با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم Mobilegeddon چیست؟

الگوریتم Mobilegeddon یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در ۲۱ آوریل سال ۲۰۱۵ پیاده‌سازی شد. هدف از پیاده‌سازی موبایل گدون، دادن اولویت به سایت‌هایی بود که Mobile friendly بودند. یعنی اگر با استفاده از گوشی موبایل در گوگل جستجویی انجام دهید، سایت‌هایی که واکنش گرا هستند و در موبایل‌ها و تبلت‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند، در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که الگوریتم موبایل گدون تأثیری روی سرچ‌هایی که با لپتاپ یا سیستم دسکتاپ انجام می‌شوند، ندارد. این یکی از اولین الگوریتم های گوگل برای بررسی موبایل فرندلی بودن است.

الگوریتم موبایل گدون گوگل (Mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون توسط گوگل معرفی و پیاده‌سازی شد. معرفی این الگوریتم با جنجال بسیاری همراه بود که بسیاری از این جنجال‌ها به دست گوگل بوجود آمدند. نام الگوریتم که موبایل گدون است در‌ واقع ترکیبی از آرماگدون و موبایل است. آرماگدون اشاره به واقعه‌ای است که در انجیل درباره آن صحبت شده است و به آخرالزمان اطلاق می‌شود که عده‌ای محکوم به نابودی خواهند بود و تنها جمعیت کمی جان سالم بدر می‌برند.
غیر از نام جنجال بر انگیر این الگوریتم، گوگل اعلام کرده بود که پیاده‌سازی این الگوریتم، برای این است که تنها سایت‌های واکنش گرا و Mobile friendly به صدر نتایج بیایند و سایت‌های غیر از این، محکوم به نابودی باشند. همین اعلامیه و توصیف گوگل از موبایل گدون، برای بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین استرس آور بود.
همچنین وقتی گوگل این الگوریتم را معرفی کرد، اعلام نمود که در مدت بسیار کمی به صورت کامل موبایل گدون را پیاده‌سازی خواهد کرد ولی این مدت بسیار کم، خیلی بیشتر از بسیار کم، طول کشید. از این رو بسیاری از ژورنال‌ها، گوگل را متهم کردند که به درستی اصول رقابت را رعایت نمی‌کند، چرا که خود می‌داند قرار است چه زمانی موبایل گدون را راه اندازی کند، ولی با این وقفه طولانی قصد دارد، تأثیر صحبت‌ها و التیماتوم‌های خود درباره سایت‌های واکنش گرا را بیشتر بررسی کنید.

تمام این موارد باعث شد موبایل گدون، الگوریتم پر سر و صدایی باشد.

موبایل گدون

هدف الگوریتم موبایل گدون چیست و چه فاکتور‌هایی را مهم می داند؟

خب، همان‌طور که گفتیم، گوگل با معرفی موبایل گدون و با راه انداختن جنجال سعی کرد، سایت‌های بیشتری را مجبور به واکنش گرا بودن کند. زیرا گوگل بر اساس آنالیز های خود می‌دانست که ۷۰ درصد کاربرانی که با گوگل، سرچ انجام می‌دهند، کاربران موبایل هستند. او قصد داشت، با پیاده‌سازی موبایل گدون شرایط بهتری برای کاربران موبایل ایجاد کند و همچنین این امتیاز را برای خود محفوظ داشته باشد.

گوگل اعلام کرد که تعدادی فاکتور از نظر موبایل گدون مهم هستند:

- ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن سایت‌.
- سایت‌ها اولویت را با گوشی های موبایل و تبلت‌ها بدانند و در طراحی سایت این موضوع را در نظر بگیرند.
- لینک ها به شکلی قرار گرفته باشند که کاربر موبایل برای کلیک کردن آن‌ها دچار مشکل نشود.
- سایت روی تمام دستگاه‌ها با ابعاد مختلف، به یک اندازه کارایی داشه باشد.

اینفوگرافی از فاکتورهای موبایل گدون

 اگر در آنالیز‌ها متوجه شدید که بازدیدکنندگان سایت، کاربران موبایل نیستند، این موضوع را بررسی کرده و مشکل را حل کنید تا سایت Mobile friendly شود. باید تمام این نکات برای تمام صفحات سایت اعمال شود و به صورت یکپارچه سایت برای گوشی‌های موبایل، مناسب باشد.عده‌ای از طراحان و برنامه نویسان وب، سعی داشتند برای از بین بردن این مانع، از سایت‌هایی با دو نسخه استفاده کنند، یعنی سایت ویژگی ریسپانسیو نداشته باشد و برای موبایل‌ها، نسخه موبایلی سایت نمایش داده شود. کاملاً مشخص است که چنین سایتی ضعف‌های زیادی خواهد داشت، چون باز هم روی تعدادی دستگاه محدود، سایت به درستی نمایش داده می‌شود و برای ابعاد مختلف پاسخگو نیست. از طرفی وقتی دو نسخه از یک سایت وجود داشته باشد، گوگل آن را یک ایراد در نظر می‌گیرد و مشمول keyword stuffing و duplicate content شده و جریمه می شود. پس تنها راه حل در برابر موبایل گدون، ایجاد نسخه ریسپانسیو است.

تأثیر الگوریتم Mobilegeddon بر سئو

کاملاً بدیهیست که بیشترین تأثیر موبایل گدون در زمینه سئو اعمال می‌شد. وقتی برای نمایش نتایج موتور جستجوی گوگل، الگوریتم موبایل گدون وارد عمل شد، همه کسب و کار‌های آنلاین به تکاپو افتادند تا سایت‌های خود را تبدیل به سایت‌های ریسپانسیو کنند. همین الان هم که چند سال از معرفی این الگوریتم می گذرد، همچنان یکی از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها، میزان Mobile friendly بودن آنهاست. اصلاً آنالیز‌ها و نظرات را کنار می‌گذاریم، شما که در حال خواندن این مطلب هستید، چقدر ریسپانسیو بودن سایت را مهم می‌دانید و چقدر در زمان استفاده از موبایل برای بازدید سایت‌ها، با این ویژگی راحت هستید؟
پاسخ سؤال ساده است و مطمئناً تمام کاربران اینترنت، ویژگی ریسپانسیو بودن سایت را حیاتی و بسیار مثبت می دانند.

هدف اصلی گوگل از الگوریتم Mobilegeddon

همان‌طور که گفتیم گوگل با جنجال زیادی موبایل گدون را معرفی و پیاده‌سازی کرد. ابتدا جوری سخن گفت که تمام سایت‌های غیر ریسپانسیو را محکوم به نابودی دانست ولی بعد فرصتی ایجاد کرد تا سایت‌های بسیاری بتوانند ریسپانسیو شوند.
بسیاری از متخصصان و مفسران در این باره می‌گویند، هدف اصلی گوگل وادار کردن شرکت ها به ریسپانسیو کردن سایت‌ها بود. یعنی قصد داشت تعداد سایت‌های ریسپانسیو بیشتر شود. زیرا در‌آمد گوگل در زمینه تبلیغات داشت افت می‌کرد چرا که بسیاری از کاربران با موبایل از سایت‌ها بازدید می‌کردند و پاپ آپ‌ها و دیگر تبلیغات روی موبایل به خوبی نمایش داده نمی‌شد. با معرفی موبایل گدون، گوگل توانست به این هدف مهم برسد در حالیکه بازدید از سایت‌ها برای کاربران گوشی موبایل هم راحت‌تر از قبل می شد.

موبایل گدون

چطور در برابر Mobilegeddon آماده شویم؟

اگر صاحب کسب و کار و سایت هستید برای اینکه این الگوریتم به شما صدمه‌ای نزند، کافیست سایتی Mobile friendly داشته باشید، یک سایت ریسپانسیو لازم نیست نگرانی از بابت موبایل گدون داشته باشد. برای ارزیابی میزان Mobile friendly بودن و ریسپانسیو بودن می‌توانید مطلب تست ریسپاسیو بودن سایت را مطالعه کرده و از ابزار‌های مناسب استفاده کنید تا ارزیابی دقیق‌تری از سایت خود بدست بیاورید.

موبایل گدون

در آخر

موبایل گدون هم مانند تمام الگوریتم‌های گوگل، استراتژی‌های مربوط به طراحی سایت و سئو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یعنی باید در نظر بگیرید که سایت شما در برابر این یکی الگوریتم، چگونه ظاهر شود. و باز هم موبایل گدون مانند تمام الگوریتم‌های گوگل، نتایج جستجو را وارد سطح تازه‌ای می‌کند که مهم‌ترین و محوری‌ترین فاکتور در آن، راحتی کاربر است.

امتیازی ثبت نشده است.