با ما در ارتباط باشید: 0314566

آموزش گوگل وبمستر تولز یکی از عناوینی است که سئوکاران و متخصصین وب در اینترنت به دنبال آن هستند. وبمستر تولز که به تازگی به کنسول جستجوی گوگل تغییر نام داده است یک سرویس رایگان شرکت گوگل است و به شما کمک می کند که حضور وب سایت خود را در صفحه نتایج جستجوی گوگل حفظ کنید. ثبت نام در سایت گوگل وب مستر به شما کمک می کند تا متوجه شوید گوگل سایت شما را چگونه می بیند و برای بهینه سازی سایت خود چه مواردی را باید عایت کنید.google web master یکی از قدرتمند ترین ابزارهای گوگل است که با بررسی وضعیت وب سایت به کسب و کارها کمک می کند بهترین نتیجه را در صفحه نتایج گوگل بدست بیاورند. با داشتن یک حساب gmail شما به راحتی می توانید از گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید.

وبمستر گوگل تولز

وبمستر گوگل تولز 
با استفاده از ابزارگوگل وب مستر می توانید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. به عنوان مثال:

  • توسط گوگل وب مستر اطمینان می یابید که گوگل دسترسی لازم به سایت شما را دارد .
  • مشاهده خطاهای خزش بات های گوگل.
  • بررسی و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت اعم از بدافزار و اسپم
  • کدام کلمات کلیدی بازدید کننده بیشتری به سایت شما میتواند هدایت کند؟
  •  آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رویدادهای سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
  • کدام سایت به سایت شما لینک داده است؟
  • آیا نسخه موبایل سایت شما به خوبی بهینه سازی شده است؟
  •  کدام کوئری ها باعث می شود که سایت شما در صفحه گوگل نمایش داده شود؟
  • کدام کوئری ها ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت می کند؟
  •  اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
  •  مشاهده لینک های شکسته سایت

آموزش گوگل وبمستر

آموزش گوگل وبمستر با توجه به اهمیت این ابزار در این پست از سایت پونه مدیا تهیه شده است. ابزار گوگل وبمستر میتواند برای هر کسی که سایت دارد، چه سایت عمومی باشد چه تخصصی، چه مبتدی باشد چه حرفه‌ای و... کمک کند. گوگل وبمستر مناسب صاحبان کسب و کار و نمایندگان ،متخصصان سئو و فروشندگان آنلاین ، مدیران سایت ، توسعه دهندگان وب است.

چگونگی استفاده از گوگل وب مستر تولز

1- ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز


sign in to webmaster tools wm


ابتدا وارد Webmaster Tools شده و با کلیک بر روی گزینه add site، آدرس سایت را وارد کنید. سپس آدرس نمایش داده می‌شود که نیاز به تأیید دارد. بنابراین بر روی گزینه Verify this site کلیک کنید تا تأیید شود. سپس وارد صفحه Verify ownership شده که برای تأیید در قسمت Verification method سه روش وجود دارد که به دلخواه یک روش را می‌توان انتخاب کرد:
1. کد html در قسمت Alternate methods را به صفحه اصلی سایت اضافه کنید.
2.  فایل html در روت وبسایت را اضافه کنید.
3. کد را به dns وبسایت اضافه کنید.
سپس با کلیک بر روی verify سایت در وبمستر ثبت می‌شود. پس از ثبت سایت می‌توان از ابزار وبمستر برای افزایش سطح کیفی سایت استفاده کرد. بنابراین به صفحه home رفته و بر روی لینک سایت خود کلیک کنید. 

 2- تنظیمات گوگل وبمستر تولز


3 Site Settings 1

  • Search Console Preferevces

این قسمت تنظیمات شخصی سایت است که در آن می توانید تصمیم بگیرید چه زبانی برای کنسول خود در نظر بگیرید و دفعات هشدار ایمیل خود را نیز تنظیم کنید.

در این قسمت سعی کنید تمام گزینه ها را انتخاب کنید تا اطمینان یابید در صورت بروز هر مسئله ای به شما هشدار ارسال می شود. 

  • Site Settings

در این قسمت شما می توانید دامنه مد نظر خود که معمولا نسخه بدون WWW. و یا نسخه WWW. است را انتخاب کنید. این امر به گوگل کمک می کند تا بتواند ساب دامین Canoncial وب سایت شما را تعیین کند. ساب دامین Caninical اجازه نمی دهد وب سایت شما بر علیه خود رقابت کند. 

در قدم بعدی می توانید Crawl rate خود را برای بات های گوگل تنظیم کنید. نرخ خزش به خزنده های گوگل امکان می دهد روزانه به وب سایت شما بخزند. هدف گوگل این است که بدون اختلال در سرور شما تا آنجا که ممکن است در سایت شما بخزد. آنها برای اینکار الگوریتم های پیشرفته ای در اختیار دارند. اما اگر تصور می کنید سایت شما بیش از حد خزیده می شود می توانید میزان آن را در این قسمت تنظیم کنید. 

نکته: تصور نکنید افزایش خزیدن در سایت به معنی افزایش رتبه است. 


4 Crawl Rate

  • Change of Address

اگر شما دامنه خود را به یک دامنه یا سابدامین یا پروتوکال جدید تغییر داده اید می توانید جهت ری دایرکت کردن آن از این قسمت استفاده کنید. 

5 Change of Address

  • Google Analytics Property

در این قسمت شما می توانید گوگل کنسول خود را به گوگل آنالیتیکس لینک دهید. برای دسترسی سریع به داده های کنسول به طور مستقیم در گوگل آنالیتیکس باید اکانت های این دو را به هم متصل کنید. برای لینک اکانت ها به بخش admin گوگل آنالیتیکس بروید . بر روی Proporty setting کلیک کنید . به پایین اسکرول کنید و Search Console را بیابید و بعد گام ها را دنبال کنید. 

6 Linking Analytics 1024x164

  • User &Property Owners

در این قسمت می توانید دسترسی به سرچ کنسول را برای افراد مختلف مدیریت کنید. آنها باید دارای اکانت گوگل باشند. 

  • Verification Details

در اینجا وضعیت Verification یا تایید خود را مدیریت کنید. 

  • Associates

در این قسمت می توانید اکانت های مختلف خود را با سرچ کنسول خود ملاحظه کنید. رایج ترین اکانت ها اکانت You tupe شماست. ممکن است اپلیکیشن های دیگر نیز در این قسمت ظاهر شوند. شما تنها می توانید لیست آنها را در این قسمت ببینید. 

7 Associates 1024x345

حال به تب های سمت چپ گوگل وب مستر تولز می پردازیم.

3- آشنایی با قسمت های مختلف گوگل وب مستر

تب Dashboards

 

dashbord google tools wm 1


در این قسمت اطلاعات مختصری درباره وضعیت کنونی سایت خود مشاهده می‌کنید که شامل سه بخش Crawl Errors: نشان دهنده خطای خزنده های گوگل در حین پیمایش سایت؛ Search Analytic نشان دهنده وضعیت دیده شدن سایت شما درSERPs و Sitemaps نشان دهنده وضعیت نقشه سایت شما می‌باشد. با تحلیل خروجی این گزارش می توانید بررسی نمایید که چه ورودی هایی از گوگل دریافت می کنید و تعداد نمایش سایت شما در حالت های مختلف (موبایل و دسکتاپ) و همچنین در بازه های زمانی مختلف به چه صورت است. با تحلیل CTR یا نرخ کلیک سایت خود در گوگل می توانید صفحات خود را بهینه کنید و همچنین کلمات کلیدی مناسب را استخراج نمایید.

  • Search Appearance

قبل از مشاهده این قسمت فراموش نکنید که پاپ آپ فرهنگ نامه گوگل را ببینید. در اینجا مولفه های مختلف SERPs و نحوه تاثیر گذاری هر یک بر دیگری نمایش داده می شود. نگاهی به آن بیاندازید. ضرری ندارد. 


8 SERP Elements 1024x539

 

در تب Search Appearance نحوه نمایش سایت در جستجوها را نشان می دهد که شمال بخش های مختلف زیر است:

1- Structured Data

 در این قسمت داده ها بخش محتوایی سایت و خطاهایی که در آن رخ می دهد نشان داده شده است. همه وب سایت ها Structured Data ندارند. Structured Data شامل نام، آدرس، شماره تلفن ، قیمت، نام محصول، نام رویداد و .. است. از طریق مارک آپ های مختلف می توان این داده ها را اجرا نمود تا موتور جستجو بتواند بهتر داده ها را تفکیک کند. مهمترین مارک آپ، مارک آپ اسکیما است. 

9 Structured Data 1

 

2- Data HighLighter

اگر وب سایت شما دارای Structured Data است ولی نمی دانید چطور از مارک آپ ها استفاده کنید می توانید از data HighLighter برای این منظور استفاده کنید. کار کردن با آن راحت است. یک صفحه برای نمونه انتخاب کنید و به گوگل بگویید حدس آن درست بوده است یا نه. 

10 Data Highlighting

3- HTML Improvements

این بخش در مورد دو قسمت مهم که در نتایج جستجو مستقیما وارد می شود صحبت می کند - عنوان صفحه و توضیحات متا. گوگل به شما می گوید کدام نیاز به بهبود و اصلاح دارد. 

همچنین از این گزینه می توانید برای شناسایی محتوای تکراری نیز استفاده کنید. برروی هر مشکل کلیک کنید تا جزئیات آن را ملاحظه کنید. سپس شروع به رفع آنها کنید. 

11 HTML Improvements

 

4- SiteLinks

برای برخی کوئری ها مانند نام برند گوگل صفحات فرعی نیز نمایش می دهد. شما نمی توانید به گوگل بگوید چه نمایش دهد اما می توانید به او بگویید کدام صفحات خاص را در نمایش خود لحاظ نکند. از این ابزار می توانید برای خذف صفحاتی مثل صفحه ادمین و یا صفحه محتوای ضعیف در SERPs استفاده کنید. 

12 Sitelinks

5- Search Traffic

بخش ترافیک جستجو پربازدید ترین بخش گوگل وبستر تولز است. در این قسمت شما می توانید از داده ها برای بهینه سازی جستجو و افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید. پارامترهای زیر در این قسمت مورد استفاده قرار می گیرد:

Search Analytics: این بخش به تازگی به کنسول سرچ اضافه شده است. Seach Analytics دقیقا به شما می گوید که وبسایت شما در نتایج جستجو چگونه عمل می کند. اطلاعاتی مانند clicks (تعداد کلیک‌ها)، impressions (تعداد نمایش سایت)، CTR (تعداد کلیک به نمایش سایت) و Position (موقعیت فراگیری در نتایج) را به صورت آماری در روزهای مختلف نشان می‌دهد.

شما می توانید ازطریق تغییر گروه  داده های مد نظر خود را بیابید .برای اینکار می توانید از فیلترها استفاده کنید و تنظیمات آن را بر اساس صفحه، کشور، دستگاه و کوئری ، نوع جستجو تنظیم کنید. 

11b Search Traffic 1024x350

6- links To Your Site

گوگل از طریق لینک ها به وب سایت دسترسی می یابید. لینک ها هنوز هم از عوامل مهم الگوریتم های گوگل هستند. این بخش به شما کمک می کند تا بفهمید چه کسانی به شما لینک می دهند، کدام محتوا بیش از همه لینک می گیرد، وب سایت های دیگر از چه انکر تکست هایی برای لینک به شما استفاده می کنند. در اینجا لازم است سه نکته را مد نظر قرار دهید.

اول، گوگل تمام داده های لینک را در اختیار شما قرار نمی دهد. متخصصان سئو و مالکان وب سایت از ابزارهای دیگری مانند Ahrefs برای استخراج داده های مفید استفاده می کنند. 

دوم: گوگل یه شما نمی گوید به چه طریقی از این داده ها برای هر کوئری استفاده می کند. به یک لینک یا انکر تکست گیر ندهید. در عوض از آنها برای دست یابی به یک دید وسیع تر برای بازاریابی و تخشیص مشکلات استفاده کنید. 

سوم: داده های بیشتری در این بخش از آنچه که شما تصور می کنید وجود دارد. فقط بگردید و پیدا کنید.

16 Links To Site 1024x275
 

خوب حالا به شما می گوییم چطور از این بخش استفاده کنید. 

اول: در ابتدا دریابید کدام محتوا لینک دریافت می کنند. و از آن برای اقدامات بعدی بهره ببرید.

دوم: دریابید کدام سایت ها به شما لینک می دهند. از این داده ها برای ترویج و انتشار محتوا استفاده کنید. حتی می توانید بفهمید سایت تا چه حد اسپم است.

18 Links To Site 2

سوم: انکر تکست ها را بررسی کنید تا به صحت آنها پی ببرید. به دنبال کلمات اسپمی باشید که فکر می کنید سایت شما به آن خاطر هک شده است. 

7- Internal Links

در این قسمت شما اطلاعاتی در زمینه لینک های داخلی و نحوه خزیدن به سایت خود به دست می آورید. فهرست لینک ها را از بیشترین به کمترین مرتب کنید. ببینید آیا صفحه ای وجود دارد که بیشتر از بقیه لینک دریافت کرده است. ببینید آیا صفحه ای وجود دارد که باید بیشتر لینک دریافت کند اما لینک دریافت نکرده است. 

صفحاتی که بیشتر خزیده شده است به معنی رتبه بهتر نیست. اما لینک ها اطلاعات حیاتی به بات های گوگل ارسال می کنند. اگر محتوایی آن طور که باید عملکرد نداشته اشت شاید به این دلیل است که لینک سازی داخلی نتوانسته تصویری درست از آن به بات های گوگل ارسال کند. این موضوع در بلاگ ها رایج است. زیرا در آنجا محتوای قدیمی لینک های بیشتریدریافت می کند فقط به این دلیل که مدت زمان بیشتری وجود داشته است.

در لینک های داخلی ممکن است زیاده روی شود اما به هر حال ساده ترین روش لینک سازی هستند. گزارش لینک های داخلی این قست می تواند در این قسمت به شما کمک کند. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
لینک سازی پیشرفته

8- Manual Action

این بخش مربوط به اعلام پنالتی یا جریمه شدن توسط گوگل است؛ در بعضی مواقع ممکن است این شانس را داشته باشید بصورت دستی پنالتی شوید که در اینصورت در منوی Manual Action این موضوع به شما اعلام شود!! این بهترین لطفی است که گوگل در حق خطاکاران می کند و شاید توانستید گناه خود را از کارنامه خود پاک کنید!

به عنوان مثال در این بخش اگر پیغام Image Mismatch را مشاهده کنید به معنای این است که تعدادی از تصاویر سایت شما با صفحات نتایج گوگل نسبت به آنچه در سایت شما نمایش داده می‌شود تطابق ندارد.

9- internal Targetings

 اگر شما یک کسب و کار بین المللی دارید پس حتما ,URl مخصوص زبان و مکان نیز دارید. سئو بین المللی می تواند کمی پیچیده باشد. این بخش در صورت بروز هر مشکلی آن را به شما علام می کند. 

اگر شما دارای یک زبان و یا موقعیت مکانی کشوری هستید باید به این بخش مراجعه کنید. 

10- Mobile Usability

گوگل اعلام کرده است که سایت هایی که با نخسه موبایل سازگاری ندارند را تنزل رتبه می دهد. کاربران ار وبسایت هایی که در موبایل به درستی کار نکند متنفر هستند. 

اگر بات های گوگل متوجه شوند ارور کاربری موبایل وجود دارد شما می توانید آنها را در این قسمت ملاحظه کنید. و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.به عنوان مثال یکی از خطاها می تواند این باشد که  گزینه ها در نسخه گوشی، بیش از حد به هم نزدیک است، یا محتوای صفحه بیش از اندازه صفحه نمایش است.

دقت کنید اگر هیچ خطایی وجود نداشته باشد به این معنی نیست که وب سایت شما برای کاربران موبایل پسند یا همان سازگار با موبایل است. 

  •  Google Index

 برای اینکه یک URL در نتایج جستجو قرار گیرد باید یک نسخه از آن در سرور گوگل قرار گیرد. اگر این صفحه در گوگل ایندکس نشود نمی تواند از گوگل ترافیک طبیعی دریافت کند. شما می توانید در این گزارش ببینید آیا تمام صفحات شما درست ایندکس گذاری شده اند یا نه. 

 1- Index Status

نشان دهنده تعداد صفحات اندیس گذاری شده وبسایت می‌باشد.


23 Index Status 1024x311

 

2-Centent Keywords

این بخش کلمات کلیدی مهم و مشتقات آن که گوگل در هنگام خزیدن به سایت شما پیدا کرده است را نمایش می دهد. این بخش یکی از بخش هایی است که بیش از همه مورد در مورد آن اشتباه برداشت می شود. این قسمت هیچ ارتباطی با چگالی کلمات کلیدی و یا تعداد دفعات تکرار یک کلمه در صفحه ندارد. این کلمات تنها تعداد کلمات در هنگام خزیدن به وب سایت شما بوده است. حال ازاین داده ها چطور استفاده کنیم؟

  • نخست: به کلمات کلیدی مثل لینک های داخلی نگاه کنید. آنها را به طور کلی و از بالا نگاه کنید. نگاه خود را از تک تک کلمات بردارید. آیا کل این مجموعه می تواند موضوع وب سایت یا تم اصلی وب سایت شما را بازگو کند. آیا اگر کسی خارج از وب سایت شما به این کلمات نگاه کند می تواند متوجه شود وب سایت شما راجع به چیست؟ اگر جواب بله است فبها اما اگر نیست نتوانسته اید از کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید. 

24 Content Keywords

مثلا یک وب سایت آرایشگری را در نظر بگیرید:

آیا صفحه اصلی دارای عنوان "Home"  " خدمات آرایشگری" است؟

آیا صفحه خدمات تنها دارای عنوان "خدمات" است یا "خدمات آرایشگری 24/7 در اصفهان"؟

آیا صفحه تماس ما تنها " تماس " است و یا " پکیج خدمات آرایشگری را دریافت کنید"؟

 اگر موارد اول برای وبسایت شما صدق می کند در بین کلمات کلیدی می توانید عبارات "Home", "Services"، "Contact" را مشاهده کنید. شما باید کلماتی مانند آرایشگری، اصفهان و پیکج آرایشگری  را نیز مشاهده کنید. 

  • در مرحله بعد به دنبال کلماتی باشید که نباید در وب سایت شما حضور داشته باشند . کلماتی که هیچ ارتباطی با محصولات و خدمات و محتوای شما ندارند. از حروف اضافه صرف نظر کنید. 
  • اگر کلماتی مانند غمار  (Gambling) و ویاگرا (Viagra) و .. دیدید بدانید وب سایت شما هک شده است . 

3- Blocked Resources

از تاریخ می 2014 گوگل از فایل های جاوااسکریپت و CSS برای درک وب سایت ها استفاده کرد. اگر شما دسترسی به این فایل ها را برای گوگل بات ها مسدود کرده باشید آن را در این قسمت می بینید. در هرصورت این فایل ها را از مسدود بودن خارج کنید. 

4- Remove URLs 

از این گزینه می توانید برای حذف یک URL از اندیس گوگل استفاده کنید اما این کار موقتا URL را مخفی می کند و با خزش دوباره گوگل غیر فعال می شود. 

  • Crawl 

برای اینکه خزنده ها بتوانند به  URL شما دسترسی پیدا کنند باید بتوانند به داخل آن بخزند. این بخش می تواند به خزیدن بهتر سایت کمک کند.  

1- Crawl Errors 

 در این بخش می توانید خطاهایی که گوگل بات با آن مواجه شده است را مشاهده کنید. خطاها بر اساس اولویت نمایش داده شده اند. با کلیک بر هر URL می توانید لینک منبع آن را ببینید. از این طریق می توانید خطاها را شناسایی و رفع کنید. 

26 Crawl Error 1

2- Crawl Stats 

در این قسمت شما می توانید آمار تعداد خزیدن بات های گوگل را به صورت روزانه ملاحظه کنید. به  صفحات خزیده شده و تعداد کیلو بایت دانلود روزانه نگاه کنید. 

27 Crawl Stats 3

  • اگر بات های گوگل به صفحات زیادی خزیده اند اما دانلود کیلو بایت پایین است این یعنی محتوا تکراری و ضعیف بوده است. 
  • اگر دانلود کیلو بایت زیاد اما خزش صفحات پایین بوده شاید بات ها به صفحات بزرگ و یا پی دی اف برخورده اند. 
  • اگر سرعت دانلود پایین است شاید مشکل از سرور است. در این صورت باید سرعت هاست وب سایت خود را افزایش دهید. 
  • اگر تغییری در وب سایت خود بدهید با یک قله در نرخ خزش مواجه می شوید . اگر تعداد قله ها منظم است هر از گاهی تست سرعت در سرور انجام دهید اگر سرعت نامنظم است شاید لازم باشد هاست وب سایت خود را تغییر و بهبود دهید. 

 

  • Fetch As Google

از این بخش برای اینکه گوگل به صفحات سایت شما که از طرف خزنده موتور جستجوی گوگل شناسایی نشده هدایت شود. همچنین برای بررسی صفحات سایت و پیدا کردن مشکلات احتمالی در راه موتور جستجوی گوگل استفاده می‌شود. اگر بات های گوگل نتوانند به منابع صفحات دست پیدا کنند آنهارا در اینجا ملاحظه می کنید .


28 Fetch As Google 1024x202


  • Robot.txt.Tester

این بخش هر نوع خطا، هشدار و یا نتایج عملیات غیر عمد فایل روبوتیک را نمایش می دهد. یادتان باشد از طریق فایل روبایتک است که می توانید دسترسی بات ها به وب سایت خود را کنترل کنید . اطمینان یابید در این فایل فایل هایی که قصد ندارید بات ها در آن بخزند را مسدود کنید. دریابید آیا فایل روبوتیک URl خاصی را مسدود کرده است یا نه. 

 

  • SiteMaps 

موتورهای جستجو از نقشه سایت برای تکمیل خزیدن خود به درون وب سایت شما استفاده می کنند. نقشه سایت آنها را در این مسیر هدایت می کند . نقشه سایت باید ازنوع XML باشد و هیچ خطا یا خطای  کمی داشته باشند. در این قسمت خطاها رامی توانید ببینید .

 

  • URL Parameters

برای بررسی فایل robots.txt و نیز تعداد آدرس‌های URL بلوکه شده در فایل robots.txt سایت توسط گوگل را نشان می‌دهد.

  •  Security Issues

در این بخش بات های گوگل گزارش مرتبط با وجود کد برای هک یا محتوای مخرب در سایت را به شما علام می کنند.

  •  Other resource

در این قسمت سایر منابع موجود گوگل برای وبمسترها که قادرند از آن برای بررسی سایت خود استفاده کنند معرفی شده و به آن ها لینک داده شده است.

 

گام بعدی 

صرف نظر از اینکه وب سایت شما تا چه اندازه کوچک است شما لازم دارید تا یک اکانت در گوگل کنسول برای خود درست کنید. یادتان باشد گوگل وبمستر تولز تنها یک ابزار است و هیچ کاری در قبال وب سایت شما نمی تواند انجام دهد. روش استفاده و تفسیر داده ها را فرا گیرید و سپس تغییرات مورد نیاز را در وب سایت خود اعمال کنید. 

 

امتیازی ثبت نشده است.