با ما در ارتباط باشید: 0314566
تشکیل تیم تولید محتوا

زمانی که شما قصد طراحی و پیاده سازی یک استراتژی محتوا دارید، در اصل در حال کنار هم چیدن تکه های یک پازل به نام "موفقیت در بازاریابی محتوایی" هستید. یکی از مهم ترین قسمت های این پازل تیم تولید محتوا است که در این مطلب از پونه مدیا به شما کمک می کنیم که یک تیم تولید محتوای خوب، حرفه ای و اصولی تشکیل دهید تا پازل خود را به درستی تکمیل کرده باشید.

در انجام هر کاری استفاده از ابزار مناسب به شما کمک می کند که بهترین نتایج را بگیرید، اما از طرفی وقتی به نتیجه ی نهایی در هر کارِ موفقی نگاه می کنیم، ابزارهایی که رسیدن به این نقطه را ممکن کرده اند را نمی بینیم و این موضوع باعث می شود که ارزش ابزار را از یاد ببریم. این نکته در مورد پیاده سازی استراتژی محتوا هم صدق می کند، ولی با این تفاوت که ابزار شما در انجام این کار افراد متخصصی هستند که شما باید به مهارت و توانایی آنها اعتماد کنید و تولید محتوای خود را به آنها بسپارید.

انتخاب تیم تولید محتوا 

چطور افراد مناسب برای تیم تولید محتوا را پیدا کنیم؟

تیم تولید محتوا گروهی است ایده های موفقیت آمیز را پیش روی شما می گذارند و نیاز شما را به هر گونه محتوا برطرف می کنند، همچنین این افراد می توانند به شما کمک کنند تا محتوای خود را در سایر پلتفرم ها مانند شبکه های اجتماعی توسعه دهید.
تشکیل یک تیم برای تولید محتوا روش های زیادی دارد ولی بهترین راه این است که افراد تیم تولید محتوای خود را بر اساس نیاز هایتان انتخاب کنید. به عنوان مثال فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که تا امروز آنرا به تنهایی اداره می کرده اید و قصد دارید یک استراتژی محتوایی با کمترین هزینه اجرا کنید، در این صورت شما می توانید از یک تیم دو نفره نویسنده و استراتژی نویس محتوایی استفاده کنید و قبل از همه چیز نیاز ها و انتظارات خود را به آنها بگویید. یا حتی اگر قصد داشته باشید که استراتژی محتوایی را خودتا طراحی و پیاده سازی کنید، با دانستن نقش های مختلفی که یک تم تولید محتوا دارد و قرار دادن خود به جای این افراد می توانید این کار انجام دهید، ولی باید بدانید که به این شکل کار کردن زمان زیادی از شما خواهد گرفت و مدت زیادی طول می کشد.

 

افرادی که برای یک تیم تولید محتوا نیاز دارید

 

نفر اول: استراتژیست محتوا

زمانی که شما قصد پیاده سازی یک استراتژی محتوایی دارید، می خواهید وضعیت موجود کسب و کار خود را بهتر کنید (یا قصد رسیدن به قله دارید، یا می خواهید از ته چاه بالا بیایید و به سطح خوبی برسید). در این صورت شما به یک استراتژیست خوب و کاردان نیاز دارید که خصوصیات فعلی محتوای شما بررسی و آنرا با محتوای خوبی که باید برای رسیدن به هدف خود تولید کنید، مقایسه کند. همچنین استراتژست محتوا باید نقاط ضعف و کمبود های شما را برای پر کردن خلاء های موجود در سیستم تولید و عرضه محتوا پیدا کرده و راه حلی برای برطرف سازی آنها ارائه دهد.
بهتر است که این افراد را در کنار خود داشته باشید و بسته به نوع پروژه بازاریابی محتوایی در مورد موارد مختلف تولید محتوا مانند: "خلق پرسونای مناسب برند، در نظر گرفتن عنوان ها و سرمقاله ها برای محتوای تولیدی و تشخیص نوع محتوای تولیدی تاثیر گذار برای برند" از آنها کمک بگیرید. همچنین این افراد می توانند در زمینه ی ارزیابی و تحلیل محتوا برای شما مفید واقع شوند.
پیشنهاد پونه مدیا به شما این است قبل از استخدام یا شروع برنامه ریزی برای استراتژی محتوا مطالب زیر را بخوانید تا با آگاهی کامل تصمیم گیری کنید.

برای استخدام یک نفر به عنوان تولیدکننده محتوا، ارزیابی را چگونه انجام دهم؟

استراتژیست محتوا کیست؟

استراتژی محتوا چیست؟

 استراتژیست محتوا

نفر دوم: نویسنده

نویسنده قلب تپنده ی یک تیم تولید محتواست! نویسنده ها افرادی هستند که شما می توانید به خلاقیت آنها تکیه کنید و از ایده ها و قدرت داستان گویی آنها برای جذب و نگه داشتن مخاطب استفاده کنید. داستان گویی یک نویسنده در محتوایی که تولید می کند، زبانِ برند شما برای تبلیغ کردن و ترویج دادن خودش است.

البته ضرب المثل عامیانه ی "هر چقدر پول بدهی آش می خوری" در این جا نیز صدق می کند،منظور این است که بسته به هزینه ای که می کنید، کیفیت محتوای شما فرق می کند و از طرفی نویسندگان سطح بالا محتوای بهتر و مناسب تری برای شما تولید خواهند کرد. ولی شما باید نویسنده مورد نظر خود را قبل از استخدام به خوبی بشناسید و از دایره اطلاعات او در زمینه ی کاری خود با خبر شوید. قطعا نویسنده مناسب برای تیم تولید محتوای شما کسی است که علاوه بر داشتن قدرت نویسندگی بالا، اطلاعات مناسبی در زمینه ی کاری شما داشته باشد.
یکی از راهکار ها برای پیدا کردن یک نویسنده ی خوب برای تیم تولید محتوا این است که از قدرت نویسندگی کارمندان و نیرو های فعلی خود استفاده کنید، شما با این کار در هزینه های خود صرف جویی کرده اید و جلوی هزینه های اضافی را گرفته اید، ولی نکته مهم در این قسمت این است که افرادی که در امر نوشت متخصص نیستند برای نوشتن یک محتوای خوب باید زمان بیشتری از نویسندگان واقعی صرف کنند.
بهترین گزینه برای نویسندگی محتوا برای پیشبرد و پیاده سازی استراتژی محتوایی شما کسی است که همزمان با نوشتن محتوای بهینه سازی شده برای موتور های جستجو بتواند خوانندگان را با جمله های و متن خوب خوب شگفت زده کنند.
شما می توانید مطلب زیر را در خصوص تولید محتوا مطالعه کنید تا بتوانید برای جذب نویسنده انتخاب عاقلانه تری داشته باشید.

چه سبکی برای تولید محتوا انتخاب کنیم؟

بهینه سازی محتوا (سئو محتوا) چیست؟ (چک لیست کامل))

 نویسنده محتوا

نفر سوم: ویراستار

حتی بهترین نویسندگان جهان امروزه آثار خود را ویرایش و بازبینی نمی کنند، چرا که برای نویسنده ی یک متن بسیار سخت است که آن را زیر سوال ببرد. (به این حرف اعتماد کنید، این را نویسنده ای می گوید که بار ها سعی کرده که متن خود را ویرایش کند ولی به درستی موفق نشده.) پس شما نیاز به یک ویراستار دارید تا محتوای خوبی به دست مخاطبان خود برسانید.
ویراستار ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ویراستار های توسعه دهنده که می توانند بخشی از محتوا را بر عهده بگیرند و آن بخش را بهبود ببخشند، به عنوان مثال متن را برای موتور های جستجو بهینه کنند و یا متن موجود را خوانا تر و روانتر کنند.
  • ویراستار های چشم تیزی که غلط های املایی متن را مثل مو از ماست بیرون می کشند و کمک می کنند که متن شما در پایان دارای ساختار درست و بدون غلط املایی داشته باشد. (پیشنهاد نویسنده این متن این است که ویراستار تیز بین شما باید خانم باشد)

بعضی از ویراستارها می توانند در هر دو موردی که در بالا گفتیم درست عمل کنند. ولی اگر در جایی شما قصد استخدام ویراستار دارید بهتر است که به سراغ ویراستار های تیز بین بروید و بقیه موارد مانند بهینه بودن برای موتور های جستجو را بر عهده ی نویسنده بگذارید.

 ویراستار محتوا

نفر چهارم: هماهنگ کننده

این افراد از بالا محتوایی که روی سایت شما قرار گرفته است را از همه نظر بررسی می کند. به عبارتی می توان گفت هماهنگ کننده مسئول جزئیات است و به عنوان مثال از بررسی سابقه کار افراد استخدامی تا نظارت روی تگ جانشین یا همان تگ Alt تصاویررا زیر نظر دارد و باید مراقب باشد که همه چیز درست پیش برود. البته باید در نظر داشته باشید که پیدا کردن یک هماهنگ کننده خوب و دلسوز که با دقت وظرافت موارد مختلف مربوط به استراتژی محتوای شما را پیگیری کند کار بسیار سخت و زمان بری است و بهتر است که این کار را با حوصله انجام دهید و بگذارید افراد با لیاقت برای انجام این کار تربیت شوند. (منظور من این است که سعی نداشته باشید از روز اول یک هماهنگ کننده حرفه ای استخدام کنید)

هماهنگ کننده تیم تولید محتوا

وقتی تیم تولید محتوای شما رشد کرد شاهد چه تغییراتی خواهید بود؟

شرکت هایی که سرمایه و منبع مالی برای استخدام و اضافه کردن نویسنده دارند به راحتی می توانند تا زمانی که به هدف خود نرسیده اند به استخدم نویسنده ادامه دهند تا به تعداد بازدید کنندگانی در نظر دارند برسند. ولی باید در نظر داشته باشید که داشتن سرمایه قوی منبع مالی خوب یک خوش شانسی در بازار امروز است که بعضی ها از این خوش شانسی برخوردار نیستند و به همین ترتیب بسیاری از شرکت ها متوجه می شوند که برای برطرف کردن نیاز خود از نویسنده های فریلنسر استفاده کنند . به این ترتیب محتوایشان را از خارج از مجموعه تولید کنند.
تجربه به ما ثابت کرده است که استخدام و گسترش دادن تیم تولید محتوای شما به این ترتیب شروع می شود که ابتدا تعداد نویسندگان خود را بالا می برید و بعد از آن یک یا چند ویراستار استخدام خواهید کرد و در پایان سراغ انتخاب یک هماهنگ کننده خوب می روید تا بتوانید همه کارها را منظمو روی اصول پیش ببرید.

نکته مهم: برای استخدام نویسنده به صورت دور کاری بهترین راه این است که یک مقاله به سفارش شما در موضوعی که شما نیاز دارید بنویسد. زمانی که محتوای نوشته شده را مطالعه می کنید کاملا صادقانه با خود فکر کنید که آیا از این مطلب لذت بردم یا نه؟ اگر شما لذت برده باشید، پس مخاطبان شما نیز لذت خواهند برد.

 رشد تیم تولید محتوا

یک چارچوب مناسب برای تولید محتوای خود آماده کنید.

آماده کردن یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل اطلاعات یک قدم قبل از شروع تولید محتوا است، با داشتن یک چارچوب و ساختار محکم و منسجم شما می توانید پیشرفت ها و موفقیت های خود را بهتر بسنجید و به این ترتیب اطلاعات مفیدی به دست شما می رسد که برای پیشبرد کار های شما بسیار مفید است. شما می توانید از ابزار هایی مانند گوگل آنالیز یا بقیه پلتفرم هایی که برای تجزیه و تحلیل و آمار دهی آماده شده اند استفاده کنید.

یکی از مواردی که باید به آن اهمیت ویژه ای داشته باشید این است که اعداد و ارقام اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما می گذارند. به عنوان مثال تصور کنید که تراقیک طبیعی سایت شما به طور قابل توجهی در حال افزایش است ولی بانس ریت شما هنوز پیشرفتی نداشته است و نتوانسته اید مخاطبی که به سایتتان وارد شده است را به درستی هدایت کنید، این مسئله به شما نشان می دهد که عناوین، تیتر ها و شاید طراحی حس خوبی در مخاطب القا نمی کند، یا شاید محتوایی که تولید می کنید آنقدر جذاب نیست که خواننده را تحت تاثیر قرار دهد و یا ممکن است که شما در محتوا و سایر قسمت های وب سایت خود از Call to action استفاده نکرده باشید و یا این کار را به درستی و روی اصول انجام نداده باشید.
خلاصه که آمار و ارقام می تواند نقاط قوت و نقاط ضعف شما را نشان بدهد و به این صورت می توانید مسیر خود را بهتر تشخیص داده و در آن گام بردارید.
اگر مخاطبان در سایت شما فعالیت ندارند و بانس ریت شما به حد قابل قبولی نرسیده است می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

چرا کاربران سایت شما را ترک می کنند؟
یک طراح تجربه کاربری چه دانشی دارد؟
تجربه کاربری UX چیست؟
اصول روانشناسی برای طراح رابط کاربری (UI) و طراح تجربه کاربری (UX)

 

نتیجه گیری

لینک سازی داخلی، ترغیب افراد به مطالعه سایر مطالبی که شما مطمئن هستید که برای آنها مفید است و ترغیب خواننده به اشتراک گذاری و نظر دهی باعث می شود مخاطب از مطلب شما رضایت پیدا کند. ولی اصلی ترین نکته برای اینکه مخاطب را از خود راضی نگه دارید این است که ارزش او را بفهمید و برای زمانی که صرف محتوای شما می کند ارزش قائل شوید. از طرفی شما باید بعد از به اشتراک گذاری، پاسخگوی مسائل مربوط به محتوای خود باشید و در صورتی که سوالی برای کسی بوجود آمد جواب دهید.
این کار باعث می شود مخاطبان از آموزش ها و محتوای شما استفاده کنند و خاطره خوبی از وب سایت شما در ذهن آنها حک شود و علاوه بر آن باعث می شود که شما مخاطب خود را بهتر بشناسید.

امیدوارم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که هر سوالی در خصوص این مطلب و یا سایر مفاهیم مربوط به دنیای دیجیتال به ذهنتان رسید در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید تا سریعا جواب خود را دریافت کنید.

امتیازی ثبت نشده است.