با ما در ارتباط باشید: 0314566
تکنیک های تولید محتوا

نوشتن یک محتوای عالی به تنهایی کار راحتی نیست. برای اینکه بتوانید در تولید محتوا موفق باشید باید تکنیک های خاصی را بلد باشید و به کمک این تکنیک ها برای تولید محتوا تمام تلاش خود را بکنید.
در این مطلب ما چندین نمونه از این تکنیک های تولید محتوا را برای شما توضیح خواهیم داد. اگر شما نیز تکنیک دیگری برای تولید محتوا میشناسید در کامنت ها آن را با ما در میان بگذارید.

تکنیک های تولید محتوا

اولین و ساده ترین تکنیک تولید محتوا نوشتن یک عنوان جذاب است

تجربه نشان داده عنوان تا بیش از 80 درصد روی مخاطب تاثیر می گذارد. کاربران پس از سرچ کردن موضوع خود به دنبال سایت هایی هستند که دارای عناوین جذاب باشند.
فرض کنید فردی درباره "درمان ریزش مو" سرچ کرده است. شما چگونه می توانید او را مجاب کنید تا به سایت شما مراجعه کند؟
خیلی ساده با یک عنوان جذاب! عنوان هایی نظیر:
• قطع ریزش مو به روش کریستیانو رونالدو
• دیوید بکهام چگونه از شر ریزش مو خلاص شد؟
• بالاخره واکسن ریزش مو پیدا شد
• دانشمندان راز ریزش مو را کشف کردند
• و ...
همانطور که می بینید این عناوین بسیار چالشی و جذاب هستند. شک نکنید خیلی ها کنجکاو شده و به سایت شما مراجعه می کنند.
شما اگر عنوان جذابی برای محتوای خود انتخاب نکنید حتی اگر بهترین محتوا را هم بنویسید کاربران برای مطالعه جذب آن نخواهند شد.

نوشتن محتوای طولانی یک تکنیک عالی هنگام تولید محتوا 

شاید در نظر شما این یک تکنیک محسوب نشه و با خودتان بگید این یک امر واضح است. اما حقیقت این است که در بسیاری از موارد کاربران دنبال محتواهای کامل میگردند. اگر شما به صورت جزئی به یک موضوع اشاره کنید کاربر سریع دست از مطالعه بر میدارد و سعی میکند در مکان های دیگه جواب سوال خود را پیدا کند.
البته در هنگام نوشتن محتوا باید حواستان به موضوع هدف هم باشد. تمام مخاطبان علاقه دارند تا وقتی مطلبی را سرچ می کنند به پاسخ سوال خود برسند. مثلا فردی "علائم کرونا" را سرچ می کند. حال با مطلبی روبرو می شود که 5 صفحه راجع به بیماری کرونا صحبت کرده، عوارض آن را گفته، به میزان مرگ و میر و غیره نیز پرداخته اما صحبتی از علائم کرونا نکرده است. در واقع این سایت تنها از روش کلمه کلیدی و بهینه کردن کلمه کلیدی "علائم کرونا" مطلب خود را به صدر نتایج جستجو رسانده است.
قطعا مخاطب از این که به چنین سایتی آمده پشیمان خواهد شد؛ و بلافاصله به سایر سایت ها مراجعه می کند. 

هنگام تولید محتوا مقدمه های جذاب را فراموش نکنید 

بعد از عنوان مقدمه از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف مقدمه این است که کاربر را به مطالعه تشویق کنید. شما از چندین راه برای نوشتن مقدمه جذاب میتوانید استفاده کنید.
- از جملات کوتاه استفاده کنید.
- مقدمه خود را بیش از حد طولانی نکنید: سعی کنید با کمترین کلمات هدف مقاله را برای مخاطب توضیح بدهید
- در مورد هدف محتوا برای آنها بنویسید.
- به نگرانی یا مشکلی که ممکن است خوانندگان شما داشته باشند اشاره کنید.
- یک داستان کوتاه برای آنها بگویید

توجه به پرسونای مخاطب

طبق استدلال Hubspot پرسونای مخاطب شامل توجه نویسنده به علایق و خصوصیات اخلاقی مخاطب است. نویسنده باید مطلب را متناسب با سلیقه و رفتار مخاطب بنویسد.
شما باید تمام مشتریان خود را بررسی کرده و آنها را در یک جامعه آماری قرار دهید. به طوری که رفتار هر یک را در بخش های مختلف دسته بندی کرد.
آیا مشتریان شما ورزشکارند؟
یا این که طیف نوجوانان را شامل می شود؟
بهترین راه این است که ابتدا برند خود را بشناسید. شما در حال ارائه چه خدماتی هستید؟ اگر در حال فروش لوازم آرایشی هستید، پس 99 درصد مخاطبان شما خانم ها هستند. بنابراین باید متناسب با خصوصیات رفتاری آنها محتوا تولید کنید.
برای شناخت پرسونای اکثریت مردم میتوانید از شبکه های اجتماعی و کامنت های مخاطبان زیر پست ها کمک بگیرید. ببینید که آنها چه کسانی را دنبال می کنند و چه پست هایی را به اشتراک می گذارند.
در نهایت لیستی تهیه کنید:
• آنها چه پست هایی را بیشتر لایک می کنند؟
• بزرگترین مشکل آنها چیست و به دنبال چه راه حل هایی هستند؟
• دنبال چه اطلاعاتی هستند؟

محتوای ویروسی یا وایرال تولید کنید  

محتوای ویروسی شامل استفاده از تکنیک هایی برای اشتراک پذیری بالا است.
محتوای ویروسی دارای ویژگی های زیر است:
• دارای زبانی ساده
• قابل هضم
• روش های کاربردی و قابل اجرا
• تمرکز روی ارائه آموزش های قابل اجرا
• کوتاه، مختصر و مفید
محتوای ویروسی مانند ویروس در اغلب رسانه های اجتماعی سرایت می کند. کاربران به دلیل کیفیت و کاربردی بودن محتوا، آن را به اکثر دوست های خود ارسال می کنند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

محتوای وایرال یا محتوای ویروسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای همیشه سبز تولید کنید

برای ایجاد یک چالش بزرگ در بازاریابی محتوا دو راه وجود دارد: تولید محتوای مبتنی بر رویداد (به عنوان مثال پست های مربوط به آخرین انتخابات ایران) یا ایجاد محتوای همیشه سبز که برای مدت طولانی برای خوانندگان شما قابل استفاده باشد. پیشنهاد ما این است که "محتوای همیشه سبز" را انتخاب کنید.
کوین لی بوفر می گوید، یک توییت خوب تنها 18 دقیقه اعتبار دارد و روی بورس است؛ اما محتوای همیشه سبز سال ها از اعتبار نمی افتد.
برای تولید محتوای همیشه سبز باید نکات زیر را مد نظر قرار داد:
انتخاب عنوان همیشه سبز: مثلا عنوان "روش های از بین بردن جوش صورت" یک عنوان همیشه سبز است. اما عنوان "نتیجه انتخابات ایالات متحده" یک عنوان قرمز است که تنها پس از اتمام انتخابات و مشخص شدن نتیجه از اعتبار می افتد.
استفاده از توضیحات پایدار: مثلا نوشتن محتوا برای عنوان "روش های از بین بردن جوش صورت" باید این گونه باشد: {برای از بین بردن جوش صورت باید از آبلیمو، صابون های گوگرد و ... استفاده کرد و از خوردن گرمیجات خودداری نمود...}. این روشی برای درمان جوش صورت است که 50 سال پیش هم مورد استفاده قرار می گرفته و 50 سال بعد هم قال اجراست.

به خوانایی محتوا توجه کنید 

محتوا باید کاملا خوانا باشد. استفاده از لیست و پاراگراف های کوتاه خیلی در نظر مخاطب تاثیر می گذارد.
حتما زیر عنوان های خود را شماره گذاری کنید.
از نوشتن حشو پرهیز کرده و هرگز در متن خود غلط املایی نداشته باشید.
شک نکنید مخاطبان از خواندن محتوای شما لذت خواهند برد.

آنالیز محتوای سایت های رقیب برای نوشتن یک محتوای عالی 

شما در هر موردی که قصد تولید محتوا دارید مسلما قبل از شما یک نفر دیگر این محتوا را تولید کرده است. پس برای اینکه بتوانید مخاطبان را به جای سایت آن ها به سایت خود بیاورید باید محتوای رقیب خود را بررسی کرده و مطلبی بهتر از او بنویسید. برای اینکار عنوانی را که انتخاب کرده اید در گوگل جستجو کنید و چند مطلب اول را مطالعه کنید.سپس موارد زیر را در سایت رقیب خود بررسی کنید. 

• ببینید که سایت رقیب چند کلمه تولید کرده است

• مقدار عکس های سایت رقیب را در نظر بگیرید

• تیترهای آن را بررسی کنید

• موضوع را تحلیل کنید و ببینید در چه حوزه هایی صحبت کرده است

• ببینید آیا محتوای آن دارای لیست است؟

• به تعداد پاراگراف های آن توجه کنید

اکنون وقت آن رسیده تا نقص های سایت رقیب را در محتوای خود برطرف کنید. مثلا اگر سایت رقیب 5 صفحه محتوا تولید کرده، شما باید 6 صفحه تولید کنید.
یا اگر محتوای آن حاوی 4 عکس است، شما باید 6 الی 7 عکس برای مطلب خود در نظر بگیرید.
اگر تنها چند لیست بولت دار ایجاد کرده، شما لیست های متنوعی تولید کنید.
مطمئن باشید ظرف چند روز نتیجه تلاش های خود را خواهید دید.

موضوعات خود را به صورت پادکست منتشر کنید

خیلی از افراد حوصله خواندن مطالب را ندارند. تجربه نشان داده است که بیش از 50 درصد مخاطبان پادکست را به متن ترجیح می دهند. انتشار پادکست موجب می شود تا مدت زمان ماندن مخاطب در سایت به طرز عجیبی بالا برود.
همچنین در پادکست دستان شما برای توضیح برخی نکاتی که، ارائه آنها به صورت مکتوب وجود ندارد، هست.

از داده برای اثبات درستی محتوا خود استفاده کنید

استفاده از داده نه تنها باعث میشود کاربر بیشتر به محتوای شما اعتماد کند بلکه خوانایی مطلب را راحت تر میکند. درست است که جمع آوری داده کار آسانی نیست اما این موضوع میتواند به محتوای شما امتیازی اضافه کند.

برای حل مشکلات کاربران محتوا تولید کنید 

نوشتن این نوع محتوا نه تنها جذاب است بلکه همیشه مشتری دارد. امروز همه برای اطمینان از درست انجام دادن کارهای خود نحوه امجام آن را در گوگل سرچ میکنند. شما هم میتوانید زمینه هایی را که در آن تخصص دارید در محتوای خود به کاربر آموزش دهید.
مثلا آموزش نصب ویندوز، آموزش نگه داری از گل و گیاه و ....

با احساسات خود محتوا بنویسید

استفاده از احساسات همیشه یک تکنیک موفق بوده زمانی که شما بچه بودید و نمی خواستید کاری را انجام بدهید میتوانستید با اشک جمع کردن توی چشماتون دل مادر و پدرتون را نرم کنید در تولید محتوا هم شما وقتی بتوانید احساس خشم، لذت، تعجب، ناراحتی و ... را به مخاطب منتقل کنید میتوانید موفقیت چشمگیری را ببینید. 

امتیازی ثبت نشده است.