با ما در ارتباط باشید: 0314566
آموزش لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی (Internal link building) یکی از روش های سئو است که بیشتر سئوکاران به آن بی توجهی میکنند در صورتی که لینک داخلی در سئو نه تنها برای شما هزینه ای نخواهد داشت بلکه اعتبار محتوای سایت شما را بالا خواهد برد. از آنجایی که محتوا یکی از مهمترین قسمت های سئو سایت است، internal link building به تمام افرادی که قصد سئو سایت برای کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج جستجو را دارند پیشنهاد میشود.
البته باید توجه داشته باشید که مانند هر کاری در هنگام لینک سازی داخلی نیز باید قوانینی را رعایت کنید. با ما همراه باشید تا بیشتر با لینک سازی داخلی و قوانین آن آشنا بشوید.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک داخلی در سئو به لینکی میگویند که از یک صفحه در دامنه سایت شما به صفحه ای دیگر در همان دامنه میرود.

این نوع لینک ها به سه دلیل از اهمیت بالایی برخوردارند.

  1. به کاربر کمک میکنند راه خود را در سایت پیدا کند
  2. سلسله مراتب اطلاعات را در یک وبسایت مشخص میکنند
  3. به پخش لینک های ارزشمند (Link Equity) در سایت کمک میکنند

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

لینک سازی داخلی به گوگل کمک میکند مطالب صفحات و سایت شما را پیدا کند آنها را ایندکس کرده و بهتر درک کند. اگر از لینک سازی در سئو درست استفاده کنید، اعتبار(PageRank) را برای صفحات مهم سایت شما بالا میبرد.
به طور خلاصه لینک سازی داخلی یکی از کلید های اصلی بالا رفتن رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو است.

زمانی که لینک سازی داخلی به درستی انجام شده باشد، افرادی که به سایت شما وارد می شوند مدت زمان بیشتری را در سایت شما می گذارند، با استفاده از راهنمایی ها و لینک هایی که در مسیر آنان قرار داده اید، مطالب جدیدی پیدا می کنند و علاوه بر اینکه نیاز خودشان را برطرف می کنند، باعث بهبود تجربه کاربری (UX)، بالا رفتن سرعت ایندکس شدن سایت، بالا رفتن نرخ کلیک مطالب سایت شما و درنتیجه به بهبود سئو سایت شما کمک می کنند. 

در انکر تکست ها از کلمات کلیدی استفاده کنید

شما میتوانید در لینک سازی داخلی خود از انکر تکست مشابه (Exact Match) استفاده کنید (این موضوع در ساخت بک لینک به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود).
گوگل حتی به شما پیشنهاد میدهد که از کلمات کلیدی در انکر تکست استفاده کنید.
انکرتکست در لینک سازی داخلی
برای مثال این یک لینک سازی داخلی به یکی از صفحات سایت پونه مدیا است.
انکرتکست تطابق کامل
این انکر تکست به کاربر و موتور جستجوی گوگل کمک میکند تا بفهمند صفحه ای که من به آن اشاره کرده ام در خصوص "200 فاکتور سئو" است. با این وجود اگر تمام انکرتکست ها به یک شکل باشند سایت شما به نظر اسپم می آید.
به گفته ی گوگل استفاده از انکرتکست ها با تطابق کامل در حالت عادی برای شما مشکلی بوجود نخواهند آورد. اما بهتر است امنیت را رعایت کنید. به همین دلیل من از انکرتکست های مختلفی استفاده میکنم.

 به صفحات مهم لینک داخلی بزنید

وقتی به صفحه ای در سایت خود لینک میزنید در حقیقت دارید برای آن صفحه اعتبار میفرستید.
به صفحات مهم سایت لینک بزنید
چه لینکی میتواند به بالا بردن رتبه صفحه در گوگل کمک کند؟
لینک داخلی در سئو به اندازه لینک گرفتن از سایت های دیگر قوی نیست. اما هنوز هم به اعتبار سایت کمک میکنند.
به همین دلیل سئوکاران حرفه ای به صفحات مهم لینک داخلی میزنند.
پروسه زیر را در نظر بگیرید:
اول، با استفاده از یک ابزار آنالیز سئو سایت لینک های خود را بررسی کنید.
پس از آن صفحه ای که در سایت شما از بالاترین اعتبار برخوردار است را پیدا کنید.
در نهایت از صفحات با اعتبار به صفحه ای که می خواهید اعتبار آن را بالا ببرید لینک سازی داخلی انجام دهید. فرض کنید شما مطلبی در مورد الگوریتم برت گوگل نوشته اید این مطلب برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است اما چون هنوز شناخته شده نیست کاربر ممکن است در مورد آن به طور مستقیم جستجو نکند. در نتیجه شما باید در یکی از صفحات پر بازدید خود برای این مطلب لینک سازی داخلی انجام دهید.

از یک انکر تکست مشابه برای دو صفحه استفاده نکنید

این موضوع گوگل را به شدت گیج میکند. برای مثال شما دو صفحه در سایت دارید. یکی از آنها در مورد کمپین لینک سازی و دیگری در خصوص لینک سازی است .
دو صفحه متفاوت در سایت
شما نباید برای هر دوی این صفحات از یک انکرتکست استفاده کنید. (مثلا : لینک سازی)
با انکرتکست یکسان به دو صفحه متفاوت لینک نزنید
وقتی گوگل همچین چیزی ببیند فک میکند هر دو صفحه یک محتوای مشابه دارند. به جای این کار از انکر تکست هایی استفاده کنید که قسمتی از هر کدام این صفحات را تعریف کند. (مثلا : کمپین لینک سازی و لینک سازی و اهمیت آن در سئو )

از انکرتکست توضیحی استفاده کنید

با استفاده google search console لینک های داخلی خود را بررسی کنید

google search console یک ابزار عالی به اسم "Links" دارد.
بررسی لینک ها در گوگل سرچ کنسول
شما میتوانید از این ابزار برای بررسی لینک های داخلی سایت خود استفاده کنید
برای مثال اگر به گزارش من نگاه کنید میبینید بیشتر لینک های داخلی من به صفحات : صفحه ورود سایت، نمونه کارهای سئو سایت، مقالات آموزش سئو و ... است.
لینک های داخلی پونه مدیا

من پیشنهاد میکنم سالیانه 1 الی 2 بار بررسی دقیق (Audit) برای لینک سازی داخلی انجام دهید. ممکنه ببینید که یک صفحه کم اهمیت در سایت لینک های زیادی دریافت کرده است. (این موضوعی است که باید با سرعت حل شود.)

لینک سازی داخلی را در بالای صفحه انجام دهید

من روی جایگذاری لینک داخلی خیلی تست کردم. و به شما میگم که قرار دادن لینک های داخلی در بالای صفحه نرخ پرش را کاهش میدهد و زمان توقف (Dwell Time) را بهبود میدهد.
میپرسید که این موضوع چه ارتباطی با سئو دارد؟
خب وقتی کسی زمان زیادی در سایت شما سپری میکند این به گوگل میگوید که "مردم دارند از صفحه سایت من لذت میبرند. این صفحه برای کلمه کلیدی که در آن استفاده شده عالی است. بیاید در صفحه نتایج جستجو یه مکان بالاتر بهش ارائه بدیم."
زمان سپری شده کاربر در سایت
وقتی که لینک های داخلی را در بالای صفحات قرار بدید این به کاربر کمک میکند که سریع روی آنها کلیک کنند و زمان بیشتری در سایت شما سپری کنند.
برای مثال میتوانید یک لینک داخلی در اول صفحه معرفی وبلاگ بگذارید.
البته شما باید در تمام صفحه لینک داخلی قرار بدهید اما حداقل یکی دوتای آنها در اوایل صفحه (در مکان مناسب) باشد.

در لینک سازی داخلی از لینک های Dofollow استفاده کنید

اگر میخواهید که پیج رنک در سایت خود منتقل کنید باید از لینک های dofollow استفاده کنید.
بله این یک موضوع واضح است اما جا دارد که به آن اشاره کنیم چرا که من قبلا افرادی را دیدم که لینک های داخلی خود را Nofollow میکنند.
این قضیه معمولا به خاطر این است که آنها از نوعی پلاگین استفاده میکنند که به طور اتوماتیک تگ نوفالو را برای لینک های داخلی استفاده میکند. یا یک خطا باعث نوفالو شدن لینک های داخلی آنها میشود.

از لینک های داخلی برای ایندکس شدن صفحات استفاده کنید

گوگل معمولا تمام لینک های مهم در یک صفحه یا سایت را پیدا کرده و آنها را ایندکس میکند. اما اگر شما صفحات زیادی دارید ممکن است گوگل فقط درصدی از صفحات شما را ایندکس کند.
ممکن است تمام صفحات سایت ایندکس نشود
اینجاست که پای لینک سازی داخلی وسط میاد. لینک داخلی به گوگل کمک میکند صفحات شما را به راحتی پیدا کند و آنها را ایندکس کند.
لینک سازی داخلی به ایندکس کمک میکند
مخصوصا صفحاتی که در معماری سایت شما پنهان شده اند (به این صفحات "بی سرپرست" نیز میگویند).
پس اگر شما صفحه (یا صفحاتی ) دارید که میخواهید ایندکس شوند به آن صفحه یا کتگوری لینک داخلی بزنید.
به دسته بندی ها و صفحات لینک داخلی بزنید
لینک سازی مستقیم از یک صفحه به صفحه ای دیگر :
لینک سازی داخلی مستقیم
یادتان نرود که از سایت مپ به آن صفحه ای که میخواهید ایندکس شود لینک بزنید:

نقشه سایت را به صفحات لینک کنید

به مطالب مهم در صفحه اصلی لینک دهی کنید

یکی از روش های نگه داشتن مخاطب در سایت که تاثیر بسیار بالایی در بهبود سئو و تجربه کاربری وب سایت شما خواهد داشت، لینک دهی به مهم ترین و محبوب ترین مطالب در صفحه ی اصلی است. از آنجایی که یکی از منابع بسیار خوب برای بالا بردن ترافیک ورودی سایت صفحه اصلی سایت است شما می توانید با لینک سازی به این صفحه ترافیک ورودی وب سایت خود را بالا ببرید.
در ضمن شما می توانید با استفاده از ابزار هایی مانند گوگل آنالاتیکس صفحاتی که در بین کاربر های وارد شده به سایت محبوب تر بوده اند و توانسته اند مخاطب را درون خود نگه دارند را مشخص کنید و برای لینک سازی داخلی بخشی از تمرکز خود را بر روی این صفحات معطوف کنید.

لینک سازی داخلی 

اگر مثل بقیه مردم هستید صفحه خانه شما با اعتبارترین صفحه سایت شماست. پس خیلی مهم است که از خانه به صفحه ای که احتیاج به عصاره لینک دارد لینک سازی کنید. مثلا از صفحه خانه به وبلاگ خود لینک بزنید:
لینک سازی داخلی در صفحه اصلی سایت
این لینک اعتبار را از صفحه خانه به وبلاگ خواهد برد.

از لینک سازی داخلی به صورت اتوماتیک دوری کنید

من ابزارهایی که لینک سازی داخلی را به صورت اتوماتیک انجام میدهند دوست ندارم. میپرسید چرا؟ به سه دلیل:
1. استفاده از استراتژی درست خیلی سخت است: پلاگین ها و ابزارها لینک داخلی را بدون فهم از اینکه کدام صفحه بیشتر به اعتبار نیاز دارد اضافه میکنند. یا بهتر است از کدام صفحه لینک زده شود.
2. اسپم انکرتکست ها: با توجه به اندازه سایت شما ابزار لینک سازی میتواند حدود 1000 انکر تکست یکسان را لینک سازی کند که این عمل مشکل اسپم بودن لینک را برای شما بوجود می آورد.
3. به مخاطب توجهی نمیکند: لینک های داخلی فقط برای سئو نیستند. لینک داخلی در قدم اول برای مشخص کردن ساختار سایت و کمک به مخاطب در پیدا کردن مطالب مورد نیاز وی است. برای مثال یک پلاگین هیچوقت لینک زیر را اضافه نمیکند:

لینک سازی داخلی بدون پلاگین

با لینک سازی داخلی به معماری سایت کمک کنید

لینک های داخلی به معماری سایت شما کمک میکنند و باعث میشوند گوگل و کاربر مطالب را راحت در سایت شما پیدا کنند. در حقیقت لینک های داخلی معماری سایت شما هستند.
لینک سازی داخلی و معماری سایت

با دسته بندی محتوا معماری سایت را مشخص کنید

این درست است که بسیاری از لینک سازی داخلی از صفحه A به صفحه B است. اما در بعضی موارد شما باید صفحات خود را با یک دسته بندی لینک کنید. مثلا مطالب سئو داخلی را جدا از کلمات کلیدی دسته بندی کنید و روی آنها لینک سازی داخلی انجام دهید. این کار نه تنها معماری سایت را مشخص میکند بلکه عمل لینک سازی داخلی را برای شما آسانتر خواهد کرد. 
دسته بندی برای لینک سازی داخلی
سایت های خرید آنلاین این کار را زیاد انجام میدهند. برای مثال در دیجی کالا شما میتوانید از هر گوشی موبایلی به کتگوری موبایل راه خودتان را پیدا کنید.

لینک سازی داخلی سایت فروشگاهی

دسته بندی محتوا در سایت و لینک سازی به این دسته ها هم برای سئو سایت فروشگاهی و هم سئو سایت تجاری مهم است. 

به مقالات قدیمی لینک داخلی اضافه کنید

این یکی از قسمت های بررسی سایت و یک موضوع خیلی مفید است.
نحوه کار به اینصورت است که شما مطالبی را که حداقل یک سال پیش تولید کردید را در سایت پیدا میکنید. پس از آن لیستی از مقالاتی که بعد از آن نوشته اید را استخراج کنید. در مقاله قدیمی مکان هایی که امکان لینک سازی داخلی برای صفحه جدید وجود دارد را پیدا کنید.
شما به همین راحتی میتوانید با کمترین زمان چند لینک داخلی تولید کنید.

نسخه موبایل سایت خود را برای لینک سازی داخلی بررسی کنید

به گفته گوگل داشتن لینک های داخلی متفاوت برای نسخه دسکتاپ و موبایل سایت مشکلی ندارد. با این حال من بهتون پیشنهاد میدم هر دو را تا حد ممکن یکسان کنید.
اما حتما چک کنید که نسخه موبایل سایتتان تمام موارد لینک سازی داخلی را (که در بالا گفته شد) رعایت کند. 

لینک های داده شده در کدام قسمت مطلب باشند؟

معمولا لینک هایی که بین یک متن و در یک پاراگراف قرار دارند در اولویت بالاتری نسبت به لینک هایی که به تنهایی در یک قسمت از متن قرار داده شده اند قرار دارند. دلیل این موضوع هم این است که خزنده های گوگل زمانی که به چنین لینکی بر می خورند متنِ قبل و بعد آن لینک را بررسی کرده و اهمیت واقعی لینکی که داده اید را درک می کنند. همچنین زمانی که از لینک های داخلی با شکلی متفاوت استفاده می کنید باعث می شود که کاربر به آن قسمت توجه بیشتری داشته باشد و مفهومی که در حال انتقال آن هستید بهتر در ذهن مخاطب جا بگیرد. البته باید به یاد داشته باشید که به شکل اصولی از لینک دهی داخلی استفاده کنید و فعالیت شما به صورت اسپم وار نباشد.
پس نتیجه می گیریم لینک های داده شده باید علاوه بر این که باید در قسمت مناسبی از متن شما قرار گرفته باشند، باید به اندازه و مرتبط با متن و موضوع شما باشند تا ارزش خود را برای خزنده های گوگل و مخاطبین حفظ کنند.

 جایگاه لینک سازی داخلی در متن صفحات

 

یک چرخه ی طبیعی در سایت خود ایجاد کنید

لینک سازی داخلی که در سایت خود انجام می دهید باید به این صورت باشد که مخاطب شما مطالب را پله به پله یاد بگیرد و به جلو پیش برود و در این میان نقطه کور و یا نکته ی نامفهمومی برای او پیش نیاید. به عنوان مثال به فهرست کتاب ها دقت کنید، ارتباط بین فصل ها و قسمت های مختلف یک کتاب روی اصول و روال خودش است و فردی که قصد خواندن این کتاب را دارد به راحتی از "الف" تا "ی" آن موضوع را به صورت زنجیر وار یاد می گیرد.
شما باید از لینک ها به این صورت استفاده کنید که هر لینک یک چراغ راهنما برای مخاطب باشد و او را از شک، تردید و گمراهی بیرون بکشد. این کار علاوه بر کمک کردن به مخاطب باعث بهبود نرخ پرش یا همان bounce rate سایت شما می شود.

در لینک سازی داخلی به رنگ توجه کنید.

یکی از مواردی که تاثیر زیادی روی آمار کلیک خوردن روی لینک داخلی دارد رنگ آن است، شما باید با استفاده از رنگ دهی مناسب به متن، لینک داده شده را از بقیه متن متمایز کنید و به این صورت به کاربران بفهمانید که این قسمت می تواند برای شما مطالب متفاوتی داشته باشد.
موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به رنگ متن شما اهمیتی نمی دهند و به نظرشان هر رنگی مناسب است و فقط به مرتبط بودن لینک و متن دقت دارند. البته بعضی از تکنیک های سئو کلاه سیاه که به آن سئو سیاه و یا غیر اخلاقی می گویند هم از رنگ هایی یکسان با بک گراند استفاده می کنند که این موضوع موتور جستجو گوگل را عصبانی کرده و باعث جریمه شدن شما می شود. 

بهترین روش لینک سازی داخلی 2020

در این قسمت ما میخواهیم به شما یاد بدیم که چطور با لینک های داخلی یک سایت سئو فرندلی بسازید. موتورهای جستجو احتیاج به دیدن محتوا دارند تا صفحه شما را در لیست خود قرار دهند. آنها همچنین نیاز به لینک های قابل خزیدن دارند تا بتوانند تمام صفحات شما را در سایت پیدا کنند. بعضی از سایت ها دچار این اشتباه میشوند که لینک های اصلی خود را قایم میکنند و اینگونه موتورهای جستجو نمیتوانند به این صفحات دسترسی پیدا کنند.
internal linking
در مثال بالا اسپایدر گوگل میتونه صفحه A و از طریق آن صفحه B و E را ببیند ولی این قدرت را ندارد که به صفحات C و D وارد بشود چرا که راهی برای دسترسی او باز نیست. در نظر گوگل این صفحات وجود ندارند (محتوای عالی، کلمات کلیدی مناسب و بازار درست هیچ تغییری در این موضوع بوجود نخواهد آورد) .
یک ساختار درست برای سایت بیشتر شبیه یک هرم است. دایره اول نماد صفحه اصلی سایت است.
هرم لینک سازی داخلی
 این یکی از بهترین راههای لینک سازی است چرا که به لینک ایکویتی (قدرت رتبه بندی) اجازه میدهد در تمام سایت حرکت کند و احتمال رتبه گرفتن هر صفحه را بالا میبرد. این ساختار برای خیلی از سایتهای قوی (مثل سایت آمازون) به صورت منو و زیر منو عملی شده است.
بهترین راه ساخت لینک های داخلی و URL مناسب است. برای مثال لینک به صفحه اصلی پونه مدیا با انکر تکست "بازاریابی دیجیتال". در زیر فرمت صحیح یک لینک داخلی در سئو برای شما آمده است.

فرض کنید یک لینک در دامنه jonwaye.com قرار دارد.
internal linking
در لینک بالا a شروع لینک را نشان میدهد. قسمت سبز رنگ (http://www.jonwaye.com ) به موتور جستجو میگوید به چه سایتی لینک شده است. قسمت بعد آبی پرنگ انکر تکست را نشان میدهد که قسمتی است که کاربر میبیند (توضیحی از صفحه هدف) مثلا : "کمربند های طراحی جان ویز" که با کلیک روی این عبارت کاربر به صفحه لینک شده میرود. تگ </a> پایان دهنده لینک است تا تمام کلمات یک پاراگراف یا جمله لینک نشوند.
این ساده ترین فرمت لینک سازی است که برای موتورهای جستجو قابل فهم است اسپایدر موتور جستجو میداند که باید این لینک را دنبال کند و از اطلاعات آنها برای رتبه صفحات استفاده کنند.

حرف آخر در مورد لینک سازی داخلی

لینک داخلی در سئو یکی از سرمایه گذاری های آسان و مهم برای بهبود سئو داخلی و همچنین سئو خارجی وب سایت شماست و شما می توانید در مورد سایر موارد مربوط به سئو داخلی بیشتر مطالعه کنید.

در لینک سازی داخلی حتما به ریدایرکت ها توجه کنید. اگر صفحه ای را ریدایرکت 301 کردید باید لینک صفحاتی که به این صفحه لینک داخلی زده بودند را نیز تصحیح کنید.

یکی از مواردی که به شما کمک میکند تا لینک سازی مفصل تر، اصولی تر و مفید تری داشته باشید این است که وب سایت خود را از نظر دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات به طور کامل بشناسید و روی آن تسلط داشته باشید که این موضوع ارتباط شدید با طراحی سایت شما دارد. یکی دیگر از نکاتی که به شما کمک میکند تا بیش از حد از لینک سازی داخلی استفاده نکنید این است که خود را به جای خواننده مطالبتان بگذارید و ببینید آیا این حجم از مطالب که پیشنهاد داده شده به اندازه است و هر کدام از آنها چه کمکی به من می کند.

امیدوارم که از این مطلب از پونه مدیا لذت برده باشید و بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که به دست آوره اید به اهداف وب سایت خود نزدیک تر شوید.
در صورتی که هر سوالی در این خصوص دارید کافیست سوال خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید یا با مشاوران ما در این خصوص تماس بگیرید.

5 از 5