با ما در ارتباط باشید: 0314566
اندازه گیری موفقیت در بازاریابی محتوا

چرا اندازه گیری موفقیت بازاریابی محتوا مهم است؟

زمانی که شما یک استراتژی محتوایی اجرا می کنید، یکی از اصلی ترین اقداماتی که باید مد نظر داشته باشید این است که میزان موفقیت خود را اندازه گیری و بررسی کنید، این کار به شما کمک می کند نقاط ضعف خود را بیابید و روی آنها کار کنید و از طرفی نقاط قوت خود را پیدا کنید و آنها را بهتر بشناسید تا در آینده تصمیم های بهتری بگیرید
شما نمی توانید بدون اندازه گیری میزان موفقیت، از اثر گذاری کمپین، استراتژی و یا روند محتوایی خود اطمینان حاصل کنید؛ به همین دلیل در این مطلب به شما آموزش می دهیم که در بازاریابی محتوا چگونه میزان موفقیت را اندازه گیری می کنند.
قبل از این که به سراغ بررسی راههای اندازه گیری موفقیت محتوا برویم پیشنهاد می کنیم که مطالب زیر را مطالعه کنید تا با دانش کافی و ذهنی باز بحث خود را ادامه دهیم.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژیست محتوا کیست؟
بازاریابی محتوا چیست و چرا شکل گرفت؟

 استراتژی محتوا

روش های اندازه گیری موفقیت در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی به زبان ساده یک مجموعه از انواع محتوا های نوشتاری، تصویری و صوتی است که برای هدف خاصی تولید شده اند و شما از آنها انتظار دارید که شما را به پله های بالاتر در کسب و کارتان برسانند. بازاریابی محتوا را معمولا به دو صورت بازاریابی درون گرا و برون گرا انجام می دهند که شما می توانید در مورد این دو روش مطالب بازاریابی درونگرا چیست؟ و بازاریابی برونگرا چیست؟ را مطالعه کنید.
یکی از مشکلاتی که در خصوص بازاریابی محتوایی وجود دارد این است که بعضی از افراد فکر می کنند که درصد موفقیت خود را نمی توانند بسنجند و از خود می پرسند: "چه ابزاری برای اندازه گیری محتوا وجود دارد؟"

ما امروز در پونه مدیا 15 روش به شما آموزش می دهیم که با استفاده از آن ها تاثیر بازاریابی محتوایی را اندازه بگیرید.

بررسی آنالیز بازاریابی محتوایی

1- بررسی تعداد بازدید صفحات

یک راهکار ساده برای بررسی تاثیر گذاری محتوا این است که شما به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه تعداد بازدید های هر صفحه را بررسی کنید. تعداد بازدید بالا یعنی محتوای با کیفیتی تولید کرده اید.

 

2- نظرات و مشارکت ها

شاید در نگاه اول به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما برایتان هیچ ارزشی نداشته باشد که در این صورت باید عینک خوش بینی به چشمهایتان بگذارید و از نو به این قضیه نگاه کنید. چرا که شما با استفاده از شناسایی افرادی که مطلب شما را به اشتراک گذاشته اند می توانید پرسونایی که به خود جذب می کنید کرده اید را پیدا می کنید (منظور از پرسونای مشتری چیست؟)، علاوه بر آن شما می توانید از این طریق لینک های خارجی مناسبی جمع کنید که در مورد این موضوع می توانید در مطلب 2828روش لینک سازی در شبکه های اجتماعی که رتبه بندی شما را ارتقاء می دهد این موضوع را بهتر بررسی کنید.

 

3- میزان مشارکت و نظر دهی کاربران

کاربران و افرادی که از محتوای شما استفاده می کنند تنها در صورتی برای شما نظر خود را با شما به اشتراک می گذارند که تحت تاثیر قرار گرفته باشند. هر چه میزان نظرات یک مطلب در سایت شما بیشتر باشد، به شما نشان می دهد که این محتوا ارزش وقت گذاشتن و نظر دادن داشته است.

 مشارکت مخاطب در محتوای سایت

4- مخاطب چقدر زمان برای شما صرف می کند؟

یکی از مواردی که نشان دهنده ی کیفیت محتوای خوب و یک صفحه ی پربار است، زمانی است که مخاطب برای صفحه شما زمان کافی می گذارد یعنی از مطلب شما در حال استفاده است و به عبارت دیگر قدرت نویسنده شما در حدی بوده است که بتواند فرد را در سایت شما نگه دارد. شما می توانید با استفاده از مطلب چگونه Heatmap سایت را با استفاده از گوگل آنالیز (آنالیتیکس) google analytics ببینیم؟و ابزار های معرفی در آن زمانی که صرف قسمت های وب سایت و صفحاتتان می شود را بررسی و انذازه گیری کنید.

 

5- لینک های داده شده به وب سایت خود را بررسی کنید.

دلیل این کار بسیار ساده است، زمانی که کاربران از سایت های دیگر به سایت شما وارد می شوند شما باید خوشحال باشید. چرا که استفاده شدن لینک وب سایت شما توسط وب سایت های دیگر به این معنی است که اعتبار شما در حال افزایش است. برای بررسی بک لینک های خود می توانید مطلب ابزارهای آنالیز بک لینک را مطالعه کنید.

 

6- تعداد دانلود های انجام شده را بررسی کنید.

در صورتی که شما در صفحه وب سایت خود یک فایل را برای دانلود قرار داده باشید، بررسی تعداد دانلود فایل می تواند تا حدودی ارزش شما و محتوایتان را معلوم کند. دلیل این موضوع این است که فرد زمان و حجم اینترنت خود را مصرف کرده، پس محتوای شما برایش مهم و ارزشمند بوده است.

 

7- فرآیند جذب مخاطب یا lead generation شرکت و یا برند خود را بررسی کنید.

اگر هدف شما از اجرای بازاریابی محتوایی جذب مخاطب و مشتری برای محصولات و خدماتتان است، شما می توانید به راحتی با بررسی این موضوع که چقدر جذب مشتری داشته اید، میزان موفقیت بازاریابی محتوایی خود را اندازه گیری کنید.

سیستم ارسال خبرنامه

8- بررسی تعداد افرادی که برای دریافت خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام کرده اند.

این مورد به طور کلی واضح است، افرادی که برای دریافت خبرنامه ایمیلی شما پیش قدم شده اند از محتوای شما راضی هستند و تقریبا می توان گفت مشتری بالقوه محتوای تولید شما می باشند.

 

9- بررسی نتایج تبلیغات کلیکی یا گوگل ادوردز یا Cost Per Click(CPC)

اگر شما از سیستم تبلیغات گوگل استفاده یا سایر نمونه های تبلیغات رایج در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، با در نظر گرفتن هزینه ای که برای پیشرفت کارتان انجام داده اید و بررسی میزان بازگشت هزینه می توانید تاثیر گذاری محتوای خود را اندازه گیری کنید. به این صورت اگر محتوای تولیدی شما با کیفیت بوده باشد، باید نتیجه خوبی بگیرید.

 تبلیغات گوگل ادوردز

10- بررسی هزینه ای که برای هدایت مخاطب انجام داده اید Cost Per Lead (CPL)

شما می توانید برآیند هزینه هایی که برای جذب هر مخاطب انجام داده اید را با نتایجی که گرفته اید مقایسه کنید و به این صورت بهره دهی و میزان موفقیت بازاریابی محتوایی خود را بسنجید.

 

11- بررسی تاثیر گذاری محتوا

فرض کنید شما در سایت فروشگاه خود یک مطلب مربوط به معرفی یکی از محصولات خود می گذارید و مطمئنید که این مطلب محتوای تاثیر گذار و با کیفیتی دارد، در این حالت اگر حرف شما درست باشد می توانید سودی که حاصل از آن مطلب یا محتوا بوده است را برای خود اندازه گیری کنید.

 

12- بررسی ارزش قرارداد سالانه

اگر شما بتوانید درآمد به دست آمده از کمپین بازاریابی محتوا و یا استراتژی برنامه ریزی شده خود را به دست بیاورید، یک حساب بسیار ساده مخارج و در آمد هایی که بازاریابی محتوایی برای شما به همراه داشته است را به شما نشان خواهد داد

13- بررسی نرخ تبدیل یا Bounce rate

نرخ تبدیل یا Bounce rate یکی از مواردی است که حتما باید آنرا در هر فرصتی به خوبی بررسی و ارزیابی کنید. در صورتی که نرخ تبدیل شما وضعیت خوبی نداشت بهتر است که نیم نگاهی به بازاریابی محتوایی خود بیاندازید. شما می توانید مطالب نرخ تبدیل سایت (Bounce Rate)، 77نکته موثر در تجربه کاربری برای بهبود نرخ تبدیل و نرخ تبدیل چگونه خراب می شود؟ را در این خصوص مطالعه کنید.

 

14- تعداد دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی

بالارفتن تعداد فالوور های اینستاگرام و یا اعضای کانال تلگرام برای هر کسب و کاری یک نشانه ی بسیار خوب است، اگر تعداد فالوور های شما بعد از یک کمپین محتوایی بالا رفت بدانید که شما محتوا تاثیر گذاری داشته اید و در مسیر درستی قدم گذاشته اید.

رشد کسب و کار در بازاریابی محتوایی

15- رشد و پیشرفت شما چقدر بوده است؟

گاهی اینقدر درگیر موارد جانبی می شویم که اصل ماجرا را فراموش می کنیم.
«هدف اصلی شما از بازاریابی محتوایی چه چیزی بوده است؟» کاملا واضح است که این کار را برای رشد خود انجام داده اید، پس بهترین راه برای اندازه گیری نتیجه این است که میزان رشد خود را بررسی کنید! به همین سادگی.

امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید، همچنین اگر راه موثری برای اندازه گیری موفقیت بازاریابی محتوایی در نظر دارید آن را پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید و یا سوال های خود را از ما بپرسید.

5 از 5