با ما در ارتباط باشید: 0314566

بعد از انتخاب کلمات کلیدی برای محتوا باید قالب و سبک نوشته خود را انتخاب کنیم. این موضوع کاملا به کسب و کار شما بستگی دارد. زیرا سبک نوشتن در نسخه های چاپی و انلاین با یکدیگر متفاوت است و مخاطبان به شیوه های مختلفی با محتوا برخورد می کنند. در این مقاله ما نکاتی را برا ی انتخاب سبک مناسب نوشتن ذکر می کنیم.

content style 1


چرا باید سبک نوشتن محتوا را در نظر بگیریم؟

مطمئنا از اولین مراحل شکل گیری کسب و کار، ذهنتان درگیر تولید محتوای جذاب و مناسب بوده است. پیشنهادات اعضای گروه کاری شما نیز قابل حدس زدن است، قسمت فروش: "باید تصویر تمام محصولات را در سایت قرار دهیم ولی جزییات و قیمت ها را درج نکینم، تا مشتری با ما تماس بگیرد."

پیشنهاد بعدی از مدیریت اجرایی احتمالا این است: "باید در قسمت معرفی، دقیق و کامل اهدافمان را توضیح دهیم." و یا "باید تولید محتوا را به یک نویسنده حرفه ای بسپاریم."

در حالیکه تمام این نظرات برای هدف کسب و کار مهم هستند ولی برای جذب مخاطب کافی نخواهند بود. هدف اول شما باید "مخاطبان " باشند و برای مخاطب مطلب بنویسید. این نکته مهم را در نظر بگیرید که سایت درباره شما نیست پس مهم تر از همه "مخاطب" است. بهترین وب سایت ها، وب سایتهای مشتری محور هستند. این وب سایتها یا صفحات، با هدف تولید اطلاعات دقیق، طراحی شده اند در حالیکه با ظرافت سرگرم کننده و جذاب نیز هستند. به این ترتیب، مخاطب خود واقعی شما را می بیند و اعتماد می کند.

در واقع استراتژی وب سایت شما باید به گونه ای باشد که نیاز واقعی کاربر درلحظه برطرف شود، چه خرید یک محصول باشد یا خواندن یک عنوان خبری و یا حتی تماس با شما.
اجازه بدهید دقیق تر بررسی کنیم. وقتی شما در حال نوشتن محتوای خود هستید، به مخاطبان خود چگونه فکر می کنید؟ مثلا یک مشتری بالقوه را تصور می کنید و اینکه چه چیزی او را تشویق خواهد کرد که مطالب شما را دنبال کند؟ معمولا تولید کنندگان محتوا به این موضوعات فکر می کنند.شما تصور می کنید مخاطبان شما انسان هایی هستند که علاقه به مطالعه دارند؟ مانند افرادی که مثلا کتاب و مجلات می خوانند؟ خب این تصور صد در صد اشتباه است چون محتوا در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها به کلی متفاوت است. به همین خاطر است که برای تولید محتوا باید سبک های مختلفی را در نظر گرفت. 

برای درک تفاوت مخاطبان کتابها با مخاطبان در اینترنت باید بدانید مخاطبان وب سایت ها و شبکه های اجتماعی تصمیم های سریعی بدون فکرمی گیرند، بنابراین اگر مخاطبانتان مطالب شما را نخوانند چگونه آنها را به دنبال کردن مطالب تشویق می کنید؟

تفاوت محتوا در نسخه های چاپی و اینترنت چیست؟

نوشتن محتوا در اینترنت با نوشتن یک مقاله در روزنامه بسیار متفاوت است. یک مقاله در ابتدا درباره موضوع مورد نظر توضیحاتی می دهد سپس یک بررسی اجمالی و بعد از ان نتیجه، بنابراین مهم ترین قسمت که مورد نظر بوده نتیجه است. برایتولید محتوا در اینترنت شما باید دقیقا بر عکس عمل کنید، یعنی مهم ترین قسمت از نظر شما، باید اول مطرح شود. معمولا چیزی که مخاطب شما در جستجوی آن است بسیار ساده است:شماچه محصولی ارائه می دهید؟ ممکن است بعد از آن بخواهد جزییات بیشتری بداند و بعد "ممکن است" محصول شما را تهیه کند. چه در نسخه های چاپی و چه در اینترنت، بهرحال شما عکس ها را سریع دیده و درک می کنید. پس تصاویر مناسب و جذاب را فراموش نکنید.
تفاوتها و شباهتهای محتوا در نسخه های چاپی و اینترنت مشخص شد. حال که درک بهتری از خواسته مخاطبان اینترنتی دارید، می توانید سبک تولید محتوا را انتخاب کنید. در حال حاضر در فضای مجازی انواع صفحات و انواع اشخاص تولید محتوا می کنند، خانم های خانه دار، نوجوانان علاقه مند به لباس و طراحی، دوستداران طبیعت و... کمی درباره اشتراکات صفحات پر بازدید، فکر کنید. واقعا تفاوتی ندارد که در چه موردی با مخاطبان تعامل دارند، نکته مشترک بین تمام آنها، سبک تولید محتوا است که هر کدام به شکل منحصر به فرد خود در ذهن مخاطبان شناخته شده اند.

در هنگام انتخاب سبک به چه چیزهای باید توجه کنیم؟

در لحظه تولید محتوا و نوشتن برای صفحات مجازی خود، درباره مخاطبان خود فکر کنید. مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی علاقه دارند؟ چه ایده هایی در زمینه فعالیت شما جدید است و چه موضوعاتی کسالت بار و تکراری شده؟ باید این موضوع را در نظر بگیرید که محتوای شما صرفا برای معرفی و تنها به سبک دلخواه شما، نمی تواند موفقیتی کسب کند، بلکه باید با در نظر گرفتن هدف خود، به نیاز ها و علاقه مندی های مخاطبان خود فکر کنید و با انتخاب یک سبک منحصر بفرد و هوشمندانه، همزمان خود را معرفی کنید. اگر بخواهید تنها به لحن و سبک مورد علاقه خود پافشاری کنید، انعطاف نداشته باشید و با مخاطبان ارتباط پیوسته برقرار نکنید، شک نکنید که آنها را از دست خواهید داد.

برای انتخاب سبک محتوا به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

-  اگر شما فقط و فقط برای جذب مخاطب محتوا تولید کنید و برای بالا بردن آمار بازدید از استانداردهای خود دست بکشید، نهایتا بعد از مدت زمانی تمام مخاطبان خود را از دست می دهید. پس توجه کنید که محتوای خوب، محتوایی است که با شخصیت و خلاقیت خاص شما هم سو باشد. بهرحال همه نیازمند دیده شدن و شنیده شدن هستند،پس با استفاده از ابتکار خود و توجه به نیاز مخاطب، محتوای جذاب و متفاوت تولید کنید.

- از دیگر نکات مهم در نوشتن، انتخاب لحن مناسب است. ابتدا بررسی کنید که مخاطبان شما قرار است چه کسانی و از چه قشری باشند. و موضوع فعالیت شما نیز باید با لحن انتخابی، تناسب داشته باشد. توجه کنید که متن های ساده و بدون کلمات سنگین، جملات روان و البته صحیح اغلب بهترین انتخاب هستند. اگر قرار است طبق تجربه، محصولات یا خدماتی ارائه دهید بهتر از حالت اول شخص استفاده کنید و اطلاعات و تجربه هایتان را به مخاطب انتقال دهید. روایت این تجربه ها یا پیشنهادات از زبان شخص شما، اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد خواهد کرد.
- باز هم موضوع فعالیت شما و مخاطبان شما مهم ترین عامل در انتخاب سبک هستند،برای مثال استفاده از لحن محاوره در صفحات ادبی و معرفی کتاب با فعالیت درباره تست لوازم آرایش، بسیار متفاوت خواهد بود.
اما در آخر در نظر بگیرید که هیچکدام از اصول و یا پیشنهادات برای انتخاب سبک تولید محتوا، قطعی و صد در صد نیستند، محتوای خوب لزوما دارای چارچوب همیشگی نیست، مهم نتیجه مورد نظر شما است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

تقویم محتوا چیست؟

امتیازی ثبت نشده است.