با ما در ارتباط باشید: 0314566

بدون کلمات کلیدی سئو، استراتژی محتوا و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ راه به جایی نخواهد برد. کلمات کلیدی برای موفقیت یک وب‌سایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی سایت نقش مهمی در لینک سازی، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وب‌سایت‌ها ایفا می‌کنند. درست است که شما می‌توانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب کلمات کلیدی باید استراتژی هدفمندی در پیش بگیرید.
در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا انواع کلمات کلیدی سئو را با دقت بالایی از یکدیگر تفکیک کرده و موارد استفاده از هر یک را با مثال‌هایی کاربردی بیان کنیم.

انواع کلمات کلیدی سئو

انواع کلمات کلیدی سئو

کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail Keywords)

کلمات کلیدی کوتاه شامل 1 تا 2 واژه کاملا عمومی هستند . کلماتی مانند "کفش"، "کارت" و "قهوه" از این دسته هستند. وقتی یک کاربر از کلمات کلیدی کوتاه در جستجو استفاده می کند مشخص نیست به دنبال چه چیزی است. آیا آنها به دنبال خرید کفش هستند؟ چه نوع کفشی مد نظر آنهاست؟ یااینکه آیا به دنبال یک کفاش هستند.
قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل توسط کلمات کلیدی عمومی کار بسیار دشواری است. حتی اگر هم که در جایگاه برتر قرار بگیرید معلوم نیست آیا کابران واقعا مشتری بالقوه شما باشند. اکثر آنها اینگونه نیستند. زیرا کلمات کلیدی کوتاه گرچه می تواند ترافیک بیشتری به سایت منتقل کند اما نرخ تبدیل آن ( تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی)  بسیار کمتر از کلمات کلیدی طولانی تر است.
رتبه بندی برای کلمات کلیدی کوتاه تصمیم سختی است و بهتر است از آن اجتناب شود مگر اینکه ما دارای سایت درست با محتوای درست و بودجه تبلیغاتی خوبی باشیم. در صورتی که موفق شوید می توانید ترافیک زیادی را به سمت خود جلب کنید .

کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail Keywords)

کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords)

کلمات کلیدی طولانی شامل 3 واژه و بیشتر است که نسبت به کلمات کلیدی کوتاه خاص تر هستند . مانند " کفش قرمز برای بانوان" ، " کجا می توانم کارد پستال بخرم؟" ، " بهترین قهوه فروشی اصفهان". اگر فردی این عبارات را در گوگل سرچ کند مشخص است که به دنبال خرید چیزی است.
در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی به علت رقابت کمتر در آنها ساده تر است. حجم جستجو برای کلمات کلیدی طولانی کوچکتر بوده اما نرخ تبدیل بالاتری به همراه دارد.
کلمات کلیدی متوسط از نظر پونه مدیا  کلمات عالی هستند زیرا جایی بین کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی کوتاه قرار دارند. عبارتی مانند " نکات کاهش وزن" یک کلمه کلیدی متوسط است که بسیار کلمه خاصی است اما حجم جستجوی بالایی دارد.

کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords)

کلمات کلیدی برند (Branded keywords)

کلمات کلیدی برند شامل نام برند و یا مشتقات آن است. اگر کسی نام برند شما را در جستجوی خود لحاظ کند به این معنی است که شما را می شناسد و ممکن است به دنبال اطلاعات دیگری مانند آدرس شما و یا اطلاعات دیگری راجع به شما باشد. شاید تصور کنید بدون تلاش برای رتبه بندی، آنها شما را می یابند. اما همیشه اینطور نیست. هدف شما باید رتبه یک بودن نام برند تان باشد. حتی اگر آن نام منحصر به فرد نباشد. به عنوان مثال شرکت اپل به علت داشتن تیم متخصص سئو توانست برای کلمه اپل که به معنی سیب هم هست و اصلا هم کلمه منحصر به فردی نیست رتبه یک را برای کلمه اپل به دست آورد. شکل زیر را نگاه کنید تا خودتان متوجه شوید.

کلمات کلیدی برند (Branded keywords)

 


کلمات کلیدی غیر برند (Non-Branded keywords)

کلمات کلیدی غیر برند مخالف کلمات کلیدی برند هستند و حاوی نام برند شما نیستند. سئو روی کلمات کلیدی غیر برند نتیجه بهتری دارد, زیرا بازدید کننده بیشتری که حتی نام شما را نیز نشنیده اند به خود جذب می کند. به عنوان مثال پونه مدیا برای کلمات کلیدی "سئو اصفهان" به یک برند تبدیل شده است. کلمات کلیدی غیر برند بسیار مفید هستند زیرا فهرستی از کلمات کلیدی شما را در بر می گیرد. این کلمات می تواند مربوط به موقعیت مکانی شما، محصولات و خدمات شما باشد. این کلمات کلیدی غیر برند است که به کاربرانی که هرگز شما را ندیده اند امکان می دهد شما را به صورت آنلاین ببینند.

 

کلمات کلیدی مکانی (Inferred Keywords)

کلمات کلیدی مرجع که با آن Geo-keywords نیز گفته می شود حاوی نام مکان شما در عبارت کلیدی است. این نوع کلمات به خصوص اگر شما دارای کسب و کار محلی هستید بسیار مفید است. مثلا اگر شما خدمات طراحی وب سایت هستید، تنها کلمه " خدمات طراحی وب سایت" را استفاده نکنید بلکه نام مکان خود را نیز در آن به صورت " خدمات طراحی وب سایت اصفهان" لحاظ کنید . به این روش می توانید مخاطبان هدفمندی را به سایت خود روانه کنید و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری خود را افزایش دهید. تنها به یاد داشته باشید مکان خود را خیلی کوچک در نظر نگیرید . در این صورت مکان های بزرگتر را از دست می دهید.

کلمات کلیدی فصلی (Seasonal Keywords)

کلمات کلیدی فصلی از جمله عبارات مشهوری هستند که در فصل خاصی از سال سرچ بالاتری دارند. این کلمات در مواقعی مانند عید نوروز یا جشن ها و یا  فصل خاص به شدت سرچ می شوند. شما می توانید روند این کلمات را به راحتی در نمودار زیر که از گوگل ترند برگفته شده است ببینید. برخی از این کلمات کلیدی فصلی می تواند " لباس مد شب عید نوروز" ، " کادو ولنتاین برای مادر" و .. باشد.

کلمات کلیدی فصلی


کلمات کلیدی با املای غلط (Misspelled Keywords)

بسیاری از افراد کلماتی با املای غلط و یا گونه های دیگر یک کلمه را سرچ می کنند. مثلا کلمه “Favorite” در آمریکا نزدیک 2.410,000,000 سرچ به همراه دارد اما گونه دیگر کلمه مانند “favourite” بیشتر توسط کانادایی ها سرچ می شود و حدود 444,000,000 نتیجه به دست می دهد. رتبه بندی برای کلمات کلیدی قبلا می توانست ترافیک قابل توجهی به دست دهد اما با پیشرفت الگوریتم های گوگل که به سرعت می تواند نگارش صحیح کلمات را پیشنهاد دهد دیگر بهینه سازی وب سایت بر اساس این کلمات کلیدی دیگر به کار نمی رود.

کلمات کلیدی با قصد خرید (Keywords with Purchase Intent)

کلمات کلیدی که کاربر از آنها به قصد خرید استفاده می کند قطعا می تواند برای افزایش نرخ تبدیل به شما کمک زیادی کند. مردم زمانی که قصد خرید چیزی دارند از این عبارات خاص استفاده می کنند . کلماتی مانند:

" قیمت کلاس آموزشی اکسل "
"خرید بسته طراحی سایت "
" تخفیف دوره آموزشی طراحی فروشگاه اینترنتی"
" خرید آنلاین نرم افزار وردپرس"

از جمله کلمات کلیدی با قصد خرید هستند. 

کلمات کلیدی با نیت اطلاع رسانی (Keywords with Informational Intent)

در این نوع کلمات قصد کاربر پاسخ به سوال خود است. فرد قصد خرید نداشته و احتمال تبدیل به مشتری در وی چندان زیاد نیست. اما شاید در گذر زمان به خریدار تبدیل شود به همین خاطر توصیه می شود برای این دسته کلمات کلیدی نیز هدف گذاری سئو انجام شود. برای اینک کار می توان در هنگام ورود از او دعوت کرد در سایت در قسمت هایی مانند خبرنامه یا هفته نامه ثبت نام کند و برای او به طور مرتب مطالب آموزشی ارسال کرد تا او را تشویق به بازگشت به سایت نمود. 
نمونه ای از این کلمات کلیدی می توند به صورت زیر باشد :
" چگونه ... ؟"
"کجا.....؟"
"بهترین روش ... ؟"

کلمات کلیدی با نیت هدایت (Keywords with Navigational Intent)

این نوع کلمات کلیدی مانند کلمات کلیدی برند هستند که در آن کاربر به دنبال یک برند خاص است. هدف از این نوع جستجو معمولا یافتن نام مکان مورد نظر کاربر است (آنلاین و یا آفلاین)
کلمات کلیدی مانند:

" چطور می توانم به ... بروم؟"

" جای ... کجاست؟"،

"آدرس ... کجاست؟"

از این دست هستند.

کلمات کلیدی Tire Kicker

اصلاح Tire Kicker برای کسانی به کار می رود که به محصولات و خدمات علاقه مند هستند اما قصد خرید ندارد و سوالات زیادی می پرسند. کلمات کلیدی مانند:

" دانلود"

" رایگان "

از جمله کلمات کلیدی Tire Kicker Keywords هستند.

کلمات کلیدی با نیت تجاری (Keywords with Commercial Intent)

نیت کاربرای که این کلمات کلیدی را جستجو می کند کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات پیش از خرید است. کلمات کلیدی مانند:

" مقایسه قیمت لپ تاپ " 

" تلویزیون ارزان

"بررسی نظرات خریداران ..."

از این دست هستند.همانند کلمات کلیدی اطلاع رسان این کلمات کلیدی نیز می توانند در اینده کاربر را به مشتری خرید تبدیل کند. استفاده از این نوع کلمات برای هدف گذاری بسیار توصیه می شود زیرا می تواند ترافیک زیادی را به سایت وارد کند. بسیاری از متخصصان سئو اذعان کرده اند که در هنگام انتخاب کلمات کلیدی به کلمات کلیدی تجاری باید بیشتر توجه می کردند.زیرا کلمات کلیدی تجاری از حجم جستجو اهمیت بیشتری دارد

نکاتی برای بالا بردن نرخ تبدیل کلمات کلیدی تجاری:

- از دکمه خرید که به راحتی در معرض دید کاربر باشد استفاده کنید.
- مزایای محصول را عنوان کنید.
- توصیفات منحصر به فردی در مورد محصولات خود بیان کنید و این کلمات کلیدی را در متن خود به کار ببرید.
- بخش FAQ ایجاد کنید تا مشتری بتواند اطلاعات بیشتری راجع به محصول بیابد .
- بخش نظرات مشتری را لحاظ کنید .

نکته آخر 

برای اینکه مطمئن شوید یک کلمه کلیدی ارزشمند است و نرخ تبدیل بیشتری به همراه دارد ابتدا باید میزان رقابت بر آن کلمه کلیدی را بسجنید و از پبشنهادات بنر گوگل نیز استفاده کنید .در صورتی که رقابت و پیشنهادات گوگل هر دو بالا بود به این معنی است که این کلمه برای تبلیغ کنندگان آن ارزش زیادتری دارد زیرافراد بیشتری آن را سرچ کرده اند.
ممکن است یه عبارت " آموزشگاه خصوصی کامپیوتر اصفهان" از عبارت کلیدی " بهترین آموزشگاه خصوصی کامپیوتر اصفهان " رقابتی تر باشد و توسط گوگل بیشتر پیشنهاد شود.

در گذشته افراد یک مقاله 500 کلمه ای می نوشتند و یک عبارت طولانی مثل " بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای سئو سایت" را در تمام مقاله استفاده می کردند و این عبارت را در عنوان متا و توضیحات و تگ های H1 و H2 قرار می دادند و 10 الی 15 بار آن عبارت را در طول متن تکرار می کردند. این کار اساسا منجر به Keyword Stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی می شد. اگر امروزه این کار را انجام دهید مطمئن باشید 0 درصد بازدید کننده جذب می کنید و هر رتبه ای داشتید را از دست داده و توسط گوگل جریمه و یا حتی حذف اندیس می شوید.
در عصر امروز به جای نوشتن یک مقاله بی کیفیت آن هم تنها با یک عبارت کلیدی طولانی از مجموعه ای از کلمات کلیدی هم گروه و ترکیبات مختلف یک کلمه کلیدی استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
روش های تولید محتوا چیست؟

 

5 از 5
5 سال قبل
نظر
سلام/سایتتان عالی است و کاربردی مثل خیلیا کلی گویی نکرده.ممنونم
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند