با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه فروشگاه اینترنتی خود را تبلیغ کنیم؟

امروزه کسب و کار‌های بسیاری به اینترنت و فضای مجازی وابسته هستند. مثلاً برای تبلیغات و معرفی برند قطعاً اینترنت نقش مهمی خواهد داشت. در میان این کسب و کار‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی بیش از بقیه به اینترنت وابسته بوده و قسمت مهمی از پروسه فروش با کمک اینترنت و امکانات آن، انجام می‌شود. در حال حاضر در کشور خودمان شاهد موفقیت چندین درآمد فروشگاه اینترنتی هستیم. این فروشگاه‌های موفق تعداد انگشت شماری هستند که توانسته‌اند اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و به عنوان برندی معتبر شناخته شوند. شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد چرا با اینکه استارتاپ‌های بسیاری کلید می‌خورند و هدف ایجاد فروشگاه اینترنتی دارند به موفقیت‌های قابل توجهی نمی‌رسند و همچنان تعداد معدودی از فروشگاه‌های اینترنتی مشغول به کار هستند و رقیب‌های قدری برای فروشگاه‌های نو پا به حساب می‌آیند.

بدیهیست که مهم‌ترین اصل برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی جذب مشتریان بیشتر است. باید در فضای مجازی از فرصت‌های مختلف استفاده کرده تا کاربران را به سایت فروشگاه جذب نمایید سپس آن‌ها را به خرید علاقه‌مند نموده و فضایی را ایجاد کنید تا کاربری که یک بار از فروشگاه شما خرید کرده تبدیل به مشتری دائمی و وفادار گردد. حتماً تا الان متوجه شده‌اید که مهم‌ترین کاری که در زمینه جذب مشتریان در مراحل اولیه می‌توانید انجام دهید، تبلیغات است. تبلیغات ممکن است در فضای مجازی یا محیط واقعی صورت بگیرد. به هر حال گفتیم که باید از تمام فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم تا فروشگاه موفقی بسازیم. در این مطلب می‌خواهیم به طور به‌خصوص چگونگی تبلیغات برای فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم.

 

بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

 

بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی، شامل تکنیک ها و ترفند‌های خاصی است که برای به کار بستن آن‌ها باید اصولی را رعایت کنید. برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری برای فروشگاه اینترنتی خود جذب نمایید بایستی از تبلیغات استفاده کنید البته در دنیای امروز بازاریابی، تکنیک‌های مختلفی دارد که بسیاری در نوع خود جدید هستند. یاد گرفتن و به کار بستن این تکنیک‌ها می‌تواند تا حد زیادی موفقیت کسب و کار شما را تضمین کند. به یاد داشته باشید که راه اندازی و اداره کردن فروشگاه اینترنتی، نوعی کسب و کار مدرن است و برای موفقیت در آن نا‌گزیر هستید که از روش‌های تازه و نو برای بازاریابی استفاده کنید. در ادامه چندین راه مطمئن و آزمایش شده بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی را نام می بریم.

 

از پیشنهاد‌های ویژه استفاده کنید

 

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چقدر شنیدن کلمه رایگان به عنوان مشتری برایتان وسوسه انگیز است. هر کدام از ما تجربه‌های زیادی در مورد خرید از فروشگاه‌های عادی داریم که در ازای خرید به ما کالایی به عنوان هدیه، تعلق گرفته است. همین هدیه‌های رایگان هر چند کوچک، باعث می‌شوند یک خاطره‌ خوشایند از فروشگاه مورد نظر در ذهن خود داشته باشیم. حال همین راهکار را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی نیز انجام دهید. برای مثال برای کاربرانی که برای اولین بار از فروشگاه شما خرید می‌کنند، هدیه یا پیشنهاد‌های ویژه‌ای در نظر بگیرید و همراه با کالایی که مشتری خریده است برای او بفرستید. قطعاً به عنوان اولین تجربه خرید از فروشگاه شما، خاطره‌ای خوشایند دز ذهن مشتری نقش می‌بندد و باعث می‌شود باز هم از شما خرید کند. این پیشنهاد‌ها و هدیه‌های ویژه هیچ ربطی به قدرت خرید مشتری ندارند و همان‌طور که گفتیم تنها کلمه هدیه، رایگان و یا پیشنهاد ویژه به عنوان مشوق‌های هر نوع مشتری، به کار می‌آیند. البته به یاد داشته باشید که باید به قول خود عمل کنید تا اعتماد مشتری را جلب نمایید.

 پیشنهاد‌های ویژه

برای فروشگاه اینترنتی یک وبلاگ بسازید

 

برای اینکه بتوانیم به فروشگاه اینترنتی خود، شکل حرفه‌ای بدهیم لازم است اطلاعات کامل و تخصصی درباره کالا‌هایی که می‌فروشیم ارائه بدهیم. برای اینکه درباره کارآمدی این مورد شکی نداشته باشید، یک مثال از فروشگاه‌های اینترنتی موفق می‌آوریم. قطعاً دیجی کالا را می‌شناسید و ممکن است از آن خرید کرده باشید. در وب سایت دیجی کالا قسمتی به عنوان بلاگ در نظر گرفته شده که در آن اطلاعات تخصصی درباره وسایل آمده است. البته لزوماً این بلاگ درباره محصولاتی که در فروشگاه هستند، نوشته نشده بلکه اطلاعات خوبی درباره محصولاتی که قرار است به بازار بیایند نیز در آن وجود دارد. با این کار، دیجی کالا به نوعی تأثیر گذار به کاربران و مشتریان خود نشان می‌دهد که در کار خود حرفه‌ای و تخصصی عمل می‌کند و قابل اعتماد است.

 

محتوای مفید تولید کنید

 

این مورد می‌تواند ادامه‌ای بر مورد قبلی باشد یعنی تولید محتوای مفید در وبلاگ. ولی برای تولید محتوا، می‌توانید فراتر از وبلاگ عمل کرده و حتی کاربران و مشتریان را تشویق کنید تا نظر و تجربه خود را برای کاربران دیگر منتشر کنند. برای مثال کالایی را که برای فروش، در فروشگاه اینترنتی خود قرار داده‌اید، قطعاً قسمتی برای اطلاعات کالا و قیمت آن اختصاص می‌دهید حالا کافیست یک قسمت دیگر هم برای نظرات کاربران درباره آن کالا، در نظر بگیرید به این ترتیب مشتریان می‌توانند تجربه خود را به طور خاص بنویسند و به مشتریان دیگر در خرید بهتر کمک کنند.

 بازاریابی فروشگاه اینترنتی

در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

 

قطعاً می‌دانید که قدرت شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر بسیار بیشتر از وب سایت‌ها است. هر چند یک وب سایت کارآمد باعث جذب مشتریان بیشتر خواهد شد ولی اگر از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنید نتیجه آن را سریع‌تر مشاهده خواهید کرد. در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام یک اکانت ایجاد کنید و اگر فرصت ندارید که خودتان این اکانت را اداره نمایید یک تولید کننده محتوا استخدام کنید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تأثیر شگفت انگیزی بر کسب و کار شما خواهد داشت، پس حتماً در این باره اقدام کنید.

 

آدرس وب سایت را در اسناد و فاکتور‌ها درج کنید

 

هر کسب و کاری حتی کسب و کار‌های اینترنتی دارای مقادیری کار‌های اداری و اسناد چاپی می‌باشند. برای مثال در اسناد، قرار‌داد‌ها، تراکت‌های تبلیغاتی، فاکتور‌ها و … آدرس وب سایت فروشگاه اینترنتی را چاپ کنید تا به این شکل در محیط واقعی هم برای فروشگاه، بازاریابی کرده باشید.

 

از تبلیغات محیطی استفاده کنید

 

با اینکه دنیای مجازی بسیار قدرتمند شده است ولی همچنان یکی از راه‌های مهم برای بازاریابی حتی برای فروشگاه های اینترنتی، تبلیغات محیطی هستند. تبلیغات محیطی شامل بیلبورد‌های سطح شهر و جاده‌های برون شهری، تراکت‌ها، آگهی‌های تلویزیونی، پنل‌های پیامکی و … می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در مراحل اولیه حتماً از تبلیغات محیطی استفاده کنید سپس بعد از طی کردن مراحل موفقیت فروشگاه اینترنتی می‌توانید این تبلیغات را محدود نمایید.

 

جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی

 

جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین چالش‌ها پیش روی مدیران فروشگاه است. در لحظه اول، بحث جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی، آسان به نظر می‌رسد ولی قطعاً رسیدن به این هدف به تلاش شبانه روزی و استراتژی‌های هوشمندانه نیاز دارد. چرا می‌گوییم باید به صورت دائمی برای جذب مشتریان تلاش کنیم؟ زیرا فضای مجازی منتظر کسی نمی‌ماند و هر ثانیه در آن اتفاقات جدیدی رخ می‌دهند. هر روزی که از خواب بیدار می‌شوید می‌بینید اخبار و محصولات جدیدی در فضای مجازی ترند یا اصطلاحاً داغ شده‌اند و برای همین باید همیشه سوار بر موج این تغییرات رو به جلو پیش بروید. از طرفی قرار است برای جذب مشتریان، همزمان برند خود را معرفی کنید پس از هر راهی جذب مشتریان، مناسب برند شما نخواهد بود زیرا ممکن است به شخصیت برند صدمه بزنید. با این حساب علاوه بر تلاش دائمی، یک استراتژی هوشمند، به کار شما سمت و سو داده و به صورت تأثیرگذار برند را در ذهن‌ها ماندگار خواهد کرد.

حالا می‌خواهیم در ادامه به تعدادی از راهکار‌های جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی بپردازیم ولی همواره به یاد داشته باشید که راهکار‌های جذب مشتری و بازاریابی، هم‌پوشانی‌هایی خواهند داشت.

 

فروشگاهی زیبا و کارآمد بسازید

 

وب سایت فروشگاه اینترنتی باید ظاهری زیبا داشته باشد و در کنار این زیبایی بایستی حتماً وب سایت کارآمد باشد. اگر کاربران وارد وب سایت فروشگاه شوند و ظاهر وب سایت برایشان جذاب نباشد به احتمال زیاد آن را ترک خواهند کرد. همچنین سرعت وب سایت اهمیت زیادی دارد اگر کاربر وارد وب سایت شود و زمان بارگذاری سایت بیش از ۳ ثانیه باشد، امتیازی منفی است و کاربر سایت را ترک خواهد کرد.

 فروشگاه زیبا و کارامد

اهمیت به مشتری

 

برای اینکه مشتریان را به فروشگاه اینترنتی خود جذب کنید باید آن‌ها را راضی نگه دارید و حس اعتماد ایجاد کنید. به هر حال هر کسب و کار هدف اصلی خود را درآمدزایی می‌داند ولی بدون رضایت مشتریان، کسب درآمد تا مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد. اگر مشتریان از فروشگاه اینترنتی شما راضی باشند تجربه خود را با افراد و کاربران دیگر در میان می‌گذارند و در مقابل چنانچه از فروشگاه راضی نباشند قطعاً به دوستان خود پیشنهاد خواهند کرد که از وب سایت شما هرگز خرید نکنند. یک نکته دیگر را هم فراموش نکنید که در هر زمینه کسب و کاری رقیبان زیادی وجود دارند که باید با آن‌ها رقابت کنید پس باید مشتریان را راضی نگه دارید وگرنه فروشگاه‌های دیگری وجود دارند که کاربر بدون فوت وقت به آن‌ها مراجعه خواهد کرد.

 اهمیت به مشتری

نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید برای جذب مشتریان انجام دهید این است که در کاربرانی که از فروشگاه اینترنتی شما بازدید می‌کنند، حس اعتماد ایجاد کنید. یکی از اقداماتی که در این جهت می‌توانید انجام دهید دریافت نماد الکترونیک است. نماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌شود و در وب سایت شما به نمایش در می‌آید. به این ترتیب به کاربران نشان می‌دهید که فروشگاه شما قابل اطمینان است و استاندارد‌ها را رعایت می‌کند.

 

پشتیبانی تمام وقت داشته باشید

 

با داشتن پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته مشتریانی را که از شما خرید کرده‌اند راضی نگه می‌دارید. وقتی کالایی از شما خریداری می‌شود باید اطمینان داشته باشید که کالای مورد نظر به دست مشتری رسیده است. اگر در این میان مشکلی پیش بیاید بایستی مشتری راهی برای ارتباط با شما داشته باشد. همچنین ایمیل‌ها یا تماس‌هایی که توسط مشتری انجام می‌شود باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شوند.

 پشتیبانی تمام وقت

کالای خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید

 

پیش از این گفتیم که برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. برای جذب مشتریان بیشتر هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. به صورت پیش‌فرض در نظر می‌گیریم که یک اکانت در اینستاگرام دارید. حالا باید تصاویری از کالا‌های جدید یا کالا‌های محبوب در اینستاگرام پست کنید و اطلاعاتی درباره آن ذکر کنید سپس از ویژگی‌های اینستاگرام استفاده کرده و کاربر را به وب سایت فروشگاه هدایت نمایید.

جمع‌بندی

بازاریابی و جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی تا حد زیادی وابسته به وب سایت فروشگاه است. هر چند در این باره صحبت کردیم ولی ایجاد یک وب سایت کارا و زیبا، موارد بسیاری از جمله رابط کاربری بالا، دسته بندی صحیح محصولات، ساده کردن فرآیند خرید، امنیت وب سایت و… را شامل می‌شود. پس با وجود وب سایت کارآمد و به کار بستن نکاتی که گفتیم موفقیت فروشگاه شما قطعی خواهد بود.

5 از 5
3 سال قبل
نظر
با سلام
خیلی ممنون بابت مطلب جالبتون ...
نمایش بیشتر
5 از 5 نفر این نظر را مفید دانسته اند