با ما در ارتباط باشید: 0314566
هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تقریباً همه ما فارغ از شغلی که داریم در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی فعالیت‌هایی انجام می دهیم. البته اگر کسب و کاری داشته باشیم بیشتر و بیشتر به اینترنت وابسته خواهیم بود. قطعاً خودتان متوجه شده‌اید که اینترنت در حال حاضر عضو جدا نشدنی زندگی ماست. در هر جمعی که حضور داشته باشید حتماً صحبتی از اینترنت و شبکه‌های مجازی پیش می‌آید اصلاً خیلی وقت‌ها تعامل و دیدار ما با دوستانمان از همین طریق ممکن است.
در میان تمام اصطلاحات و موضوعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، یک کلمه بیش از بقیه به گوش شما می‌خورد و آن هم کلمه هشتگ است. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که هشتگ چیست و به چه دردی می‌خورد شاید هم مورد استفاده آن را می‌ دانید ولی می‌خواهید به صورت تخصصی‌تر و کارآمد‌تر از آن استفاده کنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را دنبال کرده و همه چیز را درباره هشتگ بدانید...

هشتگ 

هشتگ چیست؟

 

هر کلمه یا عبارتی که در کنار علامت Number sign قرار بگیرد هشتگ است. برای مثال هشتگ پونه مدیا می‌تواند به چند صورت باشد:

poonehmedia#
#پونه_مدیا

وقتی کلمه یا عبارتی را در کنار علامت # قرار می‌دهید یک هشتگ ایجاد می‌کنید به این معنی که شبکه اجتماعی که در آن هشتگ را ایجاد کرده اید، کلمه یا عبارت مورد نظر را در مطلب شما به عنوان یک متا تگ در نظر می‌گیرد. حال اگر کسی این هشتگ را سرچ کرده یا جایی بر روی آن کلیک کند به صفحه‌ای هدایت می‌شود که تمام مطالب مرتبط با هشتگ آنجاست (از جمله مطلب شما).
برای مثال شما می‌خواهید تمام مطالب مرتبط با فیلم kill bill را بخوانید. کافیست در شبکه اجتماعی که از آن استفاده می‌کنید، در قسمت جستجو killbill# را سرچ کنید بعد تمام مطالب در صفحه‌ای برای شما نمایش داده خواهد شد. همچنین اگر شما مطلبی درباره این فیلم نوشته‌اید کافیست در انتها یا جایی از مطلب این هشتگ را قرار دهید به این ترتیب مطلب شما هم در صفحه مربوط به فیلم kill bill نمایش داده خواهد شد.

البته فراموش نکنید که استفاده از هشتگ هم قوانینی دارد. برای مثال وقتی دارید به زبان انگلیسی، هشتگی تولید یا جستجو می‌کنید، لازم نیست بین کلمات فاصله قرار دهید. برای مثال برای جستجوی هشتگ فیلم kill bill آن را بدون فاصله و با علامت Number sign قرار می‌دهیم:

killbill#

هشتگ

ولی اگر بخواهیم هشتگ فارسی آن را جستجو کنیم بایستی بین کلمات یک _ اصطلاحاً Under line قرار دهیم زیرا نبود فاصله ظاهر عبارات فارسی را بهم می‌ریزد:

#کیل_بیل
#بیل_را_بکش

از دیگر قوانینی که در کار با هشتگ‌ها وجود دارد این است که به طور کلی در هر زبانی برای هشتگ ها نباید فاصله یا علائمی مانند نقطه یا @ وجود داشته باشد.

حال که تا اینجا به ماهیت کلی هشتگ پی بردیم و فهمیدیم چه کاربرد‌هایی دارند می‌توانیم به تاریخچه آن بپردازیم.

 

تاریخچه هشتگ

 

برای اولین بار دو برنامه نویس به نام دنیس ریچی و برایان کرنیگان از Number sign برای ایجاد و تعیین کلمات کلیدی در زبان C استفاده کردند ولی برای اولین بار این کریس مسینا بود که از هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کرد. این اتفاق حدود سال ۲۰۰۷ پیش آمد همچنین قابل ذکر است که کریس مسینا، کارمند شرکت گوگل بود.

 

چرا و چگونه باید از هشتگ‌ها استفاده کنیم؟

 

اگر تا این قسمت از مطلب را مطالعه کرده باشید ممکن است ایده‌هایی در رابطه با استفاده از هشتگ به ذهنتان برسد. حالا سؤال این است که چه زمانی و چرا باید از هشتگ ها استفاده کنیم. تقریباً در تمام شبکه‌های اجتماعی، امکان استفاده از هشتگ‌ها وجود دارد ولی هر کدام از این شبکه‌ها قوانین و روال‌های خاص خود را برای هشتگ دارند:

- توییتر: گفتیم که اولین شبکه اجتماعی که در آن از هشتگ استفاده شد، توییتر بود. اگر اپ توییتر را در گوشی موبایل خود دارید یا اکانت خود را بر روی سیستم‌های دیگر مدیریت می‌کنید، می‌توانید در قسمت سمت چپ توییتر، هشتگ های مهم و به روز را مشاهده کنید. به این هشتگ های محبوب، اصطلاحاً ترند گفته می‌شود. اگر روی هر کدام از این ترند ها کلیک کنید به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شوید که تمام توییت‌های مرتبط با هشتگ را به ترتیب زمان انتشار، مشاهده خواهید کرد. در ضمن، اگر فعال هستید و توییت می‌کنید، می‌توانید در انتهای توییت خود، کلمه یا عبارت مورد نظر خود را هشتگ کنید. به یک نکته توجه داشته باشید که اگر اکانت توییتر شما Public نباشد، همگان قادر به مشاهده هشتگ شما نخواهند بود و فقط دنبال کنندگان می‌توانند آن را ببینند.

هشتگ

- اینستاگرام: در این برهه زمانی به نظر می‌رسد که اینستاگرام بیشترین محبوبیت را بین افراد در سر تا سر جهان دارد. همان‌طور که می‌دانید در این شبکه اجتماعی، تصاویر به اشتراک گذاشته می‌شوند که می‌توان برای آن‌ها، کپشن هم نوشت، پس برای اینکه تصاویر مربوط به هشتگ را ببینید کافیست در قسمت جستجو روی tag بزنید و هشتگ مورد نظر خود را تایپ کنید. به این ترتیب تمام تصاویر مرتبط با هشتگ به شما نمایش داده می‌شود. اینستاگرام یک ویژگی مفید هم دارد به این صورت که شما می‌توانید هشتگی را که علاقه دارید، فالو کنید، به این ترتیب، به طور مرتب، تمام تصاویری که با آن هشتگ، منتشر می‌شوند در تایم لاین شما، قابل مشاهده خواهند بود.

هشتگ

- تلگرام: در شبکه اجتماعی تلگرام هم هشتگ ها به کار می‌آیند و ساپورت می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که در این شبکه اجتماعی قدرت هشتگ ها به اندازه توییتر و اینستاگرام نیست. اگر هشتگی را در تلگرام سرچ کنید تنها می‌توانید هشتگ های موجود در گروه‌ها و کانال‌هایی را که در آن عضو هستید، مشاهده کنید.

هشتگ

- فیسبوک: استفاده از هشتگ‌ها در فیسبوک نیز مانند اینستاگرام است و تنها می‌توانید هشتگ های مربوط به صفحه‌های Public را مشاهده کنید.

هشتگ

- لینکدین: در این شبکه‌ اجتماعی هم می‌توانید از هشتگ ها استفاده کنید و برای اطلاع از مطالب مرتبط آن‌ها را به کار ببرید. فقط باید بدانید که در لینکدین هشتگ های محبوب و ترند‌ها وجود ندارد.

- گیت هاب: در این شبکه اجتماعی هم می‌توانید از هشتگ ها استفاده کنید که باعث می‌شوند خیلی سریع‌تر پاسخ سؤال خود را بیابید.

هشتگ

مطمئناً شبکه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارند که در آن‌ها می‌توان از هشتگ‌ها استفاده کرد ولی ما در این مطلب تنها به محبوب‌ترین‌ها می پردازیم.

 

انواع هشتگ‌ها و کاربرد آن‌ها در بازاریابی آنلاین

 

- هشتگ‌های ترند

وقتی هشتگ یا هشتگ ‌هایی ترند می‌شوند باید این خلاقیت را داشته باشید که با سوار شدن بر این موج، کسب و کار خود را معرفی یا به کاربران یاد آوری کنید. البته همیشه هم لازم نیست که ترند به کسب و کار شما، ربط چندانی داشته باشد. برای مثال وقتی بازار سال نو گرم است از ترند‌های مربوط به این روز‌ها استفاده کنید.

هشتگ

- هشتگ های انگیزشی

گاهی بوسیله برند‌های معتبر یا توده‌ای از مردم، هشتگ‌هایی ساخته و دنبال می‌شوند که مربوط به تشویق برای انجام کاری است. برای مثال #با_هم_مهربان_باشیم، از این هشتگ‌ها هم می‌توانید برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای این‌گونه از هشتگ ها بیشتر با آنهایی که با کسب و کار شما مرتبط هستند کار کنید.

- هشتگ های مرتبط با محتوا

اگر در صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را مدیریت می‌کنید، مطالبی را منتشر کردید بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنید تا کاربران بیشتری مطالب شما را بخوانند و با برند شما آشنا شوند.

- هشتگ های برند‌ها

اگر کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی، دنبال کنندگان زیادی دارد می‌توانید خودتان دست به کار شوید و هشتگ مخصوص برند خود را بسازید. این هشتگ می‌تواند تنها مخصوص برند شما باشد و فقط آن را یادآوری کنید. مطمئن باشید وقتی این هشتگ توسط کاربران زیادی مشاهده و دنبال شود در آینده توسط آن‌ها هم گسترش می‌یابد و استفاده می شود.

 

چند نکته درباره استفاده از هشتگ‌ها

 

- توجه داشته باشید برای استفاده از هشتگ های ترند حتی اگر قرار است از انواع نامربوط به کسب و کار خود را استفاده کنید باید به نوعی آن را به کسب و کار خود ربط دهید. در غیر این صورت از هشتگ‌های نامربوط برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکنید زیرا در نظر کاربران تأثیر منفی خواهد داشت.

- از هشتگ‌های خیلی زیاد برای مطالب خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید. البته درست است که شبکه‌های اجتماعی برای استفاده از تعداد هشتگ ها، سقفی را در نظر گرفته‌اند ولی لازم نیست حتماً همیشه این تعداد را درج کنید.

- به صورت ثابت از چند هشتگ به‌خصوص، مرتبا برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید و در کار آن، هشتگ‌های متغیر را به کار بگیرید.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب سعی کردیم که بگوییم هشتگ‌ها همچون میانبر‌ها و دسته بندی‌هایی هستند که کاربران را با سرعت بیشتری به همه آن محتوایی که نیاز دارند می‌رسانند. از طرفی متوجه شدیم که این هشتگ ها چه تأثیر قدرتمندی در دنیای معرفی و بازاریابی آنلاین دارند. شاید استفاده تخصصی و درست از هشتگ ها یک کار سهل و ممتنع به نظر برسد. چرا که برای سود بردن از آن‌ها باید ترند‌های روز را مرتبا دنبال کنید و با کمی خلاقیت، هشتگ هایی را برای کسب و کار خود انتخاب کرده که کاربران را به خود جذب نماید. در حالیکه دارید از هشتگ‌ها استفاده می‌کنید به صورت مستمر رقبای خود را هم در نظر بگیرید و در این راه عقب نمانید. ابزار‌های بسیاری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند مدیریت اکانت‌های شبکه ‌های اجتماعی خود را دقیق‌تر انجام دهید و همواره حواستان به تغییرات باشد.

امتیازی ثبت نشده است.