با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم فرد Fred گوگل چیست؟

در 7 مارس 2017 وب مسترها و مالکان وب سایت و متخصصان حرفه ای سئو به وحشت افتادند. برخی از سایت ها شاهد کاهش یکباره ترافیک خود شدند. متخصصان سئو شروع به آرام کردن مشتریان خود کردند که افت 90 درصدی ترافیک خود را تجربه کرده بودند.
در همینجا بود که آنها متوجه بزرگترین به روز رسانی اخیر گوگل با نام الگوریتم فرد (Fred Algorithm) شدند. این نام به حالت ظنز گونه به این الگوریتم توسط متخصص و آنالیزگر وب مستر Gary Illyes داده شد.
گوگل به طور مرتب الگوریتم های خود را تغییر می هد و به روز می کند. با این حال کمتر به روز رسانی مثل فرد اتفاق می افتد که چنین تاثیر آنی بر روی سایت ها بگذارد. 6 ماه پس از رونمایی از الگوریتم فرد وب سایت ها به تقلا افتادند تا ترافیک از دست رفته خود را باز پس بگیرند. در این پست ما می خواهیم نگاهی دقیق تر به الگوریتم فرد بیندازیم و اثرات آن را بررسی کنیم و اینکه چه کاری از دستمان برمی آید تا بتوانیم آن را بهبود بخشیم؟

به روز رسانی الگوریتم فرد چه بود؟

به روز رسانی الگوریتم فرد در واقع تعدیل الگوریتم های رتبه بندی گوگل بود که در 7 مارس 2017 اجرا شد. در ابتدا گوگل تصمیم گرفت این به روز رسانی را اعلام نکند. به همین خاطر بود که بسیاری از متخصصان سئو و وب مسترها با مشاهده داده های وب سایت خود در 8 مارس به وحشت افتادند.

هدف به روز رسانی الگوریتم فرد چه بود؟

جای تعجب نیست که گوگل انگیزه  به روز رسانی الگوریتم فرد خود را مخفی نگه دارد. در مورد به روز رسانی های قبلی نیز به همین شکل بود مانند به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار که در سال 2015 انجام شد. اما بسیاری از متخصصان سئو معتقدند عامل اصلی به روز رسانی الگوریتم فرد کیفیت بود. بسیاری از متخصصین سئو اعلام کرده اند که الگوریتم فرد سایت های با محتوای ضعیف، پر از آگهی و مطالب کم و همینطور سایت های با بک لینک های بد را هدف قرار داده است.

fred algorithm

چرا این الگوریتم فرد نامیده شده است؟

Barry Schwartz در صفحه رسمی توییترش  مبنی به اسم این الگوریتم سوال  پرسید،  Gary Illyes در جواب او به شوخی گفت که از این پس تمام الگوریتم های گوگل، به جز موارد رسمی که دارای نام مشخصی هستند، فرد نامیده می شوند. به گفته رایان جونز دلیل این شوخی گری به این خاطر است که او به هر چیز بدون اسمی فرد میگوید. از روی همین جمله، کارشناسان سئو، این الگوریتم را فرد نامگذاری کردند.

چه سایت هایی توسط الگوریتم فرد سخت تحت تاثیر قرار گرفتند؟

با روی کار آمدن الگوریتم فرد، متخصصان سئو به دنبال سایت هایی رفتند که از این الگوریتم ضربه خورده بودند. در بررسی 100 وبسایت مشخص شد که تمام این وب سایت ها دارای خصوصیات مشترک زیر بودند:

  • استفاده بی رویه از تبلیغات
  • تمرکز بر درآمدزایی صرف به جای تولید محتوای با کیفیت
  • لینک های غیر طبیعی فراوان از جمله لینک های شکسته و خراب
  • محتوای کم کیفیت
  • مسائل و موانع مربوط به تجربه کاربر
  • سازگاری پایین با نسخه موبایل
  • محتوای کوتاه و کم عمق
  • استفاده از تبلیغات گمراه کننده و فریبنده

در واقع این سایت ها تنها با هدف جلب رضایت گوگل و نه کاربر محتوا تولید می کردند. به طور واضح از این دست وب سایت ها زیاد وجود دارند اما میلیون ها سایت هم بودند که توسط الگوریتم به روز رسانی کاهش رتبه پیدا نکردند. در زیر یک سایت است که با الگوریتم فرد نه تنها کاهش ترافیک پیدا نکرد بلکه افزایش هم پیدا کرد.

الگوریتم فرد گوگلنکته قابل توجه این قضیه این است که افزایش ترافیک وب سایت نتیجه فعالیت سئو حوالی به روز رسانی 7 مارس نبود بلکه مدت ها قبل از اینکه فرد به روز شود این اقدامات صورت گرفته بود. این امر به ما نشان می دهد که فرد یک شبه باعث تغییرات نشد بلکه آن به نوعی نمونه برجسته تغییرات الگوریتمی بود که قبلا هم وجود داشت.

چطور برای الگوریتم فرد بهینه سازی انجام دهیم؟

کاهش ترافیک چه در نتیجه بک لینک های ضعیف باشد و چه تبلیغات فراوان و یا محتوای ضعیف، فرد بسیاری از وب سایت ها را تحت تاثیر خود قرار داد. البته این خبر برای کاربران خوب است.
ترس و واهمه همیشگی سئوکاران به یک مسئله ماندگار در سئو تبدیل شده است اما با انجام راه کارهایی می توان خطر تغییرات مداوم الگوریتم های گوگل را به حداقل رساند. اگر شما نیز نگران تاثیرات الگوریتم فرد هستید موارد زیر را در نظر بگیرید.

بر کیفیت عمومی وب سایت خود تمرکز کنید.

یکی از جنبه های جالب توجه الگوریتم فرد این مسئله بود که چطور سایت ها تا این حد با افت ترافیک مواجه شدند. برخی از سایت ها به طور مثبت و برخی دیگر به طور منفی تحت تاثیر قرار گرفتند. اما در این میان سایت هایی بودند که در منطقه خاکستری قرار داشتند. جایی در بین این دو منطقه که یک وب سایت در موقعیتی که باید حضور داشته باشد قرار ندارد اما برخی بهبودها را از خود نشان داده است. به نمودار وب سایت زیر توجه کنید.

الوریتم فرد گوگل
همانطور که می بینید این سایت توسط فرد با کاهش رتبه مواجه شد اما مالک سایت با بهبود کلی سایت خود توانست از ضربه اولیه نجات پیدا کند و از طریق بهبود مولفه های سایت خود مانند تولید محتوای خوب، رفع مسائل مربوط به تجربه کاربر و سئو فنی سایت خود توانست دوباره رو به بالا حرکت کند.

بررسی همه جانبه سایت
قبل از اینکه به وحشت بیفتید باید دقیقا بدانید چه عواملی می تواند برای به روز رسانی های بعدی الگوریتم ها برای شما خطر ساز باشد. این یعنی بررسی همه جانبه وب سایت برای تک تک صفحات.

الگوریتم فرد گوگلدو روش برای این کار وجود دارد: یا خودتان این کار را انجام دهید و یا آن را به یک متخصص سئو یا اصطلاحا سئوکار بسپارید. راه اول راه جذابی است اما زمان زیادی از شما می گیرد. اگر شما قبلا سئو کار نکرده باشید ممکن است راه را به اشتباه بروید.

به طور کلی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هر چیزی در وب سایت شما باید دارای یک هدف مشخص و روشن  باشد.
  •  کلمات کلیدی، تگ ها، متاداده و Scheme باید به روشنی هدف محتوا را نشان دهند.
  • چیدمان وب سایت خود را بررسی کنید تا مناسب با تجربه کاربر باشد.
  • تبلیغات مشکلی ندارند اما مکان قرار دهی و کمیت آنها را در نظر بگیرید.
  • از دستورالعمل های  Google Search Quality Rater Guidelines برای بررسی وب سایت خود استقاده کنید.
  • وب سایت، محتوا و تبلیغات را مرتب بررسی کنید.

تنها بر تولید محتوای خوب تکیه کنید.
اگر تا حالا در تولید محتوای خود به جای کیفیت بر کمیت تکیه کرده بودید بهتر است رویه خود را تغییر دهید. با اینکه هنوز هم سیگنال های گوگل یک راز بزرگ باقی مانده اند اما ما می دانیم که گوگل به سایت هایی که دارای محتوای قوی و مرتبط هستند پاداش می دهد. هر چه محتوای شما مفیدتر و مرتبط تر باشد تجربه کاربر بهتر خواهد بود و این همان چیزی است که گوگل خواهان است – هم برای کاربران و هم تبلیغ کنندگان.
تولید محتوای خوب هنوز هم یکی از چالش های اصلی و بزرگ برای همه وب سایت هاست. تقویم تولید محتوا گرچه زمان و تعهد مالی قابل توجهی می طلبد اما مزایای حاصل از آن بیشتر خواهد بود. چه تقویم محتوایی خود را به صورت روزانه و یا هفتگی تنظیم کنید مهم این است که تنها بر تولید بهترین محتوا تکیه کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:


پروفایل لینک های خود را خانه تکانی کنید.

الگوریتم فرد تنها هم به کمیت و هم کیفیت لینک ها توجه می کند. بنابراین لازم است که برای به روز رسانی های بعدی خود را آماده کنید و از همین حالا لینک های خود را وارسی کنید. بهترین مکان برای بررسی لینک ها استفاده از ابزار Moz’s Open Site Explorer است که به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد. این ابزار دقیقا به شما می گوید که کدام یک از لینک های شما قوی هستند و از منابع قابل اعتماد می آیند و کدام سمی هستند و باید سریعا حذف شوند. حذف لینک های شکسته و کم کیفیت شما را از جریمه های گوگل در امان نگه می دارد. همچنین سایت خود را به یک سایت کاربر پسند تبدیل کنید و این چیزی است که همیشه برای چشمان تیز بین گوگل خوشایند است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:


از انباشت تبلیغات آنلاین جدا خودداری کنید.

پر کردن هر خانه از وب سایت با تبلیغات شاید به طور موقت درآمد شما را افزایش دهد اما به گوگل هم اعلام می کند شما به جای اینکه محتوای خوب برای کاربران تولید کنید بیشتر به فکر درآمد خود هستید. مشاهده حجم زیاد تبلیغات نه تنها برای کاربران جالب نیست بلکه باعث کاهش نرخ ماندگاری و کاهش نرخ تبدیل سایت ( احتمال اینکه بازدیدکننده به مشتری شما تبدیل شود) شما نیز می شود. از همه بدتر یک جای زخم عمیق بر پیشانی سایت شما از طرف گوگل به جا می ماند. از هر روشی که می خواهید برای قرار دادن تبلیغات در سایت استفاده کنید اما با ملاحظه رفتار کنید. هر چه تبلیغات بیشتری در وب سایت قرار دهید خطر جریمه شدن توسط الگوریتم های گوگل را افزایش می دهید.

چه مدت طول می کشد تا از الگوریتم فرد رفع جریمه شویم؟

متاسفانه در این مورد پاسخ روشنی وجود ندارد مخصوصا اینکه سوال کنید چقدر طول می کشد از اثرات منفی الگوریتم فرد رها شویم.

در مثالی که ذکر کردیم مشاهده کردیم که برخی سایت ها سریعا و در عرض چند ماه بهبود می یابند. هر چه شما نسبت به بهبود اقدامات زودتر عمل کنید سریع تر می توانید به ترافیک قبلی خود باز گردید و دوباره صعود را تجربه کنید. برخی از سایت ها تنها با چند حرکت ساده نجات می یابند و برخی دیگر باید کار را از بنیان درست کنند.
آماده هستید فردی ها ، پیش به سوی جلو

به روزرسانی های الگوریتم های گوگل روزانه اتفاق می افتد. برخی آنقدر کوچک هستند که به چشم نمی آیند اما برخی دیگر مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم فرد آن قدر مهم و برجسته هستند که باید در مورد آنها مطلب نوشت و برای آن آماده بود.
امیدواریم سایت شما تحت تاثیر بد الگوریتم فرد قرار نگرفته باشد. اگر چنین است سریعا نسبت به آن اقدام کنید. همیشه در نظر داشته باشید که تکنیک های سئو ممکن است در گذشته به کار آمده باشد اما یک استراتژی همیشه دوام نمی آورد.

امتیازی ثبت نشده است.