با ما در ارتباط باشید: 0314566

امروزه ما اصطلاحات زیادی مثل SEO, SEM, SMO, CRO می شنویم. تشخیص آنها از هم به این شکل کمی دشوار است. برخی ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. اما SEM چیست؟ تفاوت SEM و سئو چیه؟
شما اولین نفر نیستید که این سوال را می پرسد. ما اینجاییم تا این مسئله را برای شما روشن کنیم.

SEM یکی از روش های موثر کسب و کارهای کوچک است تا از این طریق بتوانند به مشتریان بیشتر دست پیدا کنند و درآمد خود را افزایش دهند و یا هزینه های خود را کاهش دهند. معنی SEM چیست و چطور می تواند به کسب و کار من کمک کند؟ پاسخ سوال خود را اینجا بیابید.

SEM مخفف چیست؟


SEM مخفف Search Engine Marketing و یا بازاریابی برای موتور جستجو است. شاید این مفهوم کمی گسترده به نظر برسد اما SEM به نوع خاصی از بازاریابی موتورهای جستجو که همان جستجوی پرداختی است اشاره دارد. معروف ترین ابزار جستجوی پرداختی Google AdWords است.
SEM می تواند قدرت موتورهای جستجو مانند گوگل را برای رسیدن به مشتریان در زمان و مکان درست افزایش دهد. SEM به نام های دیگری نیز خوانده می شود مانند:
- تبلیغات جستجوی پرداختی (Paid search ads)
- تبلیغات پرداختی (Paid Advertising)
- PPC (پرداخت به ازای هر کلیک).

در خصوص SEM باید با اصطلاحاتی آشنا شوید:

- Impression :چند بار تبلیغات شما در صفحه نتایج دیده شده است. این به معنی دیده شدن توسط شخص نیست.
- CPC) cost-per-click) :هربار کلیک بر روی تبلیغ چقدر هزینه بر می دارد؟
- CPM) cost per million Impressions): این شیوه دیگر پرداخت برای تبلیغات کلیکی است. بسته به هدف و ابزار تبلیغاتی شما می خواهید بین میلیونها دیده شوید.
- CTR) Click through rate) تعداد کلیک دریافتی از افرادی که از طریق تبلیغات وارد وب سایت شده اند حتی اگر بر روی خود تبلیغ کلیک نکرده باشند.

تفاوت SEM یا دیگر روش های تبلیغات رسانه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی نیز خدمات تبلیغاتی ارائه می دهند اما با SEM تفاوت هایی دارند و لزوما یکی نیستند.
در رسانه های اجتماعی تبلیغات بر اساس اطلاعات شرکت به نمایش گذاشته می شود و می توان با توجه به آنها به افراد مختلف با علایق خاص و موقعیت مکانی خاص و رفتارهای خرید آنان دست پیداکرد.
اما SEM در طرف دیگر می توان با استفاده ازعبارات کلمات کلیدی مورد جستجو توسط کاربران به کاربران هدف خود دست یافت.
تبلیغات رسانه های اجتماعی و SEM را نمی توان به جای هم به کار برد اما در کنار یکدیگر می توانند جهت افزایس فروش و آگاهی از برند به کار روند.
امروزه ممکن است در رسانه های اجتماعی مردم تبلیغات شما را در هر جایی دیده باشند و وقتی هم که در گوگل سرچ انجام می دهند شما را به یاد می آورند. با این کار احتمال کلیک آنها بالاتر می رود. برعکس آن نیز می تواند اتفاق افتد. به کار بردن هر دو روش در بازاریابی می تواند برای کسب و کارها بسیار موثر و موفقیت آمیز باشد.

 

SEM در برابر SEO؟


SEM و SEO مثل هم نیستند اما در برار هم نیز قرار ندارند. بلکه می توانند مثل یک تیم در کنار یکدیگر قرار گیرند.
SEO مخفف Search Engine Optimization است و به بهینه سازی برای موتورهای جستجو اتلاق می شود. با کمک سئو شما می توانید جایگاه وب سایت خود را در فهرست نتایج گوگل افزایش دهید .
وقتی شخصی عبارت "چطور سئو به کسب و کار من کمک می کند؟" را سرچ می کند گوگل با کمک الگوریتم های خود مشخص می کند کدام صفحات وب می تواند بهترین جواب را به کاربر ارائه دهد. بر همین اساس صفحات را رتبه بندی می کند. گوگل در این راه عوامل چندی مانند سرعت وب سایت، میزان تعامل کاربر با صفحه، کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا، اعتبار صفحه، لینک ها و ..را در نظر می گیرد.
SEM تبلیغ و ترویج یک وب سایت از طریق افزایش قابلیت رویت شدن در فهرست نتایج جستجو به کمک هم بهینه سازی و هم تبلیغات است. SEM تکنیک های سئو را نیز شامل می شود. همینطور دیگر تکنیک های جستجوی دیگر را .

Sem چیست آشنایی با Sem


SEM بر خلاف SEO شامل نوعی بازاریابی آنلاین است که جستجوی پرداختی مانند PPC و تبلیغات را در بر می گیرد. در اکثر مواقع SEM می تواند شامل کمپین PPC باشد اما اگر شما از SEO و جستجوی پرداختی استفاده کنید زیر مجموعه SEM قرار می گیرد.
در شکل زیر حوزه فعالیت SEM و SEO را می توانید ملاحظه کنید.

SEM and SEO diffrence

تفاوت اصلی SEO و SEM چیست؟


تفاوت اصلی SEO و SEM در این است که سئو یکی از مولفه های SEM است. همانطور که گفته شد SEM شامل جستجوی پرداختی مانند PPC و SMM ( بازاریابی رسانه های اجتماعی) است.


کدام تاکتیک بهتر است؟ SEO یا SEM


بسیاری از بازاریابان بر سر اینکه کدام بهتر است بحث دارند. اما پونه مدیا اعتقاد دارد سئو بهترین رویکرد است با این حال یک SEM واقعی بدون SEO طبیعی نمی تواند به موفقیت دست یابد. بخشی از سئو اطمینان از سرعت سایت و کاربر پسند بودن آن است. برای SEM نیز شما به این دو مولفه نیاز دارید. در غیر این صورت هزینه اضافی پرداخت کرده اید.
از طرف دیگر سئو مسیر طولانی تری در پیش دارد. زمانی که شما به طور طبیعی در نتایج جستجو ظاهر شدید می توانید با استفاده از تلاشهای SEM بر دیگر کلمات کلیدی نتیجه کار را بهتر و اثربخش تر کنید.
اما زمانی هم می رسد که SEM برای یک کسب و کار نتیجه بهتری به همراه دارد. مثلا اگر شما به عنوان یک کسب و کار تازه تاسیس شده یک وب سایت به تازگی طراحی کرده اید استفاده از کمپین PPC ( یکی از مولفه های SEM) میتواند قابلیت رویت شما در صفحه نتایج را به سرعت مهیا کند زیرا زمان آن کمتر از SEO است. اما عاقلانه نیست اگر PPC انجام دهید اما هیچ دستی در سئو سایت خود وارد نکنید.
با وجودی که سئو زمان بیشتری می طلبد اما در نهایت هزینه آن برای شما کمتر خواهد بود و اعتبار و ثباتی که با آن به دست می آورید چیزی این است که با PPC به دست نمی آورید. 

نکته : گوگل سیستمی به نام رتبه کیفیت دارد. اگر این سیستم ببیند کاربران بر صفحه ای کلیک می کنند اما به سرعت آن را ترک کنند آنگاه هزینه بیشتری برای هر کلیک دریافت می کند.
در هنگام انتخاب بهترین رویکرد باید ابتدا نیازها و خواسته های خود را در نظر بگیرید اما در این بین مطمئن شوید که تفاوت ها را به خوبی دریافته اید .

 

هزینه SEM در برابر روش های دیگر بازاریابی چیست؟


این سوال اغلب مالکان وب سایت هاست. در صورتی که شما بتوانید کمپین SEM خود را به طور اثربخش راه اندازی کنید گوگل هزینه کمتری از شما میگیرد و میزان رویت شما را بالاتر می برد. زمانی که افراد می پرسند چرا AdWords اینقدر هزینه براست به این دلیل است که مردم نمی دانند آنها چرا در حال هزینه هستند. آنها راز هزینه پایین AdWords را نمی دانند.
اگر شما تمرکز خود را بر همان افزایش رتبه کبفیت (که صحبتش را کردیم) و SEO و حضور در شبکه های اجتماعی قرار ندهید SEM نمی تواند ارزان باشد. اما باید در نظر داشت که هیچ چیز به اندازه SEM در مدت زمان کم نمی تواند به مشتری بیشتر و فروش سریع تر بیانجامد.

 

مزایا ومعایب SEM

مزایای SEM


1- SEM منجر به آگاهی آنی از برند در موتورهای جستجو می شود.
گوگل می گوید حدود یک سال طول می کشد تا یک سایت با کیفیت در رتبه بندی گوگل ظاهر شود. نتیجه کار بستگی به استراتژی های سئو شما و رقبایتان دارد. اما SEM سریعا شما را در بالا یا پایین اولین صفحه نتایج قرار می دهد. کسب وکاری که تا پیش از این برای مردم نا شناخته بود یه یکباره در معرض عموم قرار می گیرد.

2- SEM منجر به درآمدزایی سریع می شود.
شما با تبلیغات و استراتژی های درست به سرعت شاهد فروش بیشتر خواهید بود. برای افزایش درآمد زمان قابل توجهی نیاز ست. با ابزاری مانند Adwords می توانید خیلی راحت شروع کنید.

3- SEM با کسب و کار شما رشد می کند.
SEM را می توان در مقیاس های متعدد به کار برد. با یک چیز کوچک امتحان کنید. نتیجه را ببینید. اگر بودجه محدود دارید هزینه ها را پایین نگه دارید. آنگاه با افزایس درآمد تعداد تبلیغات را زیادکنید. دراین میان آن دسته تبلیغات که کارایی ندارند را حذف کنید . در پلت فرمهایی مانند AdWords می توانید به طور روزانه بودجه خود را تا 10 دلار در روز کاهش دهید. در این صورت با هزینه بالا تبلیغات رو به رو نمی شوید.

4- با SEM به افراد در زمان و مکان مناسب دست می یابید.
امروزه بیش از نیمی از مردم آنلان هستند. 93 درصد حضور آنلاین این نیمه از طریق جستجو شروع میشود. موتورهای جستجو بیشتر از هر ابزار دیگر منجر به ترافیک وب سایت ها می شوند. دیده شدن در نتایج جستجو یعنی دیده شدن درمقابل مشتریانی که حضور دارند. مردم نیز جستجو می کنند چون به چیزی نیاز دارند. وقتی این دو نقطه در تلاقی هم قرار گیرند خیلی عظیمی از مشتری ها روانه شما می شوند. اگر اولین نفری باشید که به آنها خدمت ارائه می دهید به یک بانک معتمد تبدیل می شید . حتی اگر کسی با کلیک بر روی چیزی هم خریداری نکند اما  همین نقطه شروعی برای مراجعات بعدی وی خواهد بود که  به مشتری تبدیل شود.

5- باعث تقویت نام برند شما در اذهان مردم می شود.
ممکن است در مراحل اول مشتری از شما خرید نکند اما شما با هر بار ظاهر شدن در برابر چشمان آنها خود را به آنها یادآوری می کنید و به این صورت در اذهان آنها جای می گیرید. نتایج نشان می دهد که حدود 3-7 ماه طول می کشد تا یک نفر به مشتری تبدیل شود . اما هر بار که شما در رسانه ها، جستجوها، وب سایت ها و .. ببینند برند خود را برای آنان تقویت می کنید. تقویت نام برند در نهایت منجر به به آشنایی می شود.مردم ترجیح می دهند به سراغ برندهایی برود که نام آنها برایشان آشناست.

6- SEM نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی ارزان تر است.
چرا SEM ارزان تر از بازاریابی سنتی است. زیرا همه چیز تحت کنترل شماست.
شما ماهانه 1 میلیون دلار هزینه نمی کنید برای اینکه به 10000 نفر که در حال تماشای برنامه خاصی هستند و ممکن است تبدیل به مشتری بشوند و یا نشوند دست پیداکنید. به جای اینکه با تبلیغات تلویزیونی به جمعیت وسیعی نشانه روید می توانید تمرکز خود را برای افزایش نرخ تبدیل محدود کنید. اگر تبلیغات دارای نرخ تبدیل کم باشد سریع می توانید آن را بالا برده و یا تثبیت کنید. اما تبلیغات سنتی تا زمانی وجود دارند که شما قرار داد بسته اید و باید دوباره آن را تمدید کنید. هزینه این کار بیشتر است.
برای اینکه تبلیغات PPC بتواند سودآوری مناسب داشته باشد، شما باید نرخ تبدیل خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل بدین معناست که به ازا ۱۰۰ نفر بازدیدکننده سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. فرض کنیم که شما به ازا هر کلیک کاربر مبلغ ۱۰۰۰ تومان به موتور جستجو پرداخت می‌کنید،برای اینکه بتوانید ۱۰۰ بازدید روزانه از طریق PPC داشته باشید، روزانه باید ۱۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کنید، اگر بتوانید ۱ درصد از افراد را تبدیل به مشتری کنید، در واقع شما به ازا هر مشتری جدیدی که بدست می‌آورید مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هزینه تبلیغات انجام داده‌اید. در صورتی که سود شما به ازا فروش به هر مشتری مبلغی بیش از مبلغ تبلیغات باشد، شما توانسته‌اید سیستم سودآوری را ایجاد نمایید و می‌توانید آن را گسترش دهید. اما اگر حاشیه سود شما کمتر از این مبلغ باشد، اینگونه تبلیغ برای شما سودآوری ندارد. به عنوان مثال، در حالت قبل اگر بتوانید از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر را به مشتری تبدیل کنید، هزینه تبلیغات شما به ازا هر مشتری به ۵۰ هزارتومان کاهش خواهد یافت

اگر SEM عملکرد خوبی داشته باشد اما با کاهش فروش مواجه شوید سریع می توانید آن را با چند کلیک بالا ببرید. اگر سفارش بیشتر دارید می توانید تبلیغات را به طور موقت متوقف کنید و دوباه راه اندازی کنید .به همین راحتی.
شما می توانید واکنش مردم به تبلیغات را ملاحظه کنید. آیا کلیک می کنند؟ آیا در صفحات فرود می مانند؟ آیا فیلمی نگاه می کنند یا بر چیز دیگری کلیک می کنند؟
باتمام این کارها می توانید بیشتر در مورد مشتری های خود بیاموزید، تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید و تصمیم بگیرید کدام تبلیغات بیشتر هزینه کنید و بر کدام هزینه نکنید.

معایب SEM


اصلی‌ترین و بزرگترین عیبی که روش SEM دارد “”البته در ایران”” این است که سایت‌هایی به گوگل هزینه پرداخت می‌کنند فیلتر می شوند. زیرا با اینکار دلار از کشور خارج می شود.
مطمعنا این روش اصلا بازدهی خوبی ندارد چرا که کاربران اینترنت دنبال بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن هستند.
مسئله دیگر این است که خوب شما توانسته اید کاربر را به سایت خود بکشانید. بعد چه می شود؟ آنها با چه چیزی قرار است رو به رو شوند؟ آیا به اطلاعات مورد نیاز خود دست یافته اند آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ یا فقط قصد داشته اید گوگل را فریب دهید. اگر آنها با سرعت سایت را ترک کنند چه. شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند نتوانید ارائه دهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و هرگز باز نمی گردند.
هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. شما باید سایت خود را ابتدا برای Seo آماده کنید. در غیر اینصورت به سرعت فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آن‌ها باقی خواهید ماند.


استراتژی SEM برای افزایش نرخ تبدیل و درآمد

seo vs sem infographic


۵ استراتژی مهم SEM شامل موارد زیر است:
۱. بازاریابی محتوا: تولید متن، عکس، ویدیو و دیگر موارد بصری که بازدیدکنندگان سایت را برای ورود به سایت ترغیب می‌کند.
۲. تبلیغات کلیکی (PPC): پرداخت هزینه برای افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو، شبکه‌‌های اجتماعی و سایت‌های معتبر جهانی. تبلیغات کلیکی با استفاده از طراحی بنر است و براساس کلیک سنجیده می شود و مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل به صورت دلار در نظر گرفته می‌شود. با توجه به بودن نرخ دلار هزینه ها نیز متغیر خواهد بود.
۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: تبلیغ و ترویج در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر به منظور ارتقا نام برند و افزایش اعتماد و اعتبار .
۴. بازاریابی ایمیلی: ارسال پیام‌های مفید به گیرندگان واجد شرایط که می‌خواهند از شما اطلاعات کسب کنند و تبدیل آن‌ها به درآمد.
۵. بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO): بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک راهکار ساختاری و سازمان یافته برای تقویت عملکرد سایت شما و افزایش کسب درآمد محسوب می‌شود.

به دلیل رقابت تنگی که بین شرکت ها وجود دارد شاید استفاده از همه این استراتژی ها امکان پذیر نباشد. معمولا استفاده از یک یا دو استراتژی، کافی است تا شما را به نتایج خوبی برساند. بنابرین، کافی است با هوش باشید و با توجه به نیاز کسب و کارتان استراتژی کاربردی SEM را استفاده کنید

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

استراتژی سئو | نمونه بهترین استراتژی سئو سایت 202

نتیجه گیری


SEM به معنی بازاریابی برای موتورهای جستجو است و SEO به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو. این دو در کنار هم و نه در مقابل هم قرار دارند. هیچ استراتژی SEM بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. SEO یعنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو و SEM بازاریابی برای ورود این بازدیدکنندگان به سایت. SEO شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید ادغام این دو روش در کنار هم می تواند نتایج چشم گیری برای شما به همراه بیاورد.

امتیازی ثبت نشده است.