با ما در ارتباط باشید: 0314566
ابزارهای بررسی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از 200 فاکتور مهم سئو است که در سالهای اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. شما وقتی قصد دارید سایت خود را تحلیل کنید یکی از فاکتورهایی که باید در هنگام این تجزیه و تحلیل بررسی کنید سرعت سایت است. سرعت سایت در سال های اخیر تاثیر بسزایی در رتبه بندی گوگل دارد چرا که کاربران دیگر تحمل ندارند برای بررسی یک صفحه صبر کنند. اگر سایت شما در عرض چند ثانیه باز نشود آنها به گوگل برمیگردند و روی لینک بعدی کلیک می کنند. این موضوع به خصوص در کاربران گوشی همراه از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگر با این صحبت‌ها موافق هستید، به نقطه نظری مشابه رسیده‌ایم، حال باید بتوانیم سرعت سایت خود را بررسی کنیم تا اگر مشکلی وجود داشت، برطرف شود. در این مطلب تعدادی از ابزار‌های بررسی سرعت سایت را نام می‌بریم، البته برای اینکه مشکلات مربوط به سرعت سایت را رفع کنید باید مطالعات دیگری انجام دهید.

برای هر ابزار از اسکرین شات واقعی استفاده کردیم تا شمای فعلی آن را ببینید. اگر برخی از ابزار فاقد تصویر هستند، به دلایل مختلف در کشور ما قابل استفاده نمی‌باشند.

ابزار‌های بررسی سرعت سایت

برای بررسی سرعت سایت ابزارهای متنوعی وجود دارد که استفاده از تمام این ابزارها مجانی نیست. ما در زیر نحوه بررسی بعضی از این ابزارها را برای شما آورده ایم. البته تمام این ابزارها برای کشور ایران قابل استفاده نیستند. جای گفتن دارد که برای استفاده تمام و کمال از این ابزارها شما باید اشتراک آنها را تهیه کنید در غیر اینصورت دسترسی به تمام قسمت های آنها نخواهید داشت.

ابزار بررسی سرعت سرور سایت KeyCDN

کار کردن با این ابزار بسیار آسان می‌باشد و همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید اطلاعات مربوط به بارگذاری هر قسمت از سایت، به خوبی مشخص شده است.

 

ابزار تست سرعت سایت

ابزار KeyCDN یکی از ابزارهایی است که برای سایت های فارسی قابل استفاده نیست چرا که در قسمت انتخاب موقعیت جغرافیایی شما اصلا کشور ایران وجود ندارد. 

موقعیت جغرافیایی در ابزار keyCDN

ابزار PageSpeed Insight گوگل

گوگل هم در زمینه بررسی سرعت سایت، سرویس‌ها و ابزار‌های مفیدی ارائه داده است یکی از ابزار‌های مفید گوگل، سرویس Google PageSpeed است. در این سرویس، عددی بین ۱ تا ۱۰۰ برای تعیین میزان سرعت سایت، نمایش می‌دهد. یعنی هر چه به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشید، سایت شما، مشکلات کمتری درباره سرعت بارگذاری دارد. همچنین مشکلاتی که در سایت وجود دارند و سرعت را پایین می‌آورند نیز دسته بندی شده و قابل مشاهده است. مزیت مهم سرویس Google PageSpeed این است که سرعت سایت را هم برای سیستم‌های دسکتاپ و هم برای گوشی‌های موبایل انجام می‌دهد. از آنجایی که این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار است به طور کامل در مطلب زیر توضیحات آن برای شما آمده است. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

what is the page speed index

ابزار بررسی سرعت سایت Pingdom

یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های بررسی سرعت سایت است و یکی از مهم‌ترین نکات درباره Pingdom، این است که از ۴ مکان مختلف قادر است سرعت سایت را بررسی کرده و به شما نمایش بدهد.

 ابزار تست سرعت سایت

این ابزار برای کشور ایران قابل استفاده نیست.

ابزار بررسی سرعت سایت GTmetrix

ابزار GTmetrix اطلاعات دقیقی درباره سرعت سایت شما ارائه می‌دهد. رتبه بندی در این ابزار از A تا F می‌باشد. همچنین اگر در سایت ثبت نام کنید می‌توانید از ۷ مکان مختلف و با مرورگر‌های متفاوت، سرعت سایت را چک کنید.

ابزار بررسی سرعت gtmetrix

ابزار بررسی سرعت سایت سرویس WebPageTest

با این ابزار می‌توانید از ۴۰ مکان مختلف، سرعت سایت را بررسی کنید همچنین امکان تست سرعت سایت با ۲۵ مرورگر مختلف وجود دارد.

ابزار تست سرعت سایت

ابزار بررسی سرعت سایت Varvy Pagespeed

این ابزار با استفاده از نمودار‌ها و تصاویر گرافیکی اطلاعاتی در مورد سرعت سایت، به شما ارائه می‌دهد.

ابزار بررسی سرعت سایت Uptrends

با این ابزار می‌توانید سایت را از ۳۵ مکان مختلف تست کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اطلاعات مربوط به سایت در دو بخش نشان داده می‌شوند.

 ابزار تست سرعت سایت

ابزار بررسی سرعت سایت Dotcom-Monitor

این ابزار نیز از مکان‌های بسیار متفاوت جغرافیایی، تست سرعت سایت را برای شما انجام می‌دهد. یکی از خاصیت های این ابزار این است که میتواند تست را از تمام موقعیت های جغرافیایی در ان واحد انجام دهد. گزارشی که به شما ارائه میدهد به 5 دسته تقسیم میشود خلاصه، عملکرد، چارت آبشاری، هاست و خطاها. 

ابزار بررسی سرعت سایت Yellow Lab Tools

همان‌طور که در تصویر مربوطه مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی که Yellow Lab Tools ارائه می‌دهد بسیار کامل و دقیق است.

ابزار تست سرعت سایت

عکس بالا رتبه سایت پونه مدیا در سال 97 است اما در عکس زیر رتبه سایت در سال 99را می بینید رتبه سایت بعد از دو سال رشد قابل توجهی داشته است.

ابزار بررسی سرعت yellow lab

ابزار بررسی سرعت سایت Yslow

این ابزار ابتدا بر اساس قوانین یاهو، دلایل کندی سایت شما را یافته و به شما نمایش می‌دهد و در ادامه آن می‌توانید راه حل‌های پیشنهادی Yslow را هم ببینید.

 ابزار تست سرعت سایت

ابزار بررسی سرعت سایت Web Page Analyzer

این ابزار آنالیز های ساده‌ای درباره وضعیت سرعت سایت انجام داده و به شما نمایش می‌دهد. همچنین برای مشکلات مربوط به سرعت بارگذاری، پیشنهاد‌هایی دارد.

ابزار بررسی سرعت سایت Which loads faster

این ابزار برای مقایسه سرعت ۲ سایت است. معمولاً در زمینه‌های رقابتی از این ابزار استفاده می شود.

ابزار بررسی سرعت سایت Load Impact

این ابزار رایگان است که از چند مکان مختلف تست سرعت را برای سایت شما انجام می‌دهد.

ابزار بررسی سرعت سایت Google Chrome DevTools

این ابزار در مرورگر کروم است و شما می‌توانید از روی سیستم خود و تنها با استفاده از مرورگر کروم از این ابزار استفاده کنید.برای راه اندازی این ابزار در کروم میتوانید از روش زیر استفاده کنید.
-ویندوز : F12 یا Ctrl+Shift+I
- mac: cmd+opt+I

ابزار بررسی سرعت سایت Sucuri Load Time Tester

ابزار Sucuri Load Time Tester هم از A تا F سایت شما را رتبه بندی می‌کند و سرعت سایت را بررسی می‌نماید. در قسمت  first byte زمانی که طول میکشد تا اطلاعات صفحه برای کشورهای مختلف لود شود نشان داده میشود. 

 ابزار تست سرعت سایت

ابزار بررسی سرعت سایت Pagelocity

این سرویس هم بین عدد ۱ تا ۱۰۰ به سایت شما از نظر سرعت بارگذاری، امتیازی می‌دهد. برای اینکه بتوانید از تمام امکانات این ابزار استفاده کنید باید در سایت عضو شوید.شما همچنین میتوانید با استفاده از این ابزار میتوانید عملکرد رقبای خود را بررسی کنید. 

ابزار بررسی سایت PerfTool

این ابزار جز پروژه های آزاد مربوط به Github است. شاید یکی از کامل‌ترین ابزار برای تست سرعت سایت همین PerfTool باشد زیرا در ۲۰۰ شاخص، عمل‌کرد سایت شما را بررسی می‌کنید. همچنین با این ابزار می‌توانید تست سرعت را روی صفحات مختلف به صورت همزمان انجام دهید.

ابزار تست سرعت سایت

نکته : اگر قصد دارید سرعت سایت را برای گوشی های همراه بررسی کنید بعضی از ابزاری که به شما معرفی کریم از جمله WebPageTest, GTmetrix, dotcom-monitor سرعت را برای گوشی همراه نیز به شما نشان میدهند.

مواردی که بر سرعت سایت تأثیر می‌گذارند

تا اینجا مهم‌ترین ابزار‌های تست سرعت سایت را بررسی کردیم. ولی باید بدانید همه این ابزار شباهت هایی با هم دارند و موارد مشابهی را مورد بررسی قرار می‌دهند:

- حجم تصویر موجود در صفحه وب
- تست زمان بایت اول یا TTFB
- بررسی عمل‌کرد از مکان‌های مختلف جغرافیایی
- آنالیز درخواست‌هایی که با http فرستاده یا دریافت می‌شوند
- رندر کردن کد جاوا اسکریپت و CSS
- تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری حجم کل صفحه وب

چرا باید سرعت سایت را بررسی کنیم؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، یکی از مهم‌ترین معیار‌ها در سئو سایت ، سرعت بارگذاری سایت می‌باشد. همچنین می‌دانید که برای بالا بردن ترافیک سایت باید در نتایج موتور‌های جستجو، در رده‌های بالا ظاهر شوید. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای موتور جستجو هم افزایش سرعت سایت است. اگر کاربر وارد سایت شما شود و به دلیل کند بودن سایت، آن را ترک کند (کاربر تنها چند ثانیه به شما مهلت می‌دهد) و اگر این اتفاق توسط کاربران دیگر تکرار شود، شک نکنید که موتور جستجو، این موضوع را می‌فهمد و رتبه سایت شما سریعا کم خواهد کرد.

پس سرعت بارگذاری سایت را به عنوان یکی از مهم‌ترین معیار‌های بهینه سازی سئو فراموش نکنید و همواره برای بالا بردن سرعت سایت، تلاش کنید. باید یک زمان بندی مشخص برای بررسی سرعت سایت داشته باشید و هر چند وقت یک بار تست سرعت را انجام دهید چرا که سایت شما در حال رشد است و صفحه‌های زیادی به آن اضافه شده یا حذف می‌شوند پس برای داشتن سرعت سایت منطقی باید بررسی‌ها را به شکلی مرتب انجام دهید. 

در آخر یادتان باشد که سرعت سایت را هم برای کاربران دسکتاپ و هم کاربرانی که از تلفن همراه استفاده میکنند بررسی کنید. و سایت خود را برای هر دو گروه بهینه کنید. 

امتیازی ثبت نشده است.