با ما در ارتباط باشید: 0314566
 الگوریتم پیج رنک PageRank گوگل

PageRank. اگر شما متخصص سئو باشید و یا با گوگل و الگوریتم هایش دست و پنجه نرم می کنید به الگوریتم PageRank هم برخورد کرده اید. اما ممکن است هنوز هم دقیقا ندانید الگوریتم پیج رنک دقیقا چیست و چه طور بر رتبه بندی سایت ها تاثیر دارد؟ یا چگونه می توان برای PageRank بهینه سازی انجام داد؟ اینها سوالاتی هستند که ما قصد داریم در این مقاله به طور کامل و جامع به آن پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

الگوریتم پیج رنک گوگل (PageRank) چیست؟

گوگل برای تعیین اهمیت صفحات از پیج رنک استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج گوگل است. پیج رنک (Page Rank) توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin در استنفورد مطرح شد. و در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفته شده است. پروژه تحقیقاتی لری پیج بر اساس کاوش بر روی خواص ریاضیاتی سیستم لینک دهی در دنیای مجازی بود. او روشی را تعریف کرد که هر لینکی در وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد و به هر کدام امتیازی می بخشد. در این سیستم هر لینک از یک وب سایت به عنوان یک رای شناخته می شود. داشتن لینک از وب سایت های محبوب، ارزش بالاتری نسبت به سایت های معمولی دارد.
PageRank به لینک های خارجی که به یک سایت وارد می شود توجه خاصی دارد. اما لینک های داخلی یک سایت را نیز مورد توجه قرار می دهد. لینک های داخلی به موتور جستجو می گوید که کدام صفحات از نظر شما مهم تلقی می شوند.

 الگوریتم PageRank چگونه محاسبه می شود؟

الگوریتم PageRank نوعی محسابه گر ریاضی است که با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک های وارده شد به یک صفحه اهمیت آن صفحه را برآورد می کند. گوگل با مشاهده این لینک ها به اعتبار آن صفحه می افزاید و بدین طریق تصمیم می گیرد کدام صفحات در صفحه نتایج گوگل ظاهر شود. به همین خاطر دریافت لینک از سایت های معتبر یک پوئن مثبت برای سایت محسوب می شود. این امر به نوبه خود بر رتبه بندی سایت تاثیر مستقیم مثبت می گذارد. به همین خاطر برای به دست آوردن رتبه بهتر باید بتوانید از سایت های معتبر و معروف لینک بگیرید. همچنین آن سایت ها نیز خود به لینک سایر سایت ها نیاز دارند.
رتبه PageRank از طریق محاسبه کیفیت نسبی یک صفحه نسبت به دیگر صفحات تعیین می شود پیج رنک هر صفحه از سایت از ۰ تا ۱۰ امتیاز بندی میشوند. صفر بدترین نمره و ده بهترین نمره است . پیج رنک از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

فرمول الگوریتم پیج رنک

 

نکته!!!!
پیج رنک صرفا برای هر صفحه از سایت است و پیج رنک هر صفحه با صفحه ای دیگر در یک دامنه متفاوت است.

آیا هنوز پیج رنک اهمیت دارد؟

با آپدیت الگوریتم های گوگل پاندا و پنگوئن، پیج رنک رفته رفته اهمیت خود را از دست داده است. اما به هیچ وجه نمی توانید آن را نادیده بگیرید ، چرا که گوگل در تلاش است تا دوباره از پیج رنک برای رتبه بندی سایت ها در صفحات و نتایج جستجو استفاده کند.

خداحافظی گوگل با پیج رنک تولبار

در سال 2000،  گوگل در نوار ابزار خود قابلیت نمایش PageRank را راه اندازی کرد. با نصب پلاگین یا اکستنشن PageRank مقیاس پیج رنک به صورت علامت سبز رنگ ظاهر می شد. اما  گوگل در 15 آوریل 2016 بنا به دلایلی که بیان می شود نمایش آن را از تولبار خود حذف کرد و آن را به صندوق اسرار رتبه بندی خود منتقل کرد.

toolbar پیج رنکبا نصب PageRank در تولبار گوگل وب مسترها به اهمیت لینک ها پی بردند و از آنجا بود که بازار بزرگ سیاه خرید و فروش لینک آغاز شد. خیلی از وب سایت های ضعیف به این روش توانستند لینک سازی اسپم انجام دهند و بدین صورت نتایج گوگل به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. شاید شما هم چند سال پیش را به خاطر داشته باشید، زمانی که مثلاً کلمه قهوه را در گوگل جستجو و بر روی نتایج جستجو کلیک می کردید و در کمال ناباوری به فروشگاه خرید و فروش لباس منتقل می شدید!
همۀ این عوامل (که باعث اختلال در نتایج جستجوی طبیعی گوگل شده بود) باعث شد گوگل به مرور زمان و با اعمال قوانین و پنالتی های جدید از اهمیت لینک سازی کم کند و بیشتر به محتوا اهمیت دهد. حذف تولبار گوگل نیز به همین علت انجام شد.


لینک های با کیفیت در پیج رنک

چطور برای PageRank بهینه سازی انجام دهیم؟

هدف بهینه سازی و بهبود PageRank دریافت هر چه بیشتر لینک های خارجی طبیعی به سایت است. اما نه لینک های خریداری شده و نه لینک های اسپم. ما به شما نشان می دهیم از چه تاکتیک هایی برای گرفتن هر چه بیشتر بک لینک استفاده کنید و PageRank خود را افزایش دهید.
چرا گرفتن لینک خارجی این قدر مهم است؟ گوگل فکر می کند خوب سایت شما بارها لینک داده شده پس حتما کارتان خوب است. او فکر می کند مردم شما را دوست دارند و نزد آنها محبوب شده اید، حتما محتوای خوب و مرتبط و با کیفیتی دارید یا به یک سایت مرجع تبدیل شده اید و مشهور شده اید به همین خاطر است که مردم به سایت شما همه جا اشاره می کنند.
دقیقا همین است. شهرت و اعتبار و مرتبط بودن همان کلید واژ هایی است که الگوریتم PageRank به دنبال آن است.

افزایش PageRank: اهمیت Link Juice

همانطور که گفتیم هر سایت باید بر افزایش شهرت و اعتبار خود تمرکز کند. زیرا شهرت مستقیما با PageRank ارتباط دارد. حال به این نکته توجه کنید وقتی یک سایت معروف و مرتبط و با اعتبار بالا یک لینک به شما می دهد بخشی از شهرت خود را به سایت شما هم انتقال می دهد. اما ممکن است Link Juice کمتری برای انتقال لینک های خود داشته باشند. اما Link Juice دیگر چیست؟

Link Juice یا اعتبار لینک یا اعتبار بک لینک همه یک معنی می دهند و نامی است که به ارزش و اعتبار یک لینک اشاره می کند و از تقسیم امتیاز پیج رنک یک صفحه تقسیم بر لینک های خروجی آن به دست می آید و به صورت درصد بیان می شود. این امتیاز بین همه لینک ها به طور یکسان تقسیم می شود. به همین خاطر هر چه تعداد لینک های خروجی از آن صفحه کمتر باشد Link Juice آن صفحه بالاتر می رود. بر اساس Link Juice انتقال امتیاز سقفی دارد که پس از آن هیچ امتیازی از طرف لینک ها منتقل نمی شود. به شکل زیر دقت کنید.

الگوریتم پیج رنک گوگلاگر یک سایت به حد نهایت Link Juice خود برسد دیگر امتیاز اضافی به صفحه مقابل منتقل نمی کند. حال اگر لینکی را حذف کند و یا یک صفحه مهم را حذف کند به این صورت پیج رنک صفحه مقابل نیز کاهش خواهد یافت.
مثال دیگری را در نظر بگیرید.

الگوریتم پیج رنک گوگل

فرض کنید شما سایت های A و B دارید. اگر همه عوامل رتبه بندی دیگر ثابت باشند و سایت A دارای یک لینک باشد در حالی که سایت B هیچ لینکی نداشته باشد، سایت A در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت. اگر سایت B نیز یک لینک داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ این بستگی به میزان juice در هر لینک دارد. به نمودار نگاه کنید. سایت A لینک ها را از چهار سایت دریافت می کند در حالی که B لینک ها را از دو سایت دریافت می کند. همه ی سایت هایی که لینک می دهند، خود نیز از سایت های دیگر لینک دریافت می کنند.از آنجایی که A لینک های بیشتری از سایت های دیگر دریافت می کند، link juice بیشتری به A منتقل می شود، در نتیجه A احتمالا در نتایج جستجو در رتبه بالاتری از B قرار می گیرد. توجه: این نتایج به گونه ای فرض شده اند که سایت هایی که به سایت A و B لینک می دهند، اعتبار یکسانی دارند.
یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود این است که link juice در هر دو جهت اتفاق می افتد. بنابراین، اکنون می توان گفت سایت هایی که به سایت A لینک می شوند به سایت های دیگر نیز لینک می شوند (که توسط فلش خاکستری در نمودار زیر نشان داده شده است)، در حالی که سایت هایی که با سایت B ارتباط دارند بطور منحصر بفرد فقط به B لینک میدهند، در این مورد درصد link juice که B دریافت می کند بالاتر از درصد link juice است که سایت A دریافت می کند. این باعث افزایش احتمال رتبه بندی بالاتر سایت B نسبت به سایت A میشود.

خوب به همین دلیل چه شما PageRank بالا یا پایین داشته باشید باید بتوانید Link Juice خود را به دقت مدیریت کنید تا بتوانید juice بیشتری برای خود ذخیره کنید. شما باید سخت بر روی محتوا و سایت خود کار کنید تا اینکه سایت های مهم بیشتریی به ارزش شما پی ببرند و به شما لینک دهند. به همین صورت است که می توانید juice غلیظ تری به دست آورید و PageRank خود را مستقیما افزایش دهید.

می خواهید PageRank خود را افزایش دهید. با همکاران ما در پونه مدیا تماس بگیرید.

افزایش PageRank: اعتبار دامنه وجه دیگر PageRank

اعتبار دامنه توسط Moz توسعه پیدا کرد. این سایت یکی از معتبرترین سایت های سئو درجهان است. اعتبار دامنه از 40 عامل در رتبه بندی استفاده می کند اما دو عامل از همه مهم تر هستند:
کمیت و کیفیت بک لینک هایی که از سایت های دیگر به سمت یک سایت میرود.
• میزان اعتبار هر کدام از آن سایت ها

اعتبار دامنه یک شاخص برای مقایسه یک سایت با دیگری است و مقیاس آن بین 0 تا 100 قرار دارد. با ابزارهای زیر می توانید اعتبار دامنه خود را بسنجید؟ شما با اعتبار دامنه بالا می توانید در PageRank بالاتری به دست آورید.

  • Open Site Explorer
  • Moz Toolbar

روش هایی برای بهبود PR) PageRank) 

در زیر روش هایی عملی برای بهبود PR  ارائه شده است :

 
الگوریتم pagerank گوگل


بهینه سازی لینک های خارجی برای افزایش PageRank

 لینک های بد را حذف کنید.

با اینکه این کار را اغلب وب مسترها انجام می دهند اما شما هم می توانید انجام دهید. اول سایت هایی که به شما در جاهای مختلف اشاره کرده اند را پیدا کنید. اگر شهرت آنها پایین است می توانید از آنها بخواهید لینک هایشان را بردارند. برای اینکه متوجه شوید کدام لینک های خارجی برای شما مضرر هستند یا خیر  باید مولفه های زیر را در مورد آن صفحه در نظر بگیرید:

  • اعتبار
  •  تگ نوفالو
  •  انکر تکست

این سه مورد را می توان توسط ابزار SEO SpyGlass بررسی کرد:

در پروژه خود در قسمت backlinks به تب Penalty Risk بروید و بک لینک هایی که می خواهید بررسی کنید را در آنجا انتخاب یا اضافه کنید. بر روی Update Penalty Risk کلیک کنید. در ستون Penalty Risk درصد خطر هر بک لینک نمایش داده می شود. بر روی دکمه “i” کلیک کنید تا پنجره پاپ آپ گزارش بک لینک نمایان شود.

الگوریتم pagerank گوگل

 

در همان تب ستون را برای ویژگی نوفالو بررسی کنید. ممکن است این گزینه خاموش باشد. ستون انکر تکست هم ممکن است تغییر کرده باشد.

الگوریتم پیج رنک گوگل

لینک خوب به دست آورید.

  • محتوای خوب تولید کنید. به طوری که مردم سایت شما را پیدا کرده و محتوای آن را به درد بخور و قابل لینک بیابند.
  •  محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با این کار نه تنها محتوای خود را در کانال های پربازدید توزیع می کنید بلکه کلی لایک و تویئت و +1s می گیرید که همه سیگنال های اجتماعی به حساب می آیند.
  •  فعالانه در انجمن ها و ارتباطات شرکت کنید. این یک راه عالی برای توزیع لینک ها و محتوا به دیگران است.
  •  ارتباطات خود را گسترده تر کنید. با اینفلوئنسرها، بلاگ نویس ها، مشاوران و نویسندگان ارتباط برقرار کنید. همیشه یک سری افراد مشهور و معروف وجود دارند که مردم به آنها گوش می دهند و اعتماد می کنند. آنها می توانند به توزیع محتوای شما کمک کنند و برای سایت شما لینک به ارمغان بیاورند.
  • در ویکی پدیا و  یاهو و  دیگر دایرکتوری ها یک پروفایل ثبت نام کنید. با این کار مردم می توانند از طریق کانال های مختلف شما را بیابند.
  • پست بلاگ مهمان  بنویسید. با اینکه این شیوه به دلیل اسپم بودن امروزه کمتر مرسوم است گوگل هم این شیوه را توصیه نمی کند. اما اگر یک پست مهمان با کیفیت بسازید که با حوزه فعالیت شما سنخیت داشته باشد چرا که نه؟
  • عکس و ویدئو تولید و تکثیر کنید. در یک کانال بزرگ مثل یوتیوپ اینفوگراف، ویدئو، سمینار ویدئویی و ... به اشتراک بگذارید.

  •  از طریق کامنت گذاری در مقالات یا سایت ها یک لینک هم به خودتان بدهید.
  •  وب سایت خود را به روز نگه دارید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

چگونه لینک خوب را از بد تشخیص دهیم؟

بهینه سازی لینک های داخلی برای افزایش PageRank

گوگل در موقع رتبه بندی سایت نه تنها به لینک های خارجی بلکه به لینک های داخلی نیز توجه می کند. شما می توانید از طریق لینک دهی داخلی صفحات به هم دیگر اعتبار آنها را به گوگل نشان دهید.
به عنوان مثال اگر شما یک مقاله یا عنوان " چطور با کلمات کلیدی جستجو کنم" داشته باشید می توانید یک لینک از مقاله ای که در مورد ابزار جستجوی کلمات کلیدی است به این مقاله بدهید و مرتبط بودن آن صفحه را به گوگل نشان دهید. این نوع استراتژی می تواند به گوگل بفهماند که تم یا موضوع اصلی وب سایت شما چیست. با استفاده از Seo Power suite  می توانید به طور دقیق پیج رنک هر صفحه خود را ببینید. محاسبه آن دقیقا مانند محاسبه PageRank است و از همان الگوریتم استفاده می کند.

در لینک سازی داخلی برای بهینه سازی PageRank نکات زیر را رعایت کنید:

  • توزیع PageRank. صفحه اصلی سایت شما دارای بالاترین پیج رنک است. لینک های داخلی شما باید بتواند پیج رنک را از مهم ترین صفحات به سمت صفحات کمتر مهم توزیع کنند. صفحاتی که مستقیما از صفحه اصلی لینک دریافت می کنند دارای PageRank ثانویه هستند.
  • به خزنده های گوگل کمک کنید به سایت شما بخزند. در برخی مواقع عنکبوت های گوگل نمی توانند به سایت شما بخزند. هر چه پیج رنک شما بالاتر باشد آنها عمیق تر وارد می شوند. با لینک سازی به صفحات عمیق تر از هر صفحه شما به خزنده ها کمک می کنید بیشتر به محتوا بخزند. یک سایت بزرگ یعنی داشتن کلمات کلیدی و لینک های ورودی بیشتر و این یعنی رتبه بهتر سایت.
  • به کلمات کلیدی خود توجه کنید. کلمه ای که برای لینک از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می کنید به PageRank نشان می دهد که کدام را برای رتبه بندی صفحه انتخاب کند. به همین خاطر از کلمه " اینجا لینک کنید " استفاده نکنید. کلمات کلیدی خود را به یک لینک مستقیم به یک صفحه مناسب تبدیل کنید.
  •  نرخ بونس ریت خود را کاهش دهید. لینک های داخلی برای کاهش بونس ریت شما مهم هستند. بونس ریت نرخ پرش کاربران از صفحه شما به یک صفحه دیگر است. لینک داخلی در سئو به اندازه کافی، باعث می شود علاقه بازدیدکننده حفظ شود و محتوای شما را با جزئیات بیشترب دنبال کند.
  • ساختار سایت را کم عمق در نظر بگیرید. یکی دو لینک از صفحه اصلی برای کاربران مطلوب ست اما هیچ کس نمی خواهد با کلیک بر روی 10 لینک از صفحه اصلی به صفحه مدنظر خود دست یابد. بهتر است تعداد لینک ها را کم نگه دارید. برای اینکه عمق صفحات خود را بسنجدید از ابزار WebSite Auditor استفاده کنید. به قسمت Site structure > Pages بروید و لینک ها را بر اساس عمقشان مرتب کنید.

لگوریتم پیج رنک گوگل

  •  تمام صفحات را به هم لینک کنید. اگر یک صفحه به سایت شما لینک نباشد برای گوگل کاملا ناشناخته باقی می ماند. اگر این صفحه یتیم یک صفحه مهم باشد که دیگر فاجعه به بار می آید. برای جلوگیری از وقوع این امر می توانید از ابزار WebSite Auditor استفاده کنید. پروژه خود را باز کنید و به قسمت Site Structure > Visualization بروید. کل ساختار سایت شما در کف دستتان است با تمام رشته لینک ها.

الگوریتم پیج رنک گوگل

  •  از ویژگی نوفالو به درستی استفاده کنید. در سال 2005 گوگل از ویژگی نوفالو برای لینک های HTML و مولفه های انکر استفاده کرد. می توان با استفاده از این ویژگی در مورد لینک های داخلی قیف PageRank را به سمت مهم ترین صفحات سوق داد. با این حال این تاکتیک دیگر کار نمی کند زیرا ویژگی نوفالو نمی تواند PageRank را به سمت لینک های دیگر ری دایرکت کند. link Juice بین همه لینک های ورودی به یک صفحه تقسیم می شود که لینک های نوفالو نیز جز آنها محسوب می شود . اما این لینک های نوفالو Link juice انتقال نمی دهند. بنابراین منطقی است که لینک های نوفالو کاملا حذف شود تا اینکه لینکی نوفالو شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست

چطور می توانید PageRank خود را در گوگل ارزیابی کنید؟

همان طور که گفتیم در سال 2000 گوگل اولین نسخه از PageRank تولبار خود را ارائه داد. اما امروز این اکستنشن دیگر برای عموم نمایش داده نمی شود.
خوشبختانه ابزارهای دیگری هستند که می توانند pageRank را نشان دهند :
Rankerizer : یک اپلیکیشن نظارت PageRank است که می تواند برای هر کلمه کلیدی انتخاب شده رتبه وب سایت را نشان دهد. همچنین می توان رتبه URl را نیز در رتبه بندی مشاهده کرد و اینکه آیا موقعیت آن نسبت به جستجوی قبلی تغییر کرده است یاخیر.
Free Monitor for Google: این ابزار هم شبیه Rankerizer است و رتبه بندی هر کلمه کلیدی را نشان می دهد. همچنین 50 نتیجه جستجو را نشان می دهد که می توان میزان رقابتی بودن آن کلمه کلیدی را نیز دریافت.
Pro Rank Tracker :  یک ابزار پولی است اما نسخه رایگان آن می تواند رتبه سایت شما در موتورهای مختلف جستجو را نشان دهد و از این نظر ابزار جامعی است.
Serplab یک ابزار آنلاین رایگان است که رتبه سایت شما را در صدم ثانیه نشان می دهد. شما از قبل باید در آن ثبت نام کنید.

ارزیابی الگوریتم پیج زنک

نتیجه گیری

همیشه به خاطر داشته باشید که هر چه به شهرت و اعتبار بیشتری دست یابید PageRank شما ارتقا می یابد. به یاد داشته باشید که محتوای خوب، با کیفیت همان چیزی است که یک فرد را وامی دارد شما را نقل قول کرده و به شما یک لینک بدهد. آن فرد خود یک موتور محرک است که دستگاه لینک دهی به سایت شما را فعال می کند. از طرف دیگر ساختار لینک های داخلی را نیز در نظر داشته باشید. لینک سازی داخلی باید بر مهم ترین محتوا تاکید کند و PageRank را از صفحات مهم به سمت دیگر صفحات توزیع کند. ساختار داخلی لینک ها باید کاربر پسند باشد و به تجربه کاربر بیافزاید.

امتیازی ثبت نشده است.