با ما در ارتباط باشید: 0314566
Pogo-Sticking و تأثیر آن در سئو

می‌توان گفت مهم‌ترین هدفی که یک متخصص سئو دارد این است که رتبه وب سایت را در موتور‌های جستجوی معتبری مانند گوگل، بالا ببرد. البته بالا بردن رتبه یک وب سایت نو پا، به اندازه نگه داشتن رتبه خوب یک وب سایت قدیمی، مشکل است. دلایل زیادی در بالا و پایین رفتن رتبه سایت وجود دارند. گاهی الگوریتم های جدیدی که توسط گوگل، ارائه می‌شوند ممکن تا حد زیادی روی نوعی از کسب و کار‌ها تأثیر بگذارند. ولی غیر اتفاق‌هایی که به صورت غیر منتظره پیش می آیند، همواره فاکتور‌های مشخصی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌شود به نوعی از سئوی سایت مطمئن بود.

دو تا از آرگومان های مهم در رابطه با رتبه سایت و به طور کلی سئو، می‌تواند نرخ پرش (Bounce Rate) و Pogo Sticking باشد. این دو فاکتور، تا حد زیادی به هم شباهت دارند و تعریف آن‌ها ممکن است کمی گمراه‌کننده باشد. از آنجا که برای بهینه سازی سئو، کمتر به این فاکتور‌ها توجه شده است، قصد داریم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم و ببینیم Pogo Sticking تا چه حد می‌تواند بر سئو، تأثیر بگذارد.

اجازه بدهید در ابتدا نرخ پرش (Bounce Rate) و سپس Pogo Sticking را با هم مقایسه کنیم و ببینیم چه تفاوت‌هایی دارند:

 

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

 

تعداد بازدیدکنندگانی که از یک صفحه دیدن کرده‌اند به نسبتی زمانی که صفحه را ترک کرده‌اند نرخ پرش می‌گویند. برای مثال اگر تعداد بازدیدکنندگان از صفحه‌ای بالا باشد و مدت زمانی که در صفحه وقت صرف کرده‌اند کم باشد، نرخ پرش، بالا خواهد بود. توجه داشته باشید که ممکن است در نگاه اول چنین به نظر برسد که نرخ پرش بالا، قطعاً امتیاز منفی است، ولی همیشه هم این‌طور نیست، ممکن است که کاربر صفحه را ببینید و آن را با استفاده از دکمه های موجود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد، همچنین ممکن است آن را بوک مارک کرده تا در فرصتی مناسب مطالعه کند. بنابراین به طور قطع نمی‌توانیم درباره نرخ پرش یک صفحه قضاوت کنیم.

 

Pogo Sticking چیست؟

 

Pogo Sticking شباهت زیادی با نرخ پرش دارد. با یک مثال می‌توانید این شباهت را درک کنید. اگر کاربری نام وب سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل ببیند و روی آن کلیک کرده و وارد صفحه شما شود ولی به سرعت صفحه شما را ترک کرده و روی آدرس وب سایت دیگری در لیست نتایج جستجو کلیک کند، این اتفاق، Pogo Sticking نامیده می‌شود. و همان‌طور که حدس می‌زنید Pogo Sticking یک امتیاز منفی است و تأثیر بدی روی نمونه کار سئو سایت دارد.
بر اساس آمار ها می‌توانیم بگوییم که معمولاً Pogo Sticking در ۵ ثانیه اول ورود کاربر به صفحه اتفاق می‌افتد. حال اگر این اتفاق برای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان تکرار شود، گوگل می‌فهمد که سایت شما دارای محتوای با‌ ارزشی نیست چنانکه کاربران حتی چند ثانیه هم مطالب سایت شما را نخوانده، آن را ترک کرده و سراغ وب سایت دیگری رفته اند. پس Pogo Sticking تا مقدار زیادی برای رتبه سایت شما خطرناک است و اگر برای این مشکل فکری نکنید دیر یا زود مشمول جریمه های گوگل خواهید شد.

 pogo sticking

چرا Pogo Sticking اتفاق می‌افتد؟

 

دلایل زیادی می‌تواند باعث Pogo Sticking باشد. اما توجه داشته باشید که دلایل آن با نرخ پرش متفاوت است. برخی از دلایل Pogo Sticking را در ادامه نام می‌بریم:

- محتوای بی کیفیت: اگر محتوایی که تولید کرده‌اید به سؤال کاربر نا مربوط باشد او با یک نگاه متوجه شده و سایت را ترک می‌کنید. برای مثال ممکن است عنوان متایی که وارد کرده‌اید با عنوان‌های مطلب هیچ ربطی به هم نداشته باشند، کاربر بی حوصله اینترنت هم به محض ورود به صفحه شما متوجه می‌شود که به جای اشتباهی آمده و سریع به صفحه نتایج گوگل باز می‌گردد.
همچنین ممکن است درون صفحه شما پر از تبلیغات رنگارنگ و البته نامربوط به جستجوی کاربر وجود داشته باشد و ظاهری شبیه به اسپم ها به خود بگیرد. در این باره که شک نداشته باشید کاربر به سرعت صفحه شما را ترک می‌کند. به طور کلی محتوایی که قرار است روی وب سایت شما منتشر بشود بایستی اصول گرامر را حفظ کرده و غلط های املایی نداشته باشد همچنین در قدم‌های بعدی، مطلبی که نوشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که کاربر را جذب کرده و به هدفش برساند. هیچ کاربری حوصله خواندن مطالب سنگین یا بی سر و ته را ندارد.

- پایین بودن سرعت بار گذاری صفحه
- تعداد زیادی پاپ آپ‌های تبلیغاتی و …
- رنگ بندی و طراحی نا کارآمد وب سایت
- ریسپانسیو نبودن وب سایت در صفحه نمایش‌های مختلف
- وجود ویدیو‌ها و موزیک هایی که به صورت خودکار پخش می‌شوند و کاربر نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که تجربه کاربری پایین باعث می‌شود که کاربران به یک چشم بهم زدن صفحه را ترک کنند.

 pogo sticking

راه حل مشکل Pogo Sticking

 

برای اینکه بتوانیم مشکل Pogo Sticking را بر طرف کنیم، چند راه حل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

- وب سایت خود را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید. در حال حاضر بیش از ۷۰ در صد از کاربران برای بازدید از سایت‌ها از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند، این آمار نشان می‌دهد که نمی‌توانیم موبایل‌ها را نادیده بگیریم. پس حتماً وب سایتی طراحی کنید که در تمام صفحه نمایش‌ها، قابلیت خوبی داشته باشد به صورتی که کاربران موبایل‌ها وقتی به وب سایت شما مراجعه می‌کنند، تمام امکانات وب سایت برای آن‌ها هم فراهم باشد.

- حتی اگر هدف اصلی وب سایت شما ارائه و فروش محصولات است، به شکلی محتوا تولید کنید که همه کاربران به وب سایت شما جذب شوند. لازم نیست هر کاربری که به وب سایت شما مراجعه می‌کند حتماً تبدیل به یک مشتری بالفعل شود بلکه تعداد کاربرانی که به سایت شما وارد می‌شوند باید زیاد باشد در حالیکه آن‌ها را به جواب پرسش نیز برساند.

pogo sticking

- از به روز‌ترین و بهترین طراحان برای وب سایت خود استفاده کنید، اولین چیزی که کاربر در سایت شما می‌بیند رابط کاربری آن است که باید هم در ظاهر و هم در کدنویسی در بهترین حالت ممکن باشد تا کاربران را خسته نکند.

- تمام پاپ آپ‌ها و ویدیو‌هایی که به صورت خودکار پخش می‌شوند از صفحات وب سایت خود حذف کنید. حتماً خودتان هم به عنوان یک کاربر، تجربیاتی از این قبیل داشته‌اید که وارد سایتی بشوید و با دیدن یک عالمه پنجره پاپ آپ و ویدیو، سریع آن صفحه را ترک کرده باشید.

- در وب سایت خود قابلیت جستجوی داخلی قرار دهید تا اگر کاربر سؤالی دارد در همان وب سایت شما به پاسخ خود برسد.
- محتوایی که در وب سایت شما تولید می‌شود باید مفید و کارآمد، بدون غلط های املایی و دستور زبان باشد و همچنین با زبانی ساده، نوشته شود تا برای همه کاربران قابل درک شود.

- هر چند وقت یک بار صفحات وب سایت خود را چک کنید و اگر صفحه‌ای حذف شده به فکر یک صفحه خوب 404 باشید یا آن را به صفحه های مناسب ریدایرکت کنید.

 

جمع‌بندی

 

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم بهترین راه حل برای از بین بردن مشکل Pogo Sticking این است که محتوای با‌ارزش و مفید تولید کنید و همچنین باید وب سایت شما تجربه کاربری بالا هم داشته باشد. این کار‌ها را نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید، بلکه نیاز به تیمی با تجربه و متخصص دارید. برای مشاوره می‌توانید با تیم پونه مدیا تماس بگیرید و از مشاوره متخصصان پونه مدیا استفاده کنید.

امتیازی ثبت نشده است.