با ما در ارتباط باشید: 0314566

ل  برای خیلی از افراد غیر قابل باور است اما هنوز هم وب سایت های زیادی هستند که از گوگل آنالیتیکس و یا هر نوع ابزار تحلیل دیگری برای بررسی نحوه عملکرد وب سایت خود یا اندازه گیری میزان ترافیک وب سایت استفاده نمی کنند. چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید، چطور آن را نصب کنید، چه تنظیماتی برای آن انجام دهید، چطور از داده ها استفاده کنید و آنها تحلیل را کنید. این ها مواردی هستند که ما قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم.

چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟

آیا شما صاحب یک وبلاگ هستید؟ آیا یک سایت استاتیک دارید؟ اگر جواب شما بله است شما به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید، چه وب سایت و وبلاگ شما شخصی باشد و چه تجاری. در بستر وب، ده ها برنامه تحلیل گر وب سایت وجود دارد که وظیفه ردیابی، اندازه گیری و آنالیز ترافیک وب سایت را به عهده دارند اما یکی از بهترین آن ها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. در زیر برخی از سوالاتی است که توسط گوگل آنالیتیکس پاسخ داده می شود:

  • چند نفر از سایت من بازدید می کنند؟
  • بازدیدکنندگان من کجا زندگی می کنند؟
  • آیا من به یک وب سایت سازگار با موبایل نیاز دارم؟
  • از چه وب سایت هایی ترافیک دریافت می کنم؟
  • چه ترفندهای بازاریابی موجب جذب ترافیک بیشتر به سایت من می شوند؟
  • کدام یک از صفحات من بیشتر از همه معروف هستند؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من به مشتری تبدیل شده اند؟
  • مشتریان من از کجا وب سایت من را پیدا کردند؟
  • چه طور می توانم سرعت وب سایت خود را افزایش دهم؟
  • بازدیدکنندگان من از کدام یک از محتوای من بیشتر استقبال کرده اند؟

سوالات زیاد دیگری نیز وجود دارند اما این سوالات جز سوالات بسیار مهم هستند که بیشتر از همه پرسیده شده اند و برای مدیران وب سایت از همه مهم تر بوده اند.

وقت پاسخ به سوالات بالا شما دقیقا می دانید که چه گام هایی باید بردارید تا بتوانید وب سایت و هر تکه از محتوای خود را بهینه سازی کنید. گوگل آنالیتیکس در دو نسخه اضافی نیز ارائه شده است: یک نسخه Google analytics 360 برای کابران حرفه ای و Google analytics برای اپلیکشن های موبایل و SDK که از دستگاه های اندروید و IOS داده ها را جمع آوری می کند.

از آنجا که گوگل آنالیتیک تصویری روشن از تغییرات مورد نیاز برای بهبود وب سایت به شما ارائه می دهد بنابران باید گفت که قدم بعدی شما برای بهبود سایت باید استفاده از این ابزار باشد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است ک بنا به نیازتان می توانید هر زمان که خواستید به آن مراجعه کرده و از آن استفاده کنید. بخش اول در مورد نحوه نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس است و بخش دوم تنظیمات قبل از استفاده از گوگل آنالیتیکس. در مقاله بعدی که در واقع ادامه مبحث گوگل آنالیتیکس است نحوه کار با گوگل آنالیتیکس و تحلیل گزارشات همراه با مثال برای شما ارائه شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

بخش اول : ثبت نام و نصب گوگل آنالیتیکس

گام اول: قبل از کار با گوگل آنالیتیکس شما ابتدا باید اکانت گوگل خود را ایجاد کنید. تنها با اکانت گوگل می توانید به گوگل آنالیتیکس دست پیدا کنید. 

گام دوم: به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید. سپس از منوی بالا سمت راست صفحه، Sign in to Analytics را انتخاب کنید.

 sign in google analytic


سپس به یک صفحه جدید مثل زیر منتقل می شوید .

sign up google analytics 2

بر روی گزینه Sign Up کلیک کنید تا بتوانید یک اکانت جدید در گوگل آنالیتیک بسازید. 

google analytics

 

 

ابتدا در قسمت بالای این صفحه با کلیک کردن بر روی وب سایت (WebSite) و یا برنامه موبایل (Mobile App) ، مشخص کنید که قصد ردیابی کدام یک را دارید.

سپس برای وب سایت خود یک نام مشخص که توسط آن در گوگل آنالیتیک شناخته شوید، انتخاب کنید. این نام می تواند برند وب سایت شما یا مخفف آن باشد. (Website Name).

سپس URL وب سایت خود را وارد کنید.(website URL)

در قسمت Industry Category، کسب و کار خود را مشخص کنید. در این قسمت 25 دسته مختلف وجود دارد.

بعد از انتخاب دسته، بازه ی زمانی منطقه خود را وارد نمایید.(Reporting Time Zone)

در پایین صفحه هم مشخص کنید که اطلاعات تحلیلی شما تا چه حد در دسترس گوگل باشد. پیشنهاد ما این است که تمام بخش‌های این قسمت و به خصوص Benchmarking را تیک بزنید. گزینۀ Benchmarking به شما اجازه می‌دهد که بعدها اطلاعات وب‌سایت خود را با سایر وب‌سایت‌های مرتبط مقایسه کنید.

how to install google analytics 04

 

سپس روی گزینه گرفتن ردیابی ID و یا get tracking ID کلیک کنید تا به کد ردیابی دسترسی پیدا کنید. این کد می بایست توسط طراح سایت به وب سایت اضافه شود.(گام سوم)

گام سوم: دریافت آی مخصوص آنالیتیکس شما (Tracking Info)

بعد از آنکه حساب کاربری خود را ایجاد کردید، یک آی دی مخصوص وب‌سایت شما ایجاد می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید این آی دی را به صورت دستی هم دریافت کنید. کافی است از منوی بالا وارد قسمت ادمین شوید، در قسمت Account حساب مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس در قسمت Property نام وب‌سایت خود را برگزینید و در نهایت بروی گزینۀ Tracking Info کلیک کنید. توجه داشته باشید که این آی دی (که به فرمت UA-000000-01 می‌باشد) در هنگام ایجاد تگ لازم است. بنابراین باید آن را یادداشت کنید.

Add Google Analytics to your Website

 .


 این کد را باید در هر صفحه از وب سایت خود که قصد دارید گوگل آنالیتیکس بر روی آن فعالیت کند نصب کنید.

tracking code google analytics

این کد را قبل از تگ </head> سورس کد وب سایت خود وارد کنید.

tracking id code google analytics


وارد کردن کد بستگی به نوع پلت فرم وب سایت شما دارد. مثلا اگر با وردپرس کار می کنید می توانید به دو روش زیر عمل کنید.

آموزش نحوه نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس:

روش اول: وقتی کد گوگل آنالیتیکس را کپی کردید باید در وب سایت خود از طریق وردپرس ادمین لوگ این کنید تا بتوانید به داشبورد دسترسی پیدا کنید و بعد بتوانید این کد را پیست کنید. موس را بر روی Appearance قرار دهید و editor را انتخاب کنید.

image2

 

پس از این وارد محیط Edit Theme می شوید. شما باید به دنبال فایلی به نام “header.php” باشید. برای اینکه آن را سریع پیدا کنید CTRL+F را فشار دهید و آن را در باکس سرچ کنید. به شکل زیر نگاه کنید.

image12


پس از اینکه “header.php” را پیدا کردید Theme Editor به شما اجازه می دهد آن را باز کنید و ادیت کنید. شما باید یه دنبال تگ <head> باشید.


image31

جلوی این تگ کلیک کنید اینتر را فشار دهید و کد را درست در همین جا کپی کنید.

 پس از اینکه کد را کپی کردید بر روی “Update File” درست پایین محیط ادیت  کلیک کنید.

روش دوم: که راه ساده تر و پر کاربردتری است استفاده از افزونه ی (پلاگین)گوگل آنالیتیکساست که می توان آنرا از لینک زیر دریافت و بر روی وردپرس خود نصب نمایید.

https://goo.gl/kGXEza

و سپس طبق مراحل نشان داده شده در تصویر پایین عمل سینک کردن آنالیتیکس با سایت خود را انجام دهید.

wordpress 1

 

بعد از اضافه کردن کد، به سایت گوگل آنالیتیک برگردید و حساب کاربری و جزئیات وب سایت خود را انتخاب کنید. در این مرحله شما وضعیت کد ردیابی خود را با یکی از سه پیغام زیر مشاهده خواهید کرد:

-کد ردیابی نصب نشده است.

-کد ردیابی نصب شده است.

- در حال انتظار برای دریافت اطلاعات

اگر شما پیغام اول را مشاهده کردید، مجددا مراحل قبل را انجام دهید تا مطمئن شوید که کد را به درستی دریافت و نصب کرده اید.

 

image4

 
پس از نصب این کد باید حدود 24 ساعت منتظر بمانید تا بتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. پس از آن می توانید داده های گوگل آنالیتیکس را مشاهده کنید.

جهت صورت نیاز به مشاوره بررسی ترافیک سایت خود با همکاران ما در پونه مدیا تماس بگیرید. 

بخش دوم: پیش تنظیمات گوگل آنالیتیکس

1- تنظیمات Goals

بعد از ثبت نام در گوگل آنالیتیکس شما نیاز دارید تا کمی در پروفایل خود تنظیمات انجام دهید. این قسمت به Goals setting مربوط می شود. تنظیمات اهداف به گوگل آنالیتیکس می گوید کدام یک از فعالیت های وب سایت را دنبال کند. به عنوان مثال اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید باید یک صفحه تایید برای مشتریانی که خرید را انجام داده اند داشته باشید. چرا این امر مهم است؟ زیرا گوگل انالیتیکس می تواند از این طریق نرخ تبدیل وب سایت شما را ردیابی کند. این پارامتر بیانگر درصد اهداف تکمیل شده توسط بازدیدکنندگان است. در واقع نشان می دهد که چند درصد از اهداف بازدیدکنندگان در سایت شما به نتیجه رسیده است و سایت شما چه میزان از اهداف (کلمات و عبارات کلیدی) بازدیدکنندگان را پوشش می دهد. شما می توانید با کلیک کردن بر روی Admin در بالای گوگل آنالیتیکس درزیر ستون view گزینه Goals را انتخاب کنید. 

google analytics goals

 

در گوگل آنالیتیکس بر روی گزینه New Goal کلیک کنید. 

new goals


دراین مرحله شما باید قبل از تعیین اهداف سه گام انجام دهید.

گام اول: تنظیم هدف (Goal set up)

شما در این قسمت سه گزینه برای انتخاب دارید. استفاده از Template، ایجاد اهداف Custom و یا ایجاد Smart Goals.

  •  Template

در زیر عبارت template شما 4 دسته اهداف  REVENUE, ACQUISITION, INQUIRY and ENGAGEMENT مشاهده می کنید اگر این اهداف برای کسب و کار شما مهم است ان را انتخاب کنید. شما می توانید برای هر کدام از این دسته ها یک هدف تعریف کنید. این امر به شما کمک می کند تا در مورد اینکه کاربران شما تا چه حد در حال تعامل با محتوای شما هستند اطلاعات کسب کنید.

  • Custom

اگر هیچ کدام از اهداف بالا و یا Smart goals برای وب سایت شما اهمیت ندارد این گزینه را انتخاب کنید. پس از آن تنها بر گزینه Next Step کلیک کنید.

  •  Smart goals

این گزینه برای کسانی است که از ابزار بهینه سازی AdWords استفاده می کنند. اگر این گزینه را انتخاب کنید گوگل آنالیتیکس به هر بازدید از وب سایت شما یک نمره می دهد که به شما نشان می دهد کدام بازدید احتمال بیشتری دارد به مشتری تبدیل شود. اگر این گزینه را انتخاب کردید به آن یک اسم بدهید و بعد دکمه آبی رنگ را فشار دهید.

setup goals google analytics

 

گام دوم: تعیین نام و نوع هدف (Goal Description)

در این مرحله باید هدف خود را نامگذاری کنید و نوع آن را مشخص کنید. چهار نوع هدف برای اینکار وجود دارد: مقصد (Destination)، دوره (Duration)،  تعداد صفحات در هر دوره (Pages/Session) و وقایع (Event)

1- مقصد

اگر هدف شما اندازه گیری موفقیت ثبت نام های وب سایت است و صفحات خاصی برای اندازه گیری نرخ تبدیل در نظر دارید این گزینه را انتخاب کنید و بر روی دکمه Next step کلیک کنید. در قسمت Destination نام Url مورد نظر خود  را وارد کنید. منوی کشوی آن را در حالت  Begin With قرار دهید.

2- دوره

اگر هدف شما اندازه گیری مدت زمان ماندگاری در یک صفحه برای نرخ تبدیل است این گزینه را انتخاب کنید.

3- تعداد صفحات در هر دوره

اگر شما تعداد صفحات در هر دوره را برای نرخ تبدیل در نظر می گیرید این گزینه را انتخاب کنید.

4- وقایع

اگر هدف شما این است که  تعاملات بازدیدکنندگان خود را به عنوان نرخ تبدیل در نظر دارید . مثلا اگر می خواهید انها یک قدم مانده به اخر تبدیل، یک ویدئو تماشا کنند این گزینه را انتخاب کنید.

 در قسمت Value می توانید پول رایج کشور را انتخاب کنید که مسلما ریال در این گزینه ها وجود ندارد. دلار را می توانید انتخاب کنید و بر روی Create Goal برای تکمیل تنظیمات کلیک کنید. شما قادرید تا 20 هدف در این قسمت تعریف کنید. اما سعی کنید مهم ترین آن را انتخاب کنید. اهداف هر هر کسب و کار می تواند تکمیل فرم ثبت نام باشد یا ثبت نام از طریق ایمیل، تکمیل خرید و .. باشد.

 

destinartion

 

گام سوم: جزئیات هدف (Goal Details)

اگر شما گزینه Destination از گام قبل را انتخاب کرده اید باید در قسمت تعیین شده نام URl آن را وارد کنید. مثلا اگر یک صفحه اتمام فعالیت مانند "از شما متشکریم" دارید آدرس آن را وارد کنید.  از منوی کشویی نوع گزینه "Begin With" یا "Equal to" , یا "Regular Expression" را انتخاب کنید. 

Detail goal


در قسمت Value واحد پول خود را انتخاب کنید. مساما ریال جز این گزینه ها نمی باشد. می توانید دلار آمریکا را به جای آن انتخاب کنید. 

نکته: اگر گزینه smart Goal  را در گام قبل انتخاب کرده اید نمی توانید این گزینه را انتخاب کنید. 

در گزینه Funnel شما می توانید یک مسیر برای بازدیدکنندگان وب سایت که می خواهید Destination خاصی را دنبال کنند تعیین می کنید. اگر این گزینه را بزنید باید نام صفحه را وارد کنید. 

 

goal details

2- تنظیمات Site Search

یکی از تنظیمات دیگر که می تواند داده های ارزشمندی به شما بدهد تنظیمات مربوط به جستجو در سایت است. این مورد در رابطه با Search Box هر وب سایتی است. 

ابتدا یک جستجو در وب سایت خود انجام دهید و URl آن را نگه دارید. 

در گوگل آنالیتیکس به منوی admin بروید و زیر ستون View بر روی View Settings کلیک کنید. 

view setting


به پایین صفحه اسکرول کنید . پارامتر جستجو که معمولا s یا q است را وارد کنید. و save را بزنید. برای اینکه بفهمید پارامتر کوئری وب سایت شما هست یک جستجو در وب سایت خود انجام دهید . در قسمت URL این پارامتر را می توان دید.

q parameters

 

با این کار به گوگل آنالیتیکس می گویید که هر نوع سرچی را در وب سایت شما ردیابی کند تا بفهمید بازدیدکنندگان شما در صفحات خاص به دنبال چه چیزهایی می گردند.

3- اضافه کردن اکانت جدید و وب سایت جدید

اگر قصد دارید تا یک اکانت جدید به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید . به منوی admin بروید در زیر ستون Account بر روی Create New Account کلیک کنید. 

اگر قصد دارید تا وب سایت جدیدی اضافه کنید در زیر ستون Property بر روی create New property کلیک کنید .


property



پایان بخش اول راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیک با تولید گزارش های جامع خود، ابزاری بسیار مفید در زمینه سئو و بهینه سازی هر وب سایت است که با در نظر گرفتن رایگان بودن آن، به نظر می رسد فرصتی طلایی از سوی گوگل برای کاربران دنیای مجازی به حساب آید. در این مقاله نحوه نصب و راه اندازی اکانت گوگل آنالیتیکس و پیش تنظیمات آن را توضیح دادیم. حال نوبت به مشاهده و تحلیل گزارش ها می رسد. 
 جهت اطلاعات بیشتر و نیز آشنایی با عملکرد قسمت های مختلف گوگل آنالیتیکس و انواع گزارش های آن، می توانید به مقاله راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس - بخش دوم مراجعه نمایید.

امتیازی ثبت نشده است.