با ما در ارتباط باشید: 0314566
آنالیز رقبا در سئو

تا حالا شده در دوران مدرسه یا دانشگاه یک امتحان کتاب باز داشته باشید؟ امتحانی که شما اجازه ی راهنمایی گرفتن از بغل دستی خود را دارید اما نمی توانید از روی برگه وی کپی کنید، چرا که در این صورت مردود خواهید شد؟ بررسی سایت رقبا مانند چنین امتحانی است. شما می توانید برای بالا بردن رتبه وبسایت خود و موفق شدن از کتاب ها یا همان ابزارهای سئو، بررسی سایت رقبا، بررسی نتایج موتورهای جستجو و .... استفاده کنید اما اگر معلم شما که در اینجا گوگل است، بهفمد که شما مطالب خود را کپی کرده اید یا از قوانین او پیروی نکرده اید شما را جریمه خواهد کرد. گوگل یا همان معلم وب سایت ها هر روز باهوش تر می شود. او نه تنها می تواند به سرعت، تقلبات شما را بگیرد بلکه می تواند تشخیص دهد چه کسی از روی دیگری تقلب کرده و فقط تقلب کننده را تنبیه کند. در ادامه ما تمام تلاش خود را می کنیم که به شما برای درست بررسی کردن رقبا و دلایل این کار راهنمایی های لازم را ارائه کنیم تا بتوانید در امتحان گوگل موفقیت کسب کنید.

چه کسی رقیب شما محسوب می شود ؟

از آنجایی که ما داریم در سطح اینترنتی و برای وبسایت خود، بررسی های لازم را انجام می دهیم در هنگام بررسی رقبا فقط رقبای آنلاین را در نظر می گیریم و کاری به رقیب های آفلاین خود نداریم.
برای اینکه بتوانید رقبای خود را شناسایی کنید، می توانید کلمات کلیدی مربوط به شغل خود را در گوگل جستجو کرده و ببینید چه سایت هایی با این کلمات رتبه بالا دارند. در این قسمت قبل از انتخاب رقیب یک سوال مهم را از خودتان بپرسید، آیا واقعا کسانی که با این کلمات بالا هستند رقبای شما محسوب می شوند؟ برای اینکه بتوانید بهتر جواب این سوال را بدهید مثال زیر را در نظر بگیرید.
ما یک مشتری داشتیم که می خواست با کلمه "پایه دوربین" به صفحات اول گوگل برسد که این اتفاق نیز رخ داد، او تا چندین سال در رتبه های اولیه جایگاه خود را حفظ کرد اما به تازگی این رتبه را از دست داده است. چرا که با هوشمندتر شدن گوگل، این موتور جستجو فهمید که کاربر با جستجوی کلمه پایه دوربین به دنبال سه پایه برای دوربین خود می گردد. مشتری ما "پایه دوربین مدار بسته" می فروشد و اصلا در دسته رقابت با گروه پایه دوربین قرار نمی گیرد.

پایه دوربین
پس اینکه چه کسی رقیب شما است خیلی حائز اهمیت است. تحلیل اشتباه می تواند شما را به راه اشتباه هدایت کند. رقابت با حریف اشتباه در بیشتر مواقع شما را به نتیجه دلخواه نمی رساند و در صورتی که به رتبه های بالا نیز دست پیدا کنید، اگر کالا یا خدمتی که کاربر به دنبال آن می گردد را ارائه ندهید، سودی مشاهده نخواهید کرد و بعد از مدتی مانند مشتری ما از نتایج صفحه اول خارج می شوید.
همه ی افراد تا به امروز حداقل یک فیلم دیده اند که مسابقات ورزشی را به تصویر کشیده است. یکی از سریال های پرطرفدار امسال به اسم کوینز گمبیت نشان می داد که در مسابقات شطرنج افراد حرفه ای با هم سطح خود و افراد مبتدی و آماتور نیز با هم سطحان خود بازی می کنند. این موضوع تمام گروه ها را راضی نگه میدارد چرا که همه امکان برنده شدن در سطح تخصص خود را دارند. اگر شما از اول کار با فردی بازی کنید که می تواند شما را با سرعت بالا شکست دهد، از شطرنج دل زده خواهید شد و احتمال اینکه از این بازی دست بکشید زیاد می شود. پس در تحلیل رقبا نیز باید واقع گرا باشید. اگر سایت شما پایه دوربین ترافیکی می فروشد چرا باید خود را وارد بازی با حریف قدری مانند دیجی کالا بکنید؟ فرض بگیرید برنده هم شدید. آیا این برد برای شما مشتری ساز خواهد بود؟ نه پس شما باید بررسی کنید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند.
بهتر است که برای تحلیل رقبا حتما از یک فایل اکسل استفاده کنید. یک لیست از کسانی که با شما رقابت می کنند در شیت اول تهیه کنید. هر وقت رقیب جدیدی پیدا کردید سایت او را وارد این اکسل کنید تا همیشه وی را زیر نظر داشته باشید.

ابزار های آنالیز رقبا چیست؟

برای آنالیز سایت و رقبا شما می توانید از ابزارهای آنالیز سئو سایت استفاده کنید. بیشتر این ابزار ها قسمتی برای بررسی و آنالیز رقبا در اختیار شما قرار می دهند. ما در این بخش فقط روی این همین قسمت از ابزارهای آنالیز تمرکز می کنیم.
پونه مدیا به شما پیشنهاد می کند حتما از یک ابزار برای بررسی سایت خود استفاده کنید. هرچه سایتی که شما دارید تخصصی تر و حرفه ای تر باشد ابزار هایی که نیاز دارید نیز باید حرفه ای تر باشند. البته توجه داشته باشید که این ابزارها فقط داده به شما تحویل می دهند، تحلیل این داده ها و پیدا کردن مسیر موفقیت با کمک یک متخصص ممکن می شود.

ابزار سئو الکسا یکی از ابزارهای سئو خیلی عالی است. در این ابزار شما می توانید کلمات کلیدی را وارد کرده و با وارد کردن لینک رقبا، سایت آن ها را بررسی کنید. آموزش کار با الکسا در پونه مدیا به طور کامل برای شما ارائه شده است.

چرا باید سایت رقبا را بررسی کرد؟

همانگونه که یک ورزشکار برای برنده شدن در مسابقات المپیک رقیبان خود را بررسی می کند تا بتواند نقاط ضعف و قوت وی را یاد بگیرد، برای اینکه بتوانید سایت خود را بهبود ببخشید باید سایت رقبا را بررسی کنید.
با بررسی سایت رقیبب می توانید در خصوص موارد زیادی نتیجه گیری کنید، مانند: تاکتیک ها و تکنیک های رقبا، میزان ورودی آن ها، بررسی اینکه با چه کلماتی بالا آمده اند، چند محتوا در سایت خود دارند، چه نوع محتوایی در سایت خود دارند (محتوای تصویری، ویدئو، پادکست و .. )، آیا محتوای های آن ها توسط نویسندگان حرفه ای نوشته شده است؟، بررسی تعداد لینک های ساخته شده، آن ها برای دریافت لینک خارجی چه اقداماتی کرده اند و ... همانطور که در بالا گفتیم برای اینکه در بررسی رقبا کار را آسان کنید باید از یک ابزار آنالیز سایت استفاده کنید.

مراحل آنالیز سئو سایت رقبا

  • پیدا کردن رقبای واقعی

اهمیت این مرحله را در ابتدای مطلب برای شما بیان کردیم. اما حالا که می خواهیم به صورت دقیق، سایت رقیب را آنالیز کنیم باید نحوه پیدا کردن رقبای واقعی را به شما آموزش بدهیم. یکی از راه های پیش پا افتاده شناخت رقبا، جستجوی کلمات کلیدی برتر سایت در گوگل است و اینکه ببینید چه دامنه های دیگری با این کلمات رتبه گرفته اند.
برای بالا بردن میزان دقت بهتر است که حداقل بین 10-20 تا از کلمات کلیدی خود را جستجو کرده و آن ها را در الگویی که در سایت برای شما گذاشته ایم وارد کنید. این روش در صورتی ساده و کارآمد است که شما فقط چند کلمه کلیدی برای بررسی داشته باشید. آیا شما می توانید برای صدها یا هزاران کلمه کلیدی هم اینگونه رقبای خود را پیدا کنید؟
برای راحت تر کردن کار ابزارهای سئو می توانند کلمات کلیدی را که شما با آنها رتبه کسب کرده اید را بررسی کنند و رقبای واقعی شما را معرفی کنند. یکی از این ابزار ها، آنالیز دامنه ماز است.
فقط کافی است دامنه خود را وارد کنید و این ابزار به شما رقبا را نشان خواهد داد. در زیر آنالیز این ابزار را برای سایت Allrecipes می بینید.
تشخیص رقبا با آنالیزر ماز
در اینجا میبینید که مهمترین رقبای Allrecipe برای اصطلاحات مشابه به صورت زیر است:
1. Food network
2. Delish
3. Wikipedia
4. Spend with Pennies 

  • یافتن کلمات کلیدی رقبا

اولین گام تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا این است که بدانیم آنها از کدام کلمات کلیدی استفاده می کنند. برای اینکار ابزار های مختلفی وجود دارد و از آنجایی که ابزار الکسا به صورت جداگانه برای شما آموزش داده شده است، ما یافتن کلمات کلیدی با یکی دیگر از ابزار های معروف سئو به نام SEMRush را به طور خلاصه برایتان بیان خواهیم کرد. 

- ابتدا رقبای برتر خود را بشناسید. 

  •  وارد سایت SEMRush شوید.
  • URL رقیب خود را پیدا کنید.
  • در بخش Organic Competitors گزینه View Full Report را انتخاب کنید.

شناسایی رقبا در سم راش


- ببینید رقیب شما از کدام کلمه کلیدی برای رتبه بندی استفاده کرده است:

  • در SEMRush نام دامنه خود را در باکس جستجو قرار دهید .
  • در بخش Organic Research بر روی گزینه Positions کلیک کنید .

 

آنالیز سئو سایت رقبا

 

ابزای آنالیز سایت


حال که کلمات کلیدی رقیب خود را یافتید باید بهینه سازی سایت آنها را نیز تحلیل کنید.

آنالیز سایت با ابزار SEMRush

 

  • قدرت دامنه یا Domain Authority

DA یا دامین آتوریتی معیاری است که براساس آن قدرت یک دامنه سنجیده می‌شود و عددی بین 0 تا 100 را شامل می‌شود و هرچه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد قطعا سایت از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. با استفاده از https://moz.com/link-explorer می‌توانید از این ابزار برای مشاهده‌ی قدرت دامنه‌ی خود و رقبا استفاده کنید.

  • آنالیز سئو داخلی سایت رقبا

برای بررسی سئو داخلی سایت رقیب باید صبور باشید. چرا که سئو داخلی ریز و درشت های زیادی دارد. برای آنالیز این قسمت می توانید موارد زیر را یکی یکی در سایت رقیب بررسی کنید.   

1. چگالی کلمات کلیدی

یکی از اولین کارهایی که پونه مدیا در آنالیز و تحلیل سایت رقبا انجام می دهد، بررسی چگالی کلمات کلیدی است. بررسی چگالی کلمات کلیدی به شما نشان می دهد تا چه حد از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید.
برای اینکار از ابزار this keyword density tool استفاده کنید و سپس URL رقیب خود را وارد کنید.

چگالی کلمات کلیدیحال چگالی کلمات کلیدی هدف را بررسی کنید. همچنین محل قرارگیری این کلمات را مورد توجه قرار دهید که آیا در محتوا، تگ های متا، عناوین صفحه، تگ تصاویر یا آدرس صفجات قرار دارند؟

تراکم کلمات کلیدی

 

این کار را برای 10 رقیب اصلی خود در همان صفحه تکرار کنید، سپس چگالی متوسط کلمات کلیدی را محاسبه کنید این کار به شما یک دیدی کلی راجع به حد قابل قبول بودن کلمه کلیدی هدف شما در محتوای شما می دهد.

نکته: شما باید چگالی کلمات کلیدی را با توجه به طول محتوای خود انتخاب کنید. مثلا اگر رقیب شما محتوایی 2000 کلمه ای با 20 بار تکرار کلمه کلیدی خود نوشته است شما نمی توانید در متن 1000 کلمه ای خود نیز 20 بار کلمه کلیدی به کار ببرید. این کار خواننده شما را اذیت می کند و احتمال جریمه شدن شما به دلیل بمباران کلمات کلیدی را بالا می برد. 

2. توضیحات متا

پس از تحلیل و آنالیز چگالی کلمات کلیدی باید توضیحات متا آنها را نیز تحلیل کنید. بررسی کنید آنها چطور داده های متا خود را نوشته اند. آیا آنها از کلمات کلیدی LSI یا کلمات معنایی و نفهته استفاده کرده اند؟ آیا فراخوان عمل قرار داده اند؟ و ...

3. بررسی لینک های داخلی رقبا

آنالیز معماری داخلی سایت رقبا نشان می دهد که اعتبار سایت آنها چقدر است. تاکتیک های لینک سازی داخلی آنها (استفاده از انکرتکست، تگ های نوفالو) را چک کنید. به یاد داشته که لینک سازی داخلی خوب به خزنده های گوگل امکان می دهد راحت تر در سایت شما بخزند. و نرخ بانس ریت شما را کاهش دهد. از طریق بررسی لینک های داخلی آنان برای بهبود لینک سازی داخلی خود ایده بگیرید.

  • تحلیل محتوا

محتوا مهم ترین بخش سایت شما است. هر سایتی که بتواند با تولید بهترین محتوا کاربر را جذب کند برنده می شود و می تواند ترافیک سایت خود را بالا ببرد. برای بررسی محتوا مولفه های زیر را در سایت رقیب بررسی کنید.

- شمارش کلمه

جهت شناسایی طول کلمات صفحات رقیب از ابزار مربوط به بخش چگالی کلمات کلیدی استفاده کنید. در نهایت باید میانگین طول کلمات کلیدی را برای خود محاسبه کنید. هدف شما باید ایجاد چیزی بزرگتر باشد و دایره ای از کلمات کلیدی بیشتری را در مقاله استفاده کنید.شما باید بتوانید محتوایی بنویسید که با طول مناسب مفهوم را به کاربر برساند. اگر این مفهوم می تواند در 1000 کلمه گفته شود به زور محتوای خود را آب بندی نکنید و به 3000 کلمه برسانید، این موضوع باعث بالا رفتن نرخ پرش صفحات خواهد شد  مخاطب را ناراضی می کند.

- منحصر به فرد بودن محتوا

محتوای شما باید از رقبای خودتان متفاوت یا یونیک باشد. مثلا شما می توانید با بررسی محتوای رقیب همین مطلب را از یک زاویه دید دیگر بررسی کنید. برای اینکه بتوانید یک محتوای منحصر به فرد بنویسید تیم پونه مدیا تمام مطالب مورد نیاز شما را در بخش بازاریابی محتوا جمع آوری کرده است. 

- رسانه ها

بررسی کنید آیا رقبا از تصاویر و ویدئو برای محتوای خود استفاده کرده اند؟ تصاویر و ویدئوها محتوای نوشتاری را قابل هضم می کنند و باعث می شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند. گوگل برای محتوایی که به کاربر اهمیت داده باشد ارزش قائل است. امروزه کاربران به محتوای تصویری علاقه زیادی نشان می دهند، پس تولید محتوا تصویری را فراموش نکنید. 

  • طراحی آنها را آنالیز کنید

طراحی وب سایت شما مهم است، اگر رقبای شما دارای طراحی زیبا هستند، شاید لازم باشد شما هم طراحی سایت خود را بهبود ببخشید. سایت نه تنها باید از نظر گرافیگی جذاب باشد بلکه باید ریسپانسیو باشد، در دستگاه های مختلف طراحی بهم نریزد، موبایل فرندلی باشد و ....

  • صفحه Google My Business را بهینه کنید

تحلیل این صفحه بیشتر برای کسب و کارهای محلی صدق می کند. اگر شما یک کسب و کار محلی دارید باید در نتایج محلی ظاهر بشوید این موضوع با بهینه سازی صفحه GMB امکان پذیر است. 

  • رسانه های اجتماعی آنان را بررسی کنید 

شما نمی توانید نقش رسانه های اجتماعی در سئو را نادیده بگیرید.
ما می توانیم یک فصل کامل راجع به سیگنال های اجتماعی برای شما صحبت کنیم اما لزومی ندارد. مهم این است که رسانه های اجتماعی خیلی فراتر از سئو هستند.
یک کمپین رسانه های اجتماعی مناسب می تواند:
- ارتباطات شما را گسترده تر کند.
- موجب تعامل شما با مشتری شود.
- باعث ترویج و نشر محتوای شما شود.
اگر رقبای شما در رسانه های اجتماعی فعال هستند، چرا شما نباشید. بهترین راه برای چک کردن این امر، بررسی اکانت رسانه های اجتماعی آنهاست. می توانید از ابزار SocialMention.com استفاده کنید تا متوجه شوید آیا مخاطبان خود را درگیر خود کرده اند یا خیر. همچنین می توانید با استفاده از این ابزار، اشتراکات اجتماعی هر کدام از صفحات آنها را بررسی کنید . در این شبکه ها رقبای خود را پیدا کنید و با اضافه شدن به لیست دوستانشان میزان محبوبیت و فعالیت هایشان را زیر نظر بگیرید.

- بازاریابی ویدئو

فراموش نکنید یوتیوب اولین موتور جستجوی ویدیویی جهان است، به همین خاطر است که باید بدانید آیا رقبای شما در این راه قدمی برداشته اند یا خیر؟ اگر اینطور است از آنها می توانید برای ساخت ویدیوهای خودتان ایده بگیرید توجه کنید که یوتویوب از هوش مصنوعی بهره می برد که تصویر و صدا را پردازش می کند از محتوای کپی استفاده نکنید.

  • بررسی نوع تبلیغات

شرکت های زیادی هستند که استفاده از تبلیغات مناسب برای ورود بازدید کنندگان به سایت را راحت‌ تر از سئو و جذب مستقیم بازدیدکنندگان از موتورهای جستجو می دانند. یکی از روش های تبلیغاتی رایج، تبلیغات کلیکی گوگل است و شما با بکارگیری Google Keyword Planner و ابزارهایی که توسط خود گوگل ارائه شده‌اند، می‌توانید تخمینی از میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظرتان و عملکرد رقبا در این زمینه داشته باشید

  • آنالیز بک لینک رقبا انجام دهید

یک قطعه پازل هنوز جا مانده است:آنالیز بک لینک رقبا
دو دلیل برای آنالیز بک لینک رقبا وجود دارد:
- پیدا کردن فرصت های لینک دهی
- آیا باید از پروفایل لینک آنها تقلید کنیم یا خیر
از ابزارهای زیر می توانید برای آنالیز بک لینک رقبا استفاده کنید.

• Ahrefs
• Majestic
• Open Site Explorer
• Open Link Profiler
• Web Me Up

با بررسی سایت رقیب می توانید از بک لینک های آن ها با خبر شوید و برای لینک سازی سایت خودتان از آن ها استفاده کنید. شما می توانید بررسی کنید که آن ها از چه سایت ها و روش هایی برای دریافت بک لینک استفاده کرده اند. اگر سایتی به آن ها لینک داده است و این سایت در زمینه کاری شما فعال است شما نیز می توانید با تولید یک محتوای بهتر برای این سایت از آن ها بخواهید به شما لینک بزنند. لینک سازی و روش های دریافت لینک به طور کامل در پونه مدیا برای شما ارائه شده است. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

نتیجه گیری

اکنون شما تمام ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل و آنالیز سئو سایت رقبا را در اختیار دارید. شروع کنید. لطفا نظرات خود را راجع به مقاله در بخش کامنت ها قرار دهید و هر سوالی دارید از ما بپرسید.

5 از 5