با ما در ارتباط باشید: 0314566
گوگل داپلکس (Google Duplex) و تاثیر آن بر روی سئو چیست؟

گوگل داپلکس یکی از پروژه‌های شرکت گوگل در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان‌ها است. در این مطلب سعی می کنیم علاوه بر آشنایی با این سرویس و اهداف و کاربردهای آن به تاثیر آن بر سئوی سایت ها هم بپردازیم.

گوگل داپلکس چیست؟

گوگل داپلکس در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در می سال 2018 توسط سوندار پیچای، مدیر عامل اجرایی این شرکت، معرفی شد. او نحوه کار این سرویس را با یک صدای هوش مصنوعی نشان داد. گوگل داپلکس برای کمک به مردم در تنظیم قرار داد‌های کاری از طریق تلفن و بدون تعامل مستقیم با خود کاربر، طراحی شده است. نسخه دموی معرفی شده توسط سوندار پیچای نشان داد که این سرویس می‌تواند صدای انسان در طرف دیگر مکالمه تلفنی تشخیص داده و پاسخ‌های مناسبی به سوالات وی بدهد. گوگل داپلکس حتی قادر به استفاده از اصطلاحات روزمره برای واقعی‌تر کردن این مکالمه است.
بعد‌ها ویدیویی انتشار یافت که در آن نحوه درخواست از گوگل داپلکس برای تنظیم یک رزرو رستوران نشان داده شد. در این ویدیو، گوگل داپلکس با رستوران مورد نظر تماس گرفته و ضمن تعامل با اپراتور آن، درخواست رزرو یک میز می‌کند. پس از پایان تماس، پیامی به کاربر مبنی بر انجام کار مورد نظرش فرستاده می شود.

هدف اصلی گوگل داپلکس چیست؟

هدف غایی تعاملات بین انسان و کامپیوتر این است که افراد بتوانند همانطور که با دیگر انسان‌‌ها صحبت می‌کنند به صحبت با کامپیوتر‌ها هم بپردازند. برای سال‌‌های متمادی این هدف تبدیل به یکی از تلاش‌‌های اصلی کسب و کار‌های فناوری شده است. تقریبا هر دفعه که با جایی تماس میگیریم اول از همه با صدایی ضبط شده مواجه می‌شویم. دستیاران مجازی گوشی‌‌های همراه و همچنین اسپیکر‌های هوشمند خانه‌‌ها را هم می‌توان نمونه‌هایی دیگر از این تلاش‌ها دانست. اما علیرغم مفید بودن این سیستم‌های کامپیوتری، هنوز کمبود‌هایی را در آن‌ها مشاهده می‌کنیم.
شرکت گوگل در یکی از پست‌های وبلاگ خود به یکی از بزرگترین مشکلات این سیستم‌ها اشاره کرده است. اینکه کاربران مجبور هستند خود را با سیستم مطابقت دهند در حالی که انتظار داریم این سیستم‌ها باشند که خود را با کاربرانشان هماهنگ می‌کنند. به مواقعی فکر کنید که دستیار صوتی هوشمند گوشی همراهتان، حرف شما را اشتباه متوجه شده و مجبور شده‌اید که دوباره حرف خود را تکرار کنید.
گوگل داپلکس این مشکل را با قادر ساختن کامپیوتر‌ها برای داشتن مکالمه ای طبیعی با انسان‌ها حل کرده است. این بار، هوش مصنوعی است که خود را با انسان وفق می دهد و نه برعکس. بنابراین شما به عنوان یک کاربر می‌توانید خیلی راحت و عادی به صحبت بپردازید. گوگل داپلکس سعی می‌کند تا جای ممکن شبیه یک انسان صحبت کند. برای رسیدن به این هدف، حتی از اصطلاحات روزمره یا عباراتی مانند "امممم" که موقع فکر کردن می‌گوییم استفاده می‌کند.
در مرکز گوگل داپلکس از یک شبکه عصبی بازگشتی (RNN) که بر پایه پلتفرم یادگیری ماشین به نام TFX ساخته شده است، استفاده می‌شود. با برقراری تماس، نمی‌توان هیچ تمایزی بین این سیستم با یک انسان واقعی قائل شد.

آیا گوگل داپلکس سرویس مفیدی است؟

اصلی‌ترین کاری که گوگل داپلکس می‌کند، ترتیب دادن برخی از کار‌های روزمره شما است. این سرویس می‌تواند از طرف شما تماسی برقرار کرده و قرار ملاقاتی را ترتیب دهد. به عنوان مثال اگر به دستیار گوگل بگویید که می‌خواهید در ساعت 7 عصر روز جمعه به یک رستوران خاص بروید، با آن رستوران تماس گرفته و در ساعت مورد نظر شما یک میز رزرو می‌کند. در نهایت به شما اطلاع می‌دهد که عملیات رزرو به خوبی انجام شده است. 

چه نگرانی‌هایی درباره گوگل داپلکس وجود دارد؟ 

بسیاری از افراد از وجود چنین فناوری‌هایی ابراز نگرانی می‌کنند. جدا از اینکه صحبت با کامپیوتری که کاملا شبیه انسان حرف میزند، می‌تواند کمی ترسناک باشد، نگرانی اصلی مربوط به بحث‌های حریم خصوصی و امنیت می‌شود. آیا از نظر امنیتی درست است که یک کامپیوتر به نمایندگی از شما با جایی تماس گرفته و مکالمه‌ای با دیگر انسان‌ها برقرار کند؟ آیا این کار به امنیت فرد مقابل لطمه‌ای نمیزند؟ برخی هم نگران تاثیر گوگل داپلکس بر صنعت تبلیغات بوده و حتی برخی از رشد نگران کننده هوش مصنوعی و تکامل آن صحبت می‌کنند.
گوگل سعی کرده است تا حدودی این نگرانی‌ها را با اضافه کردن قابلیت‌هایی به سرویس گوگل داپلکس برطرف کند. بدین ترتیب که در شروع تماس تلفنی، این سیستم خود را معرفی کرده و خاطرنشان می‌کند که از طرف گوگل تماس می‌گیرد. ضمن اینکه ضبط این مکالمه را هم یادآور می‌شود. در صورتی که دریافت کننده تماس از عدم تمایلش برای ضبط مکالمه خبر دهد، عملیات ضبط توسط سرویس دستیار گوگل لغو می‌شود.

در چه کشورهایی می‌توانیم از گوگل داپلکس استفاده کنیم؟

گوگل داپلکس در حال حاضر در 48 ایالت آمریکا فعال است. فقط ایالت‌های کنتاکی و لوییزیانا از آن پشتیبانی نمی‌کنند. طبق گزارشات منتشر شده، کشور‌هایی مثل بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، هند، مکزیک و اسپانیا هم به پشتیبانی از این سرویس پرداخته اند.

آینده گوگل داپلکس چگونه است؟

دشوار است که بگوییم در آینده نزدیک از این سرویس به شکل گسترده‌ای استفاده خواهد شد. اما رشد آن قطعا سریع‌تر از چیزی است که اکثر افراد خارج از دنیای فناوری تصور می‌کنند. اگر گوگل داپلکس قادر به رزرو یک میز در رستوران باشد پس می‌تواند برای گرفتن یا تمدید یک کارت اعتباری هم مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که در این سرویس از هوش مصنوعی استفاده می‌شود پس سرعت اجرا و خطای کمتری نسبت به انسان‌ها از آن شاهد خواهیم بود.

تاثیر گوگل داپلکس روی سئو

شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد که گوگل داپلکس تاثیر مستقیمی روی بهینه سازی موتور جستجو داشته باشد. ولی باید به نکته‌ای اساسی در این رابطه توجه کرد: اگر دستیار گوگل شما توانایی برقراری مکالمه با رستوران انتخاب شده را دارد پس شما هم می‌توانید از این طریق به ارتباط با آن بپردازید. این یعنی در آینده‌ای نزدیک، جستجو‌های اینترنتی بیش از پیش محاوره‌ای و البته پیچیده‌تر خواهند شد.
با پیچیده‌تر شدن محتوای مورد جستجو، اهمیت محتوای موجود در صفحات وب هم بیشتر می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید از سئوی مناسبی برخوردار باشید، باید بر کیفیت محتوای تولیدی خود بیفزایید.
از سوی دیگر باید به مسائل فنی این مساله هم توجه کرد. هوش مصنوعی برای عملکرد موثرتر، نیاز به داده‌های ساختار یافته دارد. بنابراین اگر شما از یک شیوه و سیستم استاندارد برای فعالیت‌هایی مثل رزرو کردن استفاده کنید، کار گوگل را برای فهمیدن آن بسیار راحت می‌کنید. به این دلیل که دیگر نیازی به آموزش سیستم خود برای درک روش‌های جدید ندارد.

 

امتیازی ثبت نشده است.