با ما در ارتباط باشید: 0314566
انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی

روز به روز اینترنت یا بهتر بگوییم دنیای مجازی قدرت بیشتری پیدا می‌کند، واقعاً خود ما و اکثر اطرافیان بدون اینترنت نمی‌توانیم روند عادی و روزانه خود را طی کنیم. برای ارتباطات، خرید و فروش، کار‌های ادارای و صد‌ها کار دیگر، باید به اینترنت دسترسی داشته باشیم. شاید وقتی صحبت دنیای مجازی باشد همه خیلی سریع به یاد سرگرمی‌های اینترنتی بیفتند ولی همان‌طور که می‌دانید حتی این سرگرمی‌ها هم برای قشر بزرگی از جامعه، درآمد ‌هایی به همراه دارد.

در این مطلب می‌خواهیم انواع کسب و کار‌های اینترنتی را بررسی کنیم، شاید شما هم به نوبه خود، ایده‌های جدیدی به ذهنتان رسیده باشد که بخواهید آن‌ها را در بستر اینترنت عملی کنید، ولی بهتر است قبل از این‌ها کمی درباره کسب و کار‌های اینترنتی به‌خصوص در ایران، اطلاعاتی بدست بیاورید. شاید ایده ای که به ذهن شما رسیده است در تلفیق با یکی از انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی، واقعاً کارآمد و در آمد زا شود. پس با این مطلب همراه شوید...

 کسب و کارهای اینترنتی

راه اندازی کسب و کار های اینترنتی

 

در اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، باید ایده ای داشته باشید. در این دنیای مجازی که پر از ایده‌ها و محصولات و خدمات می‌باشد باید نقشه‌ای داشته باشید که برای کاربران اهمیت درنگ داشته باشد. یک ایده جدید می‌تواند شما را خیلی سریع در اینترنت به بقیه معرفی کند. البته همیشه هم به این شکل نیست. هم در ایران و هم در کشور‌های دیگر بسیاری از کسب و کار‌های قدرتمند، ایده‌های جدیدی نداشته‌اند بلکه با استفاده از ایده‌های تکراری ولی روش‌های تبلیغات متفاوت توانسته اند افراد را به خود جلب کنند. برای مثال سایت Alibaba را در نظر بگیرد. این سایت در سطح قاره آسیا یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی خرده فروشی می‌باشد که این ایده فقط مختص Alibaba نبوده و خیلی قبل تر از آن سایت Amazon این کار را انجام می‌داد. با این حال امروزه می‌بینیم که Alibaba بسیار پیشرفت کرده و در کشور‌های آسیایی، شناخته شده است.

کسب و کارهای اینترنتی
پس متوجه شدیم که برای شروع کار، نیاز است یک ایده قابل اجرا داشته باشیم. تقریباً در هر کسب و کاری که بخواهید شروع کنید نیاز به یک وب سایت احساس خواهد شد. شاید در ابتدای فعالیت خود بخواهید از شبکه‌های مجازی استفاده کنید ولی خیلی زود متوجه می‌شوید که برای معرفی برند خود و جذب مشتریان واقعی نیاز به وب سایت دارید. برای راه اندازی وب سایت می‌توانید از شرکت های تخصصی کمک بگیرید و روی طراحی وب سایت خود حسابی سرمایه‌گذاری کنید. اگر شرکت معتبری را برای طراحی وب سایت خود انتخاب کرده باشید معمولاً بهترین کد نویسی همراه با بهترین طراحی که با سلیقه شما، همراه باشد، به شما عرضه خواهد شد به علاوه اینکه شرکت های حرفه‌ای که کار‌های طراحی وب سایت را انجام می‌دهند معمولاً خدماتی مانند بهینه سازی سئو را هم برای شما فراهم می‌کنند که این خدمات برای شما امکاناتی به وجود می‌آورد که در نتایج جستجو، رتبه خوبی داشته باشید.

اما نگران نباشید حتی اگر بخواهید از صفر شروع کنید و امکان سرمایه‌گذاری چندانی ندارید می‌توانید از طراحی سایت‌های Drag and Drop استفاده کرده و خودتان یک سایت جمع و جور و کارآمد بسازید. اگر بعداً کسب و کار شما شروع به بازدهی کرد می‌توانید با شرکت های حرفه‌ای هم قرارداد ببندید و وب سایت بهتری طراحی کنید.

 

انواع کسب و کار‌های اینترنتی

 

فروشگاه‌های اینترنتی

 

در این قسمت از مطلب می‌خواهیم ببینیم چند مدل فروشگاه اینترنتی در کشور ما، امکان پیاده‌سازی دارد.

 

فروش مستقیم کالا یا خدمات

 

در این نوع از کسب و کار و فروشگاه اینترنتی، لازم است که وب سایتی داشته باشید که در آن تمام محصولات خود را به نمایش بگذارید و با جذب مشتریان آن‌ها را به فروش برسانید. اگر قرار است در وب سایت خود محصولاتی را به فروش برسانید لازم است که این محصولات در دسترس شما بوده یا در انبار موجود باشند پس هزینه نگهداری انبار هم در اینجا اضافه می‌شود. البته ممکن است در این مدل کسب و کار، خدمات هم قابل عرضه باشد که در این نوع، نیازی به انبار ندارید ولی باید کارمندانی در استخدام شما باشند که به محض جذب مشتری، خدمات به مشتری عرضه شود. بدیهیست که هر چقدر فروشگاه شما گسترش پیدا کند بایستی که وب سایت شما مطمئن‌تر و قدرتمند‌تر شود همچنین انبار محصولات باید امکان نگه داری محصولات بیشتری را داشته باشد.

دیجی کالا از سال‌های ابتدایی فعالیت خود از مدل فروش مستقیم استفاده می‌کرد ولی در حال حاضر مدل دیگری را انتخاب کرده است.

 

مارکت پلیس (Market Place)

 

گفتیم که دیجی کالا بعد از چند سال مدل فروشگاه اینترنتی خود را تغییر داد. در حال حاضر دیجی کالا فروشگاهی است که به روش مارکت پلیس اداره می‌شود. در مدل مارکت پلیس، باید یک وب سایت داشته باشید، سپس با ایجاد محتوای مناسب، کاربران را به سایت جذب کنید، با آمار گیری و مطالعه درخواست کاربران متوجه می‌شوید که تقاضا برای چه محصولاتی بیشتر می‌باشد، سپس با فروشندگان کالا‌های مورد نظر مذاکراتی انجام می‌دهید و بهترین محصول با کمترین قیمت را انتخاب کرده و به مشتری ارائه می‌دهید.

کسب و کارهای اینترنتی
برای مثال اگر به سایت دیجی کالا مراجعه کرده باشید، می‌بینید که برای یک کالا چندین فروشنده با گارانتی‌های مختلف، پیشنهاد می‌شود. بنابراین در یک سیستم مارکت پلیس نیازی به انبار نیست و شرکت تنها به عنوان واسطه‌ای بین فروشنده و مشتری عمل می‌کند. در مدل مارکت پلیس هم مانند مدل فروش مستقیم می‌توان یک فروشگاه خرده فروشی برای هر کالایی باشید یا اینکه تنها بر روی کالاهایی خاص تمرکز کنید.

در مدل مارکت پلیس نیاز به وب سایت قدرتمندی است که دارای پنل‌های مختلف برای ارتباط مشتریان، عرضه کنندگان، کارمندان و مدیریت باشد.

غیر از دیجی کالا، بامیلو هم از مدل مارکت پلیس استفاده می‌کند.

 

جذب آگهی و تبلیغات

 

شاید این نوع از کسب و کار‌های اینترنتی را در نگاه اول نتوانیم جز فروشگاه‌ها بدانیم. ولی در‌ واقع وب سایت‌هایی که بستری برای درج آگهی‌ها دارند، در دسته بندی فروشگاه های اینترنتی قرار می‌گیرند. برای جذب آگهی‌ها، لازم است که محتوای جذاب و جالبی تولید شود سپس از این طریق کاربران زیادی جذب سایت شده و ترافیک سایت بالا می‌رود. طبیعیست که هر چه ترافیک سایت بالاتر باشد، تبلیغات و آگهی در آن تأثیر گذار‌تر خواهد بود. بنابراین وب سایتی که ترافیک بالایی دارد در ازای مبلغی، تبلیغات شرکت‌های دیگر را در وب سایت، درج می‌کند و به کاربران ارائه می‌دهد.

 

فروش وسایل دست دوم

 

چندین سال قبل ایده فروش وسایل دست دوم در سایت ebay اجرا شد که با موفقیت زیادی همراه بود. در کشور خودمان هم سایت دیوار و شیپور از همین ایده پیروی کرده و به موفقیت‌های بزرگی نیز رسیدند. همان‌طور که می‌دانید در این نوع سایت‌ها امکانی وجود دارد که کاربران می‌توانند محصول خود را به صورت آگهی و با قیمتی که مد نظر دارند به کاربران دیگر بفروشند.

 

کسب و کار‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری ندارند

 

دیدید برای راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی نیاز به سرمایه‌گذاری دارید ولی نگران این موضوع هم نباشید، انواعی از مدل‌های کسب و کار وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که حتی از صفر شروع کرده و هیچ هزینه ای برای راه اندازی ایده خود پرداخت نکنید. معمولاً این نوع کسب و کار‌ها را کسب و کارهای در منزل می‌نامند زیرا همان‌طور که گفتیم هیچ نیازی به هزینه کردن و یا محل کار ندارید.

کسب و کارهای اینترنتی

 

مدل دراپ شیپینگ (Drop Shipping)

 

در این مدل کسب و کار، کافیست یک وب سایت معمولی داشته باشید که با صرف هزینه بسیار اندکی، ممکن می‌باشد. در این وب سایت باید بتوانید با استفاده از تولید محتوای مناسب، کاربران را جذب کرده و ترافیک سایت را بالا ببرید. بعد باید از کاربرانی که می‌خواهند محصولی را بفروشند ، محصول را دریافت کرده و به کاربری که به آن محصول نیاز دارد، تحویل بدهید. در این بین می‌توانید بر روی قیمتی که روی محصول می‌گذارید، سودی به دست بیاورید. همان‌طور که متوجه شدید در این مدل کسب و کار، نیازی به انبار برای نگهداری محصولات ندارید.

 کسب و کارهای اینترنتی

وبلاگ و تولید محتوا (اینفلوئنسر مارکتینگ)

 

شما می‌توانید بدون داشتن یک وب سایت هم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید. می‌توانید از یک وبلاگ شروع کنید. در این نوع از کسب و کار اینترنتی باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. از موضوعی که به آن علاقه دارید یا به نوعی در آن تخصص کسب کرده‌اید شروع کنید. باید روزانه چندین ساعت وقت بگذارید و محتوا تولید کنید. این محتوا می‌تواند شامل متن، عکس و ویدئو باشد. کاملاً مشخص است که بین این همه وبلاگ و وب سایتی که وجود دارد باید محتوای شما چیزی باشد که کاربران را جذب کند. حتی با استفاده از یک اکانت شبکه اجتماعی هم می‌توانید تولید محتوا کرده و با بالا رفتن دنبال کنندگان خود، تأثیرتان را بر آن‌ها بیشتر کنید. چه به عنوان یک بلاگر و چه به عنوان یک اکانت فعال در شبکه‌های اجتماعی ‌می‌توانید بر اساس شناختی که از پرسونای دنبال کنندگان خود دارید، با انجام تبلیغات برای شرکت ها دیگر، در آمد زایی کنید یا از طریق تأثیر گذاری خود، برند خودتان را ایجاد کنید!

کسب و کارهای اینترنتی

 

واینرینگ

 

حتماً تا به حال ویدیو‌های بامزه را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب و... دیده‌اید. برای ضبط بیشتر این ویدیو‌ها نیازی نیست که یک دوربین حرفه‌ای داشته باشید و با یک گوشی موبایل هم می‌توانید ویدیو‌های جالبی بسازید. اینکه موضوع ویدیوی شما چه باشد به سلیقه و استعداد خودتان بر می‌گردد. ولی معمولاً به دلیل اینکه ویدیو‌ها محتوایی هستند که کاربران بدون تمرکز هم می‌تواند آن‌ها را دنبال کند، طرفداران زیادی دارند. به نوعی واینرینگ مانند اینفلوئنسر مارکتینگ می‌باشد و بنابراین به همان ترتیب پس از استقبال کاربران می‌توانید از تأثیر گذاری خود استفاده کرده و به در آمد زایی برسید.

 

جمع‌بندی

 

ما در این مطلب سعی کردیم تعدادی از مهم‌ترین مدل‌ها و ایده های کسب و کار‌های اینترنتی را بررسی کنیم. قطعاً شما هم تجربیاتی در این زمینه‌ها دارید. چه به عنوان دنبال کننده چه به عنوان صاحبان مشاغل، به صورت روزمره شاهد هستید که اینترنت، بستری بسیار مناسب و پر از پتانسیل برای در آمد زایی می‌باشد. می‌توان گفت مهم‌ترین نکته برای موفقیت در کسب و کار‌های اینترنتی ایده‌های جدید و بکر است که بتوانند کاربران بی حوصله اینترنت را به خود جلب کنند.

امتیازی ثبت نشده است.

سؤالات متداول آموزش سئو

آیا آموزش سئو من را پولدار می‌کند؟
سئو یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیاست و در ایران هم روزبه‌روز بیشتر در میان کارفرمایان جا می‌افتد. بنابراین اگر آن را اصولی یاد بگیرید و بتوانید دانش خود را از سطح تئوری به سطح عملی ببرید و پروژه‌های موفقی را به ثمر برسانید، این شغل می‌تواند شما رابه درآد بسیار خوبی برساند.
آموزش سئو را از کجا شروع کنم؟
برای شروعآموزش سئو بهتر است در دوره‌های معتبری که شرکت‌های بزرگ برگزار می‌کنند شرکت کنید و همزمان با آن به صورت خودآموز، مباحث روز سئو را دنبال کنید. در کنار تمام این‌ها یاد گرفتن سئو در یک محیط حرفه‌ای و ضمن انجام پروژه‌های واقعی، تحت نظر بزرگان سئو می‌تواند شما را به سئوکاری قدرتمند تبدیل کند.