با ما در ارتباط باشید: 0314566
نسخه جدید وبمستر تولز گوگل

اگر به عنوان مدیر سایت فعالیت می‌کنید یا به طور کلی وظیفه مدیریت وب سایت در اختیار شما است، از یک ابزار بسیار کار آمد می‌توانید استفاده کنید تا تمام امور سایت را اداره نمایید. البته در اینجا لازم است بگوییم که شما حتی اگر به عنوان متخصص سئو، متخصص بازاریابی، توسعه‌دهنده وب و یا توسعه‌دهنده نرم‌افزار هم مشغول به کار باشید باز هم با این ابزار، که گوگل وبمستر تولز نام دارد و اخیراً با نام جدید‌تری تحت عنوان Google Search Console شناخته می‌شود، می‌توانید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. یکی از مهم‌ترین موتور‌های جستجو، گوگل است، بدیهیست که با استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز می‌توانید تا حد زیادی، اطلاعات وب سایت در زمینه گوگل را بدست بیاورید. به عبارتی بر اساس آرگومان‌های گوگل، وب سایت خود را بررسی می‌کنید و ایراد‌ها را بر طرف می‌نمایید. با استفاده از گوگل وبمستر تولز یا همان کنسول جستجوی گوگل، تمام خطا‌ها، هشدار‌ها و فیدبک‌های مرتبط با وب سایت شما قابل کنترل و مدیریت خواهد بود.

در این مطلب می‌خواهیم امکانات این وبمستر جدید را بررسی کنیم و استفاده از آن را یاد بگیریم.

 

گوگل وبمستر جدید

 بهتر است بحث را با این موضوع شروع کنیم که چرا استفاده از گوگل وبمستر پیشنهاد خوبیست و چرا باید این مطلب را بخوانیم و کار با نسخه جدید آن را هم یاد بگیریم.

تصور کنید وب سایتی را ایجاد کرده‌اید و در نظر دارید این وب سایت در لیست نتایج جستجوی گوگل، در رتبه قابل قبولی قرار بگیرد. تصمیم می‌گیرید از محتوای مناسب استفاده کنید، تبادل لینک داشته باشید و یا چندین راه حل دیگر را برای بهینه سازی سئو به کار ببندید. شاید چنین به نظر برسد که یک جای کار می‌لنگد ولی شما قادر نیستید ضعف وب سایت را تشخیص دهید. دقیقاً در چنین شرایطی ابزار گوگل وبمستر به کمک شما می‌آید و با استفاده از آن می‌توانید همه ورودی‌هایی که به سایت شما وجود دارد را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید ببینید چه صفحاتی در وب سایت شما ترافیک بیشتری دارند، چه بد افزار‌هایی ممکن است به وب سایت شما حمله کرده باشند، آیا ربات‌های گوگل می‌توانند تمام صفحات وب سایت شما را Crawl کنند یا خیر و بسیاری موارد دیگر که درباره وب سایت خود می‌توانید بررسی کنید.

در حال حاضر نسخه بتای گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل عرضه شده است. می‌خواهیم بدانیم که آیا تغییراتی که در این نسخه جدید ایجاد شده است بسیار اساسی و پایه می‌باشد؟ دلیل تغییراتی که گوگل ایجاد کرده است چیست؟ در‌واقع جای هیچ نگرانی نیست. اگر در گذشته می‌توانستید به راحتی با گوگل وبمستر تولز کار کنید، حالا هم هیچ مشکلی با این موضوع نخواهید داشت. بیشترین تغییراتی که در نسخه جدید گوگل وبمستر بوجود آمده است مربوط به رابط کاربری آن می‌باشد و خوشبختانه در نسخه جدید، گوگل در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته است.
اگر با نسخه‌های قبلی گوگل وبمستر، کار کرده باشید، به یاد دارید که برای هر پروسه‌ای گاهی باید تا چند دقیقه صبر می‌کردید تا برای مثال گوگل عملیاتی مانند fetch و render را انجام بدهد، اما در این نسخه جدید، سرعت انجام این پروسه‌های بسیار سریع‌تر شده و در عین حال کاربران می‌بینند که بسیاری از ابزار مورد نیازشان، بسیار در دسترس است و از پیچیدگی آن کم شده. با این حساب می‌توانیم بگوییم نسخه جدید گوگل وبمستر، صد در صد به نفع وبمستر‌ها خواهد بود و کار مدیریت سایت را برای آن‌ها آسان‌تر خواهد کرد.

 

امکانات جدید گوگل وبمستر

 

در این قسمت می‌خواهیم اساسی‌ترین و مهم‌ترین تغییراتی که در گوگل وبمستر بوجود آمده است را بررسی کرده و نام ببریم. لازم به ذکر است که در حال حاضر تمام مدیران وب سایت‌ها به نسخه جدید گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل دسترسی ندارند، و این نسخه جدید به صورت بتا ارائه شده و فعلاً مدیران وب سایت‌ها می‌توانند از هر دو نسخه جدید و قدیمی استفاده کنند تا نسخه Stable ارائه شود. حال به برخی از این ابزار‌های جدید در نسخه بتای کنسول جستجوی گوگل توجه کنید:

 

Search Performance در نسخه جدید گوگل وبمستر

 

می‌توان گفت یکی از کارآمد‌ترین و محبوب‌ترین ابزار‌های گوگل وبمستر تولز، ابزار Search Analytics بود که با استفاده از آن می‌توانستید بر اساس کلمات کلیدی، رتبه سایت را در لیست نتایج جستجو، به صورت روزانه و ماهیانه، بررسی کنید. حالا در کنسول جستجوی گوگل، ابزار پیشرفته‌تری مانند Search Analytics وجود دارد که نام آن Search Performance می‌باشد.
خب اگر به یاد داشته باشید در نسخه قبلی گوگل وبمستر، بازه زمانی که برای این اطلاعات در دسترس بود به حدود ۳ ماه می‌رسید ولی حالا در کنسول جستجوی گوگل، این بازه زمانی به ۶ ماه تغییر پیدا کرده است و می‌تواند حتی تا یک سال یا به اندازه عمر وب سایت هم باشد.

 

Index Coverage در نسخه جدید گوگل وبمستر

 

باز هم باید گریزی بر نسخه قبلی گوگل وبمستر بزنیم، اگر به خاطر داشته باشید در گوگل وبمستر، دو ابزار به نام‌های Index Status و Crawl Errors وجود داشتند که با استفاده از آن‌ها می‌توانستید بسیاری از خطا‌های مربتط با وب سایت، URL و ارتباط وب سایت با Crawler ها را بررسی کنید. اگر به هر دلیلی صفحات وب سایت شما توسط ربات ها ایندکس نشده باشد می‌توانید خطا ها را با استفاده از این دو ابزار رفع کنید. همچنین اگر در فایل Robots.txt محدودیت‌هایی برای ربات‌ها ایجاد کرده باشید هم با استفاده از Crawl Errors می‌توانستید این موضوع را مشخص کنید. اگر صفحه‌ای حذف شده یا به صفحه دیگری هدایت و ریدایرکت شده باشد نیز در این قسمت‌ها می‌توانستید وضعیت را بررسی کنید. حالا هر دو ابزار Index Status و Crawl Errors با هم ادغام شده و ابزاری به نام index coverage کار هر دوی آن‌ها را انجام می‌دهد.

برخی امکانات دیگر ابزار index coverage عبارتند از:

- اگر وب سایت شما مشکلی در ارتباط با ربات‌ها داشته باشد با استفاده از این ابزار می‌توانید خطا‌ها را بررسی کرده و رفع کنید.
- با استفاده از یک دکمه share در این ابزار می‌توانید، گزارش های مربوط به وب سایت را با همکاران یا اعضای دیگر پروژه، به اشتراک بگذارید.
- یک تفاوت اساسی دیگر ابزار index coverage با Crawl Errors این است که اگر خطا‌ها را رفع کنید، وضعیت به سرعت به روز شده و می‌توانید وضعیت جدید وب سایت را ببینید.

کنسول جدید گوگل

کنسول جدید گوگل همانطور که پیش تر بیان شد، همان نسخه قبلی با تغییرات ظاهری و بهبود سرعت پاسخگویی است که از سال 2018 در دسترس مدیران سایت قرار گرفت. از تفاوت های این دونسخه  این است که در کنسول قبلی شما به آمار و ترافیک حداکثر 3 ماه قبل سایت خود دسترسی داشتید ولی در کنسول جدید گوگل این عدد به 16 ماه افزایش پیدا کرده است. همچنین امکان استفاده از وبمستر در موبایل فراهم شده است. اضافه شدن گزینه Tracking Flow به شما کمک می کند تا برای بهتر ایندکس شده سایت خود در صورت وجود مشکل، تقاضای خزیدن و ایندکس دوباره دهید و به این صورت مشکل ایندکس نشدن صفحات که در نسخه قبل وجود داشت، رفع می گردد. علاوه بر آن در نسخه جدید خطاهای بیشتری در سایت شناسایی شده و این خطاها بر اساس اهمیت و اولویت دسته بندی و نشان داده می گردد.در این ورژن از وبمسترتولز، گزارشات سایت در فرمت های متنوع تری تولید شده و می توان به صورت های مختلف گزارشی دقیق تر داد.  
ویژگی جالب دیگر اینکه اگر شما با کنسول حدید گوگل راحت نیستید و مایل به استفاده از ورژن قبلی آن می باشید، گوگل این امکان را فراهم کرده تا به ورژن قبلی سوئیچ کنید، البته خود گوگل به همه توصیه می کند که برای بهبود سرعت و پاسخ گرفتن بهتر از ورژن جدید استفاده کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر نسخه جدید گوگل وبمستر، در حالت بتا قرار دارد و مدتی زمان لازم است تا به نسخه نهایی برسد. بعید نیست که در کنسول جستجوی گوگل، امکانات جدید‌تر و بسیار بهتری هم اضافه شود. به هر روی آموزش گوگل وبمستر تولز، می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را در رابطه با مدیریت سایت، بهینه سازی سایت و یا بازاریابی اینترنتی بر طرف کند.

5 از 5