با ما در ارتباط باشید: 0314566
استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی و برنامه ریزی بر روی جذب مخاطب و مشتری از طریق شبکه های اجتماعی، در دنیای کسب و کارهای امروزی بسیار مهم و تاثیر گذار است. برنامه ریزی و یک استراتژی تبلیغات مناسب و حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند که بهتر بدانید در زمان مورد نظر خود چه کارهایی را باید انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید. البته موردی که در این میان باید به یاد داشته باشید این است که قبل از طراحی یک استراتژی برای کسب و کار خود شما باید ابتدا تحلیل هایی را در خصوص شناخت مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی، انجام دهید و بعد از آن به سراغ استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بروید. چرا که در غیر اینصورت بین شما و مخاطبانتان فاصله زیادی به وجود می‌آید و همین قضیه ممکن است باعث از دست رفتن مشتریان شما و متمایل شدن آنها به سمت رقیبانتان شود. بسیاری از شرکت ها ممکن است در اوایل دوران کاری خود مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی را نادیده بگیرند اما مطمئن باشید که با گذر زمان و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، نمی توانید از تاثیر مثبت این ابزارها بر روی کسب و کار خود غافل شوید و اگر نسبت به استفاده از آنها بی اهمیت باشید احتمال شکست شما بالا می رود. آمارها نشان می دهند که امروزه ۷۱ درصد از مصرف کنندگانی که از خدمات و محصولات شما راضی بوده اند، تجربیات مثبت خود را در شبکه های اجتماعی با سایر کاربران در میان می گذارند. نیازی به گفتن نیست که این پیشنهاد ها بهترین و تاثیرگذارترین تبلیغات برای شما خواهند بود. در ادامه این مطلب از سایت پونه مدیا قصد داریم ۱۵ قدم اصلی برای استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی که مسیر پیشرفت را برای شما هموار می کند، با هم مرور کنیم.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی چیست؟


استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی به زبان ساده، یک برنامه منظم است که در آن شما ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید، سپس نسبت به شناخت مخاطبان خود اقدام کنید و سایر مراحل کار را با توجه به این اطلاعات به صورت قدم به قدم انجام دهید. مورد بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که انجام دادن کارها در زمینه استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدون برنامه ریزی و جمع آوری اطلاعات، می تواند نتیجه عکس برای شما داشته باشد و به همین دلیل است که شما در همه مراحل باید جمع آوری اطلاعات، تحقیق در مورد مخاطبان و بازبینی اهداف خود را در نظر داشته باشید. در ادامه مراحل اصلی پیاده سازی یک استراتژی تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی با هم بررسی می کنیم.

بررسی اهداف بازاریابی


بررسی اهداف بازاریابی مهمترین مرحله برای طراحی یک استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی است، چرا که این مرحله مانند آجر اول یک ساختمان است و کافی است شما در چنین مرحله‌ای اشتباهی بسیار کوچک انجام دهید تا کل استراتژی شما مسیر اشتباهی را طی کند. مورد بعدی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که هدف شما در دنیای دیجیتال و در شبکه های اجتماعی می تواند با اهدافتان در دنیایی واقعی کمی متفاوت باشد، به همین دلیل کارشناسان ما بر این عقیده اند که اگر قصد پیاده سازی یک استراتژی موفق روی شبکه های اجتماعی خود را دارید باید انعطاف پذیر و واقع گرا باشید. واقع گرا نبودن باعث می شود که شما اهدافی بزرگتر از حد مشخص انتخاب کنید و در چنین شرایطی انرژی و زمان خود را هدر دهید. به یاد داشته باشید که اهداف مورد نظر شما در شبکه های اجتماعی باید مکمل اهداف اصلی کسب و کار شما باشند. اهدافی که برای بازاریابی انتخاب می کنید باید برای شما خروجی مناسبی داشته باشند، برای این که از درستی اهداف خود مطمئن شوید بهتر است موارد زیر را در زمان هدف گذاری در نظر بگیرید:
• اهداف باید دارای زمان بندی مناسب باشند.
• اهداف باید مرتبط با کسب و کارتان باشند.
• اهداف قابل دستیابی باشند.
• اهداف قابلیت اندازه گیری داشته باشند.
• اهداف مشخص و دقیق باشند.
زمانی که اهداف شما ویژگی های بالا را داشته باشند، می توانید بیشتر به این موضوع امیدوار باشید که در آینده احتمال پیاده سازی آن ها بیشتر است و نتیجه بهتری از آن ها خواهد گرفت. حتی اگر در زمان هدف گذاری قصد دارید که خود را به چالش بکشید باید در نظر داشته باشید که اگر اهداف شما واقع گرایانه نباشند، شکست خواهید خورد. یکی دیگر از موارد مهمی که باید در زمان هدف گذاری به یاد داشته باشید این است که این روزها تعداد مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه این کیفیت و میزان اهمیتی که برای شما قائل می‌شوند است که باید روی آن تمرکز کنید. زمانی که شما مخاطبان مورد نظر خود را جذب کردید، معمولا به سراغ اهداف عمومی می‌روید که بیشتری کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی از آنها استفاده می کنند. این موارد عبارتند از:
• راهنمایی دنبال کنندگان برای افزایش فروش محصولات و خدمات
• افزایش اطلاعات مخاطبان در مورد محصولات و خدمات
• افزایش میزان فروش
• پیدا کردن طرفدار های جدید و تبدیل آنها به مشتری وفادار

 استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مشخص کردن معیارهای کسب و کار


مشخص کردن معیارهای کسب و کار به شما کمک می کند که بتوانید راحت تر و بهتر روند پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید، از طرفی اگر معیارهای مناسبی نداشته باشید ممکن است که انرژی و زمان زیادی را صرف صفحات کسب و کار خود در فضای شبکه های اجتماعی کنید و در پایان کار ندانیم که آیا زحماتتان به بار نشسته یا خیر. معیارهای اندازه گیری موفقیت کسب و کار در شبکه های اجتماعی با توجه به اهدافی که در مرحله اول انتخاب کرده اید مشخص می شوند. به همین دلیل شما نباید با پارامترهای ساده مانند تعداد دنبال کننده در اینستاگرام، تعداد لایک و… میزان موفقیت خود را بسنجید. این روزها شبکه‌های اجتماعی آمار مختلفی را در خصوص وضعیت پست ها و صفحات در اختیارتان قرار می دهند که با استفاده از آنها می توانید به آمار جالب و متنوعی را در خصوص کسب و کار تان پیدا کنید و به صورت اختصاصی مشخص نمایید که کدام پست چه هدفی داشته و آیا پست مورد نظر شما توانسته با معیارهایی که مشخص کرده اید همخوانی داشته باشد یا خیر. نکته‌ای که در این میان باید به یاد داشته باشید میزان تعامل مخاطب در پست های شماست، زمانی که مخاطبان با پست های شما ارتباط برقرار می کنند و به قول معروف با آن تعامل می کنند؛ شما می توانید خوشحال باشید که توانسته‌اید محتوایی موفق تولید و منتشر کنید که باعث درگیر شدن مخاطب شده است.

مخاطبان خود را بشناسید


یکی از اشتباهات بزرگ شرکت هایی که وارد عرصه شبکه‌های اجتماعی می شوند و قصد دارند در این خصوص استراتژی طراحی کنند، این است که احساس می کنند تمامی افراد به کسب و کار آن ها نیاز دارند و تصور می نمایند که تمام فالوورها برای آنها مفید خواهند بود. از طرفی برخی از افرادی که به این عرصه وارد می شوند تعداد بالای فالوور را نشان دهنده اعتبار خود می‌دانند. چنین تصورات غلطی باعث می شود که دارندگان کسب و کار آنلاین رو به خرید فالوور های تقلبی بیاورند و به این صورت تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهند، در صورتی که این کار هیچ فایده‌ای به حال آنها نخواهد داشت و حتی با توجه به الگوریتم های جدید اینستاگرام وقتی تعداد افرادی که تحت تاثیر پست شما قرار گرفتند کم باشد و تعداد فالوور های شما زیاد، یعنی محتوای خوبی تولید نکرده اید و به چشم بیشتر مخاطبان خود بی‌فایده آمده‌اید. مورد بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در مرحله اول چه هدفی انتخاب کرده اید و آیا بالا بودن تعداد فالوور های شما می تواند به رسیدن به این هدف کمک کند یا خیر؟ شما نباید روی تعداد فالوور برنامه ریزی کنید، چرا که این کیفیت و وفاداری فالوور هایتان است که به شما ارزش می‌دهد، نه صرفاً تعداد فالوور بالا! شما باید باید با این واقعیت کنار بیایید: "دنبال کنندگانی که نتوانند در زمینه تحقق اهداف شما کمکی انجام دهند، در واقع کاربرد خاصی برای شما نخواهند داشت" همچنین اگر کسب و کار شما یک کسب و کار محلی است و به عنوان مثال قصد دارید برای یک فروشگاه و مشتری جذب کنید، دنبال کننده هایی برای شما مفید هستند که که فاصله زیادی با شما ندارند و از منطقه جغرافیایی خاصی می‌باشند.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مخاطبان خود را درک کنید


مخاطبان در شبکه های اجتماعی مختلف، رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند و به همین دلیل استفاده از این شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف تان می تواند بسیار با هم متفاوت باشد، در چنین شرایطی اگر استراتژی های شما و برنامه ریزی هایی که انجام داده اید هم راستا با دیدگاه مخاطبان در این محیط باشد؛ قطعا تاثیر گذاری بیشتری خواهید داشت و به این صورت می توانید با سرعت بیشتری به سمت اهداف خود بروید. به عنوان مثال آمار نشان دهنده این است که مخاطبان ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در فیسبوک فعالیت دارند و مخاطبان ۱۵ تا ۲۵ سال به احتمال بیشتری در اینستاگرام هستند. در چنین شرایطی شما باید با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید به شبکه اجتماعی مورد نظر خود بروید و محتوای درخور و مناسب برای آن ها تولید کنید. از طرفی شما باید همیشه در نظر داشته باشید که مخاطبان تان چطور انسان هایی هستند و چقدر از زمان خود را در اینترنت می گذراند و این زمان را به جستجو در مورد چه چیزهایی اختصاص می دهند.

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب


مانند مراحل قبل، این مرحله نیز تا حد زیادی به اهداف کسب و کار شما بستگی دارد. شما باید این موضوع مهم را به دقت بررسی کنید که مخاطبان من در کدام شبکه اجتماعی بیشتر وقت می گذرانند. از طرفی باید در نظر داشته باشید که استفاده از چند شبکه اجتماعی می تواند برای شما بسیار مفید و اثربخش باشد. به همین دلیل کسب و کارهایی که در نظر دارند استراتژی حرفه‌ای و طولانی مدتی بنیاد کنند ابتدا به سراغ یک شبکه اجتماعی خاص می روند و سپس بعد از مدتی فعالیت که کسب و کارشان در آن شبکه اجتماعی رونق پیدا کرد، برنامه ریزی های لازم برای فعالیت در شبکه های اجتماعی دیگری که سایر مخاطبانشان در آنجا هستند را انجام داده و کار خود را در آن شبکه‌های اجتماعی استارت می زنند. برای فهمیدن اینکه مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی فعالیت دارد شما می توانید یک پرسشنامه ساده برای خود طراحی کرده و با توجه به شناختی که از مشتریان خود دارید به سوال های آن جواب دهید. نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی که در آن مخاطبان شما حضور ندارند نکنید.

Social media advertising5

وضعیت رقبای خود در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید


برای دوام آوردن در دنیای کسب و کار امروز باید حتماً از وضعیت رقبای خود در محیطی که قرار است کار کنید با خبر شوید. با انجام این کار شما می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود نسبت به رقیبان را پیدا کرده و به نسبت این اطلاعات اقدامات خود را انجام دهید. به عنوان مثال شما مشاهده می کنید که رقیب تان در فیسبوک فعالیت گسترده و زیادی دارد اما بر روی صفحه اینستاگرام خود تمرکز زیادی نگذاشته، در چنین شرایطی شما باید اینستاگرام را به‌عنوان شبکه اجتماعی اول خود انتخاب کنید تا بتوانید قوی‌تر با رقیب خود مقابله کنید.

برنامه ریزی برای تولید محتوا


داشتن محتوای با کیفیت و هدفمند در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است و شما باید به عنوان کسب و کاری که قصد دارد آینده خوبی در شبکه های اجتماعی داشته باشد این نکته را در نظر داشته باشید که: "محتوای تولیدی شما باید برای مخاطبان مفید باشد و اینکه صرفاً به تبلیغ محصولات خدمات خود بپردازید، کار کاملا اشتباهی است." شما باید به یاد داشته باشید که همیشه تعادل بین محتواهای آموزنده و تبلیغاتی در صفحه باید برقرار باشد، از طرفی بازدید محتوای سایرین نیز باعث می شود که شما به عنوان یک شخص واقعی شناخته شوید و به این صورت اعتماد درصد بیشتری از افراد را به خود جلب کنید. مورد بعدی که در مورد تولید محتوا باید به یاد داشته باشید این است که هر شبکه اجتماعی نیاز به محتوای خاص خود دارد و شما باید برای تولید آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. بهتر است که در زمان تولید محتوا بیشتر از اینکه به سلیقه شخصی خود اهمیت دهید، به این اهمیت دهید که مخاطبان دوست دارند چه محتوایی ببینند.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

سایر مراحل لازم استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی


در ادامه سایر مراحلی که باید برای تهیه یک استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی طی کنید را با هم بررسی می کنیم تا بتوانید در این زمینه تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.
• به یاد داشته باشید که حتماً حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف را به صورت یک شکل تنظیم کنید و از عناصر گرافیکی، لوگو ها و… مناسب در پست های مورد نظر و عکس پروفایل در سایر قسمت‌های صفحه استفاده کنید. شما با اختصاص دادن زمان مناسب به این کار می توانید نتیجه خوبی بگیرید.
• از تقویم محتوا استفاده کنید و در زمان بندی های مناسب، پست های خود را منتشر کنید. این مورد مهم را در نظر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مختلف امروزه با استفاده از الگوریتم های پیشرفته خود می توانند تشخیص دهند که آیا پست شما در این زمان خاص قابل استفاده است یا خیر، در صورتی که پست شما قابل استفاده نبود مطمئن باشید که به دید مخاطبان شما نمی رسد و نمی توانید تاثیر مثبت آن پست را بر روی پیشرفت کلی برنامه خود احساس کنید. موضوع زمانبندی و برنامه ریزی برای هر پست می تواند نتایج خوبی را برای شما در طولانی مدت به همراه داشته باشد. امروزه ابزار های مناسبی برای زمان بندی و پست گذاری در شبکه های اجتماعی وجود دارد که این کار را برای شما ساده تر خواهد کرد.
• محتوای خود را متناسب با شبکه اجتماعی مورد نظرتان درست کنید، برای این کار کافیست که به سوالات زیر پاسخ دهید: بهترین نوع محتوا برای هر صفحه کدام است؟، آیا بهتر نیست در پست های خود از ایموجی ها استفاده کنم؟، استفاده از هشتگ ها چه طور باید باشد و با توجه به نوع شبکه اجتماعی چند هشتگ استفاده کنم؟ مدت زمان پست و یا طول کاراکتر نوشته ها باید چقدر باشد؟
• محتوای مناسب برای صفحه کسب و کار من چیست؟ این سوال مهم را باید به دقت پاسخ دهید تا در نهایت بتوانید نوع محتوای مورد نظر خود را مشخص کنید. تصاویر، فیلم ها، متن ها و… انواع مختلف محتوا در شبکه های اجتماعی هستند که شما باید با توجه به بررسی هایی که انجام می دهید تصمیم بگیرید که محتوایتان کدام یک از این موارد یا ترکیبی از آنها باشد.
• از تبلیغات غافل نشوید: استفاده از تبلیغات موثر به شما این امکان را می دهد که محتوای هدفمند خود را به دید تعداد بیشتری برسانید و به این صورت در پایان نتیجه بهتری بگیرید. استفاده از تبلیغات باید به صورتی باشد که شما بازخورد بیشتری بگیرید، به همین دلیل محتوای تبلیغاتی مورد نظرتان باید به صورتی باشد که برای مخاطب سوال ایجاد کند و مخاطب را به صفحه شما برای گرفتن پاسخ بکشاند. در نظر داشته باشید که محل تبلیغ شما نیز بسیار مهم است و شما باید جایی تبلیغ خود را بگذارید که مطمئن باشید افرادی که از خدمات یا محصولات شما استفاده می کنند، آن را خواهند دید.
• از آنجایی شبکه های اجتماعی بر پایه ارتباط موثر و تعامل بنا شده اند، شما باید در تمامی مراحل این مورد را به یاد داشته باشید که مخاطبین خود را به تعامل وادار کنید و با آن ها تعامل داشته باشید.با مخاطبین تعامل برقرار کنید. استفاده از هشتگ های مرتبط با کسب و کار و محتوایی که تولید کرده اید می تواند برای شما بسیار مفید و موثر واقع شود.
• از قدرت اینفلوئنسر ها استفاده کنید، چرا که این افراد توانسته اند دسته ای مخاطب وفادار برای خود جمع کنند و با استفاده از آن ها تبلیغات و پیشنهاد هایی را ارائه دهند که می تواند به شما کمک فراوانی کند. به یاد داشته باشید که استفاده از قدرت اینفلوئنسر ها می تواند به این صورت باشد که شما اعتماد و اعتبار یک شخص تاثیر گذار را می خرید و از آن به نفع خود استفاده می کنید.

 

5 از 5