با ما در ارتباط باشید: 0314566
متا تگ های مهم و موثر در سئو کدام ها هستند؟

وقتی وارد حیطه سئو می‌شوید، هزاران منبع و مطلب وجود دارند که پیشنهاد‌ها و توصیه‌هایی درباره بهینه سازی سئو، ارائه می‌دهند. هر بار که موتور های جستجو، الگوریتم جدیدی اضافه می‌کنند، استراتژی های جدید سئو هم بازار گرمی دارند. ولی همواره یک مورد قطعی و همیشگی در سئو وجود دارد و آن هم ساختار فنی سایت یا کدهای HTML است.

در هنگام کدنویسی باید سئو را مد نظر قرار دهید که نه تنها در آینده دچار جریمه‌های گوگل نشوید، بلکه قدم‌های مثبتی در مسیر معرفی سایت بردارید. در این مطلب از پونه مدیا سعی داریم تگ‌های مؤثر در سئو را نام ببریم و موارد استفاده و تأثیر آن‌ها را بررسی کنیم.

مهمترین Meta Tag های قابل فهم برای گوگل

متاتگ ها از آن جهت بسیار اهمیت دارند که سایت شما رابه گوگل معرفی می کنند و می شناسانند. هریک از تگ هایی که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم، کاربرد به خصوصی دارند و نقشی حیاتی را برای بهبود سئو سایت شما بازی می کنند. بیایید ببینیم ربات های خزنده گوگل با بررسی کدام تگ ها اطلاعات ضروری را در رابطه با سایت شما به دست می آورند.

 مهمترین Meta Tag های قابل فهم برای گوگل

تگ Title

جایگاه این تگ در قسمت head کد HTML است، می‌توان گفت یکی از مؤثر ترین تگ ها در رابطه با سئو همین تگ title است. همچنین وظیفه اصلی این تگ، مشخص کردن عنوان صفحه است. چند نکته برای تگ title وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • عنوانی برای صفحه انتخاب کنید که با معنی باشد و کاربر را دچار سر درگمی نکند.
  • بیش از ۶۰ کراکتر برای عنوان صفحه انتخاب نکنید. اگر عنوانی کوتاه برای صفحه انتخاب کردید باید حتماً با معنی باشد.
  • برای هر صفحه از سایت، عنوان‌های مناسب و منحصر به فرد تعیین کنید، زیرا موتور‌های جستجو برای Crawl کردن و همچنین نمایش صفحات سایت به کاربر باید بتوانند دقیق عمل کنند. اگر در سایت شما عنوان‌های مشابه وجود داشته باشد، در رتبه دهی سایت، تأثیر منفی خواهد داشت.
  • هر محتوایی در صفحه ایجاد می‌کنید، حتماً شامل چند کلمه کلیدی است. مهم‌ترین کلمه کلیدی را در عنوان صفحه به صورتی مثبت و کارآمد وارد کنید.
  • همان‌طور که گفتیم، جای تگ title در قسمت head است، فراموش نکنید که بلافاصله بعد از encoding، آن را وارد کنید که کاربر بلافاصله بتواند در مرورگر خود عنوان صفحه را مشاهده کند.

تگ‌های H

تگ‌های h1 تا h6، برای عنوان‌بندی مطالب صفحه استفاده می‌شوند که بر اساس سلسله مراتب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. وجود این تگ‌ها در صفحه وب (البته اگر دقیقاً بر اساس اهمیت موضوع باشند) باعث می‌شود که ساختار کلی مطلب هم از نظر کاربر و هم از نظر موتور‌های جستجوی مشخص شود. این نکته، امتیازی مثبت برای سایت شما خواهد بود. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید مطلب چگونه از تگ‌های H  در جهت بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟ را مطالعه کنید.

تگ‌های H 

تگ Meta Description

متنی که در تگ Meta Description قرار می‌گیرد، در‌ واقع همان متنی است که در اسنیپت گوگل، به عنوان توضیحات مطلب ظاهر می‌گردد. با همین تعریف متوجه اهمیت این تگ شدید، ولی نکات دیگری در رابطه با تگ Meta Description وجود دارد:

تعداد ۱۶۰ کراکتر در اسنیپت گوگل در قسمت توضیحات متا، نمایش داده می‌شوند، اگر می‌خواهید از کراکتر‌های بیشتری استفاده کنید، حتماً این موضوع را به خاطر داشته باشید و جملات را طوری بنویسید که برش آن‌ها باعث ایجاد کنجکاوی کاربر بشود، نه اینکه بی‌معنی باشند.

جملاتی که در تگ Meta Description می‌نویسید باید با عنوان اصلی صفحه که در تگ title نوشتید، متفاوت باشد، یعنی به نوعی تگ Meta Description باید توضیحی مکمل درباره عنوان صفحه، به کاربر ارائه کند.

استفاده از کلمات کلیدی در قسمت توضیحات متا، تأثیر مثبتی بر سئو سایت دارند. پس به جای متن های پیچیده سعی کنید متنی در این قسمت بنویسید که حاوی کلمه کلیدی باشد و کاربر را تشویق به کلیک کند. با این کار، تأثیری مثبت روی سئوی سایت خواهید داشت.

تگ Meta Keywords

بر اساس گزارش‌های گوگل از الگوریتم‌های جستجوی خود، مشخص شده است که تگ Meta Keywords هیچ تأثیری بر سئوی سایت ندارد و دیگر منسوخ شده است. پس بهتر این این تگ را به کلی حذف کنید تا در بهینه سازی سئو، کمی در وقت صرفه جویی کرده باشید.

تگ Meta Keywords

تگ Meta Robots

می‌دانید که Crwaler های موتور جستجو، هر صفحه از سایت و لینک های آن را بررسی می‌کنند تا در ادامه بتوانند تمام صفحات را ایندکس کرده و در نتایج، به کاربر نمایش دهند. با اینکه به صورت پیش فرض، Crawler ها می‌توانند تمام صفحات را بررسی کنند، ولی شما می‌توانید در تگ Meta Robots این مجوز را از آن‌ها بگیرید. البته توجه داشته باشید که این کار در حال حاضر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا موتور‌های جستجو، آن را نوعی مخفی کاری در نظر می‌گیرند و ممکن است رتبه سایت شما به شدت افت کند. تگ‌ Googlebot نیز جایگزینی برای این تگ است که عمل‌کرد مشابهی دارد.

تگ Rel Canonical

پیش از این گفتیم که بهتر است برای عنوان صفحات از عنوان‌های منحصر به فرد استفاده کنید تا برای موتور‌های جستجو دقیقاً مشخص کرده باشید این صفحات متفاوت هستند. گاهی موتورهای جستجو، محتوای صفحات را هم بررسی می‌کنند و اگر در یک سایت محتوای تکراری وجود داشته باشد تنها یک صفحه را ایندکس خواهند کرد. البته توجه داشته باشید که ممکن است محتوای دو صفحه مختلف از دید انسان‌ها مختلف باشد ولی از نظر ربات های موتور جستجو، شبیه به هم به نظر برسد. در اینجاست که می‌توانید از تگ Rel Canonical استفاده کنید تا به موتور‌های جستجو، سلسله مرابت صفحات را بگویید و تأکید کنید که هر صفحه را مستقل از دیگری بداند.

تگ‌های سایت‌های چند زبانه

اگر بخواهید سایتی چند زبانه طراحی و تولید کنید، قطعاً با افزودن این امتیاز به آن، اعتبار آن را بیشتر خواهید کرد. ولی از نظر موتور‌های جستجو نیز چند زبانه بودن سایت، امتیازی مثبت در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه بتوانید برای موتور جستجو مشخص کنید که هر صفحه از سایت به زبان دیگری هم موجود است، می‌توانید در تگ link و با استفاده از خصوصیت rel و href lang آن را تعیین کنید.

تگ‌های سایت‌های چند زبانه

تگ های شبکه‌های اجتماعی

از وقتی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی قدرتمند شدند، بسیاری از فریم ورک‌های طراحی سایت مانند ‌Word Press امکانی برای اضافه کردن تگ های شبکه‌های اجتماعی به صفحات وب ایجاد کردند. البته لازم به ذکر است استفاده از تگ های شبکه‌های اجتماعی تأثیر مستقیمی بر سئوی سایت شما نخواهد داشت ولی اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنید، در نهایت بازدید از سایت بیشتر خواهد شد.

لیست متا تگ های مهم سئو داخلی

از میان تگ های ذکر شده در قسمت قبل، برخی در حوزه‌ی سئو داخلی و برخی دیگر در زمینه سئو فنی یا تکنیکال به کمک سئوکاران می‌آیند. اجازه بدهید نگاهی به لیست مهم ترین متاتگ‌های مورد استفاده در سئو داخلی بیندازیم:

  • تگ Title
  • تگ‌های H
  • تگ Meta Description
  • تگ Meta Keywords
  • تگ‌های سایت‌های چند زبانه

 لیست متا تگ های مهم سئو داخلی

لیست متا تگ های مهم سئو فنی

مهم ترین تگ های سئو فنی عبارتند از:

  • تگ Meta Robots
  • تگ Rel Canonical
  • تگ های شبکه‌های اجتماعی

هر کدام از تگ‌هایی که بررسی کردیم، باید در جای درست و با محتویات درست تنظیم شوند تا بهترین تأثیر را روی سئو داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است همچون عناصری بی‌استفاده تنها حجم کد و  زمان بارگذاری سایت را بیشتر کنند. به علاوه هر کاری در جهت بهبود تولید محتوا یا ساختار سایت انجام بدهید، می‌تواند در دسته بندی تگ های مرتبط با سئو قرار بگیرد که تنها محدود به تگ هایی که در این مطلب نام بردیم، نیست. همچنین برای پیاده‌سازی تگ‌های مرتبط با سئو باید به آخرین بروز رسانی‌ها و استراتژی‌های مرتبط با موتور‌های جستجو هم دقت کنید.

امتیازی ثبت نشده است.