با ما در ارتباط باشید: 0314566
تکنیک های سئو داخلی

گوگل در سالهای اخیر به روز رسانی های زیادی داشته است و آپدیت های زیادی برای الگوریتم های موتور جستجوی خود ارائه داده است که معروف ترین آنها که احتمالا با آنها آشنایی دارید الگوریتم های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هستند. آپدیت های ارائه شده توسط گوگل، قوانینی هستند که دارندگان وب سایت باید آنها را رعایت کنند تا رضایت گوگل را جلب کنند رتبه خود را در صفحه نتایج گوگل بهبود ببخشند.
یکی از مفاهیمی که در روند این آپدیت ها تغییر زیادی نداشته است سئو داخلی یا On page seo بوده است. شاید الان کمی با این حرف مخالفت کنید و با خود بگویید: "پس چرا گوگل الگوریتم های خود را مدام تقویت می کند و سخت گیر تر می شود؟" اما بیایید این بار واقع بینانه به داستان الگوریتم های سئو که در آموزش سئو داخلی تاثیر گذارند نگاه کنیم.
هدف همه این الگوریتم ها و البته هدف کلی موتور جستجوی گوگل این است که کاربران از نتایجی که از طریق گوگل به دست می آورند راضی باشند. پس در مسیر بهبود سئو اگر می خواهید موفق باشید باید با گوگل هم جهت شوید و اولویت خود را بر روی رضایت مخاطب بگذارید. مطالب زیر شما را با الگوریتم های گوگل بیشتر آشنها می کند:

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه تاثیری در سئو وب سایت دارد؟ 
الگوریتم پاندا گوگل چیست؟
از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بیشتر بدانید

الگوریتم های گوگل

پس شما باید برای بهبود سئو سایت خود دو حرکت کلیدی انجام دهید:
اول اینکه مخاطبان و کاربران وب سایت خود را راضی نگه دارید. و دوم این که این رضایت آنها را به گوگل نشان دهید. (البته گوگل با دیدن این که مخاطبان محتوای شما را می خوانند و چقدر زمان در صفحات وب سایت شما صرف می کنند به محبوبیت شما در بین کاربران پی خواهد برد.)

در این مطلب از پونه مدیا قصد داریم که برگه تقلب آموزش سئو داخلی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید بازی بهبود سئو داخلی سایت را برای خود ساده تر کنید. مواردی که در ادامه به شما می گوییم، کمک می کندکه ترافیک طبیعی به دست آمده در جستجو ها و رتبه خود را بهبود ببخشید و مسیر را برای سئو خارجی یا Off-page seo سایت خود هموار کنید.

تاثیر سرعت سایت در سئو

تحقیقاتی که اخیرا توسط سایت aykira انجام شده است نشان می دهد که 47 درصد کاربران انتظار دارند که سایت مورد نظرشان در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری شود. از طرفی بیشتر از 50 درصد افرادی که قصد خرید اینترنتی دارند، از سایت هایی که سرعت مناسبی ندارند خرید نمی کنند.
البته زمانی که منطقی به داستان نگاه کنیم می بینیم که همه ما از صبر کردن متنفریم و همچنین روند پر سرعت شدن اینترنت (دوران Dial up را بیاد بیاورید و با الان مقایسه کنید تا بفهمید کدام روند را می گویم) و بهبود سرعت سایت ها باعث شده است تا سریعا صبرمان تمام شود!

در ادامه به بیان یک نقل قول از گوگل می پردازیم که نظر گوگل در مورد سرعت سایت را به ما نشان می دهد:

"ما در گوگل تلاش می کنم که سرعت فضای وب را بالا ببریم. همچنین به عنوان بخشی از فعالیتهایمان ابزارهایی برای بهبود سرعت سایت به صورت آنلاین در اختیار همه قرار داده ایم که با استفاده از آنها می توانند با هر مرورگری عملکرد صفحات وب سایت خود را بررسی کنند، و راهکار های مناسب برای حل مشکلات مربوط به سرعت را پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن مشکلات مربوط به سرعت سایت را برطرف کنند."

در سال 2010 مت کاتس اعلام کرد که سرعت سایت سهم کمتری از فاکتور های موثر در رتبه بندی سایت دارد. این یعنی سایر عوامل موثر در سئو تاثیر بیشتری از سرعت سایت دارند و همین باعث شد افراد زیادی نسبت به سرعت سایت بی اهمیت باشند. ولی امروزه همه متوجه اهمیت سرعت سایت در سئو داخلی سایت و تاثیر گذاری روی مخاطب شده اند.
تحقیقاتی که در زمینه سرعت بارگذاری سایت انجام شده نشان دهنده این است که: "فقط یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه باعث از دست دادن 7 درصد از نرخ مشارکت کاربران سایت شما می شود." به همین صوت اگر شما سایتی داشته باشید که وزانه 100,000 تومان فروش داشته باشد، زمانی که 1 ثانیه تاخیر در بارگذاری پیدا می کنید در طول یک سال 2.5 میلیون تومان فروش را از دست خواهید داد.
از طرفی مت کاتس گفته است که سرعت سایت به اندازه سایر پارامتر ها در سئو سایت تاثیر ندارد، نه اینکه سرعت سایت به طور کلی بی تاثیر است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

افزایش سرعت سایت

ابزار های بررسی سرعت سایت

شما می توانید با استفاده از Pingdom’s speed test tool سرعت بارگذاری سایت خود را بررسی کنید. البته باید به یاد داشته باشید که بررسی کردن سرعت سایت زمانی مفید است که سرعت سایت خود را با سرعت سایت رقیبان خود مقایسه کنید. به همین دلیل پونه مدیا در این مطلب ابزار WhichLoadsFaster.info. را به شما معرفی می کند. استفاده از این سایت بسیار راحت است و شما می توانید با استفاده از دستور العمل زیر از این ابزار استفاده کنید:

  • آدرس سایت خود را در قسمت 1 وارد کنید.
  • آدرس سایت رقیبتان را در قسمت 2 وارد کنید.
  • روی گزینه 3 کلیک کنید تا ببنید کدام سایت سرعت بارگذاری بالاتری دارد.

 مقایسه سرعت بارگذاری سایت

نکته ای در مورد این مقایسه وجود دارد این است که اگر سای شما نسب به رقیبتان سرعت بارگذاری کمتری داشت سرخورده و ناراحت نباشید، چرا که هدف از بررسی کردن این است که مشکلات را پیدا کرده و آنها را برطرف کنید.مطالب زیر یک مسیر کاملا درست و حرفه ای برای بررسی سرعت سایت و بهبود آنرا به شما پیشنهاد می دهند.

 

استفاده اصولی از تگ های متا

آیا استفاده از متا تگ ها را در دستور کار خود قرار می دهید؟ اگر این کار را نمی کنید، پس حتما در حال حاضر از رقیبان خود در بحث سئو به شدت عقب هستید. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است، متا تگ ها به خصوص تگ عنوان و متا تگ توضیحات (meta description) تاثیر زیادی بر سئو مطالب و تشخیص موضوع صفحه در موتور های جستجو دارد.
شما می توانید مطلب زیر را در خصوص متا تگ ها مطالعه کنید

متا تگ چیست؟

تگ هایی که باید در سئو داخلی به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

 متا تگ سئو داخلی

1- تگ عنوان title tag

تگ عنوان، همان عنوان هر صفحه است که در نتایج جستجو با رنگ آبی به کاربر نمایش داده می شود و به عبارتی کاربر و موتور های جستجو را از موضوع صفحه شما آگاه می کند. به همین دلیل شما باید منظور مطلب خود را در عنوان صفحه به مخاطب برسانید. طول عنوان صفحه شما بهتر است که بین 50 تا 60 کاراکتر باشد، چرا که اگر طول عنوان صفحه شما از 60 کاراکتر بیشتر باشد، گوگل فقط 60 کاراکتر اول را نمایش می دهد، اما زمانی که طول عنوان صفحات خود را درست انتخاب کرده باشید می توانید منظور صفحات خود را بدون هیچ کم و کاستی، در نگاه اول به مخاطب بفهمانید.

تعداد کاراکتر عنوان صفحه

شما می توانید از ابزار MOZ- title tag استفاده کنید تا یک پیش نمایش از عنوان انتخابی خود داشته باشید. استفاده از این ابزار نیز بسیار ساده می باشد و فقط کافیست که عنوان مورد نظر خود را در کادر مشخص وارد کنید و سپس بر روی دکمه check کلیک کنید تا عنوان انتخابی خود را به گونه ای که موتور های جستجو نمایش می دهند ببینید. 

 

 ابزار بررسی عنوان سایت

2- توضیحات متا یا meta description

طبق آمار به دست آمده 43.2 درصد افراد برا اساس متای توضیحات یا meta description بر روی نتایج جستجو کلیک می کنند. دلیل این موضوع می تواند محل نمایش متای توضیحات و Bold شدن کلمات کلیدی مورد نظر شما در این قسمت باشد. به عنوان مثال در تصویر زیر محل جایگیری متای توضیحات و نحوه نمایش کلمات کلیدی را در آن می بینید. (کلمات کلیدی در این مثال بهینه سازی تصاویر وب سایت بوده است)

مثال متا توضیحات meta description 

موتور های جستجو برای درک موضوع صفحه شما، و این که این صفحه برای چه افرادی مناسب است از meta description استفاده می کنند، از طرفی کاربران برای اینکه مطمئن شوند صفحه شما می تواند نیاز آنها را برطرف کند توضیحات متای موجود در صفحه نتایج را مطالعه می کنند. پس شما باید برای جلب رضایت موتورهای جستجو و تاثیر گذاری بهتر بر روی کاربران، توضیحات متای صفحه خود را واضح، شفاف و کوتاه در نظر بگیرید. طول مناسب و استاندارد meta description باید بین 160 کاراکتر تا 300 کاراکتر باشد، اما بهترین و تاثیر گذارترین تعداد کاراکتر برای توضیحات متا 160 کاراکتر است.
نکته دیگری که باید در این خصوص به یاد داشته باشید این است که از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی پرهیز کنید، چرا که این کار باعث می شود شما نتیجه ای معکوس از توضیحات متای خود بگیرید. از طرفی 160 کاراکتر طول متن مناسبی برای تکرار کلمه کلیدی شما نیست، اما یکی از روش های بسیار مفید برای این که توضیحات متای خوبی داشته باشید این است که از عبارت ها و کلمات هم معنی و مترادف کلمه کلیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کلمات کلید مورد نظر شما در صفحه وب سایتتان "بالا بردن ترافیک ورودی وب سایت" پس شما می توانید از عبارات: "بالا بردن آمار بازدید سایت، افزایش ترافیک طبیعی، افزایش بازدید کننده سایت" استفاده کنید و به این صورت هم منظور خود را بهتر به موتور های جستجو می رسانید و هم با استفاده از این روش شانس خود را در جذب کاربرانی که با کلمات کلیدی مرتبط ولی متفاوت با کلمه اصلی شما به جستجو می پردازند را بالا می برید.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید کار شما بسیار ساده خواهد بود، شما می توانید پلاگین All in one SEO pack استفاده کنید تا عنوان مطلب و توضیحات متابی خود را درست تر و بهتر انتخاب کنید. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید، همانطور که می بینید این افزونه در وردپرس به شما کمک می کند که کلمات کلیدی خود را در زمان انتخاب عنوان و نوشتن توضیحات کنترل کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

توضیحات متا یا  Meta Description چیست؟

محتوایی تولید کنید که در نتایج جستجو جلب توجه کند.

طبق آماری که در سال 2014 به دست آمده است نزدیک 75 درصد مشتریان تحقیقات خود را که بر اساس مقاله های یک سایت انجام می دهند و ترجیح می دهند که به تبلیغات مزاحم بی اهمیت باشند. ستون اصلی برای پیشرفت یک کسب و کار دیجیتال محتوا است و ستون اصلی بازاریابی محتوا سئو داخلی است. شاید این جمله معروف را از بیل گیتس شنیده باشید که "محتوا پادشاه است". ولی امروز محتوا به خودی خود نمی تواند پادشاهی کند و به همین دلیل شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که در بازار رقابتی امروز شما باید محتوای نابی تولید کنید که بتواند ترافیک طبیعی که به وب سایت شما وارد می شود را افزایش دهد. همین موضوع باعث می شود که شما در ابتدای مسیر کلمات کلیدی ترکیبی که منظور های دقیقی را برای شما منتقل کنند و مشتریان خاصی را به شما برسانند انتخاب کنید.
در ضمن شما باید به یاد داشته باشد زمانی که تولید محتوای هدفمند خود را شروع می کنید و روی کلمات کلیدی طولانی کار می کنید شاهد رشد ترافیک ورودی وب سایت خود خواهید بود. همانطور که در مطلب کلمات کلیدی طولانی یا long tail keyword چیست و چرا از آن استفاده می شود؟ گفتیم کلمات کلیدی طولانی افرادی را به سایت شما راهنمایی می کند که دقیقا به چیزی که شما دارید نیاز داند و در این شرایط اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید می توانید به این وسیله مشتری که کارشان ضروری است و دقیقا می دانند که چه چیز هایی لازم دارند را به خودتان جلب کنید. نمودار زیر می تواند این موضوع را بهتر به شما نشان دهد.

 محتوا پادشاست

این روزها مشتریان شما با هوش تر از آنی هستند که شما فکر می کنید، شما باید به آنها گوش دهید و از آنها یاد بگیرید. از آنجایی که آنها به دنبال راه حل می گردند شما باید آنها را تشویق کنید که از شما سوال بپرسند و بعد با توجه به این سوال ها می توانید دقیقا بفهمید که مخاطبتان به چه چیزی نیاز دارد.

خصوصیات محتوایی که باعث افزایش ترافیک وب سایت می شود

  • مفهوم مشخصی دارد، مفید و با ارزش است.
  • خواندن آن برای مخاطب جالب است.
  • علاوه بر عمیق بودن مفهوم، خوب نوشته شده است.
  • با توجه به نیاز های مخاطب نوشته شده است.
  • به حل کردن یک مشکل کمک می کند.
  • به راحتی به اشتراک گذاری می شود.
  • برای کلمات کلیدی با کیفیت نیز بهینه سازی شده ست.

محتوای خوب بین شما و مخاطبانتان یک ارتباط برقرار می کند و به این صورت باعث می شود که مخطبان شما ماندگاری بالاتری داشته باشند. طبق آمار های به دست آمده حفظ مخاطب شما 88 درصد تاثیر مثبت روی کسب و کارتان خواهد داشت.

 تاثیرگذاری محتوا در سئو داخلی

از طرفی بررسی های تخصصی دیگری نشان می دهد که 76 درصد خریداران آنلاین بعد از مطالعه یک محتوای خوب به سایت یا شرکت شما علاقمند می شوند. به همین دلیل بیشتر افرادی که در دنیای دیجیتال کار می کنند سعی می کنند که محتوای متنوع و مختلفی تولید کنند تا بتوانند افراد بیشتری را به خود جذب کنند.
شاید قبلا راههایی وجود داشت که می توانستیم محتوای سایت خود را بیشتر نشان دهیم (مانند استفاده از محتوای تکراری) ولی از آنجایی که گوگل هر روز الگوریتم های خود را برای مقابله با تقلب و بالا بردن کیفیت صفحه نتایج خود قوی تر می کند، این روز ها تنها راهی که برای شما باقی مانده این است که باب میل گوگل کار کنید تا بتوانید جایگاه خوبی به دست بیاورید.
طبق حرف هایی که تا الان زدیم می توان به این نتیجه رسید که مهم ترین چیز در تولید محتوا این است که مخاطب با محتوای شما احساس راحتی کند. پس به این ترتیب چیزی که باید برای تولید محتوا در اولویت قرار دهیم "بهینه سازی تجربه کاربری" است. این کار معمولا با پیدا کردن کلمات کلیدی که کاربران جستجو کردند شروع می شود و به این صورت شما باید به یاد داشته باشید.
در ادامه مواردی که به شما کمک می کند که بهینه سازی تجربه کاربری قوی تری داشته باشید را با هم بررسی می کنیم. ولی قبل از آن پیشنهاد می کنیم که مطلب زیر را مطالعه کنید تا آگاهی بیشتری راجع به مخاطبان خود داشته باشید.

1) یک بررسی کلی روی بهینه سازی تجربه کاربری

شروع و پایان سئو داخلی با کاربر و مخاطب است. به همین دلیل است که می گوییم سایت خود را برای موتورهای جستجو نسازید. طراحی سایت شما باید با در نظر گرفتن بازدید کننده های واقعی انجام شده باشد. چرا که موتور های جستجو نمی توانند با شما تعامل کنند، ازخدمات شما استفاده کنند، از شما خرید کنند و یا به هر صورتی شما را به سود واقعی برسانند و هدف شما از راه اندازی سایت جذب انسان واقعی بوده است. از طرفی زمانی که شما قصد بهبود سئو داخلی سایت خود را دارید باید این موضوع را به یاد داشته باشید که: "سئو داخلی مجموعه فاکتور هایی است که در داخل وب سایت شما روی مخاطب تاثیر می گذارد." پس برای بهبود سئو داخلی، بازدید کننده های سایت خود را راضی نگه دارید. بهینه سازی سایت برای مخاطب عبارت است از تولید محتوای مفید و درست و طراحی درست برای اینکه مخاطب محتوای مورد نیاز خود را به خوبی پیدا کند.
یک آمار گیری از سایت Forrester به ما نشان می دهد که بیشتر از 45 درصد از مشتریان بالقوه در صورتی که سوالاتشان به درستی پاسخ داده نشود، از سایت شما بیرون میروند و از شما خرید نمی کنند.
از طرفی شما باید سایت خود را برای بهبود سرعت سایت بررسی کنید و به این صورت رضایت مخاطب را از سایت خود افزایش دهید.

نکته ای که در این میان باید در نظر داشته باشید این است که اگر اگر شما باعث شدید یک مخاطب تجربه کاربری منفی از شما داشته باشد، شما برای جبران این تجربه منفی باید 12 تجربه کاربری مثبت ایجاد کنید! پس به کاربران خود اهمیت زیادی دهید.

تجربه کاربری مثبت و منفی

بهینه سازی سایت برای کاربران یعنی به سوالات آنها پاسخ دهید و به آنها کمک کنید به نتیجه ای برای پیدا کردن آن جستجو کرده اند برسند. به عنوان مثال اگر کاربر شما عبارت "آموزش سئو داخلی" را جستجو کرده به دنبال یک مطلب مناسب می گردد که به سایت شما بر می خورد. در چنین حالتی شما باید در ابتدا به او بفهمانید که این مطلب همان چیزی است که به آن نیاز دارد.
به عنوان مثال اگر شما مقاله خود را با عبارت زیر شروع کنید کاربر علاقه ای به خواندن مطلب شما پیدا نمی کند و جذب نمی شود:

"این مطلب به افرادی که به دنبال بهبود سئو داخلی خود هستند آموزش می دهد که چطور سئو داخلی خود را بهبود دهند"

ولی دقت داشته باشید که مطلب زیر می تواند مخاطب را علاقمند کند که مطلب شما را با اشتیاق تا پایان مطالعه کند:

"اگر در حال مطالعه این مطلب هستید حتما به این نتیجه رسیده اید که برای بهبود عملکرد سایت و بالا بردن رضایت مخاطبان خود باید روی سئو داخلی سایت خود کار کنید. باید به شما بگویم که جای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده اید، چرا که در پایان این مطلب شما یک متختصص سئو داخلی خواهید شد"

اگر دقت کرده باشد در مثال دوم کلمه کلیدی مورد نظر فقط یک بار تکرار شده است، ولی کاربر با خواندن آن متوجه می شود که یک انسان آنرا نوشته است و به این صورت با شما ارتباط برقرار می کند. درسی که در این قسمت میگیریم این است که استفاده از کلمات کلیدی هرچند که برای موتور های جستجو مهم است ولی برای کاربران اهمیت آنچنانی ندارد.
زمانی که روی سئو داخلی سایت خود به خوبی کار کرده باشد عناوین سایت و موضوعاتی که به مخاطب ارائه می دهید برای او تحریک کننده خواهدبود و او را به سمت شما می کشاند.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد خزنده های گوگل به یاد داشته باشید این است که: "این خود شما هستید که با محتوا موتورهای جستجوی آنها را راهنمایی می کنید، پس شما باید با نوشتن محتوای خوب و با کیفیت همزمان به خزنده های گوگل سرنخ های درستی بدهید و مخاطبین خود را نیز راضی نگه دارید."
نکته ی دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که طراحی سایت شما باید طوری باشد که علاوه بر داشتن جذابیت های بصری بتواند کار کردن با سایت شما را برای مخاطبانتان راحت و ساده کند. همیشه این حرف از استیو جابز را به یاد داشته باشید که:

"طراحی فقط ظاهر یک وسیله نیست، بلکه طراحی مشخص کننده این موضوع است که کارکرد آن وسیله به چه صورت است"

استیو جابز اپل

سایرمواردی که کمک می کنند که سایت شما تاثیر گذاری بهتری روی مخاطب داشته باشد عبارتند از:

  • سایت خود را طوری طراحی کنید که بر روی هر دستگاهی جوابگو باشد و به عنوان مثال کاربرانی که از موبایل یا تبلت استفاده می کنند هیچ کاستی احساس نکنند.مطلب تکنیک intrinsic در طراحی سایت را مطالعه کنید.
  • سعی کنید عملکرد وب سایت شما برای همه افراد سرگرم کننده و جذاب باشد. شما می توانید بین کاربران خود در سایت رقابت برگذار کنید و حتی به آنها جایزه بدهید. این کار باعث افزایش نرخ تعامل در سایت شما خواهد شد.
  • دستاورد های سایت خود (آمار بازدید کننده ها، زمان ماندگاری آنها در سایت، میزان خوانده شدن مطالب، میزان دانلود شدن محتوا و...) را در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری کنید. به یاد داشته باشید که یک بخش جدا نشدنی از سئو تجزیه و تحلیل آمار است.
  • در محتوای خود به اندازه کافی به جزئیات اهمیت دهید، چرا که هیچ کاربری از کلی گویی خوشش نمی آید و از طرفی جزئیات نامربوط و زیادی هم می تواند خسته کننده باشد. پس استفاده از جزئیات به اندازه کافی برای شما موثر خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که به بهبود تجربه کاربری در سایت شما می شود، مسیر یابی ساده و آسان است. شما می توانید این کار را با ایجاد منو های خوانا و با رنگ بندی درست انجام دهید. سایت HubSpot یکی از این سایت هاست.

2) با الگوریتم پاندای گوگل آشنا شوید.

الگوریتم پاندای گوگل که در سال 2011 برای رساندن نتایج با کیفیت خوب به جستجو کنندگان مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز هم از این الگوریتم برای تشخیص محتوای با کیفیت از بی کیفیت استفاده می شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

الگوریتم پاندا گوگل چیست

این الگوریتم باعث شد که افراد فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال و وب سایت فقط فقط یک راه برای پیشرفت کارهای خود ببینند: "تولید محتوای درست و با کیفیت" و همین موضوع باعث افزایش خلاقیت بین دارندگان وب سایت شد و کم کم محتوا نقشی بسیار پر رنگ در بازاریابی دیجیتال پیدا کرد و باعث شد که تولید کنندگان محتوا بتوانند بوسیله مطالب خود با مخاطب صحبت کنند و روی تصمیم گیری های آنها اثر گذار باشند و حتی پیشنهاد های خود را در قالب متن به مخاطبین خود بدهند.
البته همه این موارد در مورد الگوریتم مرغ مکس خوار گوگل نیز صدق می کند و شما می توانید با شناخت بیشتر این الگوریتم روند مناسبی از جذب مخاطب و برطرف کردن نیاز آنها در سایت خود بسازید.

اگر قصد ارتقاء جایگاه خود در صفحه نتایج گوگل را دارید باید دو فاکتور مهم را در خصوص محتوای خود در نظر بگیرید:

  • اصلا از محتوای کم کیفیت یا بی کیفیت استفاده نکنید. شما باید به یاد داشته باشید که محتوای تولیدی که در وب سایت خود قرار می دهید خاص و با کیفیت باشد. برای رسیدن به یک محتوای با کیفیت شما باید به یاد داشته باشید که زمان مناسب برای این کار اختصاص دهید و با صبر و حوصله محتوای خود را تولید کنید، از طرفی در صورتی که زمان مناسب برای انجام این کار ندارید می توانید یک تولید کننده محتوا استخدام کنید.
  • · از محتوای کوتاه استفاده نکنید. شاید محتوایی که شما تولید کرده اید بسیار با کیفیت و مناسب است و مخاطب می تواند با استفاده از آن جواب سوال خود را پیدا کند، ولی به یاد داشته باشید محتوایی که از نظر گوگل در جایگاه خوبی قرار دارد 300 یا 500 کلمه ای نیست! پس اگر می خواهید جای خود را در صفحه اول گوگل پیدا کنید باید مقالات مفصل و طولانی بنویسید. یا در صورتی که از محتوا با تعداد کلمات کم استفاده می کنید باید این کمبود را با سایر محتوا ها مانند اینفوگرافی ها جبران کنید.
    تصویر زیر به شما یک میانگین از تعداد کلمات متوسط مطالب صدر نشین گوگل ارائه می دهد.

الگورتم پاندا گوگل 

3) محتوای جدید تولید کنید.

یکی از مواردی که برای گوگل به شدت اهمیت دارد جدید بودن یا به اصطلاح تازگی محتوای شماست که این موضوع روی جایگاه شما در صفحات جستجو تاثیر بسیار زیادی دارد. آمار های گرفته شده در این خصوص نشان می دهد که جدید بودن و تازگی محتوای شما تا 35 درصد بر روی رتبه شما در صفحه نتایج گوگل تاثیر گذار است.
از طرفی زمانی که شما محتوای خود را به روز رسانی می کنید، توجه خزنده های گوگل را به خود جلب می کنید تا دوباره مطلب شما را بررسی کند و جایگاه مطلب شما را در گوگل به روز رسانی کند. یکی از نمونه های کسب رتبه مناسب توسط محتوا تازه، جایگاه مناسب سایت های خبری یا سایت هایی که با وقایع روز محتوای خود را تطبیق می دهند می باشد.
زمانی که صحبت از سئو داخلی است شاید از خود بپرسید که گوگل چگونه به تازگی محتوا نمره می دهند و آن را رده بندی می کند؟
پاسخ دقیق این سوال پیش گوگل محفوظ است و این موضوع را از کاربران خود پنهان کرده است، تنها اطلاعاتی که در این خصوص در دسترس داریم گفته آمیت سینگال یکی از کارمندان گوگل است که گفته: "موضوعات مختلف در جستجو نیاز به درصد تازگی متفاوتی دارند"
تازه بودن محتوا یک فاکتور قدیمی تاثیرگذار در سئو است و تقریبا از سال 2003 تازگی به عنوان یکی از موارد کلیدی در سئو بوده است. چرا که کاربر همیشه به دنبال پاسخ درست و دسته اول است و در دنیایی که اطلاعات و آگاهی با سرعت نور در حال پیشرفت است، محتوایی که مربوط به 3 سال قبل بوده امروز برای شما تاریخ مصرف گذشته محسوب می شود. از طرفی فرض کنید که شما عبارت "تکنیک های سئو 2018" را جستجو می کنید که در چنین شرایط خود شما (یا به طور کلی فرد جستجو کننده) اعلام کرده است که محتوای تازه و دست اول می خواهد.

تازه و جدید بودن محتوا گوگل

دسته بندی هایی که تازگی محتوا در آنها تاثیر بالایی دارد عبارتند از:

  • ترند های روز و اخبار های داغ:
    کلمه های کلیدی مربوط به اخبار روز و ترندهای مهم مانند نتیجه مسابقات ورزشی یا اتفاقات خاص مانند کنسرت ها، گردهمایی ها و... مواردی هستند که در صورت جستجو شدن باید نتایج به روزی به مخاطب در خصوص آنها برسد.
  • رویداد هایی که تکرار می شوند:
    در این خصوص به عنوان مثال می توان به مواردی مانند: "گردهمایی ها ماهانه، سالانه، فستویوال های فصلی و.." اشاره کرد. برای موفقیت در چنین زمینه هایی شما باید محتوایتان را در زمان های منظمی به روز رسانی کنید تا ارزش صفحاتتان به مرور زمان از بین نرود.
  • تکرار در روند به روز رسانی محتوا:
    یکی دیگراز موارد مهم در این خصوص باید مد نظر داشته باشد، به روز رسانی محتوا است! به عنوان مثال اگر شما یک صفحه راجع به انتخاب دوربین دارید باید طبق فاصله های زمانی مشخصی برای به روزرسانی چنین صفحاتی اقدام کنید تا بتوانید محصولات جدید و دسته اول را به مخاطب خود ارائه دهید.

سعی کنید برای به روزرسانی و تازه سازی محتوای خود یک بازه زمانی خاص اختصاص دهید، به عنوان مثال اگر در هفته 4 مرحله برای تولید محتوا وقت می گذارید، 2 مرحله از آن را به تازه سازی مطالی قدیمی اختصاص دهید.
شاید فکر کنید که جعل کردن تازگی و گول زدن موتور جستجو گوگل اصلا کار سختی نیست و می توان با تغییر تاریخ این کار را به راحتی انجام دهید. در چنین شرایط به یاد داشته باشید که سنجش تازگی محتوا برای گوگل بوسیله تاریخ انجام نمی شود و منظور از این فاکتور واقعا به روز بودن محتوای شماست و هر کجا که گوگل احساس کند که شما در حال تقلب هستید شما را جریمه خواهد کرد.

4) میزان تعامل مخاطب با محتوا

کلمه تعامل در اینجا به معنی مشارکت داشتن است و بگذارید تا در همین مورد یک نکته خیلی مهم را به شما بگوییم: "یک محتوای با کیفیت بالا که از همه نظر بررسی شده است، حتما نرخ مشارکت مخاطبان شما را بالا خواهد برد" پس به این ترتیب اگر واقعا قصد بالا بردن مشارکت کاربران سایت خود را دارید، بهترین راه این است که برای آنها محتوای درجه 1 و با کیفیت تولید کنید.

 مشارکت و تعامل مخاطب با محتوا

البته در نظر داشته باشید که وقتی گفته می شود محتوا، منظور ما فقط متن نیست، بلکه سایر محتواهایی که می توانند در فضای وب سیات ارائه شوند نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. همچنین یکی از نکته کلیدی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که اگر قصد شما علاقمند کردن مخاطب به سایت و یا کسب و کارتان است، قدم اول این است که آنها را درگیر کنید. تمرکز بر روی تولید محتوایی که تعامل و مشارکت را بالا ببرد یکی از مواردی است که به شما کمک می کند که نرخ مشارکت خود را بالا ببرید. مطلب زیر می تواند در این خصوص برای شما مفید باشد.

چرا کاربران سایت شما را ترک می کنند؟

5) از ابزار های محتوا نویسی استفاده کنید.

یکی از مهم ترین بخش های سئو داخلی محتوا است و شما باید توجه کامل و دقیق به این موضوع داشته باشید. البته در دنیای امروزی که زمان جایگاه بسیار بالایی دارد باید شما می توانید قسمت هایی از کار را به دست ابزار های تولید محتوا بسپارید و به این وسیله سرعت العمل کلی خود را افزایش دهید. در ادامه ابزار هایی که می توانند در زمینه تولید محتوا به شما کمک کنند و برای شما مفید واقع شوند را برای شما معرفی خواهیم کرد:

HubSpot blog topic generator یک ابزار مناسب و کارآمد برای زمانی است که شما در قسمت انتخاب عنوان گیر کرده اید. شما می توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را به همراه چند موضوع به این برنامه ارائه می کنید و به این صورت شما می توانید عناوین مورد نظر خود را از این ابزار کمکی دریافت کنید. تصویر زیر به شما صفحه ورودی این ابزار را نشان می دهد.

 title creator

این ابزار 5 عنوان و ایده برای تولید محتوا به شما می دهد و به شما کمک می کند تا 1 هفته مشغول باشید و دیگر زمان خود را صرف پیدا کردن عنوان نکنید. کاربران استفاده کننده از این ابزار رضایت بالایی از عملکرد آن داشته اند و عنوان های به دست آمده توانسته اند که جایگاه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنند.البته در خصوص این ابزار باید به یاد داشته باشید که استفاده از آن برای پیدا کردن عناوین به  زبان فارسی مناسب نیست.

استفاده از ابزار nTopic: ازتباط سازی یکی از موارد تاثیر گذار بر روی سئو است که باید بر روی آن توجه کافی داشته باشید، به زبان ساده اگر شما می خواهید که سئو داخلی خود را ساده و آسان انجام دهید باید به یاد داشته باشید که همه قسمت های یک مطلب مانند عنوان اصلی، سرصفحه ها، لینک سازی های داخلی و خارجی انجام شده در یک صفحه باید با هم در ارتباط باشند.
در صورتی که به هر دلیل به مرتبط بودن کلمات کلیدی و سایر قسمت های صفحات وب سایت خود شک دارید استفاده از ابزار nTopic یک راه حل بسیار مناسب برای شما خواهد بود. شما می توانید در صفحه اصلی این وب سایت آدرس سایت یا صفحه خود را وارد کنید و در قسمت کناری آن عنوان مورد نظر خود را وارد کنید و سپس روی قسمت score کلیک کنید تا میزان مرتبط بودن عنوان و آدرس را این سایت به شما نمایش دهد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی برای بالا بردن قابلیت خزش یا (Crawlability)

سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو کار سختی نیست. نکته مهم این است که به یاد داشته باشید افرادی که نتایج خوبی در صفحه نتایج جستجو کسب می کنند افراد عادی هستند که با پشت کار زیادی روی موارد اصولی و پایه کار می کنند. اگر بخواهیم به شکل ساده به داستان سئو نگاه کنیم، به سه فاکتور اصلی می رسیم که می توان گفت این فاکتور ها زیر بنای اصلی سئو هستند.

  • قابلیت مورد خزش و بررسی قرار گرفتن سایت (Crawlability)
  • محتوا
  • لینک سازی

اگر تا الان معنای دقیق crawlability را درک نکرده اید، تعیریف زیر درک درستی از این موضوع به شما خواهد داد:

Crawlability به توانایی موتور های جستجو برای بررسی کلی سایت شما و تشخیص محتوایی است که تولید کرده اید. هرچقدر مسیر یابی در سایت شما ساده تر باشد و میزان پیچیدگی دسترسی به صفحات کمتر باشد، Crawlability سایت شما بیشتر خواهد بود.
زمانی که خزنده های یک موتور جستجو شروع به بررسی صفحات سایت شما می کنند، فقط محتوای شما را ضبط می کنند و بررسی نهایی آنرا به الگوریتم ها می سپارند. پس خود خزنده ها زیاد با هوش نیستند، آنها کار های ساده را انجام می دهند و محتوا و لینک سازی شما به صورت کاملا ساده بررسی می کنند. به عنوان مثال برای لینک سازی وقتی شما یک لینک خراب در سایت خود دارید، خزنده ها به سمت آن می روند و زمانی که به یک مسیر مسدود بر می خورند این مورد را به عنوان یک امتیاز منفی برای شما در نظر می گیرند.
از طرفی داشتن یک سایت با Crawlability بالا، یعنی داشتن یک بستر مناسب برای رقابت با رقیبان بر سر جایگاه اول در صفحه اول گوگل.

قابلیت خزش و ایندکس شدن سایت

نکته ای که بهتر است همیشه در مورد سئو به یاد داشته باشید این است که: "سئو یک روند تک مرحله ای نیست که آن را راه اندازی کنید و همه چیز به صورت اتوماتیک نیست، بلکه شما باید این روند را در گذر زمان بررسی کنید و مراقب باشد که از مسیر خارج نشود" همچنین بهینه سازی برای موتور های جستجو یک روند است که هر روز در حال تغییر و ارتقاء می باشد و همین موضوع باعث می شود که اطلاعات شما در خصوص سئو که به عنوان مثال 1 سال قبل کسب کرده اید امروزه هیچ کارایی نداشته باشد. همچنین همانطور که در قسمت های قبلی این مطلب گفتیم تازگی یا Freshness یکی از مواردی است که باید در خصوص محتوای خود در نظر داشته باشید و همیشه این مورد را در خصوص محتوای خود رعایت کنید، به روزرسانی و بهتر کردن محتوای سایت می تواند نرخ تعامل کاربران سایت شما تا حد بسیار قابل قبولی بالا ببرد. در ضمن در این روز ها که ابزار های متنوعی برای استفاده از محتوای شما در دسترس کاربران وجود دارد شما باید به یاد داشته باشید. 

یکی از حرکات بسیار تاثیرگذار بر روی بالا بردن Crawlability وب سایت شما لینک سازی داخلی است. بهتر است همیشه به یاد داشته باشید که خزنده ها یا همان ربات های موتور جستجو لینک های داخلی و خارجی شما را دنبال می کنند، پس شما می توانید از این امکان استفاده کنید تا محتوای تازه و جدید را در اختیار خزنده های قرار دهید و توجه آنها را به محتوای خود جلب کنید. لینک سازی داخلی درست و مناسب به شما این امکان را می دهد که کاربر و خزنده ها را به درستی در سایت خود راهنمایی کنید. پس زمان گذاشتن بر روی لینک سازی داخلی برای شما بسیار موثر خواهد بود و به بهبود سئو داخلی شما کمک خواهد کرد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

آموزش لینک سازی داخلی

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که تحقیقات انجام شده در زمینه Crawlability یا همان قابلیت خزش نشان می دهد که بالا بردن Crawlability یک سایت باعث بالا رفتن رتبه آن خواهد شد. پس شما باید خزش سایت خود را برای گوگل ساده کنید تا سرعت ایندکس شدن سایت شما بالا برود و درنتیجه بتوانید رتبه سایت خود را ارتقاء دهید. برای این کار شما باید محتوا های تکراری که به هر دلیلی ممکن است بوجود آمده باشند را از بین ببرید تا هم سرعت ایندکس شدن صفحات خود را بالا ببرید و هم از طرفی احتمال جریمه شدن خود را توسط گوگل به صفر برسانید.
مطلب پنالتی گوگل چیست و چطور از پنالتی شدن جلوگیری کنیم؟ می تواند در این خصوص شما را راهنمایی کند.

خب، تا الان داشتیم از مزایای اینکه خزش سایت شما برای گوگل راحت باشد یا همان Crawlability می گفتیم. در ادامه قصد داریم راهکارهایی را که باعث می شود قابلیت خرش سایت خود را افزایش دهید را برای شما توضیح دهیم. البته شما می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید تا مشکلتان به طور کلی با ایندکس کردن حل شود.

چگونه مطالب خود را ایندکس کنیم؟

چطور وب سایت و مطالب خود را به سرعت در گوگل ایندکس کنیم؟

1) ساختار URL خود را کنترل کنید.

URL آدرس صفحات سایت شما می باشد و مخفف عبارت Universal Resource Locator است و درست کردن ساختار آن به عنوان یک راه ساده و موثر برای بهبود سئو شناخته شده است.
یکی از نکات مهمی که باید در زمینه URL های سایت خود در نظر بگیرید این است که هیچ وقت آدرس صفحات مربوط به مطالب قدیمی خود را عوض نکنید، چرا که در چنین شرایط کابرانی که بر روی لینک قدیمی شما کلیک می کنند با یک صفحه 404 بر خورد می کنند.
دومین مورد این است که آدرس URL خود را طوری بنویسید که برای انسان ها قابل درک باشد و با موضوع صفحه ارتباط معنایی داشته باشد. قبلا در همین مطلب گفتیم که برای داشتن سئو بهتر شما باید قبل از ربات های گوگل، کاربران یا به عبارت دیگر انسان ها را در نظر بگیرید. گوگل به ساده و مرتبط بودن آدرس صفحه شما اهمیت زیادی می دهد، پس بهتر است که این موضوع را حتما در نظر داشته باشید.
سومین نکته در این خصوص این است که سعی کنید در URL های خود از اعداد و IP ها استفاده نکنید، به عنوان مثال نوشتن تاریخ در URL کار بی فایده ایست که هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. مطالب زیر می تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

انتخاب آدرس URL مناسب و تاثیر آن بر سئو سایت
URL چیست

 آدرس صفحات URL

یک راهکار که می تواند در این خصوص برای شما بسیار مفید باشد این است که ببینید سایت های معتبر چگونه این کار را انجام می دهند. همچنین شما می توانید قبل از شروع عنوان صفحه از نام دسته بندی استفاده کنید و یا اینکه شماره شناسایی مقالات خود را قرار دهید. تصویر زیر یک ساختار مناسب و استاندارد URL را از پونه مدیا به شما نمایش می دهد.
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که طول URL صفحات من باید چقدر باشد؟ بگذارید اول از همه بگوییم که هیچ قرار دادی در این خصوص وجود ندارد که طول URL را به طور دقیق برای ما مشخص کند. ولی پیشنهاد متخصصان سئو در این خصوص این بوده است که از 3 تا 5 کلمه جداگانه که بوسیله "-" از هم جدا شده اند استفاده کنید و همچنین از "_" استفاده نکنید و سعی کنید که کلمات کلیدی که برای نمایش داده شدن در صفحه نتایج در نظر گرفته اید را در URL خود استفاده کنید.
در پایان به یاد داشته باشید که بهتر است URL شما انگلیسی و از نظر املایی هیچ مشکلی نداشته باشد و کلماتی که انتخاب می کنید کاملا گویای محتوای صفحه باشد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

url فارسی بهتر است یا انگلیسی

 

2) خطا های مربوط به خزش را بررسی کنید.

زمانی که شما در حال کار کردن روی بهینه سازی تجربه کاربر در سایت هستید، همزمان در حال بهینه سازی سایت برای موتور های جستو می باشید. پس بر طرف کردن خطاهایی که ربات های گوگل در زمان خزش در سایت شما به آنها برخورد می کنند همزمان به تجربه کاربری و روند ایندکس شدن سایت را بهبود می بخشد.
شما باید به یاد داشته باشید که سئو یک روند طولانی و زمان بر، برای ارتقاء صفحات ورود، محتوا، ساختار سایت و مخاطبین شماست. پس در این مسیر هر خطایی که مشاهده کردید را باید بر طرف کنید تا این روند ارتقاء یافتن به درستی انجام شود. شما باید درک کنید که پیدا کردن و برطرف کردن این خطاها بخشی از مسیری است که شما را به موفقیت می رساند. شما می توانید با استفاده از ابزار مدیریت سایت گوگل (Google Webmaster Tools) که به آن google search console هم گفته می شود. یک ابزار بسیار مناسب و کارآمد برای بررسی این خطاهاست. شما می توانید این خطاها را از قسمت Health در سمت چپ بوسیله گزینه Crawl errors بررسی کنید. (تصویر زیر این موضوع را کاملا به شما نشان می دهد)

 

این خطاها به شما نشان می دهد که دسترسی به کدام صفحات سایت شما برای موتور های جستجو سخت است. مشکلاتی که باعث می شوند دسترسی به صفحات سایت شما برای موتور های جستجو سخت یا غیر ممکن شوند دلایل مختلفی دارند که مطلب 12 جواب برای "چرا وب سایتم در گوگل ایندکس نمی شود؟" را می توانید در این خصوص مطالعه کنید.
نکته ای که در مورد این قسمت باید به شما بگویم این است که: "زمانی که صحبت از خطاهای خزش است، قصد ما فقط برطرف کردن مشکلاتی است که خزنده های گوگل را تحت تاثیر می گذارد." و از آنجایی که این خطاها باعث می شوند که سایت شما به طور کلی در صفحه نتایج موتور های جستجو نمایش داده نشوند، باید پیدا کردن این خطا ها و برطرف کردن آنها را جزء اولویت های خود قرار دهید و هرچه سریع تر این مشکلات را برطرف کنید، سئو سایت شما بهتر خواهد شد.
یکی از مضر ترین انواع این خطاها این است که ربات های گوگل نقشه سایت شما را پیدا نکنند یا چندین بار از طریق نقشه سایت شما به صفحاتی که خطای 404 می دهند راهنمایی شوند. در چنین شرایطی ربات های گوگل دیگر نقشه سایت شما را بررسی نخواهند که این موضوع باعث کاهش سرعت ایندکس شدن و یا ایندکس نشدن بعضی از صفحات سایت شما خواهد شد.
شاید در شرایطی خاص جلوگیری کردن از ایندکس شدن سایت شما یک راهکار خوب برای جلوگیری از نمایش صفحات بی ارزش برای گوگل باشد، ولی زمانی که این کار بدون این که شما بدانید انجام می شود و ربات های موتور جستجو به صفحات 404 برخورد می کنند ترجیح می دهند که با فاصله زمانی کمتری این کار را انجام دهند.مطلب زیر می تواند برای رفع مشکلات مربوط به صفحات 404 را برای شما برطرف کند.
صفحات 404 را از بین ببرید

 

 

وب سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.

زمانی که گوگل الگوریتم پاندای خود را معرفی کرد، تعداد زیادی از وب سایت ها این موضع را جدی نگرفتند و همین موضوع باعث شد سایت های بزرگ زیادی ضربه های شدیدی بخورند. یکی از این سایت ها سایت Ebay بود که گفته می شود 80 درصد از رتبه خود را از دست داد.نتیجه ای که می توان از این موضوع گرفت این است که: "هر زمانی که گوگل اقدام به معرفی یک آپدیت جدید کرد به جای اینکه از آن فرار کنید یا بی خیال آن شوید، باید خود را برای سازگار شدن با آن آماده کنید.
در سال 2015 گوگل با یکی از این آپدیت استفاده کنندگان از موبایل را خیلی خوشحال کرد. این آپدیت شامل استاندارد هایی بود که دارندگان سایت را ملزم می کرد که استفاده کنندگان از موبایل را در نظر بگیرند. جالب است بدانید که به محض اینکه گوگل این موضوع را اعلام کرد 40 درصد سایت ها خود را با آن سازگار کردند و 500 سایت توانستند استفاده های زیادی از این آپدیت بکنند. اما از طرفی افرادی که برای این تغییرات آماده نبوده اند شاهد افت شدیدی در جایگاه خود در صفحه نتایج گوگل بودند.

پاسخگو بودن سایت برای موبایل

از آنجایی که آمار استفاده از تلفن های همراه برای دسترسی به اینترنت بسیار زیاد شده و همینطور در حال افزایش است، گوگل توجه زیادی به خدمات خود برای تلفن های همراه در نظر گرفته است، به عنوان یک نمونه کاملا واضح می توان از سیستم عامل اندروید نام برد که توسط گوگل منشر می شود.
پس شما باید اهمیت بهینه سازی سایت برای تلفن همراه را درک کرده باشید و خود را در دسترس استفاده کنندگان از تلفن همراه قرار دهید تا بتوانید از موقعیت هایی که رد این خصوص برای شما ایجاد می شود استفاده کنید. از طرفی اگر شما خواهان افزایش بازدید و بهبود سئو داخلی خود هستید، پس نباید از کاربرانی که بوسیله تلفن همراه شما را پیدا می کنند غافل شوید.
شما می توانید از ابزار Google’s mobile-friendliness test tool. استفاده کنید تا مطمئن شوید که وب سایتتان از نظر گوگل برای موبایل بهینه سازی شده است یا خیر، شما کافیست که مثل تصویر زیر نام وب سایت خود را در کادر مشخص شده وارد کنید و روی گزینه Run Test کلیک کنید.

بررسی ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل

سپس اگر سایت شما برای کاربران تلفن همراه بهینه شده باشد، صفحه ای مشابه با صفحه زیر خواهید دید.

 جواب آزمایش بررسی سازگاری سایت با موبایل

شما می توانید مطلب تکنیک intrinsic در طراحی سایت را برای اطلاع بیشتر از روش های بهینه سایت برای موبایل مطالعه کنید.

 

امتیازی ثبت نشده است.