با ما در ارتباط باشید: 0314566

بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ (mass marketing) به شیوه ای از بازاریابی گفته می شود که بر اساس نیاز دسته جمعی افرادی به یک محصول به وجود می آید. برخی عقیده دارند که این روش بازاریابی منسوخ شده و بسیاری از افراد فعال در زمینه بازاریابی هنوز نمی دانند که مس مارکت چیست. چرا که امروزه بیشتر روش های بازاریابی بصورت متمرکز مورد استفاده قرار می گیرند. اما یکی از نکات بسیار مهمی که هیچ‌گاه نباید فراموش کنید این است که بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ امروزه قابل استفاده اند و دانستن تکنیک‌های مربوط به آن می‌تواند در شرایطی باعث پیشرفت چشمگیر کسب و کار شما شود. در ادامه همین بخش از پونه مدیا قصد داریم که برای شما توضیح دهیم مس مارکتینگ چیست و نکاتی را در خصوص بازاریابی انبوه با شما در میان بگذاریم.

بازار انبوه یا مس مارکتینگ چیست

به طور کلی می‌توان گفت که مس مارکتینگ به بخشی از بازار می گویند که نیازهای حجم زیادی از مردم را تأمین می‌کند، کسانی که بر روی نیازهای عموم مردم تمرکز می‌کنند به ویژگی هایی که باعث تمایز آنها از هم می شود هیچ توجهی ندارند. به عنوان مثال کسی که در زمینه بازاریابی انبوه فعالیت دارد هیچ توجهی به این موضوع ندارد که مشتریان او چه رنگ پوستی دارند و یا حتی در مواردی جنسیت آنها چیست، این نمونه از بازاریابی صرفاً بر روی نیاز مردم و همچنین محصول مورد نظر بازاریابان و تولید کنندگان تمرکز دارد. اصلی ترین ابزارهایی که در مس مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون، گوشی های موبایل، روزنامه ها، رادیو و… مس مارکت دسته‌ای از بازار هستند که محصولات مورد نیاز آن ها دارای ویژگی خاصی نمی باشد و همین باعث می‌شود که محصول مورد نیاز آنها به صورت عمده تولید شده و بدون در نظر داشتن اینکه این محصول به چه دسته از مردم می رسد وارد بازار می شود. به عنوان مثال تصور کنید که شما تولید کننده محصولی مانند روغن هستید، تا زمانی که شما روغن معمولی تولید می‌کنید همه جامعه در دسته بندی مشتریان شما قرار می‌گیرند و با استفاده از ابزار های اطلاع رسانی جمعی شما می توانید مشتریان خود که در تمامی اقشار جامعه هستند را به سمت خود بکشید. نقطه مقابله mass marketing بازاریابی گوشه‌ای یا niche marketing است. بازاریابی گوشه‌ای همانطور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید به این صورت عمل می کند که به سراغ بخش محدودی از بازار می‌رود و مشتریان خود را در قسمت بخصوصی از جامعه می بیند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟

بازار انبوه یا مس مارکتینگ چیست

مس مارکتینگ چه ویژگی هایی دارد

در ادامه ویژگی های مس مارکتینگ را به صورت مورد به مورد با آن بررسی می‌کنیم:
در مس مارکتینگ بازار هدف بخش زیادی از جامعه در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال برای شرکت های خدمات تلفن همراه مانند ایرانسل یا همراه اول همه مردم به عنوان بازار هدف شناخته می شوند.
افرادی که در زمینه بازاریابی انبوه فعالیت دارند به راحتی برای تبلیغ محصولات خود می‌توانند از ابزارهایی مانند رادیو و تلویزیون استفاده کنند. آنها برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود هیچ نیازی به جلب توجه گروه ویژه ندارند و همین که پیام تبلیغاتی خود را به گوش عموم مردم برساند به هدف خود رسیده‌اند. این در صورتی است که حتی اگر افراد فعال در زمینه بازاریابی گوشه ای بخواهند از رادیو و تلویزیون برای پخش پیام تبلیغاتی خود استفاده کنند، باید اعلام کنند که محصول آنها صرفاً به درد بخش خاص و ویژه ای از جامعه می خورد.
افرادی که در زمینه ای mass marketing فعالیت دارند صرفاً فعالیتهای خود را بر اساس این هدف انجام می دهند که نام برند مورد نظر را در ذهن بیننده و یا شنونده تکرار کنند.

رسانه ها در مس مارکتینگ چه وظیفه ای دارند

یکی از پایه های اساسی کسب و کارهایی که بر روی بازار انبوه تمرکز دارند استفاده گسترده از رسانه ها است. مس مارکتینگ بر این اساس فعالیت می‌کند که پیام خود را به گوش افراد زیادی برساند و به این صورت آنها را با محصولات خود که در تمامی فروشگاه ها دیده می شوند آشنا کنند. به عنوان مثال یک برند مایع ظرفشویی معمولی را در نظر بگیرید که فقط تبلیغات خود را در ذهن مخاطبان تکرار می کند و از سوی دیگر در فروشگاه‌ها شاهد پخش محصولات با آن برند هستیم. در این نوع بازاریابی هدف اصلی این است که از رسانه های اصلی مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو و… استفاده کنیم و برخلاف روش بازاریابی گوشه‌ای هیچ نیازی به اهمیت دادن به بازاریابی دهان به دهان و یا روش هایی که بر روی تعداد افراد کمی تاثیر میگذارند نیست.

رسانه ها در مس مارکتینگ چه وظیفه ای دارند

مزایا و معایب مس مارکتینگ

اولین و مهمترین مزیت mass marketing این است که به شما امکان تولید محصول و توزیع آن را در ابعاد بسیار گسترده می‌دهد و همچنین این امکان را دارید که میلیون ها مخاطب را از طریق رسانه ها تحت تاثیر بگذارید. در چنین روش بازاریابی شما نیاز به تبلیغات پیامکی و یا بازاریابی تلفنی ندارید. نکته بسیار مهمی که باید در این قسمت بیاد داشته باشید این است که فعالیت های بازاریابی مربوط به محصولاتی که قیمت بالایی دارند بهتر است به وسیله مس مارکتینگ انجام نشود، چرا که به احتمال زیاد مشتریان این کسب و کارها وقت خود را روبروی تلویزیون تلف نمی‌کنند. پس این نکته مهم را در زمینه تبلیغات رسانه‌ای باید به یاد داشته باشید که اگر قصد انجام تبلیغات در این رسانه ها را دارید باید بتوانید از پس هزینه‌های آنها بر بیاید و از طرفی به قسمت فروش محصولات خود نیز فکر کنید، چرا که تبلیغات بدون فروش باعث میشود شما ضرر کنید. در دنیای امروز مس مارکتینگ می تواند معایبی را با خود به همراه داشته باشد که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب مس مارکتینگ

یکی از معایب اولیه بازاریابی انبوه این است که شما نسبت به سایر روش‌های بازاریابی هزینه‌های زیادی را برای تبلیغات متقبل می شوید و همواره احتمال این وجود دارد که بازخورد کمی دریافت کنید. دلیل اصلی این اتفاق گسترش روش های مختلف بازاریابی است که مخاطبان خود را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. در ضمن به یاد داشته باشید که استفاده از رسانه های ارتباط جمعی و تبلیغات مستقیم، مانند گذشته تاثیرات قوی ندارد.
نداشتن ارتباط با مخاطب: یکی از معایب مس مارکتینگ این است که شما هیچ ارتباطی با مخاطبان خود ندارید و نمی توانید از نظرات آنها آگاه شوید. در چنین شرایطی راه های تعامل بین مشتری و شما بسته می‌شود و نمی توانید بفهمید که با تبلیغات چطور بر روی مشتری تاثیر گذاشته اید. این موضوع باعث می‌شود که شما در کمپین های تبلیغاتی بعدی خود و در آینده به اشتباهات تکراری دچار شوید و به این صورت هزینه های زیادی که برای تبلیغات انجام می‌دهید همگی به هدر بروند.
بالا بودن امکان شکست کمپین های تبلیغاتی: در مس مارکتینگ شما فقط به یک راه تکیه می کنید و در صورتی که مشکلی در مسیر پیش بیاید کل زحمات شما به هدر می رود و حتی می توان گفت بودجه‌ای که صرف تولید محصولات خود کرده اید را نیز به هدر داده اید.

نتیجه گیری:

اگر محصول یا خدمات خودتان را می خواهید به مشتریان معرفی کنید ابتدا می توانید از روش مس مارکتینگ این کار را انجام دهید و محصول خود را بصورت گسترده به مشتریان با یک سیاست تبلیغات صحیح معرفی کنید. پس از تکرار تبلیغات می توانید مشتریان هدف خود را مشخص کنید. همانطور که می دانید با تمرکز بر روی یک موضوع می توانید اهداف خودتان را پیش ببرید پس برای فروش بیشتر ابتدا باید مخاطبان خودتان را از طریق mass marketing مشخص کنید و در نهایت از طریق niche marketing محصولات و خدمات خود را به مشتریان نهایی معرفی و به فروش برسانید.

امتیازی ثبت نشده است.