با ما در ارتباط باشید: 0314566
 اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار چگونه انجام می‌شود؟

وقتی کایلی جنر سلبریتی مشهور برای نوجوانان، در یک توییت اعلام کرد که از نرم‌افزار اسنپ چت راضی نیست و از آن استفاده نمی‌کند، به یک‌باره سهام این شرکت با ۱/۲ میلیارد و حدود ۶ در صد سقوط کرد. تنها یک توییت از یک اینفلوئنسر در دنیای مجازی می‌تواند بر شرکت‌های بزرگ هم تأثیر داشته باشد، بدیهی است که هر چقدر این سلبریتی‌ها، دنبال کنندگان بیشتری داشته باشند، قدرت بیشتری هم دارند و تأثیر بیشتری بر مارکت می‌گذارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیر گذار، عبارت یا اصطلاحی است که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده و آن را زیاد می‌شنویم. همین الان هم که دارید مطلب را می‌خوانید بسیاری از افراد با تکیه بر بازاریابی تأثیر گذار، در آمد‌های قابل توجهی دارند. با اینکه اینفلئونسر مارکتینگ تقریباً در هر رسانه ای ممکن است وجود داشته باشد ولی در کشور ما عموما منظور، تأثیر گذاری در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص شبکه اینستاگرام است.

پس متوجه شدیم که قدرت اینفلوئسر‌ها بر تمام رسانه‌ها و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی قابل توجه شده است، از این رو سعی داریم در این مطلب به اینفلوئنسر‌ها و بازاریابی تأثیر گذار بپردازیم و همه چیز را درباره این نوع از مارکتینگ یاد بگیریم...

 

اینفلوئنسر کیست؟

 

واژه اینفلوئنسر از کلمه influence گرفته شده که به معنی تاثیرگذاری می‌باشد و در نقش فاعل، بهترین معادل برای آن، فرد تأثیر گذار است. پس اینفلوئنسر کسی است که روی رفتار و تصمیم افراد دیگر، تأثیر می‌گذارد.
تا به حال به موارد بسیاری در شبکه‌ها اجتماعی بر خورد کرده‌اید که مدیریت یا مالک صفحه، کالای خاصی را مستقیماً تبلیغ کرده یا به نوعی به شکل غیر مستقیم، آن را به دنبال کنندگان خود توصیه می‌کند. بسته به پرسونای مخاطب بازار هدف یا مشتریانی که ممکن است محصول را بخرند، نوع اینفلوئنسر هم تغییر می‌کند. اگر صاحب کسب و کاری درباره کتاب هستید قطعاً این تبلیغات را به یک اینفلوئنسر می‌سپارید که به نوعی با کتابخوانی در ارتباط باشد، انتظار ندارید که یک اینفلوئنسر حاشیه ساز و عجیب غریب درباره کتاب‌های شما پیشنهاداتی بدهد؟!

 

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ همان بازاریابی دهان به دهان است؟

 

پیش‌تر درباره تعریف اینفلوئسر‌ها صحبت کردیم، متوجه شدیم که این افراد طرفدارانی دارند و بر اساس میزان محبوبیتی که برای دنبال کنندگان خود دارند بر رفتار و تصمیمات آن‌ها تأثیر می‌گذارند. حال، بسیاری معتقدند که بازاریابی دهان به دهان، دقیقاً مترادف اینفلوئنسر مارکتینگ است. اجازه بدهید تا با بررسی دقیق‌تر هر دو نوع مارکتینگ، این عقیده را نفی کنیم. وقتی یک اینفلوئنسر از دنبال کنندگان خود می‌خواهد محصولی را بخرند، با تأثیر احساسی که بر دنبال کنندگان دارد، یک انگیزه در آن‌ها ایجاد کرده و افراد، محصول را تهیه می‌کنند، حالا اگر این مشتریان از محصول، راضی باشند، آن را به اطرافیان خود هم معرفی می‌کنند (بازاریابی دهان به دهان). اما در بازاریابی دهان به دهان، برند بدون کمک از شخص خارجی (اینفلوئنسر)، یک ارتباط با مشتریان بالقوه ایجاد می‌کند و منتظر می‌ماند تا مردم از طریق ارتباطات اجتماعی که دارند، برند را به یکدیگر معرفی کنند. پس نتیجه می‌گیریم که در اینفلوئنسر مارکتینگ یک عنصر مهم به نام اینفلوئنسر وجود دارد که در بازاریابی دهان به دهان، موجود نیست. همچنین ممکن است در پروسه اینفلوئنسر مارکتیگ، بازار یابی دهان به دهان هم وجود داشته باشد، ولی این فقط بخشی از بازاریابی تأثیر گذار است.

 

مراحل پیاده‌سازی بازاریابی تأثیر گذار چیست؟

 

برای راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، باید چند نکته را در نظر بگیرید و بر اساس مراحل مشخص پیش بروید:

 

- باید اینفلوئنسر یا اینفلوئنسر‌هایی را پیدا کنید که قدرت قابل توجهی بر دنبال کنندگان خود دارند و همچنین حوزه فعالیت آن‌ها با محصول شما مرتبط باشد، البته لزوم صد در صدی در این باره وجود ندارد، یعنی می‌توانید هر اینفلوئسری که دلتان می‌خواهد را انتخاب کنید ولی برای اینکه پرسونالیتی برند خود را حفظ کنید و تأثیر بهتری ببینید، توصیه می‌کنیم با اینفلوئنسر‌های با فعالیت مرتبط، همکاری کنید.

- در مرحله بعد یک کمپین بازاریابی با اینفلوئنسر‌هایی که پیدا کرده اید، فراهم کنید.

- وقتی اینفلوئنسر با شما همکاری کرده و محصول شما را به دنبال کنندگان خود، معرفی کرد، دنبال کنندگان محصول شما را شناخته‌اند ولی برای اینکه نام محصول شما در کنار نام اینفلوئنسر در ذهن دنبال کنندگان باقی بماند، باید برای بار دوم یا دفعه‌های بعدی هم، با اینفلوئنسر، همکاری کرده و کمپین را پیش ببرید.

- اگر بازاریابی تأثیر گذاری که انجام داده‌اید باعث بوجود آمدن مشتریان بالفعل و بالقوه شده است، باید با برنامه‌ریزی هدفمند، این مشتریان را تبدیل به مشتریان وفادار کرده و تعداد دنبال کنندگان بیشتری بدست بیاورید.

 

چرا کسب و کار شما، نیاز به اینفلوئنسر مارکتینگ دارد؟

 

برای هر کسب و کاری و برای جذب مشتریان، باید با افراد، یک ارتباط ایجاد کنید، یعنی باید با درگیر کردن احساسات، انگیزه‌ای برای خرید ایجاد کنید. در دنیای امروز که اطراف ما پر شده است از بیلبورد ها و تبلیغات تلویزیونی و … کمترین کسی تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد. حالا اگر این تبلیغات گسترده با اینفلوئنسر مارکتینگ همراه باشد، تأثیر آن چند برابر خواهد بود. زیرا افراد، پیشنهادات کسانی را که به آن‌ها علاقه دارند، خیلی زودتر می‌پذیرند و وقتی یک فرد تأثیر گذار، پیشنهادی درباره کالا یا خدمات شما، ارائه می دهد، دنبال کنندگان، به این پیشنهاد، نظر مثبت نشان می دهدو امکان اینکه تبدیل به مشتری و یا مشتری وفادار شوند، بسیار بیشتر خواهد بود، پس برای اینکه فرصت از دست نرود باید بهترین اینفلوئنسر ها را در حوزه فعالیت خود شناسایی کنید و قبل از اینکه رقیبان، با آن‌ها قرار داد ببندند، شما با ایشان، همکاری را شروع نمایید.

 

چند نکته درباره اینفلوئنسر مارکتینگ

 

- در مرحله اول ارتباط با اینفلوئنسر، درباره تبلیغات صحبت نکنید و اجازه بدهید کمی شما و برندتان را بشناسد.

- اگر به فن بیان و تولید محتوای اینفلوئنسری که انتخاب کرده‌اید اعتماد دارید، تمام کار را به او بسپارید اما اگر دوست دارید به زبان خودتان برند شما معرفی شود، محتوا را در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید و انتظارات خود را دقیقاً مشخص کنید.

- مطالعه کنید و ببینید اینفلوئنسر‌هایی که انتخاب کرده‌اید در کدام رسانه یا شبکه اجتماعی فعالیت و دنبال کننده بیشتری دارند، و تبلیغات را در آن شبکه یا رسانه گسترش دهید.

 

نمونه‌هایی از اینفلوئنسر‌ مارکتینگ‌های موفق

 

تعداد کمپین‌های بازاریابی تأثیر گذار، آنقدر زیاد است که هیچ شکی بر بازدهی آن باقی نمی‌ماند، ما در اینجا چند تا از برند‌ها که کمپین‌های موفقی داشته‌اند را معرفی می‌کنیم:

- آماندا کرنی و برند skyhour

- کینگ باخ و برند Gloveworx

- کایلی جنر برای برند خودش kyliecosmetics

- و...

امتیازی ثبت نشده است.