با ما در ارتباط باشید: 0314566
اینفوگرافی چیست؟

اینفوگرافیک ها نمایش بصری گرافیکی اطلاعات ، داده ها یا دانش هستند که برای ارائه سریع و واضح اطلاعات در نظر گرفته شده اند. این نوع اطلاعات قادر به شفاف سازی راحت متون هستند. چرا که یادگیری همیشه با دیدن آسانتر خواهد شد. در این محتوا انواع اینفوگرافی را برای شما توضیح خواهیم داد.

اینفوگرافی چیست؟

اینفوگرافی به نمایش داده ها با استفاده از شکل، نمودار ها و تصاویر گفته می شود. به عبارتی می توان گفت اینفوگرافی نمایش بصری اطلاعات است که درک سریع تر و واضح تر از مطالب را فراهم می سازد.
در واقع این اطلاعات تصویری با تاکید بر توانایی مغز انسان در زمینه حافظه تصویری، سعی می کند چشم اندازی قابل درک از مطالب را در کمترین زمان ارایه دهد. یعنی مغز ما به صورت طبیعی آماده تمرکز بر روی مفاهیم بصری است. برای آگاهی از قدرت اطلاع نگاشت ها کافیست به موارد استفاده روزمره از آنها توجه کنیم. برای مثال نقشه مسیر های مترو، تصاویر شجره های خانوادگی و یا چارت سلسله مراتب در سازمانها و...

venn information graphic

تاریخچه اینفوگرافی

تاریخچه استفاده از اطلاع نگاشت ها یا همان اینفوگرافی به هزاران سال می رسد، که در ساده ترین و بدوی ترین حالت از آغاز تمدن ها، برای انتقال مفهوم و اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و امروزه نیز در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، همچنان به دلیل استفاده راحت، دارای محبوبیبت هستند. بنابراین قدرت اصلی اینفوگرافی ها در کوتاه بودن زمانی است که افراد برای درک مطلب نیاز دارند تا مقادیر قابل توجهی اطلاعات کسب کنند بدون اینکه گیج شوند.

اهمیت اینفوگرافی چیست؟

اهمیت و حجم استفاده از اینفوگراف ها در ارتباطات قابل توجه است چرا که تقریبا تمام اسناد علمی و غیر علمی، روزنامه ها، کتابها، وب سایتها و... برای جذب مخاطبان خود و همچنین بالا بردن کارایی نیاز به استفاده از آنها دارند.

می توانید مواردی از استفاده معمول از آنها را همین الان به یاد بیاورید: صفحه های پیش بینی آب و هوا، نقشه وب سایتها، نمودار های شاخه ای ارتباط با دیگران در شبکه های اجتماعی. با بررسی این موارد و همچنان هزاران موارد دیگر تاثیر گذاری اینفوگرافی و اهمیت آن را در رسانه ها درک خواهید کرد. در زمینه های علمی نیز در بسیاری موارد علوم کامپیوتر و فیزیک ... به دلیل پیچیدگی مفاهیم از اینفوگرافی هایی نظیر فلوچارت ها و نمودار ها استفاده می کنند.

دلایل استفاده از اینفوگراف

متخصص ارتباطات و آمار ادوارد تافتی، در کتاب خود به نام مصور سازی داده ها، موارد لازم برای تولید اینفوگراف را، به این شکل ذکر می کند:

- نمایش داده ها
- متوجه ساختن مخاطب به موضوع اصلی
- جلوگیری از پیچیده کردن موضوع
- نمایش حداکثر اعداد و ارقام در حداقل فضا
- قابل درک بودن و انسجام تصویر
- تشویق کردن چشم مخاطب به مقایسه قسمتهای مختلف تصویر
- ایجاد چشم انداز مختصر و مفید در ساختاری منسجم
- ارائه هدف به طور دقیق
- دارای جزییات مهم و اساسی مرتبط

بعد از این توضیحات تفصیلی، اهمیت اینفوگرافی در ارتباطات گوناگون مشخص شد. فارغ از تمامی وجوه ضروری اینفوگرافی که امروزه به صورت امری بدیهی در اطراف ما در جریانند، به چگونگی استفاده از اینفوگراف ها در تکنولوژی روز و کسب و کارها می پردازیم.

کجا باید از اینفوگراف استفاده کنیم؟ 

بسیاری از مشاغل برای جذب مشتریان بالقوه و همچنین معرفی کسب و کار خود در ابعاد گسترده، از اینفوگرافی ها استفاده می کنند. اینفوگراف ها و مفاهیم در قالب تصویر، ابزار کارآمدی برای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی است زیرا به سبب سادگی، اطلاع رسانی در رابطه با کسب و کار را در زمان کم و به شکل مفیدی افزایش می دهند.

از طرفی هم افزایش محبوبیت روزافزون شبکه های اجتماعی، اینفوگرافی ها به اندازه عکس ها و صفحات معمول وب، انواع موضوعات را پوشش می دهند. استفاده کاربران از اینفوگرافی ها در شبکه های فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و همچنین سیستم های آموزشی نظیر ردیت به شدت رو به افزایش است.

بنابراین مصور سازی داده ها روشی بهینه برای انتقال اطلاعات به مخاطب است. این صرفه جویی در زمان یکی از عوامل مهم استفاده از اینفوگرافی ها در شبکه های اجتماعی می باشد. با وجود میلیونها کسب و کار و میلیونها کاربر، مساله زمان، نقش اساسی در استراتژی های کسب و کارها خواهد داشت بدیهی است رقابت بر سر معرفی شرکتها و خدماتشان، در هر زمان دغدغه اصلی صاحبان مشاغل خواهد بود. تبلیغات از رسانه های گوناگون مهمترین روش برای جذب مشتریان بالفعل و بالقوه خواهد بود. بعد از معرفی و تبلیغات، شرکتها برای ارتباط با کارمندان، کاربران و مشتریان هم، نیاز به رابطی آسان و دقیق خواهند داشت و در این مرحله باز هم اهمیت استفاده از اینفوگرافی ها مشهود است.

با شناخت انواع اینفوگرافی ها و انتخاب مناسب در جای خود، انتقال اطلاعات بسیار سریع و مفید ممکن می شود. بنابراین کاربران با پسندیدن و اشتراک اینفوگراف های جذاب، سرعت انتشار مطالب مورد نظر ما را بالا خواهند برد. بدیهی است درج مقاله ها بدون ارتباطات بصری، منجر به ایجاد محتوای کسالت بار شده و میزان استقبال کاربران را کاهش می دهد. امتیاز زیبایی شناختی مطالب حاوی تصویر و اطلاع نگاشت نیز، غیر قابل انکار است. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

انواع اینفوگرافی

انواع اینفوگرافی ها به شرح زیر است:

- ایستا و مبتی بر زمان: این نگاشت ها مبتنی بر تاریخ است. برای مثال تاریخ سلطنت سلسله های مختلف بر کشور با استفاده از نمودار

- ایستا: مقادیر این اینفوگراف ها ثابت است و با گذشت زمان به روز نمی شوند مانند: میانگین نمرات کلاسی در دوره ای خاص

- نقشه ها: مبتنی بر نقشه های جغرافیایی نظیر مسیرها، استان ها و... مانند تعیین میزان رأی نامزدهای ریاست جمهوری در استان های مختلف بر روی نقشه کشور

نقشه مترو
- سلسله مراتبی: مبتنی بر ساختارهای درختی مانند شجره خانوادگی

اینوگرافی سلسله مراتبی


- شبکه ای: مبتنی بر شبکه ای از ارتباطات مانند ارتباطات بین نرم افزارها و شبکه های اجتماعی


اینفوگرافی شبکه ای
جمع بندی

تنوع اینفوگرافی به دلیل استفاده از تصاویر و رنگهای مختلف، بسیار زیاد است و هر کدام به گونه ای زیر شاخه ای از موارد بالا است. پس باید در نظر داشت تولید اینفوگرفی کاری علمی و هنری است. استفاده از انواع تصاویر به روز و جذاب سبب جذب مخاطب می شود و یک تصویر جذاب طولانی تر در ذهن کاربر می ماند. و با تمام نکات مهم در رابطه با اینفوگرافی، همچنین می توان گفت انتقال اطلاعات از این طریق باعث بهینه شدن مطالب با حجم بسیار کمتر خواهد بود. به عبارتی انتقال مفهوم در قالب یک اینفوگرافی فضای کمتری اشغال خواهد کرد.
و در آخر نکته مفید در رابطه با اینفوگرافی، سهولت تولید آنها حتی توسط کاربران غیرمتخصص است.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
عالی
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند