با ما در ارتباط باشید: 0314566
گوگل ادسنس چیست و چگونه می‌توان از آن درآمد داشت؟

گوگل به عنوان مهم‌ترین موتور جستجو، خود را ثابت کرده است. البته فعالیت‌‌های شرکت گوگل تنها به موتور جستجو محدود نمی شود. برای مثال سرویس گوگل ادوردز را به یاد بیاورید. همان‌طور که می‌دانید با این سرویس می‌توانید تبلیغات را به کمک گوگل، در سایت‌ها و وبلاگ های مختلف، نمایش بدهید. از طریق همین سرویس، سالیانه درآمد‌های میلیارد دلاری برای گوگل کسب می‌شود.
اگر شما یک وب سایت یا وبلاگ دارید و در حال تولید محتوا هستید، شاید به ذهنتان رسیده باشد که از طریق سرویس های گوگل، درآمدی کسب کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره یکی از سرویس های گوگل به نام گوگل ادسنس (Google AdSense) بحث کنیم و همه چیز را درباره آن بدانیم. تفاوتی ندارد که سابقه شما در وبلاگ نویسی یا تولید محتوا به چند سال برسد، با رعایت نکاتی که در این مطلب نام خواهیم برد می‌توانید از گوگل ادسنس استفاده کرده و درآمد کسب کنید پس با ما همراه باشید...

 

گوگل ادسنس (Google AdSense) چیست؟

 

گوگل ادسنس یکی از سرویس‌های رایگان شرکت گوگل است که بخش بزرگی از درآمد‌های سالیانه گوگل، توسط همین سرویس بدست می‌آید. برای اینکه بدانیم دقیقاً گوگل ادسنس چگونه کار می‌کند می‌توانیم آن را با سرویس گوگل ادوردز مقایسه کنیم. با استفاده از سرویس گوگل ادورز می‌توانید تبلیغات وب سایت خود را به کمک گوگل نمایش دهید و به این ترتیب وب سایت خود را معرفی نمایید ولی با استفاده از سرویس گوگل ادسنس نه به عنوان یک تبلیغ کننده که به عنوان یک نمایش دهنده تبلیغ، فعالیت خواهید کرد. به عبارتی در قدم اول شما در سرویس گوگل ادسنس ثبت نام خواهید کرد و سپس بر اساس موضوع و محتوای وب سایت شما، گوگل تعدادی تبلیغات مرتبط به شما می‌دهد که باید آن را در وب سایت خود قرار دهید.

 گوگل ادسنس

کسب درآمد از گوگل ادسنس

 

حالا شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که این درآمد به چه مقدار است و چگونه به نفع گوگل نیز تمام می‌شود. برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم که اگر شما از گوگل ادسنس استفاده کرده و تبلیغات مربوط به آن را در وب سایت خود قرار دهید، به دو صورت برای شما کسب درآمد می‌کند. یکی به ازای هر بازدید کننده و دیگری به ازای هر کلیک روی تبلیغ. بنابراین اگر وب سایت شما تعداد بازدید‌کنندگان بیشتری داشته باشد، تبلیغات گوگل ادسنس هم بیشتر دیده می‌شود و اگر محتوای وب سایت شما از نظر کاربران مفید و قابل اعتماد باشد، تعداد کلیک روی تبلیغات بیشتر خواهد بود. پس به این دو شکل، می‌توان از گوگل ادسنس، کسب درآمد کرد.

حالا به سؤال بعدی پاسخ می‌دهیم اینکه چگونه سرویس گوگل ادسنس برای گوگل، کسب درآمد می‌کند. به ازای هر مبلغی که تبلیغ دهنده اصلی برای دیده شدن تبلیغ خود یا کلیک بر روی آن پرداخت می‌کند یک سهم ۶۸ درصدی به شما تعلق می‌گیرد و ۳۲ درصد باقیمانده سهم گوگل خواهد بود. به این ترتیب است که سرویس گوگل ادسنس به بزرگترین بخش سود دهی شرکت گوگل، تبدیل شده است.

 گوگل ادسنس

ثبت نام در گوگل ادسنس

 گوگل ادسنس

بر اساس توضیحات قبلی، متوجه شدیم که چگونه می‌توانیم از گوگل ادسنس، کسب درآمد کنیم، حالا می‌خواهیم مرحله به مرحله، ثبت نام در گوگل ادسنس را توضیح بدهیم:

ایجاد اکانت گوگل ادسنس

برای اینکه بتوانید با سرویس گوگل ادسنس کار کنید باید در اولین مرحله، یک اکانت در این سرویس ایجاد کنید. به آدرس http://www.google.com/adsense بروید و یک اکانت در آن ایجاد کنید توجه داشته باشید که تمام اکانت‌های گوگل شما به هم مرتبط خواهند بود.

افزودن کد گوگل ادسنس به وب سایت

در این مرحله باید کد مربوط به گوگل ادسنس را به کد‌های وب سایت خود اضافه کنید. کد گوگل ادسنس، در اکانت گوگل ادسنس شما موجود است. قبل از اینکه شروع به ساخت اکانت گوگل ادسنس کنید مطمئن شوید که تمام قوانین مربوط به آن رعایت کرده باشید (در ادامه درباره قوانین آن توضیحاتی ارائه می‌دهیم). وقتی کد را به وب سایت خود اضافه کردید باید کمی صبر و تحمل داشته باشید. Crawlerهای گوگل، این کد را درون وب سایت شما تشخیص می‌دهند و کل محتوای وب سایت شما را می‌خوانند. اگر وب سایت شما تمام قوانین را رعایت کرده و از نظر گوگل، مناسب به نظر برسد شما مجوز این را خواهید داشت که تبلیغات را نمایش دهید. به یک نکته توجه کنید: از زمانی که کد گوگل ادسنس در وب سایت شما قرار می‌گیرد تا وقتی که کاملاً پذیرفته شوید، این سرویس در وب سایت شما نمایش داده نمی‌شود و حالت مخفی خواهد داشت.

تنظیم و تأیید اطلاعات پرداخت

وقتی مجوز نشر تبلیغات را از گوگل گرفتید و تبلیغات در وب سایت شما نمایش داده شدند باید شماره حسابی داشته باشید تا پولی که بدست می‌آورید توسط گوگل به آن حساب واریز شود. شما یک آدرس پستی معتبر برای گوگل می‌فرستید و گوگل یک نامه به آدرس ارسال می‌کند که کد تایید نهایی در آن قرار دارد. گوگل برای اطمینان از واقعی بودن آدرس شما، این کار را انجام می‌دهد. وقتی کد نهایی را توسط نامه گوگل بدست آورید آن را در سرویس گوگل ادسنس وارد کنید. پس از این مرحله به ازای هر کلیک و یا بازدید مبلغی به حساب شما افزوده می‌شود البته لازم به ذکر است که پرداخت وقتی انجام می‌شود که به میزان ۱۰۰ دلار یا بیشتر کسب کرده باشید.

 گوگل ادسنس

کسب درآمد از گوگل ادسنس در ایران

 

متأسفانه به دلیل تحریم‌هایی که اعمال شده است، فعالیت در گوگل ادسنس در داخل کشور ایران
ممکن نیست. البته راهی برای دور از تحریم وجود دارد که بالطبع کمی روند انجام فرآیند را پیچیده می‌کند. همان‌ طور که گفتیم، گوگل برای تأیید نهایی و اطمینان از واقعی بودن آدرس شما، یک نامه حاوی کد تأیید برای شما ارسال می‌کند. پس از آنجاییکه کشور ما در تحریم است، آدرس‌های واقع در ایران توسط گوگل تأیید نمی‌شوند. برای دور زدن این تحریم، می‌توانید آدرس یکی از دوستان یا آشنایان خود را که در خارج از ایران، ساکن هستند، در سرویس گوگل ادسنس وارد کنید. حتماً این کار را با اطلاع قبلی صاحب آدرس، انجام دهید که وقتی نامه گوگل به آدرس مورد نظر فرستاده شد، کد توسط دوستتان برای شما، خوانده شود.

مشکل دیگری که برای استفاده از سرویس گوگل ادسنس در ایران وجود دارد، این است که باز هم به خاطر تحریم‌ها، گوگل وب سایت‌هایی که با پسوند ir هستند، تأیید نمی‌کند. پس توصیه می‌کنیم با وب سایت‌هایی که دارای پسوند‌های بین‌المللی مانند com هستند در سرویس گوگل ادسنس فعالیت کنید.
همچنین زبان فارسی توسط گوگل ادسنس پشتیبانی نمی‌شود بنابراین محتوای سایت شما باید به زبان انگلیسی باشد. پس باید تا حد قابل قبولی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید تا بتوانید محتوای مفید و غیر تکراری، تولید کنید. البته زبان‌های دیگری غیر از انگلیسی، توسط گوگل ادسنس پشتیبانی می‌شود ولی فارسی در میان آن‌ها نیست. این زبان‌ها عبارتند از: ترکی، عربی، هندی، پرتغالی، لهستانی، عبری، یونانی، روسی و...

 

قوانین گوگل ادسنس

 

بدیهیست که گوگل برای مدیریت سرویس گوگل ادسنس، قوانینی وضع کرده باشد. در ادامه به این قوانین می‌پردازیم. برای اینکه توسط گوگل بن نشوید یا از برنامه گوگل ادسنس حذف نگردید باید این قوانین را دقیقاً رعایت کنیم. توصیه ما به شما این است که به هیچ وجه سعی نکنید که گوگل را گول بزنید. در حال حاضر الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و می‌توانند سر پیچی شما از قوانین را حدس بزنند. برخی از مهم‌ترین قوانین گوگل ادسنس، عبارتند از:

 

روی تبلیغات کلیک‌های تقلبی نکنید

منظور ما از کلیک‌های تقلبی این است که شما قصد داشته باشید برای بالا بردن تعداد کلیک بر روی تبلیغات از راه‌های دیگری استفاده کنید برای مثال خودتان به صورت روزانه روی تبلیغات کلیک کنید یا از دوستان و آشنایان بخواهید روی تبلیغات وب سایت شما کلیک کنند. شاید با خود فکر کنید این راه حل‌ها در طولانی مدت جواب می‌دهند و به خاطر بالا رفتن تعداد کلیک در‌آمد شما هم از گوگل ادسنس بیشتر خواهد شد ولی واقعیت این است که گوگل این ترفند‌ها را تشخیص می‌دهد و اکانت شما را مسدود می‌کند. همچنین از ربات‌ها و برنامه‌های خودکار برای کلیک روی تبلیغات استفاده نکنید زیرا گوگل خیلی سریع می‌فهمد که پای ربات‌ها در میان است.

از بیش از یک اکانت گوگل ادسنس استفاده نکنید

ممکن است تصور کنید که با استفاده از چند اکانت گوگل ادسنس به طور همزمان، می‌توانید درآمد خود را از این سرویس افزایش دهید ولی گوگل این ترفند را هم تشخیص می‌دهد و به احتمال زیاد تمام اکانت‌های شما را مسدود خواهد کرد.

موضوع محتوای شما باید مناسب باشد

گوگل اجازه نمی‌دهد که تبلیغات در سایت‌های غیر اخلاقی، سایت‌های مرتبط با مواد مخدر، ترویج خشونت و یا وب سایت‌هایی که بد‌افزار و ویروس ارائه می‌کنند، انتشار پیدا کنند. پس باید وب سایت شما خالی از هر گونه محتوای ممنوعه که نام بردیم، باشد.

به نسبت محتوایی که تولید کرده‌اید، تبلیغات قرار دهید

اگر گوگل تشخیص بدهد که حجم محتوای شما به نسبت کمتر از تعداد تبلیغات در وب سایت شما است این اتفاق را یک امتیاز منفی می‌داند و اگر در آینده این مشکل حل نشود، اکانت گوگل ادسنس شما را بن خواهد کرد. اگر وب سایت شما دارای هیچ محتوایی نباشد و در یک صفحه خالی، تبلیغات قرار داده باشید قطعاً حساب کاربری شما در گوگل ادسنس، مسدود خواهد شد. نکته دیگر اینکه نباید از برنامه‌ها و ربات‌هاب خودکار برای ایجاد صفحات استفاده کنید.

محتوایی که تولید می‌کنید باید از نظر گوگل با کیفیت باشد

- نباید از محتوای تکراری استفاده کنید همچنین در وبلاگ‌ها و ساب دامین‌های خود نیز از محتوای تکراری که یک بار به کار برده‌اید استفاده نکنید.

- در ابتدای کار شما موضوع فعالیت وب سایت خود را به گوگل ادسنس، توضیح می‌دهید همچنین Crawlerها تشخیص می‌دهند که وب سایت شما درباره چیست، حال اگر محتوا و موضوع سایت را تغییر دهید از طرف گوگل اکانت گوگل ادسنس شما مسدود خواهد شد.

- وب سایت یا وبلاگ شما نباید از ترفند‌هایی برای جذب موتور‌های جستجو استفاده کند. یعنی حتماً باید محتوای شما مفید باشد و کاربران را به خود جذب کند. برایی مثال اگر به جای تولید محتوای جذاب، صرفاً از ترفند‌های سئو استفاده کنید، گوگل متوجه شده و محدودیت‌هایی برای اکانت شما اعمال خواهد کرد.

کاربران را گول نزنید

در قوانین گوگل ادسنس چنین آمده است که باید ناشر، تبلیغات را به شکلی در وب سایت خود قرار دهد که ماهیت آن مشخص باشد. یعنی کاربران بدانند که کادر دقیقاً برای تبلیغات قرار داده شده است.

 

گوگل ادسنس یوتیوب

 

حتماً تا به حال شنیده‌اید که می‌توان از طریق یوتیوب هم کسب درآمد کرد. برای اینکه بتوانید از طریق اکانت خود کسب در آمد کنید ابتدا باید یک موضوع برای کانال یوتیوب خود انتخاب کنید و ویدئو‌ها و محتوای کانال را بر اساس آن موضوع تولید نمایید. چرا تأکید می‌کنیم که موضوع کانال یوتیوب شما باید مشخص باشد؟ زیرا برای جذب مخاطبان وفادار باید ابتدا آن‌ها را پیدا کنید و در این راه باید تکلیف کاربران کانال شما مشخص باشد تا ویدئو‌های کانال را دنبال کنند.

برای کسب درآمد از یوتیوب مراحل زیر را انجام دهید:

- در تنظیمات کانال یوتیوب خود، گزینه monetization را فعال کنید.
- یک اکانت گوگل اسنس ایجاد کرده و کانال یوتیوب خود را به آن متصل کنید.
- بر اساس قوانین یوتیوب، ویدئو تولید کنید.
- برای هر ویدئو گزینه monetize with ads را فعال کنید.
- تعداد ویدئو‌های خود را بالا ببرید و کیفیت را در اولویت قرار داده تا کاربران را به کانال خود جذب کنید.
این‌ها تنها مراحلی بودند که اکانت یوتیوب شما را به گوگل ادسنس متصل کرده و این امکان را می‌دهند که واریز پول به حساب شما ممکن باشد. بعد از تغییر تنظیمات، مهم‌ترین کار این است که انگیزه خود را از دست ندهید و با تولید ویدئو‌های با کیفیت هر روز کاربران بیشتری را به خود جذب کنید به این ترتیب وقتی تعداد بازدید‌کنندگان زیاد‌تر شود تعداد تبلیغاتی که در ویدئو‌های شما نشان داده می‌شود بیشتر خواهد شد.

 

جمع‌بندی

با بررسی امکاناتی که سرویس گوگل ادسنس در اختیار شما قرار می‌دهد اگر قوانین را رعایت کنید می‌توانید مبلغ قابل توجهی از این طریق بدست بیاورید ولی به عنوان تنها منبع درآمد خود به گوگل ادسنس نگاه نکنید. اگر بخواهید تمام قوانین را رعایت کنید بدیهیست که درآمد حاصل از گوگل ادسنس، پاسخگوی هزینه‌های زندگی، نخواهند. از طرفی متوجه شدید که در استفاده از سرویس گوگل ادسنس نمی‌توانید گوگل را دور بزنید و ترفند‌هایی برای بالا بردن کلیک به کار ببرید.
یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد به یاد داشته باشید که قبل از ایجاد اکانت گوگل ادسنس باید وب سایت شما به سطح بالایی از محتوا رسیده و تعداد بازدید‌کنندگان قابل قبولی داشته باشد هر چقدر وب سایت شما قدیمی‌تر باشد تاییدیه از طرف گوگل سریع‌تر فرستاده می‌شود.

امتیازی ثبت نشده است.