با ما در ارتباط باشید: 0314566

تصور کنید پس از چند ماه انتظار، اکنون وب‌سایت شما آماده بهره‌برداری است و قصد دارید با راه‌اندازی آن کسب و کار خود را شروع کنید. راه‌های زیاد و طاقت‌فرسایی برای بالا آوردن سایت خود در نتایج اولیه موتورهای جستجو در پیش خواهید داشت. این کار نیز تنها با بهینه‌سازی سایت و اتخاذ بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ، میسر است. اما اگر کمی حرفه‌ای‌تر فکر کنید، می‌توانید در کنار سئوی سایت، از طریق یک ابزار کارآمد به نام گوگل ادز (Google ads) وب‌سایت خود را ظرف چند ماه به نتایج اولیه موتورهای جستجو نزدیک کنید.
گوگل ادز در واقع یک سیستم تبلیغاتی آنلاین است، که شرکت گوگل آن را برای صاحبان کسب و کار اینترنتی بوجود آورده است. این سیستم تبلیغاتی بر مبنای پرداخت به ازای کلیک (pay-per-click) عمل می‌کند. بر خلاف سایر سیستم‌های تبلیغاتی نظیر فیسبوک، گوگل ادز دو روش اصلی را برای تبلیغات و جذب مشتری اتخاذ کرده است:

  • از طریق موتورهای جستجوی گوگل و نمایش در نتایج اولیه سرچ‌ها
  • از طریق شبکه نمایش تبلیغات گوگل (درون محتوای سایت‌ها و کلیپ‌ها)

تفاوت موتور جستجو با شبکه نمایش تبلیغات گوگل

موتور جستجوی گوگل به شما اجازه می‌دهد تا آگهی‌های خود را به کاربرانی که به طور فعال در جستجوی کلمات کلیدی هستند، پیشنهاد کنید. به فرض اگر شخصی کلمه کلیدی "تولید محتوا" را سرچ کند، تبلیغات شما نیز در کنار سایر سایت‌ها اما با یک تفاوت (آن هم اینکه در زیر لینک واژه Ad گنجانده می‌شود) در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. اینگونه مخاطب متوجه می‌شود که وب‌سایت شما کاملاً تجاری بوده و با سایر سایت‌های آموزشی متفاوت است.
اما شبکه نمایش گوگل به صورت متفاوت عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که به جای نمایش تبلیغات در نتایج اولیه جستجوی گوگل، آن‌ها را در وب‌سایت‌هایی قرار می‌دهد که با سلایق کاربر مرتبط باشند. به این معنی که اگر کاربری در حال تماشای محتوا و ویدئوی ورزشی است، از طریق کوکی‌ها تنها تبلیغات ورزشی برای او نمایش داده می‌شوند. اما چگونه این امر میسر است؟ در ادامه شما را با هوش مصنوعی گوگل که تبلیغات را خصوصی‌سازی می‌کند، آشنا می‌کنیم.

گوگل ادز چیست؟

استفاده گوگل از هوش مصنوعی برای خصوصی‌سازی تبلیغات

یکی از ابزارهایی که گوگل ادز را تبدیل به بهترین راه تبلیغاتی آنلاین کرده، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی گوگل باعث شده است تا موتورهای جستجو با جمع‌آوری اطلاعات و زیر نظر گرفتن فعالیت کاربران، تمامی تبلیغات را خصوصی‌سازی کنند. مثلا، اگر شما به عنوان یک کاربر طی چند روز اقدام به گشت و گذار در اینترنت کنید، هوش مصنوعی گوگل تمام فعالیت‌های شما را ضبط و از آن‌ها علیه خودتان استفاده می‌کند؛ مثلا، با برآورد گوگل اینگونه تفسیر می‌شود که شما با جستجوی مطالب ورزشی، علاقه زیادی به دنیای ورزش دارید. پس تبلیغاتی که برای شما نمایش داده می‌شود همگی ورزشی خواهند بود.
اما، این فرایند تنها به اینجا ختم نمی‌شود. هوش مصنوعی گوگل تمامی اطلاعات را بر اساس مولفه‌های زیر خصوصی‌سازی می‌کند:

  • جنسیت: بر اساس مذکر یا مونث بودن مخاطب
  • رده سنی: بر اساس بازه سنی مخاطب
  • علایق: بر اساس علایق و مطالبی که کاربر سرچ می‌کند
  • موقعیت مکانی: بر اساس کشور، شهر، قاره و محل زندگی کاربر
  • نوع دستگاه: بر اساس نوع دستگاه کاربر یعنی تبلت، موبایل و دسکتاپ
  • بازاریابی مجدد: افرادی که قبلا از سایت شما بازدید کرده‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند
  • تغییر رفتار کاربر: بر اساس تغییراتی که در فعالیت کاربران رخ می‌دهد. به این معنی که کاربران پس از مدتی چیزهای جدیدی را سرچ می‌کنند.

با این تفاسیر، شما می‌توانید از گوگل بخواهید که تبلیغات شما را با چه معیارهایی به مخاطبان نشان دهد. مثلاً می‌توانید از او بخواهید که تبلیغات را تنها به بانوان 20 الی 28 سال ساکن اسپانیا نمایش دهد.

گوگل ادز چیست؟

ساخت کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

به طور کلی، کمپین تبلیغاتی به این معناست که برای هدفمند کردن بازاریابی خود مجموعه‌ای از تنظیمات نظیر مکان، نوع مخاطب، نوع تبلیغ، بودجه و غیره را مد نظر قرار دهیم. به این معنی که برای تبدیل کردن یک مخاطب به یک خریدار، به چه ابزاری باید تکیه کنیم؟
خوشبختانه گوگل ادز تمام این ابزارها را به طور کامل برای صاحبان کسب و کار فراهم کرده است. در واقع دو نوع کمپین تبلیغاتی در گوگل وجود دارد، که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تبلیغ از طریق کمپین جستجوی گوگل

این تبلیغات تنها زمانی نمایش داده می‌شوند که کاربر اقدام به جستجوی کلمات کلیدی کند؛ به طوری که تبلیغات بر اساس کلمه کلیدی سرچ شده، در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات بسته به درخواست صاحبان کسب و کار می‌توانند در قسمت‌های مختلفی قرار گیرند. مواردی نظیر:

  • موتوهای جستجوی گوگل (google.com)
  • گوگل شاپینگ (Google shopping)
  • گوگل پلی (google play)
  • گوگل مپ (google map)
  • سایت‌های همکار گوگل نظیر آمازون

به طور کلی تبلیغات از طریق جستجوی گوگل به سه نوع متنی، متنی واکنش‌گرا و تماس تلفنی تقسیم می‌شوند؛ به گونه‌ای که در تبلیغ متنی فقط تبلیغات به صورت نوشته هستند. در تبلیغ واکنش‌گرا به صورت تلفیقی از چنیدن واژه و متن کوتاه هستند؛ و در تبلیغ تلفنی نیز تنها شماره تماس شرکت تبلیغ کننده قرار می‌گیرد.

گوگل ادز چیست؟

تبلیغ از طریق کمپین شبکه نمایش گوگل

این تبلیغات تنها زمانی نمایش داده می‌شوند که کاربر در حال گشت‌زنی در اینترنت بوده و در آن اقدام به تماشای ویدئو، جیمیل خود و یا بازی می‌کند. این تبلیغات نیز مانند مورد قبلی بسته به درخواست صاحبان کسب و کار، می‌توانند در قسمت‌های مختلفی قرار گیرند. مواردی نظیر:

  • سایت‌های مرتبط
  • یوتیوب
  • اپلیکیشن‌های مرتبط
  • جیمیل

این تبلیغات نیز به انواع مختلفی نظیر نمایشی واکنش‌گرا، محتوای تبلیغاتی و عکس تقسیم می‌شود؛ به گونه‌ای که تبلیغات نمایشی در قالب ویدئو در لابه‌لای محتواهای ویدئویی در یوتیوب، سایت‌های مرتبط و غیره نمایش داده می‌شوند. تبلیغات تصویری و واکنش‌گرا نیز به صورت تلفیقی درون محتوای سایت‌های مختلف و مرتبط نمایان می‌شوند.

گوگل ادز چیست؟

نتیجه گیری
گوگل ادز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بهینه و مقرون‌ به صرفه برای تبلیغات سایت و محصولات خاص باشد. هوش مصنوعی بکار برده شده در گوگل ادز، این امکان را به صاحبان کسب و کار می‌دهد تا تبلیغات خود را خصوصی‌سازی کنند؛ به گونه‌ای که محصولات آن‌ها تنها به افرادی نمایش داده شوند، که مورد هدف آن‌ها هستند. این نوع از تبلیغ زمانی جواب می‌دهد که از آن به درستی و به صورت مداوم استفاده کرد.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
مطالب خیلی خوبی به اشتراک گذاشتین. به نظرم گوگل ادز یه راه خیلی موثر برای تبلیغات هست. برای اینکه تبلیغات جذاب و گیرایی داشته باشیم نیاز هست بنر گیف طراحی بشه تا تبلیغات رو به خوبی نمایش بده و در نهایت کاربران رو به صفحه مورد نظر هدایت کنه.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند