با ما در ارتباط باشید: 0314566
موتور جستجوی گوگل | موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکند

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر دنیا، الگوریتمی کاملا حرفه ای و مختص به خود دارد که همیشه در حال به روز شدن است؛ این موتور جستجوگر که روزانه میلیاردها بار توسط مردم استفاده می شود؛ الگوریتم کار خود را به این شکل توضیح داده است:
پیش از این که جستجو انجام دهید، خزندگان وب اطلاعات میلیاردها صفحه اینترنتی را جمع آوری کرده و در فهرست های سرچ طبقه بندی می کنند.

اصول جستجو در گوگل 

خزش در سایت ها با استفاده از لیست لینک هایی که قبلا در آن ها خزش صورت گرفته و نقشه های سایت که مدیران سایت ها برای وبسایت خود طراحی می کنند، آغاز می شود. خزندگان گوگل این وبسایت ها را بررسی می کنند و از لینک هایی که داخل آن قرار دارد، به سایر صفحات و سایت ها می روند.
این نرم افزار به سایت های جدید، توجه زیادی می کند و در کنار آن ها، تمامی تغییرات جدید سایت های قبلی و لینک های خراب شده آن ها را نیز به دقت بررسی می کند. برنامه های کامپیوتری دستور خزش در بخش های مختلف سایت را صادر می کنند؛ آن ها به گوگل می گویند که در کدام صفحات بچرخد و محتوا بردارد.
گوگل، سرچ کنسول را به مدیران وبسایت ها پیشنهاد می کند زیرا با استفاده از این امکان، می توانید در مورد خزش در سایت خود را بررسی کنید. مدیران سایت در این بخش می توانند دستورالعمل هایی در مورد خزش در سایتشان، درخواست خزش مجدد در یک صفحه یا درخواست عدم خزش در صفحاتی (با استفاده از فایل robots.txt) ارائه دهند. گوگل هیچگاه برای خزش در سایت ها، پول قبول نمی کند و دلیل آن، دقت این موتور جستجو برای رساندن اطلاعات دقیق به مخاطبان است.

پیدا کردن اطلاعات به وسیله خزش در گوگل 

اینترنت مثل یک کتابخانه بسیار بزرگ با میلیاردها کتاب است که هیچ مدیریت مرکزی ای ندارد؛ گوگل از نرم افزارهایی که به نام خزندگان شناخته می شوند، استفاده می کند تا صفحات فعال در اینترنت را رصد کند. این ربات ها صفحات را دنبال کرده و لینک های درون آن ها را ارزیابی می کنند؛ شما نیز اگر صفحه ای در اینترنت را ببینید، تقریبا مثل ربات های گوگل عمل می کنید.
خزندگان از لینکی به لینک دیگر می روند تا اطلاعاتی در مورد صفحات به دست آورده و به سرورهای گوگل اضافه کنند. پ

طبقه بندی اطلاعات با فهرست بندی در موتور جستجوی گوگل 

وقتی خزندگان یک سایت را پیدا می کنند، اطلاعات صفحه به سرور گوگل منتقل می شود؛ گوگل سیگنال های کلیدی (مثل کلیدواژه یا به روز بودن وبسایت) را در نظر گرفته و آن را به فهرست های جستجوی مربوطه اضافه می کند.
فهرست جستجوی گوگل، میلیاردها صفحه را در خود جای داده و حجمی به اندازه 100 میلیون گیگابایت دارد. این قابلیت دقیقا مثل فهرست یک کتاب است و با جستجوی شما در مورد یک کلمه، به شما نشان داده می شود.
با نمودار اطلاعات، گوگل حتی بیشتر از توجه صرف به کلیدواژه ها عمل کرده و مردم، مکان ها و چیزهایی که برای مردم مهم است را بهتر درک می کند. برای این کار، گوگل در حال حاضر امکان جستجو در کتاب ها، زمان پرواز فرودگاه ها و یافتن موقعیت مکانی را نیز مهیا کرده است.

الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل چگونه کار می کنند؟

با توجه به اطلاعات عظیمی که در فضای اینترنت هست، تقریبا بدون کمک نمی توانید به چیزی که می خواهید برسید. سیستم رتبه بندی گوگل نیز برای همین کار طراحی شده است؛ این سیستم هزاران صفحه را به شکلی مرتب می کند که شما سریعا به چیزی که مد نظرتان است برسید.
این سیستم رتبه بندی، توسط چندین الگوریتم ساخته شده است تا به شما بهترین و کارآمدترین اطلاعات را بدهد. الگوریتم های گوگل بر مبنای کلمات عبارت جستجو شده، ارتباط و کارآمدی صفحه، موقعیت مکانی شده و موثق بودن صفحه ساخته شده است. با توجه به عبارتی که شما جستجو می کنید، این الگوریتم ها کار خود را انجام می دهند؛ مثلا وقتی یک سوال از گوگل می پرسید، محتواهای تازه تر در اولویت قرار دارند و اخبار جدیدی برای شما کارآمدتر خواهند بود.

اهمیت معنای عبارت جستجو شده شما در گوگل 

برای این که پاسخ مناسبی دریافت کنید، گوگل اول باید بداند که شما چه چیزی پرسیده اید و چه اطلاعاتی را می خواهید. درک محتوا شامل درک زبان جستجوگر و اطلاعات وی می شود.
این مسئله می تواند شامل اتفاقاتی مثل اشتباه در نوشتن تا درک نوع نوشتار جستجوکننده است. برای مثال، سیستم گوگل می تواند معناهای متفاوت یک کلمه در جاهای مختلف را بشناسد و با توجه به آن ها به شما پاسخ دهد. به عکس زیر توجه کنید؛ change در این سه عبارت، به ترتیب به معنای عوض کردن، تبدیل ارز و تغییر مقدار است.

موتور جستجوی گوگل
پس از این مسئله، گوگل همینطور با الگوریتم مناسب خود درک می کند که شما به دنبال چه دسته ای هستید. مثلا اگر به دنبال یک مطلب خیلی جدید باشید، مطالب قدیمی دیگر به درد شما نمی خورد و گوگل با الگوریتم های خود، آخرین اخبار را در اختیار شما می گذارد.

ارتباط صفحات وب در موتور جستجوی گوگل 

پس از مرحله فهمیدن عبارت شما، الگوریتم ها به صفحات وب ذخیره شده رفته و مطالبی که احتمالا مرتبط هستند را جمع آوری می کنند. مهم ترین سیگنال برای ارتباط، کلیدواژه های متن هستند و اگر کلیدواژه ها در عنوان یا متن محتوای سایت آمده باشند، آن صفحه احتمالا مرتبط با عبارت جستجو شده است.
پس از این معیار ساده، گوگل از ماشین هایی استفاده می کند که محتوا را دقیقا بررسی می کند تا بهترین جواب را به مخاطبان بدهد. این سیگنال های ارتباط، توسط الگوریتم ها بررسی می شود.
مثلا شما فک کنید کلمه سگ را جستجو می کنید؛ شما نمی خواهید در نتیجه اول صفحه ای بیاید که در آن کلمه 100 به تعداد زیادی نوشته شده است. شما به دنبال اطلاعاتی راجع به سگ ها هستید و گوگل این اطلاعات و عکس و ویدیوها را در اختیار شما می گذارد.

کیفیت محتوا در موتور جستجوی گوگل 

پس از این که مطالب مرتبط انتخاب شدند، گوگل با الگوریتم های خود آن ها را از معتبرترین منابع رتبه بندی می کند. برای این کار، سیستم گوگل به شکلی طراحی شده که مطالب تبلیغاتی و غیرقابل اعتماد را حذف کند.
سیستم رتبه بندی صفحات (PageRank) گوگل، فقط صفحات قابل اعتماد را بالا آورده و صفحات به درد نخور یا اسپم را به دلیل داشتن محتوای ضعیف، حذف می کند. دستورالعمل های وبمستر گوگل، صفحات اسپم یا کم کیفیت که توانستند از سیستم رتبه بندی صفحات عبور کنند را شناسایی و حذف می کند.

اهمیت کارایی صفحات در گوگل 

وقتی رتبه بندی به عمل آمد، گوگل سایت هایی که کار با آن ها راحت تر است را در اولویت قرار می دهد. این الگوریتم ها شامل نشان داده شدن به صورت مناسب در همه مرورگرها، طراحی برای همه دستگاه ها با هر اندازه ای (مثل تبلت، موبایل، لپ تاب) و زمان بارگذاری سایت و سرعت آن است.

سایر اطلاعات مهم برای موتور جستجوی گوگل 

مسائلی مثل موقعیت مکانی شما، سابقه جستجوهای شما و تنظیماتی که برای جستجوی خود انتخاب می کنید، فاکتور مهم بعدی در نشان دادن نتایج به شماست.
ما از موقعیت مکانی شما برای نشان دادن محتواهایی متناسب با جستجوی شما استفاده می کنین؛ اگر شما عبارت فوتبال را در لندن سرچ کنید، اطلاعات مربوط به لیگ برتر انگلیس و تیم های لندن را در رده های بالاتری می بینید. همینطور تنظیمات جستجو نیز در پیدا کردن محتوای مورد نظر شما بسیار اهمیت دارد.

جواب های کارآمد در گوگل به شکل های متفاوت ارائه میشود

لری پیج یک موتورجستجوی موفق را موتوری خواند که دقیقا بداند شما چه چیزی می خواهید؛ وقتی شما برای وضعیت آب و هوا جستجو می کنید، احتمالا نیاز به پیش بینی آب و هوا دارید. یا اصلا وقتی عبارت "راه های رسیدن به فرودگاه نیویورک" را جستجو می کنید، به دنبال لینک نیستید و شما مسیر را روی نقشه می خواهید.
این دقیقا کاری است که گوگل انجام می دهد و به شکل های جدیدی، پاسخ شما را می دهد. این شکل های جدید عبارتند از:

گراف اطلاعات گوگل
گراف اطلاعات گوگل
مسیرها و ترافیک در گوگل
آدرس و ترافیک در موتور جستجوی گوگل
جواب های مستقیم در گوگل
جواب های مستقیم در گوگل
اسنیپت ها در موتور جستجوی گوگل
اسنیپت ها در موتور جستجوی گوگل
لیست افراد در موتور جستجوی گوگل 

 لیست افراد در موتور جستجوی گوگل

منبع :

How Google Search works

امتیازی ثبت نشده است.