با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه در فضای مجازی تبلیغات کنیم؟

در دنیای امروز بسیاری از کار‌ها وابسته به اینترنت است. از کار‌های ساده و پیش پا افتاده تا انجام معاملات بزرگ در فضای مجازی انجام می‌گیرد. با یک دستگاه معمولی همچون گوشی‌های همراه (smart phone) یا لپتاپ، متصل شدن به اینترنت ممکن است و تقریباً در دسترس همگان قرار دارد. تفاوتی ندارد چند سال داشته باشید یا در چه حرفه‌ای مشغول به کار هستید، می‌توانید به راحتی کار با اینترنت را یاد بگیرید و نیاز‌های خود را برطرف کنید. شاید یکی از دلایلی که فضای مجازی را به ابزاری قدرتمند تبدیل کرده است این باشد که این محیط، جذابیت‌های زیادی دارد، به علاوه همان‌طور که گفتیم تقریباً همیشه در دسترس است. حتی اگر کار ضروری نداشته باشید می‌توانید به اینترنت سری بزنید و برای مدتی خود را سرگرم کنید. در طول شبانه‌روز هم اکثر اداره‌ها و ارگان‌ها به اینترنت نیاز دارند تا بتوانند امور خود را انجام بدهند. خلاصه بر کسی پوشیده نیست که دنیای امروز ما تا حد زیادی به اینترنت نیاز دارد. برای اینکه چشم انداز بهتری به این موضوع داشته باشید تنها یک روز را به یاد بیاورید که اینترنت از کار افتاده یا در دسترس شما نبوده است.

به هر حال این فضای مجازی قدرتمند زمینه‌های بسیاری را برای ایجاد و رشد کسب و کار‌های مختلف بوجود آورده است. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که به کمک اینترنت می‌توان انجام داد بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ است. گفتیم که استفاده از فضای مجازی تقریباً برای همگان ممکن است و تنوع محتوا در آن باعث می‌شود که جذابیت‌های زیادی برای افراد بوجود بیاید. چنین محیطی قطعاً تبدیل به فضایی مناسب برای تبلیغات و بازاریابی شده است. اگر در فکر ایجاد و اداره کردن کسب و کاری هستید نباید قدرت تبلیغات در اینترنت را دست کم بگیرید. در این مطلب می‌خواهیم به طور خاص به چگونگی تبلیغات در فضای مجازی بپردازیم و ببینیم چه محدودیت‌ها و چه مزایایی در آن وجود دارد.

 

تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

 

تبلیغات در فضای مجازی چیست، این سؤالی است که در مرحله اول در رابطه با دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بوجود می‌آید. عبارت دیجیتال مارکتینگ مفهوم خود را می‌رساند ولی می‌توان گفت هر گونه محتوا و مضمونی که در جهت معرفی و فروش محصول یا خدماتی در فضای آنلاین منتشر کنیم به معنی تبلیغات در فضای مجازیست. شاید بهتر باشد سؤال را طور دیگری مطرح کنیم تا دید بهتری از موضوع بدست بیاوریم. باید سؤال کنیم که چرا به تبلیغات در فضای مجازی نیاز داریم. واقعیت این است که در حال حاضر در کشورمان به آمار دقیق و قابل اعتمادی درباره میزان حضور مردم در فضای مجازی دسترسی نداریم و نمی‌دانیم این فضا تا چه حد بر جامه تأثیر دارد با این حال چند نکته در این باره قطعی است:

- هر روز تعداد زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند به طوری که اگر آماری از آن تهیه کنیم بعد از چند ماه این آمار قدیمی و منسوخ خواهد بود زیرا رشد تعداد کاربران شبکه اجتماعی رو به افزایش است.

- تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در کشور رو به رو رشد است و اعتماد نسبت به این کسب و کار‌ها در جامعه ایجاد شده است.

- تعامل کاربران در فضای مجازی متقابل است.

- پست‌های شبکه‌های مجازی تا حد زیادی بر خرید کاربران تأثیر می‌گذارند.

- تبلیغات در فضای مجازی نسبت به محیط واقعی چند برابر ارزان‌تر است.

- در فضای مجازی امکانات چند رسانه‌ای وجود دارد برای مثال تصاویر، ویدئو‌ها و... که با کمک آن‌ها تبلیغات تأثیر گذار‌تری تولید می‌گردد.

- تأثیر تبلیغات در فضای مجازی بسیار بیشتر از محیط واقعیست.

- و...

با بررسی این مواردی که نام بردیم می‌توانیم متوجه شویم که چرا تبلیغات در فضای مجازی به نفع کسب و کار ماست.

 تبلیغات در فضای مجازی

آموزش تبلیغات در فضای مجازی

 

آموزش تبلیغات در فضای مجازی خود باید برای عنوان اصلی یک مطلب انتخاب شود و قطعاً در یک جلسه و در دوره کوتاه مدت نمی‌توان به آن پرداخت زیرا تبلیغات در فضای مجازی بسیار گسترده است و تقریباً متخصص شدن در همه شاخه‌های آن برای یک نفر ممکن نیست. با این حال مهم‌ترین ابزار برای تبلیغات در فضای مجازی، داشتن یک وب سایت است. قرار است که با تبلیغات در فضای مجازی برند خود را به مخاطبان معرفی کرده و ایجاد اعتماد کنید. با وجود یک وب سایت می‌توانید تا حد زیادی به مخاطب نشان دهید که کسب و کار معتبری دارید. هر چند برای اینکه بتوانید از طریق وب سایت به هدف خود برسید بایستی روی مقوله سئو سرمایه‌گذاری نمایید. غیر از این در شبکه‌های اجتماعی هم امکان تبلیغات تاثیرگذار وجود دارد و تمرکز روی این مورد باعث می‌شود بازدهی آن را در زمان کمتری مشاهده کنید.

 

انواع تبلیغات در فضای مجازی

 

انواع تبلیغات در فضای مجازی متنوع هستند و ممکن است در لحظه اولی که با این تنوع رو به رو شدید احساس سر در گمی کنید. برای اینکه به اطلاعات درباره انواع تبلیغات در فضای مجازی نظمی بدهیم آن‌ها را دسته بندی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هر کاری در مراحل اولیه ممکن است مشکل به نظر برسد پس برای آموزش و کسب تخصص باید کمی تلاش کنید و از منابع معتبر کمک بگیرید.در ادامه انواعی از تبلیغات در فضای مجازی را نام می‌بریم ولی توجه کنید که بسیاری دیگر از تبلیغات زیر مجموعه‌ای از همین دسته بندی هستند.

 

پرداخت به ازای هر کلیک

 

یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی پرداخت به ازای هر کلیک (pay-per-click) است که بازدهی قابل توجهی هم دارد. وقتی در محتوای خود از کلمات کلیدی مشخصی استفاده کرده و در تبلیغات متنی نیز این کلیدواژ‌ه‌ها را به کار ببرید موتور‌های جستجو مانند گوگل متوجه موضوع کسب و کار شما خواهند شد و وقتی کاربران کلید واژه‌های مرتبط را برای جستجو به کار ببرند تبلیغات شما در لیست نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. یک راه دیگر هم وجود دارد و آن هم اینکه با گوگل همکاری کنید به این صورت که گوگل تبلیغات وب سایت شما را در وب‌سایت‌های مشابه یا تقریباً مشابه قرار می‌دهد و به ازای هر کلیک، باید مبلغی را به گوگل پرداخت کنید.

 پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

 

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی امکاناتی را به همراه دارد که جذابیت‌های بیشتری برای مخاطب ایجاد می‌کند. برای مثال می‌توانید به صورت اختصاصی برای کسب و کار خود یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام ایجاد کنید و با تولید محتوای مفید و مناسب کاربران را به دنبال کردن مطالب خود تشویق کنید. سپس در بین محتوای مفیدی که تولید کرده‌اید محصولات یا خدمات خود را نیز معرفی نمایید. حتی می‌توانید پست‌هایی را به طور به‌خصوص به معرفی محصولات جدید اختصاص دهید.
راه‌های دیگری هم برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند مثلاً می‌توانید با اینفلوئنسر‌ها قرار‌دادی ببندید. اینفلوئنسر‌ها با توجه به تعداد دنبال کنندگان بالا و تأثیری که بر انتخاب آن‌ها دارند می‌توانند محصولات شما را به کاربران زیادی معرفی کرده و برای شما بازار‌یابی کنند.
فراموش نکنید که مهم‌ترین امکانی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهند این است که می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط مستقیم داشته و حتی آن‌ها را به تعامل دعوت کنید و از همین طریق بازار هدف خود را بهتر مطالعه نموده و محصولات و خدمات جذاب‌تری برای آن‌ها ارائه دهید.

 تبلیغات در شبکه اجتماعی

تبلیغات ایمیلی

 

تصور کنید یک مشتری برای عضو شدن در وب سایت یا پس از خرید از فروشگاه اینترنتی آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده است. با بدست آوردن پایگاه داده‌ای از ایمیل‌های کاربرانی که به نوعی خود را مشتاق به محصولات یا خدمات شما نشان داده‌اند در آینده نزدیک می‌توانید تبلیغاتی موثری انجام دهید. برای مثال اخباری درباره محصول یا خدماتی جدید به ایمیل کاربران بفرستید و این کار را با برنامه‌ریزی انجام دهید. ضمناً برای ارسال این پیام‌های تبلیغاتی باید از محتوای مؤثر استفاده کرده تا مشتریان سابق یا مشتریان بالفعل خود را خسته و بیزار نکنید.

 تبلیغات ایمیلی

هزینه تبلیغات در فضای مجازی

 

هزینه تبلیغات در فضای مجازی به نوع تبلیغی که انجام داده‌اید بستگی دارد به علاوه میزان تاثیرگذاری آن می‌تواند هزینه را بالا ببرد. برای مثال هر اینفلوئنسری به نسبت تأثیری که بر کاربران می‌گذارد و در قیاس با محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کند تعرفه خاصی دارد. یا اگر دارید از اکانت اختصاصی کسب و کار خود برای تبلیغات استفاده می‌کنید باید تولید محتوا را در آن اکانت با برنامه‌ریزی منظم انجام دهید که این کار اگر قرار است به طور گسترده انجام شود نیاز به یک متخصص یا تولید کننده محتوا دارد با این حساب هزینه استخدام این متخصص نیز باید در نظر گرفته شود. برپایی کمپین‌ها یا ارسال ایمیل‌ها نیز به همین ترتیب هزینه‌هایی خواهد داشت. اگر می‌خواهید از انواع تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک استفاده کنید باید تعرفه موتور جستجو را به هزینه‌های تبلیغاتی خود اضافه کنید.

 

مزایای تبلیغات در فضای مجازی

 

مزایای تبلیغات در فضای مجازی در‌واقع پاسخ به سؤالی است که پیش از این مطرح کردیم: چرا باید از تبلیغات در فضای مجازی استفاده کنیم؟ چند مزیت در این باره وجود دارد. اول اینکه تبلیغات در فضای مجازی توجیه اقتصادی دارد. همان‌طور که می‌دانید تبلیغات در فضای مجازی تأثیر گذاری بیشتر دارد و نسبت به محیط واقعی، افراد بیشتری تبلیغ را مشاهده می‌کنند. دیگر اینکه محدودیت جغرافیای در فضای مجازی وجود ندارد یعنی اصلاً مهم نیست کسب و کار شما در کجای کشور قرار دارد با تبلیغات در فضای مجازی می‌توانید برند خود را به افراد مختلف فارغ از محدوده جغرافیایی معرفی کنید و در آخر کاربرانی که در فضای مجازی حضور دارند و فعالیت می‌کنند به محتوایی که می‌بینند واکنش نشان می‌دهند حتی اگر فعالیت و تعامل خاصی انجام ندهند ولی قطعاً گوشه‌ای از ذهن آن‌ها درگیر تبلیغات شما خواهد شد در حالی که تبلیغات در محیط واقعی مانند یک بیلبورد در خیابان بر همه رهگذران تأثیر نخواهد داشت.

5 از 5
2 سال قبل
نظر
بابت ارسال این مطلب مفید از شما سپاسگذارم.
نمایش بیشتر
1 از 2 نفر این نظر را مفید دانسته اند