با ما در ارتباط باشید: 0314566

الگوریتم برت گوگل در هفته اخر اکتبر سال 2019 برای کوئری ها(عبارات جستجو شده ) و اسنیپت ها (Snippet) در زبان انگلیسی به اجرا در آمد. الگوریتم گوگل برت یک روش مبتنی بر شبکه عصبی گوگل برای فهم زبان طبیعی (NLP) است. 

NLP یا Natural Language Processing به یک شاخه از هوش مصنوعی اشاره دارد که روی زبان شناسی برای کمک به کامپیوتر ها در فهم انسان ها متمرکز است. از نمونه های NLP میتوان به چت بات ها، ابزار های گوش دادن به شبکه های اجتماعی (Social listening Tools) و حدس کلمات در اسمارت فون ها اشاره کرد. NLP به تنهایی یک ویژگی جدید نیست اما الگوریتم برت یک پیشرفت در NLP بوجود آورده است.
به طور کلی الگوریتم برت گوگل به کامپیوتر ها کمک میکند تا زبان محاوره ای انسان ها را بهتر درک کنند. الگوریتم گوگل برت آخرین الگوریتم جستجوی گوگل برای فهم بهتر زبان محاوره ای است. این بزرگترین تغییر در جستجو از زمان الگوریتم RankBrain است. 

Google Bert Algorithm مخفف Bidirectional Encoder Representations From Transformers است. ترجمه تحت الفضی این الگوریتم گوگل میشود: "ارائه رمزگشایی دوطرفه از جانب مبدل ها."

مثالی مناسب برای درک بهتر الگوریتم گوگل برت

 همه ی شما دیدید که وقتی چند کلمه توی گوگل تایپ میکنید موتور گوگل براتون حدس هایی برای کامل کردن اون کلمه ارائه میدهد.

الگوریتم برت گوگل و نزدیکی با زبان محاوره ای

سوالاتی که انسانها توی گوگل مطرح میکنند همیشه به زبان عامیانه است. برای همین گوگل الگوریتم برت را ارائه داد. الگوریتم برت کمک میکند مشکلات محتوایی کلمات بهتر درک شود و نتایج مناسب و بهتری برای شما پیدا بشه. حالا بیاید با یه مثال این موضوع را توضیح بدیم. فرض کنید شما عبارت "  پرواز به اصفهان از تهران " را در گوگل جستجو کردید.

قبل از بروز رسانی الگوریتم برت ، موتور جستجوی گوگل کلمه "به" را تشخیص نمیداد و نتایج پرواز های اصفهان - تهران را نشان میداد. 

بعد از بروزرسانی الگوریتم برت، گوگل تشخیص میدهد که سوال شما در خصوص پروازهای تهران به سمت اصفهان است.

نمونه نتایج جستجو بعد از آپدیت الگوریتم برت گوگل

این یعنی الگوریتم گوگل برت به موتور جستجو کمک میکند تا حرف های اضافه را در جملات بهتر تشخیص دهد.

آیا استفاده از الگوریتم گوگل برت باعث بی استفاده شدن الگوریتم رنک برین میشود؟

الگوریتم رنک برین اولین هوش مصنوعی گوگل برای فهم پرس و جو ها بود(سال 2015). این الگوریتم به نتایج جستجو و محتوا در صفحات گوگل نگاه میکرد تا فهم بهتری از کلمات بدست بیاورد. الگوریتم BERT جایگزین RankBrain نیست بلکه یک روش دیگر برای فهم محتوا و سوالات مطرح شده در گوگل است. الگوریتم رنک برین همواره برای بعضی جستجو ها استفاده میشود.اما وقتی گوگل فکر میکند که یک کوئری (عبارت جستجو شده)با کمک برت بهتر قابل فهم است از آن استفاده میکند در حقیقت یک کوئری میتواند از چندین روش مختلف از جمله الگوریتم برت برای فهم سوال استفاده کند.

گوگل چگونه از الگوریتم برت استفاده میکند؟

گوگل توضیح داد که روش های متفاوتی برای فهم یک کوئری و چگونگی ارتباط آن با محتوای وب وجود دارد. برای مثال اگر غلط املایی دارید سیستم املایی گوگل (Google's Spelling System)به شما کمک میکند تا کلمه صحیح را پیدا کنید. یا اگر از کلمه ای استفاده کنید که مترادف آن در صفحه ای باشد گوگل آن ها را شناسایی خواهد کرد. الگوریتم BERT هم یکی از سیگنالهایی است که گوگل برای فهم کوئری از آن استفاده میکند. با توجه به چیزی که جستجو میکنید یکی یا چند تا از این سیگنال های برای جواب دادن به سوال شما استفاده میشود. 

آیا میتوان برای الگوریتم برت گوگل بهینه سازی کرد؟

این سوال بدی است. فهم گوگل از زبان طبیعی بالا رفته است. در الگوریتم برت چیزی برای بهینه سازی وجود ندارد.

چگونه محتوای خود را برای الگوریتم برت بهینه کنیم

حتما الان دارید میپرسید چطور رتبه بندی سایتتون را با عملی شدن این الگوریتم گوگل بالا ببرید؟
جواب این سوال خیلی سادست از آنجایی که برت طراحی شده تا منظور مخاطب را بهتر درک کند. تنها کاری که باید انجام بدید این است که سایت خودتون را با در نظر گرفتن مخاطبان طراحی و تولید محتوا کنید. راضی نگه داشتن مخاطب به بالا بردن رتبه شما کمک خواهد کرد.

"بهینه سازی" الان به این معناست که شما روی نوشتن مطالب مفید و خوب برای مخاطب تمرکز کنید. 

چرا ما به الگوریتم گوگل برت اهمیت می دهیم؟

به  گفته گوگل "الگوریتم برت بزرگترین قدم در 5 سال گذشته و یکی از بزرگترین جهش ها در تاریخچه جستجو است " اما این دلیل ما برای اهمیت دادن به الگوریتم برت نیست. دلیل ما این است که 10% از تمام کوئری ها (جستجو ها )با این بروز رسانی تغییر کرده اند. این یک تغییر بزرگ در موتورهای جستجو است. 

 الگوریتم BERT روی چه جستجوهایی تاثیر میگذارد ؟

از هر 10 جستجو الگوریتم برت روی یکی از نتایج ما برای بالا تر بردن فهم مطلب تاثیر میگذارد. گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد : "در حقیقت با استفاده از الگوریتم برت گوگل، درک موتور جستجوی گوگل از سوالات طولانی و جستجو هایی که در آن ها کلمات اضافه از اهمیت بالایی برخوردارند بالا رفته است. موتور جستجو قادر است منظور شما را بهتر بفهمد و نتایج صحیح تری برای شما ارائه دهد. "

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
الگوریتم MUM گوگل چیست؟ تاثیر الگوریتم مام گوگل بر سئو

تاثیر الگوریتم رنک برین و الگوریتم گوگل برت روی کوئری ها

ممکن است بعضی از قابلیت های BERT با اولین هوش مصنوعی گوگل برای فهم سوالات (RankBrain) مشابه باشد. اما این دو، الگوریتم های متفاوتی هستند که هر کدام ممکن است برای جواب به یک جستجو استفاده شوند.
به گفته اریک انج مدیر کل شرکت Perfective Digital "اولین چیزی که باید در خصوص رنک برین بدانید این است که موازی با الگوریتم های رتبه بندی جستجوی طبیعی حرکت میکند و برای تنظیم نتایج بدست آمده از این الگوریتم ها استفاده میشود. "
رنک برین به پرس و جوهای فعلی نگاه میکند و با توجه به سوالات گذشته نتایج را ارائه می دهد. سپس کارایی نتایج بدست آمده را برای جستجوهای گذشته بررسی میکند. RankBrain همچین به گوگل کمک میکند تا نتایج مرتبطی که کلمات دقیق در آنها نیامده است را نشان دهد. در مثال پایین گوگل فهمید منظور کاربر برج ایفل است با اینکه اسمی از آن برده نشده است.

تاثیر الگوریتم رنک برین روی نتایج جستجو



به گفته ی انج "الگوریتم برت گوگل به یک روش کامل متفاوت عمل میکند". الگوریتم های گوگل قبلا به محتوای صفحات نگاه میکردند تا بفهمند آن صفحه در ارتباط با چه موضوعی است. هرچند الگوریتم های ان ال پی سنتی فقط میتوانند به محتوای قبل یا بعد از کلمه برای فهم مطلب توجه کنند. دو طرفه بودن مؤلفه های BERT آن را متمایز میکند. " برت هم به محتوای قبل و هم به محتوای بعد از یک کلمه نگاه میکند تا قدرت فهم خود از آن کلمه را بالا ببرد. "این یک پیشرفت در NLP است چرا که ارتباطات انسانی معمولا لایه لایه و پیچیده هستند."

الگوریتم BERT گوگل روی کدام یک از محصولات گوگل تاثیر خواهد گذاشت؟

اعلامیه گوگل در خصوص الگوریتم برت فقط مختص به موتور جستجو است هرچند این الگوریتم روی دستیارها (Assistant) نیز تاثیر گذار خواهد بود. هنگامی که کوئری ها در Google Assistant انجام شود این امکان وجود دارد که اسنیپت ها یا نتایج جستجوی بدست آمده در وب نیز تحت تاثیر الگوریتم برت قرار بگیرد. الگوریتم برت در حال حاضر روی تبلیغات تاثیری ندارد اما به احتمال زیاد در آینده روی آنها اعمال خواهد شد که این باعث کم شدن تبلیغات آزاردهنده برای مخاطب میشود .

آیا الگوریتم برت برای زبان فارسی نیز موجود است؟

بله. در ماه دسامبر 2019 الگوریتم گوگل برت برای 70 زبان از جمله زبان فارسی قابل استفاده قرار گرفت.

 

امتیازی ثبت نشده است.