کرده و درصدد رفع آنها برآیید. از طرفی وجود لینک های شکسته در وب سایت های رقیب می تواند برای شما یک فرصت باشد تا از این طریق برای خود لینک سازی کنید و به رتبه بندی خود در سئو کمک کنید. هر یک لینک برای شما یک مزیت به شمار می رود. اما تنها چیزی که همیشه به یاد داشته باشید این است که اگر لینکی به دست آورید حتما از سایت های با کیفیت و معتبر باشند.از پشتیبانی سایت خود غافل نشوید تا همه این اقدامات در بلند مدت موثر و مفید باشد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد.نظرات خود را در مورد لینک های شکسته با ما در میان بگذارید.

 

4.3 از 5
4 سال قبل
نظر
چطوری حذف دستی لینک از سرچ کنسول رو باید انجام بدیم؟
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
[quote name="محمود جولایی"]عالی بود مطلب
سوالی داشتم لینک شکسته اگر چند مدت بگذره خودبخود پام میشه یا خیر؟[/quote]
سلام لینک شکسته چون قبلا در سایتتون وجود داشته یک خطا در سرچ کنسول قسمت خطاها ایجاد می شود. و خود بخود پاک نمی شود و بهتر است یکی از کارهای زیر را انجام دهیم
1-اصلاح لینک شکسته
2- ریدایرکت 301 به مشابه ترین محتوا
3- حذف دستی آدرس لینک شکسته از سرچ کنسول
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
عالی بود مطلب
سوالی داشتم لینک شکسته اگر چند مدت بگذره خودبخود پام میشه یا خیر؟
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
خیلی ممنون از مقاله خوبتون خیلی بهم کمک کرد سپاس
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
مطالب خوبی داشتین ممنونم
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند