با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟

الگوریتم Google RankBrain در آوریل 2015 آنلاین شد اما تا اکتبر 2015 به جهان معرفی نشد.اگر در زمینه سئو سایت جدی بوده باشید حتما نام این الگوریتم گوگل (RankBrain) را شنیده اید. گوگل به تازگی اعلام کرده است که این الگوریتم سومین فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها است. به گفته گوگل و متخصصان سئو، الگوریتم رنک برین گوگل روز به روز با اهمیت تر می شود و سئو کارها باید سایت های خود را با توجه به این الگوریتم سئو کنند.
در این مقاله به شما می گوییم رنک برین گوگل چیست تا چه اندازه مهم است، چه طور کار می کند و چگونه می توان برای آن بهینه سازی انجام داد. اگر به طور جدی پیگیر سئو سایت تان هستید این مطلب را از دست ندهید.

الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟

الگوریتم RankBrain یکی از مولفه های الگوریتم هسته ای گوگل است که از یادگیری ماشینی ( توانایی یادگیری به صورت خود به خود از داده ها بدون دخالت انسان یا برنامه پیشرفته) به منظور تعیین بهترین نتایج مرتبط با موضوع جستجو استفاده می کند. پیش از الگوریتم RankBrain، گوگل از الگوریتم پایه ای خود برای تعیین نتایج استفاده می کرد اما پس از روی کار آمدن این الگوریتم موضوع تفسیر جستجوها به میان آمد. در واقع این الگوریتم نیت و قصد کاربر از جستجو را دریافته و فرای کلمات کلیدی سعی می کند با تفسیر آنها و ارتباط واژگان جستجو شده بر طبق جستجوی گذشته کاربران نتایج مرتبط تری را به کاربر نشان دهد.
بخش یادگیری ماشین الگوریتم RankBrain چیزی است که این الگوریتم را از بقیه متمایز می کند. برای یادگیری الگوریتم RankBrain، گوگل از منابع مختلف، این ماشین را تغذیه می کند. رنک برین سپس با محاسبه و آموزش این داده ها به خود در طول زمان از آنها جهت تطبیق سیگنال های خود با نتایج موتور جستجو و رتبه بندی نتایج استفاده می کند.

یک مثال برای الگوریتم رنک برین

اجازه بدید با یک مثال این مسئله را برای شما روشن کنیم. مثلا رنک برین متوجه این شده است که مردم زیادی عبارت ” گوشی سونی اکسپریا XZ Premium” را جست و جو کرده اند. این الگوریتم با توجه به جستجوی گذشته کاربران متوجه شده است که آنها به دنبال گوشی جدیدی که شرکت سونی ارائه داده است و ضد آب هم است می گردند.
پس زمانی که کاربران عبارت “گوشی موبایل ضد آب جدید سونی” را جست و جو می کنند RankBrain نتایجی شبیه به جست و جوی “گوشی سونی اکسپریا XZ Premium” را به کاربران نشان می دهد. چون رنک برین می داند که مثلا این مدل از گوشی سونی هم جدید است و هم ضد آب. الگوریتم RankBrain با توجه به عبارات جست و جو شده بهترین نتایج را که فکر می کند به درد کاربران بخورد نمایش می دهد.

الگوریتم RankBrain گوگل تا چه اندازه برای سئو اهمیت دارد؟

RankBrain یکی از صدها سیگنالی است که تعیین می کند کدام نتایج در صفحه گوگل ظاهر شود و چه رتبه بندی داشته باشد. به گفته گوگل این الگوریتم سومین عامل مهم در رتبه بندی سایت ها به شمار می رود. در حال حاضر الگوریتم RankBrain مسئول 15% جستجوهای گوگل است و یکی از مهم ترین سیگنال هایی است که از میان صدها سیگنال رتبه بندی جستجوها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

الگوریتم رنک برین

الگوریتم RankBrain چگونه عمل می کند؟

الگوریتم RankBrain چگونه عمل می کند و عبارات جستجو را چطور درک می کند ؟ از طریق سیگنال هایش. وقتی یک عبارت جستجو به گوگل وارد می شود گوگل مثل همیشه از الگوریتم های گوگل استفاده می کند تا از طریق آن بهترین نتیجه ممکن برای آن عبارت را نمایش دهد. اگر امروز برای آن عبارت جستجو کنید گوگل می گوید که از الگوریتم RankBrain برای نمایش نتیجه استفاده می کند. رنک برین هر نوع جستجویی را می بلعد، آن را تفسیر می کند، نیت پشت آن را در می یابد و سعی می کند نتیجه مشابه با آن عبارت جستجو به دست دهد. بگذارید یک مثال دیگر بزنیم:

مثلا عبارات زیر را در گوگل جستجو می کنیم: " بهترین نمایش های اصفهان" ، " بهترین نمایش های اصفهان کدامند" ، نمایش های خوب اصفهان" ، " چه نمایشی در اصفهان ببینیم". همه این سوالات در واقع یک چیز را می پرسند. همه آنها می پرسند چه نمایشی در اصفهان ببینیم.

الگوریتم RankBrain در این زمینه به گوگل می گوید که هر یک از این عبارات صرفه نظر از کلمه اصفهان با اینکه کمی با یکدیگر متفاوت به نظر می رسند اما همه یک مفهوم دارند و توسط یک محتوا و یا چند محتوای یکسان پاسخ داده می شوند. این جا جایی است که الگوریتم RankBrain نیت کاربر را درک میکند. حال سوال اینجاست که گوگل از چه سیگنال هایی برای درک به این عبارات جستجو استفاده می کند:

سیگنال های رنک برین

 

می خواهیم به زبان خیلی خیلی ساده برایتان این موضوع را شرح دهیم. رنک برین گوگل از چند سیگنال برای این نوع جستجوها استفاده می کند:

تطبیق کلمات کلیدی (Keyword Matching) .خیلی برای رنک برین مهم نیست.
تنوع لینک (Link Diversity) برای رنک برین مهم نیست.
انکر تکست ( Anchor Text) . خیلی به نظر مهم نمی رسد.
تازگی و جدید بودن (Freshness) . برای رنک برین خیلی خیلی مهم است .

چرا جدید بودن این قدر مهم است؟ زیرا گوگل از الگوهای جستجوی کاربران در گذشته استفاده می کند. ممکن است یک نمایشی در یک سال گذشته یا حتی شش سال گذشته در اصفهان برگزار شده باشد پس دیگر برای جستجو، مرتبط تلقی نمی شود. مهم نیست چقد لینک خوب در صفحه دارید. چه قدر تنوع دارند، انکرتکست (Anchor Text) دارید یا نه، کلمات کلیدی شما فوقالعاده است یا خیر اگر شما مطلب جدیدی نداشته باشید رنک برین شما را نمایش نمی دهد و جستجو کنندگان شما را نمی یابند. تازگی برای چنین جستجویی حرف اول را می زند.

اعتبار دامنه (Domain Authority). برای رنک برین تا حدودی اعتبار دامنه اهمیت دارد. گوگل نمی خواد با دامنه های کم معتبر با اسپم مواجه شود حتی اگر محتوای جدید تولید کنند.

درگیر شدن کاربر با محتوا (Rngagement). برای رنک برین خیلی خیلی مهم است . چون به گوگل می گوید کاربران از محتوا راضی بوده اند که در یک صفحه مانده و آن را بررسی کرده اند.

وقتی کاربر به دنبال یک پاسخ سریع و ساده است مسئله درگیر شدن خیلی اهمیت ندارد اما اگر خواسته او عمیق تر باشد " مثلا چه نمایشی در اصفهان ببینم" کاربر را به شدت درگیر خود می کند و تا پاسخ خود را دقیق نداند از جستجو دست بر نمی دارد. شاید آنها به دنبال یک لیست 50 تایی از نمایش ها باشند شاید به دنبال یک نمایش طنز باشند و یا یک فیلم سینمایی غربی و ..

عناوین مرتبط (Related Topics). رنک برین گوگل به شدت به دنبال کلمات و عبارات مرتبط است.

اگر شما به عنوان مثال به دنبال نمایش در اصفهان هستید و همه در حال صحبت در مورد نمایش کمدی رشید هستند و در چشم مردم یک نمایش فوق العاده به نظر می رسد اما اگر در فهرست نمایش های برتر مد نظر شما نباشد گوگل هم احتمالا تمایلی ندارد آن را به شما نشان دهد. همینجاست که بحث "عناوین مرتبط" و یا "مفهوم مهم" مطرح می شود.

• عمق محتوا (Content Depth) .عمق محتوا نیز برای الگوریتم رنک برین مهم است. گوگل یک محتوای طولانی یا یک فهرست بلند بالا از نمایش های اصفهان می پسند نه یک فهرست کوتاه 5 تایی که هیچ جزئیاتی نیز درباره آنها وجود ندارد.

گوگل در تفسیر این چند مورد عبارات جستجویی که درباره نمایش در اصفهان بیان کردیم از این 7 یا 8 سیگنال استفاده می کند تا محتوای مربوط به آن را نمایش دهد. گوگل می گوید " مهم نیست چند کلمات کلیدی هدف دارید، چند لینک متنوع در آن قرار داده اید و یا انکر تکست دارید یا خیر . سیگنال های مهم ما اینها هستند. ما می توانیم تفسیر کنیم که نیت و قصد کاربر از هر جستجو چیست و مطابق با آن ها نتیجه را نمایش می دهیم . ما این طور رتبه بندی می کنیم. "

در حقیقت با این مثال ساده نشان دادیم که چطور الگوریتم RankBrain به گوگل کمک میکند تا از کدام سیگنال ها استفاده کند و چه طور به هر کدام یک وزن دهد. سیگنال ها خیلی فراتر از آنچه هستند که ما بیان کردیم اما RankBrain کمک می کند آنها را وزن دهی کنند و جستجوها را تفسیر کرده و نیت کاربران را بفهمد.

 

 الگوریتم RankBrain گوگل

 

چطور برای RankBrain گوگل  بهینه سازی انجام دهیم؟

آیا با این تفاسیر نحوه انجام سئو ما فرق کرده است؟ تا حدودی. فقط تا حدودی. آیا برای الگوریتم RankBrain باید سئو خاصی انجام دهیم؟ خیر. روش خاصی وجود ندارد. درست است که این الگوریتم سیگنال ها را برای گوگل انتخاب می کند و آنها را اولویت بندی می کند اما در واقع نمی توان برای خود RankBrain بهینه سازی انجام داد. شما می توانید برای این سیگنال ها اولویت بندی کنید و مثلا بگویید این سیگنال ها از نظر ما مهم تر از این ها هستند و یا بر عکس و باید بر روی آنها کار کنید. برای بسیاری از کسب و کارها تنوع لینک سازی و یا جستجوی کلمات کلیدی منطبق هنوز هم بسیار بسیار مهم است. ما از ارزش آنها کم نمی کنیم. چیزی که ما می خواهیم بگوییم این است که شما نمی توانید به طور اختصاصی برای RankBrain سئو انجام دهید. شاید این موضوع برای دیگر الگوریتم های گوگل امکان پذیر بود اما الگوریتم رنک برین متفاوت است.
درباره این تغییرات متخصصان سئو پاسخ می دهند:

اگر تاکنون مفهوم یک کلمه کلیدی - یک صفحه را در نظر دارید آن را از ذهن خود پاک کنید. شما باید خیلی وقت پیش این کار را می کردید. چرا باید برای هر عبارت کلیدی یک صفحه باشد. یک URL برای این کلمه کلیدی، یک URL برای آن کلمه کلیدی که همه آنها به هم مرتبط هستند. همه آنها را فشرده کنید و در یک URL قرار دهید. شما باید یک صفحه برای همه آنها داشته باشید یک صفحه برای همه عباراتی که در واقع یک مضمون و یک نیت در پشت سر آنها قرار دارد. این گونه است که می توانید برای سیگنال های RankBrain بهینه سازی کنید.

شاید دو سه سال یا حتی شش سال پیش یک دسته سیگنال ورودی ثابت برای هر جستجو به کار می رفت اما اکنون این قضیه فرق می کند. برخی جستجوها سهم متفاوتی از هر سیگنال دارند. مثلا گاهی شما به محتوای جدید نیاز دارید. گاهی به محتوای طولانی و عمیق. گاهی به مشارکت و درگیر شدن کاربران نیاز دارید و گاهی ندارید. گاهی شما به انکرتکست ها و لینک های زیاد نیاز دارید و گاهی نه. مثلا برای عبارتی مانند زلزله اخیر کرمانشاه شما به تازه بودن مطلب نیاز دارید اما برای عبارت تاریخچه موسیقی سنتی به تولید یک محتوای جامع و کامل نیاز دارید. تفاوت همینجا ظاهر شده است.

یک وب سایت به خاطر سیگنال های خاصی مشهور می شود.

ممکن است شهرت یک سایت به خاطر محتوای جدید و به روز همیشگی اش باشد. ممکن است به خاطر تنوع لینک هایش باشد یا به خاطر مشارکت و درگیر ساختن کاربر و یا به خاطر مشارکت پایین کاربر به علت پاسخ های سریع آن به سوالات کاربر و یا به خاطر عناوین و اطلاعات متنوع مانند dictionary.com و یا Ansers.com. . مردم به دنبال یافتن سوال خود هستند یک نگاه سریع به آن می اندازند و بعد می روند. این موارد می توانند یک مدل خوب برای شما باشد. شما کدام یک از این سیگنال ها را برای برند شدن نام خود انتخاب می کنید؟ آیامی خواهید برای محتوای طولانی مشهور شوید یا محتوای سریع و صریح. آنچه که مهم است این است که دامنه شما با گذشت زمان بر اساس سیگنال هایی که می خواهد پوشش دهد به شهرت دست یاید. رنک برنین شرایطی فراهم می کند که برند شما بتواند بنا به محتوای خاصی که تولید می کنید و نیازهایی که برطرف می کنید شناخته شود.

وقت آن است تا دید خود را تغییر دهیم. الگوریتم RankBrain کمی تمرکز استراتژی های ما را از مسیر جدا می کند. ما قبلا می توانستیم برای الگوریتم هایی مثل پاندا و پنگوئن بهینه سازی کنیم و از جریمه های آنها جلوگیری کنیم اما در مورد RankBrain قضیه فرق می کند. زیرا مدل این الگوریتم تفسیری است.

در آینده چه اتفاقی برای الگوریتم RankBrain می افتد؟

گوگل اعلام کرد که الگوریتم رنک برین به صورت تدریجی از اوایل سال 2015 مورد استفاد قرار گرفت و در چند ماه گذشته به صورت کامل و جهانی وارد عمل شد و تغییرات زیادی در رتبه بندی سایت ها اعمال کرد . همیشه تغییرات زیادی در الگوریتم های گوگل رخ میدهد اما تا زمانی که از اصول و قواعد سئو پیروی کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

5 از 5