با ما در ارتباط باشید: 0314566
ایموجی و تاثیر آن در سئو

تصور کنید با استفاده از برنامه‌های ارتباطی مانند تلگرام در حال چت هستید، می‌تواند یک چت بدون ایموجی‌ها را تصور کنید؟ مسلماً بدون ایموجی‌ها هم می‌توانیم چت کنیم، ولی در اکثر موارد از آن‌ها استفاد می‌کنیم تا منظور خود را بهتر برسانیم یا احساساتمان را نشان دهیم. حتی در بحث‌ها و چت‌های جدی هم ممکن است از ایموجی‌ها استفاده کنیم. غیر از چت، در کپشن‌های اینستاگرام یا در کامنت‌ها هم گاهی از ایموجی استفاده می‌کنیم.

استفاده از ایموجی ها در دنیای مجازی نکته جدیدی نیست، ولی آیا ایموجی‌ها در سئوی سایت تأثیر دارند؟ با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

InLoveEmoji

ایموجی (emoji) چیست؟

برای اینکه تأثیر ایموجی را در سئو بررسی کنیم، بهتر است کمی درباره ماهیت و تاریخچه ایموجی بدانیم. برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در خدمات تلفن همراهی به نام I-mode در ژاپن، از ایموجی استفاده شد. در‌ واقع کلمه ایموجی به معنی ای (تصویر) و موجی (شخصیت) است که عبارتی ژاپنیست. البته در همان سال‌ها شخصی به نام لوفرانی در ایالات متحده متوجه رشد استفاده از شکلک های اسکی شد و کار با چهره‌های خندانک یا اسمایلی را آغاز کرد. هدف آقای لوفرانی این بود که شکلک‌های رنگی و جذاب خلق کند که تجربه‌های کاربری را بالا ببرد و چت و پیام را جذاب‌تر کند. به این ترتیب ایشان، مجموعه‌ای از شکلک‌های گرافیکی را ساخت که شامل چندین دسته بندی بودند. دسته بندی‌هایی مانند تصاویر احساسات، شادی، غم، گریه، تصاویر غذا و... آقای لوفرانی همچنین حق تکثیر این شکلک‌ها را به نام خود ثبت کرد. بعد هم تمام این دسته بندی‌ها به شکل فایل GIF روی وب قرار گرفتند.

مدت زیادی طول نکشید که این شکلک‌ها همه گیر شدند و بسیاری از گوشی‌های موبایل مانند موتورولا، نوکیا، سامسونگ و...آنها را مورد استفاده قرار دادند. در راستای گسترش استفاده از شکلک یا ایموجی‌ها بود که سیستم عامل‌های ویندوز فون و ios امکان استفاده از آن‌ها را فراهم کردند و بعد جیمیل هم به این جمعیت پیوست و در نرم‌افزار هنگ اوتز این قابلیت را قرار داد.

چگونه ایموجی‌ها بر سئو تأثیر می گذارند؟

در اینکه ایموجی‌ها، جذابیت چت و گفتگو را بیشتر می‌کنند شکی نیست، ولی چگونه ایموجی‌ها می‌توانند بر سئو تأثیر بگذارند؟
وقتی در موتور جستجویی مانند گوگل یک سرچ انجام دهید، نتایج را به صورت لیستی از اسنیپت‌ها خواهید دید. هر اسنیپت شامل عنوان متا، توضیحات متا و آدرس سایت است:

ایموجی

بنابراین مجموع این‌ها همان اسنیپت است.

همان طور که پیش‌تر هم گفتیم بسیاری از کمپانی‌ها از جمله گوگل، امکان استفاده از ایموجی‌ها را فراهم کردند، گوگل نه تنها در سرویس ایمیل و چت خود این ویژگی را پیاده کرد بلکه در موتور جستجوی گوگل هم این ویژگی وجود داشت. مانند بسیاری از موارد، استفاده از ایموجی‌ها در اسنیپت‌ها، بی رویه و گاهی بی ارتباط با موضوع سایت بود، بنابراین گوگل تصمیم گرفت ایموجی‌ها را از نتایج جستجوی خود حذف کند. مدتی بعد دوباره گوگل ایموجی‌ها را در نتایج جستجوی خود نمایش داد، ولی این بار این کار هوشمندانه بود و تنها ایموجی‌های مرتبط، نمایش داده می‌شوند.

حالا تصور کنید تصمیم دارید جستجویی در رابطه با موضوعی خاص انجام دهید، اگر ایموجی مرتبط با آن وجود داشته باشد، آیا در کوئری جستجو، از آن استفاده می‌کنید؟ مسلماً خیر. شاید برای امتحان این کار را انجام دهید ولی این روند معمول سرچ شما نیست. با این حال این امکان هم وجود دارد و می‌توانید برای جستجو از ایموجی‌ها استفاده کنید. اتفاقاً این ویژگی با کمک الگوریتم کبوتر، دست به دست هم می‌دهند و نتایج در رابطه با سئوی محلی بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

حالا به طرف دیگر موضوع می‌پردازیم. گفتیم بعید به نظر می‌رسد که کاربر در سرچ خود از ایموجی‌ها استفاده کند، پس فایده استفاده از ایموجی در اسنیپت چیست؟ ایموجی در اسنیپت هم همان کاری را انجام می‌دهد که در چت می‌تواند انجام بدهد، یعنی باعث جذابیت اسنیپت می‌گردد. وقتی کاربر یک جستجو انجام می دهد، در نتیجه ۱۰ اسنیپت به عنوان نتیجه می‌بیند، باید اسنیپت را جوری طراحی کنید که علاوه بر مرتبط و جامع بودن، جذابیت ظاهری هم داشته باشد.

یک نمونه اسنیپت با ایموجی در موضوعی مانند غذا ببینید:

اسنیپت با ایموجی

 

 

نهایتاً وجود ایموجی در اسنیپت باعث می‌شود که جذابیت آن بیشتر باشد و کاربر را ترغیب به کلیک می‌کند. البته این قدم اول است، اگر کاربر جذب شود و کلیک کند، ولی محتوای سایت شما را مرتبط یا مفید نداند، خیلی سریع آن را ترک می‌کند، اگر مجموع این اتفاقات بیفتد، یعنی کلیک روی اسنیپت شما زیاد باشد ولی سایت توسط کاربران سریعاً ترک شود، یک پیام منفی به گوگل فرستاده می‌شود و قطعاً در زمینه سئو، به ضرر شما خواهد بود.

در عین حال اگر اسنیپت جذاب باشد، توسط کاربر کلیک شود و محتوای مفید و واقعی تولید کرده باشید، گوگل به عنوان سایتی ارزشمند، رتبه سایت شما را بالا خواهد برد. پس، تأثیر ایموجی روی سئو، تأثیر غیر مستقیم است.

توصیه ما به شما این است که از ایموجی‌ها به صورت بی رویه استفاده نکنید، دقیقاً مانند Keyword stuffing استفاده بی رویه از ایموجی‌ها، تأثیر منفی بر سئوی سایت خواهد داشت. همچنین تا جاییکه ممکن است از ایموجی‌های ساده و کلاسیک استفاده کنید تا منظوری که مد نظر دارید به درستی و به سرعت انتقال دهید. بعضی از ایموجی‌ها دارای معانی چندگانه هستند یا اینکه تنها یک معنی دارند ولی به اشتباه برای منظوری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین خاطر بهتر است از ایموجی‌های کلاسیک استفاده کنید که برای همگان معنی یکسان و قطعی داشته باشند.
مهم‌ترین نکته درباره استفاده از ایموجی‌ها: از ایموجی مرتبط در پایان جمله مرتبط استفاده کنید. هر چقدر کسب و کارتان رسمی تر است از ایموجی‌ رسمی‌تر استفاده کنید ولی اگر کسب و کارتان جنبه‌های سرگرمی و بامزه ای هم دارد می‌توانید از ایموجی های بامزه ولی مرتبط استفاده کنید.

purple devil emoji

چگونه ایموجی‌ها را در اسنیپت قرار دهیم؟

برای این کار کافیست به سایت iEmoji یا emojipedia بروید و ایموجی مورد نظر خود را کپی کرده و در اسنیپت قرار دهید. یک نکته حساس دیگر هم درباره این موضوع وجود دارد، اگر مرورگر کاربر، ایموجی‌ها را نمایش ندهد، به جای آن یک مربع نمایش داده می‌شود که ممکن است تأثیر منفی در ظاهر اسنیپت داشته باشد.

در آخر

شما می‌توانید از ایموجی‌ها برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید، البته به شرطی که تمام نکات حساس و ظریف را رعایت کنید. فراموش نکنید استفاده از ایموجی‌ها ممکن است مانند دو لبه تیغ باشد، به همان اندازه که تأثیر مثبت برای سئو انتظار می‌رود ممکن است با یک اشتباه، تأثیر منفی تجربه کنید.
اگر از ایموجی‌ها استفاده کردید و کلیک روی اسنیپت‌های گوگل بیشتر شد، قدم اول را به درستی انجام داده اید، همیشه می‌توانید محتوا را بهبود بیشتری بدهید تا رتبه سایت شما، در گوگل بهتر و بهتر شود.

5 از 5