با ما در ارتباط باشید: 0314566
8 شاخص کلیدی عملکرد سئو یا KPI برای سال 2022

اندازه گیری میزان موفقیت یک پروژه سئو شاید دشوار به نظر برسد اما این طور نیست. معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد برای سئو (KPI) وجود دارد که هر سایت می تواند توسط آنها میزان موفقیت سئو خود را اندازه گیری کند و مسیر پروژه را بر اساس آن تغییر دهد. در این مقاله 8 شاخص عملکرد سئو برای سال 2023 سئو شرح داده می شود. قبل از شروع کار ابتدا ابزار Google Analytics را نصب کنید و با پونه مدیا همراه شوید.

شاخص اول: مشتری بالقوه/ فروش (Leads/Sales)

وب سایت باید حامی کسب و کار شما باشد و در برخی مواقع خود کل کسب و کار شما. بنابراین چه وب سایت شما تجاری باشد و چه نباشد باید مشتری یا بازدید کننده جذب کند و تعداد آن ها را افزایش دهد. در هر دو حالت، بدون فروش یا مشتری کسب و کارتان دوام نمی آورد. به همین دلیل تاثیری که کمپین سئو شما بر آنها می گذارد باید اندازه گیری شود.

مشتری بالقوه

برخی از وب سایت ها دارای یک صفحه مخصوص پر کردن فرم اطلاعات مشتری از قبیل نام، آدرس ایمیل، تلفن تماس، اطلاعات خرید و ... هستند که به آنها lead generation websites گفته می شود. صاحبان کسب و کارها از این اطلاعات جهت بررسی کیفی مشتریان و اینکه آیا محصولات و خدماتشان مورد علاقه آنها هست یا خیر استفاده می کنند. همینطور این فرم ها نشان می دهد هر فرد اهل کجاست و چند بار از وب سایت بازدید کرده است و چه مدت زمان خود را در وب سایت گذرانده است.
برای ردیابی مشتریان فرم های تکمیلی باید اندازه گیری شود. اگر این فرم بازدید کننده را به سوی یک صفحه منحصر به فرد مثل صفحه «از همکاری شما متشکریم» هدایت کند، اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید چندنفر به آن صفحه هدایت شده اند. این گروه می توانند مشتریان بالقوه شما باشند. در مرحله بعد می توانید صفحات را بهینه سازی کنید، محتوای جدیدی تولید کنید و برای مشتریان جدیدی هدف گذاری کنید.
با اینکه این کار اغلب اوقات اتفاق می افتد و کاربران فرم را تا انتها تکمیل می کنند اما ممکن است چند مسئله در این میان به وجود آید. مسئله اول این است که این صفحات ممکن است در اندیس گذاری وارد شود و برای کلمات خاصی رتبه بندی شود و نتیجه مثبت نادرستی به دست دهد. مسئله دوم این است که کاربران ممکن است تمام فیلدهای فرم را تکمیل نکنند که در این صورت مشتریان بالقوه ای پیدا می شود که دنبال کردن آنها ممکن نخواهد بود.

حال برای بررسی کیفی مشتریان وارد Google Analytics شوید و در قسمت ادمین حساب کاربری به قسمت Conversions > Goals > Overview بروید.

 

goals navigation 1

 

Admin را کلیک کرده و بر روی Goals ستون سمت راست کلیک کنید و سپس دکمه قرمز رنگ New Goal را بزنید.

 

google analytics new goal button

 

در این مرحله باید یک هدف مشخص کنید. هدف ما مشتریان است. پس بر روی Custom کلیک کنید و Continue را بزنید.

 

google analytics custom

 

سپس در کادر ظاهر شده باید توصیفات هدف خود را وارد کنید. در قسمت Name یک نام دلخواه انتخاب کنید: مثلا فرم ثبت نام. در قسمت Type گزینه Destination را انتخاب کرده و برای آن یک مقصد یا یک صفحه مانند "صفحه از همکاری شما متشکریم" انتخاب کنید و آدرس URl آن را قرار دهید. دکمه Next Step را بزنید.

goal description

 

 

در کادر بعد قسمت Destination نامی که در صفحه قبل انتخاب کرده بودید ظاهر می شود. بقیه گزینه ها را دست نزده رها کنید. حال وقت آن است تحلیل را شروع کنیم. دکمه save را بزنید و کمی صبر کنید تا گزارش آماده شود.

 

google analytics goal details

 

برای مشاهده داده ها به آدرس Acquisition/ overview بروید و از منو conversion هدف جدید خود (new goal) را انتخاب کنید.

 

google analytics acquisition overview

 

در این قسمت شمامی توانید کانال های برتری که دارای ترافیک اصلی هستند را شناسایی کنید. همین طور اینکه بازدید کنندگان چند بار وب سایت شما را بازدید کرده اند و نمودار session خود را در این زمینه ببینید.

 

google analytics conversion rate

 

از ستون سوم می توانید نرخ تبدیل خود را مشاهده کنید. این مورد به شما نشان می دهد که کدام کانال ها دارای بیشترین نرخ تبدیل بوده اند و اینکه تمرکز خود را باید بر این کانال ها قرار دهید.

فروش

برای بررسی میزان فروش در وب سایت شما باید قسمت Ecommerce tracking در Google Analytics را تنظیم کنید. دو نوع ارزیابی Ecommerce در این قسمت وجود دارد:

  • فروش استاندارد (Standard Ecommerce)
    فروش استاندارد به شما امکان می دهد رفتار خرید وب سایت را بررسی کنید. شما می توانید اطلاعات تبادلات و محصولات و ارزش سفارش متوسط هر کدام را ببینید.
  • فروش پیشرفته (Enhanced Ecommerce)
    به شما نشان می دهد چه زمانی خریداران به کارت خرید خود اقلامی اضافه کرده اند، فرآیند خروج آنها چه زمانی بوده و کی فرآیند خرید خود را تکمیل کرده اند. همچنین می توانید ببینید چه مشتریانی در حال سقوط از قیف خرید هستند.

ابتدا به Google Analytics بروید و از قسمت Conversion نوع Ecommerce خود را انتخاب کنید.

 

google analytics ecommerce info by traffic type

شاخص دوم: ترافیک طبیعی (Organic Traffics)

یکی از اهداف اولیه کمپین سئو افزایش ترافیک سایت از طریق جستجوی طبیعی یا افزایش بازدید از سایت است. چطور می توانید وضعیت ترافیک خود را متوجه شوید؟
به سراغ Google Analytics بروید و مسیر Acquisition>Channels>Organic Search را دنبال کنید . در ستون اول Sessions را می بینید. این همان عددی است که شما به آن نیاز دارید. Sessions " گروهی از تعاملات هستند که در یک بازه زمانی در وب سایت شما اتفاق می افتد".

 

google analytics organic search sessions

 

برای موفقیت شما باید این دوره ها را یا یکدیگر مقایسه کنید. معمولا سه دوره زمانی هفته به هفته، ماه به ماه، و سال به سال مد نظر قرار می گیرد.

  • مقایسه هفته به هفته
    با این گزینه روند تغییرات ترافیک خود را در کوتاه مدت در می یابید. این روش در مواقعی که شما یک تغییر مهم در وب سایت خود مثلا راه اندازی یک کمپین محتوا، نصب HTTPS، و یا ری دایرکت 301 انجام داه اید بسیار مفید است.
  • مقایسه ماه به ماه
    زمانی کاربرد دارد که می خواهید اثرات بلند مدت کمپین خود را متوجه شوید. از آنجا که الگوریتم های گوگل مرتب در حال تغییر است بررسی هفته ای برای نتیجه گیری زوداست. قابل ذکر است که سئو یک فرآیند آرام تر نسبت به دیگر فعالیت های بازاریابی است به همین خاطر ممکن است تا اواخر ماه نتوانید نتایج راه اندازای یک پست جدید و یا بهینه سازی تگ های عنوان را ببینید.
  • مقایسه سالانه
    تنها بازه زمانی واقعی مقایسه بررسی سالانه داده هاست. در این نوع مقایسه می توانید در بلند مدت روند کمپین را بررسی کنید. همینطور مقایسه می توانید تغییرات فصلی کسب و کار را نیز ملاحظه کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما در تابستان فروش بیشتری نسبت به زمستان داشته است کمپین شما به نظر می رسد با یک نزول مواجه بوده است و این درحالی است که حجم سرچ کلمات کلیدی شما به راحتی افت کرده است.

برای مشاهده این داده ها به گوشه بالا سمت راست صفحه Organic Search بروید. از منو، date کلیک کنید. در این قسمت بازه زمانی خود را انتخاب و تنظیم کنید.

 

google analytics date range

 

شاخص سوم: رتبه بندی کلمات کلیدی (Keywords Ranking)

رتبه بندی برای کلمات کلیدی از شاخص های کلیدی موفقیت سئو KPI است. چرا که رتبه بندی بالای کلمات کلیدی منجر به افزایش ترافیک وب سایت می شود. ابزارهای زیادی برای بررسی وضعیت کلمات کلیدی وجود دارد .می توانید در Google Search Console کلمات کلیدی که در حال افزایش ترافیک شما هستند را بیابید. این ابزار کاملا رایگان است و استفاده از آن را به شما توصیه می کنیم. برای مشاهده کلمات کلیدی از Search Console به مسیر Search Traffic>Search Analytics. بروید.

google analytics search analytics

 

در این گزارش کارهای جالب زیادی می توان انجام داد اما اگر تنها به کلمات کلیدی علاقه مندید تیک Clicks و Position را بزنید. این گزینه ها موقعیت ارگانیک کوئری ها که بیشترین ترافیک را به خود اختصاص داده اند نمایش می دهد.

 

google analytics organic queries

 

شاخص چهارم: دامنه های ارجاع دهنده / بک لینک ها (Backlinks/Referring Domains)

علاوه بر محتوای مناسب و با کیفیت بک لینک ها نیز از عوامل مهم رتبه بندی سایت و شاخص کلیدی عملکرد سئو KPI به حساب می آیند. به همین خاطر لازم است شما بک لینک هایی که از سایر سایت ها به طرف شما می آید را بررسی کنید. در این میان چند نکته لازم به ذکر است.

  • تعداد کل بک لینک ها اهمیت دارد.
    سایت هایی وجود دارند که با داشتن بک لینک های کم باز هم از رقبای خود پیشی گرفته اند. اما اگر شما فقط 20 لینک دارید و وب سایت شماره یک صنعت 20000 لینک دارد هیچ وقت نمی توانید از او جلو بزنید.
  • مرتبط بودن و کیفیت لینک سازی مهم است.
    اگر شما وسایل پزشکی می فروشید اما از وب سایت های فروش بلیط لینک دریافت کنید گوگل این لینک ها را اسپم تلقی کرده و ممکن است حتی شما را به خاطر داشتن آنها جریمه کند. اگر هم از سایت های اسپم لینک دریافت کنید ممکن است جریمه شوید.
  • تعدد دامنه های ارجاع دهنده نیز مهم است.
    موتورهای جستجو هم به مجموع کل لینک ها توجه می کنند و هم به تنوع آنها . دریافت 1000 لینک از 500 وب سایت بهتر از 2000 لینک از 2 وب سایت است.

یکی از بهترین ابزارها جهت شناسایی بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده آن Ahrefs است. به کمک این ابزار می توانید وب سایت هایی که به شما لینک داده اند را شناسایی کنید و محل لینک دهی به خود را ببینید و حتی اعتبار و رتبه دامنه آنها را نیز مشاهده کنید.

 

ahrefs backlinks

شاخص پنجم: نرخ پرش یا بونس ریت (Bounce Rate)

میزان پرش از صفحه شما به یک صفحه دیگر در صفحه نتایج جستجو است به گونه ای که یک کاربر بدون باز کردن صفحه شما به سراغ نتیجه بعدی رود تا به پاسخ سوال خود دست یابد. بونس ریت یکی از بهترین روش ها برای انداز گیری میزان تعامل کاربر با وب سایت شماست. هر چه درصد بونس ریت کمتر باشد نشان می دهد کاربر، سایت شما را مفید و جالب تصور کرده است. اما نرخ بونس ریت بالا در برخی صفحات خاص مثلا پست مهمان لزوما بد نیست زیرا نشان می دهد سوال کاربر در آن صفحه پاسخ داده شده است و از آن راضی است. به همین خاطر است که باید بونس ریت را اندازه بگیرید . زیرا برای موفقیت یک صفحه لازم است حتی اگر انتظار داشته باشید بونس ریت بالا بگیرد.

اگر متوجه شدید بعضی از صفحات وب سایت شما مانند صفحه اصلی نرخ بونس ریت بالا دارد به شما نشان می دهد به سراغ برخی عوامل مانند سرعت بارگذاری صفحه، ناوبری و تجربه کاربر بروید. برای ملاحظه بونس ریت در Google Analytics به Behavior>Site Content>All Pages بروید. در ستون چهارم می توانید مجموع کل بونس ریت برای هر کانال ( طبیعی، پرداختی) را ملاحظه کنید. برای مشاهده نرخ بونس ریت تک تک صفحات در همین صفحه به بخش Organic Traffic بروید.

بونس ریت

 

شاخص ششم: مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحات وب سایت ( Page Per Sessions)

Page per Sessions یکی دیگر از شاخص های عملکرد سئو می باشد که هر چه بالاتر باشد نشان می دهد بازدیدکنندگان شما از صفحات مختلف شما بازدید کرده اند.
دلیل اهمیت ما به این معیار این است که نشان می دهد قدرت ناوبری سایت شما چگونه بوده و تا چه میزان مخاطبان را درگیر محتوای خود ساخته اید. هر چه Page per Sessions شما کوچکتر باشد معمولا نشان دهنده این است که محتوای شما برای مخاطب آنقدر جذاب نبوده که مطالب دیگر وب سایت را نیز مطالعه کند یا اینکه ناوبری سایت شما ضعیف بوده و کاربر نمی داند چگونه محتوا را بیابد. در نتیجه تصمیم به ترک وب سایت شما می کند.

جهت مشاهده این شاخص در Google Analytics به بخش  Acquisition>All Traffic>Channelsبروید و بعد در ستون پنجم کنار بونس ریت بالای هر کانال ترافیکی Pages Per Session آن را ملاحظه کنید.

شاخص هفتم: متوسط مدت زمان بارگذاری صفحه (Average Page Load Time)

آخرین شاخص عملکرد سئو در Google Analytics ،متوسط سرعت بارگذاری صفحه است. همان طور که از اسم آن بر می آید این معیار به سرعت بالا آمدن وب سایت شما در مرورگر اشاره دارد. وب سایت سریع تجربه کاربر را خوشایند می سازد. این امری است که برای سئو اهمیت زیادی دارد. حداکثر زمان بارگزاری 10 است و زیر 3 ثانیه میزان مناسب است، به خصوص در مورد صفحات مهم.

 

google analytics average page load time

 

شاخص هشتم: نرخ کلیک طبیعی (Organic Clickthrough)

در نهایت یکی دیگر از شاخص های عملکرد سئو که شما باید در مورد آن بدانید نرخ طبیعی کلیک است. شما می توانید در قسمت گزارش Search Analytics در ابزار Google Search Console این اطلاعات را پیدا کنید و توسط بتا (Beta) Search Console به اطلاعات 6 ماه گذشته دست یابید.
CTR درصد کلیک وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل است. دلیل اهمیت CTR این است که با بهبود آن می توانید شاهد بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی باشید. در مورد آن فکر کنید. اگر گوگل شما را ببیند افراد بیشتری وب سایت شما را کلیک می کنند . تنها کاری که باید بکنید این است که به قسمت گزارش Search Analytics بروید در حالت صفحات، آن را مرتب کنید و سپس CTR صفحات مهم را تحلیل و ارزیابی کنید. صفحاتی که برای آنها رتبه بندی دارید اما در صفحه نتایج در بین 3 رتبه برتر قرار ندارد را بیابید. اگر CTR شما کمتر از 1% باشد به عنوان صفحه و توصیفات متا توجه کنید و بر روی آن کار کنید. به مدت 4 هفته منتظر بمانید تا CTR و رتبه بندی شما افزایش یابد. اگر پایین نیامد روش دیگری را امتحان کنید.

نتیجه گیری

ده ها شاخص عملکرد سئو وجود دارد که از آنها می توانید برای ارزیابی عملکرد کمپین سئو خود از آنها استفاده کنید. تصور ما بر این بود که 8 شاخص ذکر شده در این مقاله جز شاخص های مهم سال 2023 به حساب می آیند.

5 از 5