با ما در ارتباط باشید: 0314566
 محتوای 10 برابری چیست؟

Moz در تعریف محتوای ۱۰ برابری می گوید: «محتوایی که ۱۰ برابر بهتر از بهترین نتایج جستجوی گوگل باشد.» به عبارتی می‌توان گفت، وقتی کلید واژه‌ای را سرچ کرده و در صفحه اول گوگل، ۱۰ نتیجه را مشاهده کردید، برای رقابت با آنها، باید محتوایی تولید کنید که ۱۰ برابر بهتر از هر ده تای آن ها باشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، محتوای شما در صفحه اول گوگل، قرار بگیرد. برای شروع ابتدا باید بدانیم فاکتور‌هایی که باعث بهتر شدن محتوای رقیب می‌شوند، چه هستند؟ و اصلاً یک محتوای خوب چیست؟ با این مطلب همراه باشید تا تمام موارد مربوط به محتوای ۱۰ برابری را بررسی کنیم. به گفته سایت Backlinko یکی از راه های نوشتن محتوای ده برابری، تکنیک آسمان خراش است.

محتوای ۱۰ برابری چیست؟ 

کمی فکر کنید و ببینید وقتی قرار است از موتور جستجو استفاده کنید، وقتی سوال‌هایی دارید، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ سؤال خود را به صورت کلی یا به شکلی دقیق تایپ می‌کنید و منتظر می‌مانید تا ببینید چه نتایجی مشاهده خواهید کرد. ولی در اکثر مواقع، سرچ، به همین‌ها محدود نمی‌شود و به خاطر کنجکاوی، مرتب لینک‌هایی را باز می‌کنید تا سؤال خود را عمیق‌تر پیگیری کنید. حتی ممکن است کمی از سؤال اولیه دور شوید ولی به دنبال محتوایی باشید که هم پاسخ سؤال شما را بدهد و هم تا حد رضایت بخشی، کنجکاوی شما را رفع کند.

به هر حال در هنگام سرچ، تعدادی محتوای شبیه به هم پیدا می‌کنید، معمولاً این مطالب در قالب متن‌های ۵۰۰ کلمه‌ای هستند. حتی ممکن است نتایجی که شما یافته‌اید به دلیل کلیک‌های زیاد و قدیمی بودن زمان انتشار، در صدر قرار گرفته باشند و لزوما، محتوای با‌ ارزشی نباشند. همچنین ممکن است در حین جستجو، بهترین محتوای ممکن را از بین نتایج دیگر بیابید و این محتوا، تمام سوال‌های شما را پاسخ دهد. (حتی سوال‌هایی که در آن لحظه در ذهن شما نبود).

این محتوا، همان محتوایی است که از بهترین محتوای های موجود در گوگل نیز بهتر است یا به زبان ساده، یک محتوای 10 برابری.

شاخص های اساسی یک محتوای ۱۰ برابری چیست؟

برای تولید محتوای ۱۰ برابری نه تنها به یک مطلب ارزشمند نیاز دارید، بلکه باید این مطلب، اصول و استاندارد‌های اولیه یک محتوای خوب را هم داشته باشد. برای اینکه بتوانید یک محتوای ده برابری تولید کنید شاخص های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. محتوای شما باید تجربه کاربری بالایی داشته باشد و در همه دستگاه‌ها با ابعاد مختلف، به بهترین شکل، نمایش داده شود.
  2. محتوا باید معتبر، سودمند و با کیفیت باشد، یعنی از منابع و مراجع معتبر برای نوشتن آن استفاده کرده باشید، همچنین این محتوا بایستی نیاز کاربر را رفع کند و تمام سؤال‌های او را پاسخ دهد. به علاوه در این محتوا متن، تصویر، ویدیو و ... باید با کیفیت باشند و اصول نگارش، کیفیت تصویر و ... در آن رعایت شده باشد.
  3. محتوای ۱۰ برابری باید از تمام ۱۰ نتیجه اول گوگل، کمی متفاوت باشد و نقطه نظراتی ارائه بدهد که در مطالب مشابه، وجود نداشته باشند.
  4. محتوای 10x، محتوایی است که یک احساس در کاربر ایجاد کند تا ذهن او را بیشتر درگیر نماید. این حس می‌تواند احساسی عاطفی، حس تحسین یا حسی چالش برانگیز باشد.
  5. محتوای شما باید مطلب را به صورت خاص، جذاب و لذت بخش در دسترس کاربران قرار دهد.

مراحل تولید یک محتوای 10 برابری

حال که نکات اساسی درباره تولید محتوای ۱۰ برابری را دانستیم، باید کار را شروع کنیم، می‌توانیم کار تولید محتوای عالی را به ۶ مرحله تقسیم کنیم:

  • مرحله اول: درک چشم انداز رقابتی

وقتی قرار است محتوای ۱۰ برابری تولید کنید، نه تنها باید با رقیبان در این زمینه رقابت کنید، بلکه باید توجه کاربران را هم جلب نمایید. توصیه ما این است که عمل‌کرد رقیبان را آنالیز کنید و ببینید آن‌ها برای جذب مشتریان از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند و آیا آن روش‌ها کارآمد بوده اند؟

در حقیقت شما باید تصمیم بگیرید که محتوای شما از چه زاویه ای جواب کاربر را می دهد. مثلا اگر سوال کاربر "به نظرتون جدیدترین فیلم ها با بهترین رتبه چی هستند؟ " است، آیا وی یک لیست از فیلم ها برای تماشای آن ها می خواهد؟، آیا او قصد دارد جوایزی که به فیلم ها تعلق گرفته را بررسی کرده و در مورد بهترین فیلم نتیجه گیری کند؟، او می خواهد بداند رتبه فیلم ها از نظر منتقدان به چه صورت است؟، یا شاید وی به دنبال نقد بهترین فیلم هایی که اسکار گرفته اند می گردد و ... پس چندین زاویه برای نوشتن این محتوا وجود دارد. 

درک چشم انداز

  • مرحله دوم: منحصر به فرد بنویسید

همه ی ما میدانیم که منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن نسبت به دیگران بسیار اهمیت دارد. پس قبل از تولید محتوا شروع به ایده پردازی می کنیم. اگر بخواهیم فیلم ها را فقط از نظر امتیاز کاربر دسته بندی کنیم، می بینیم که قبلا این محتوا در یک سایت معروف تولید شده است.
اگر در دسترس بودن فیلم ها را ملاک قرار دهیم، می بینیم سایت هایی وجود دارند که برای مثال گفته اند فیلم مورد نظر در نتفلیکس، آمازون یا Hulu در دسترس کاربران است. پس این موضوع هم قبلا نوشته شده است.
اینکه به چه رتبه ای برای فیلم ها می توان اعتماد کرد چطور؟ در اینجا به نظر می رسد به سوالی رسیدیم که برای کاربر جواب داده نشده است. این یک دید منحصر به فرد برای جواب به سوال کاربر در خصوص اینکه چه فیلمی ببیند است. چرا که خیلی از کاربران نمی دانند باید به رتبه منتقد اعتماد کنند، به تعداد دفعاتی که فیلم در نتفلیکس دیده شده یا ...
پس حالا که زاویه دید منحصر به فرد خود را پیدا کردید می توانید به مرحله بعد بروید.

  • مرحله سوم: بهترین روش جواب گویی را پیدا کنید

حالا قصد داریم با روشی قوی و به صورتی که کسی نتواند آن را تکرار کند جواب مخاطب خود را بدهیم. مثلا می توانید برای موضوع خود با آمار جواب مخاطب را بدهید. مثلا شما آماری برای فیلم های سال قبل و اینکه هر کدام در سایت های مختلف چه امتیازی کسب کرده اند جمع آوری می کنید. در انتها با این آمار سعی می کنید به کاربر کمک کنید که بتواند بین سایت ها با اعتماد ترین آنها را انتخاب کند. اما توجه داشته باشید که برای محتوای ده برابری نمی توانید فقط دو سایت را بررسی کنید. شما باید همه ی آنها را بررسی کرده و در انتها جواب کاربر را بدهید، چرا که همانطور که در ابتدای کار گفتیم محتوای 10 برابری باید از تمام محتواها بهتر باشد.

  • مرحله چهارم: برای ارائه محتوا یک راه عالی پیدا کنید

اینکه شما بتوانید بهترین محتوا را داشته باشید به تنهایی به شما کمک نخواهد کرد. شما همچنین باید یک راه جذاب برای ارائه این محتوا پیدا کنید. مثلا برای ارائه آمار از جداول و نمودار های جذاب و ساده استفاده کنید. مسئله را پیچیده تر از آنچه باید باشد، نکنید چرا که این موضوع کاربر شما را فراری خواهد کرد.

مرحله پنجم: باید این کار را 5-10 بار تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید
تنها راهی که بتوانید محتوای 10برابری عالی تولید کنید، تمرین و تکرار است. هر چه بیشتر این عمل را تکرار کنید به نتایج بهتری دست خواهید یافت به صورتی که در بار 11 شما به صورت غریزی و با سرعت بالا یک محتوای 10 برابری عالی تولید خواهید کرد و به سرعت به صدر نتایج گوگل دست خواهید یافت.

تمرین : برای یکی از موضوعات روز یک محتوای 10 برابری پیدا کنید و آن را با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است.