تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کلید جذب مشتریان بیشتر است. وقتی فروشگاه آنلاین راه اندازی کرده‌اید، باید استراتژی‌های اساسی برای معرفی کسب و کار و محصولاتی که ارائه می‌کنید داشته باشید. تصور کنید سایت فروشگاه شما بسیار حرفه ای طراحی شده، برترین محصولات در آن وجود دارند و عملیات خرید بسیار آسان است اما محتوای خاصی در سایت به چشم نمی‌خورد. معمولا چنین فروشگاهی نمی‌تواند مشتریان زیادی جلب کند چرا که کاربران در اینترنت، تمایل دارند پیش از خرید، درباره برند شما اطلاعاتی کسب کنند و ویژگی‌های محصول مورد نظرشان را بدانند.

علاوه بر این‌ها، ممکن است بازدیدکننده سایت اصلا به قصد خرید وارد نشده باشد بلکه بخواهد پاسخ سوال خود را پیدا کند. دقیقا همین جا است که با تولید محتوای ارزشمند و جذاب، پاسخ سوال کاربر را می‌دهید و در عین حال نام برند را در ذهن او ثبت می‌کنید تا بعدا دوباره اگر سوالی داشت، سایت شما را انتخاب کند.

برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی تنها به اندکی علاقه و آموزشی مناسب نیاز دارید. اگر دارید درباره تولید محتوا فروشگاه اینترنتی جست و جو می‌کنید، احتمالا مورد اول را دارید. برای آموزش مناسب و کارآمد نیز لازم است در یک کلاس تولید محتوا شرکت کنید. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین کارهایی است که باید برای رشد و موفقیت فروشگاه انجام دهید. در مقاله پیش رو می‌خواهیم به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت کنیم. به شما آموزش دهیم چگونه بهترین استراتژی‌ها را برای تولید محتوا فروشگاهی پیاده سازی کنید، ترافیک سایت را به کمک محتوا افزایش دهید و... . با یک محتوا همراه باشید. پس از مطالعه این مقاله، برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی تصمیم بهتری می‌گیرید.

محتوا فروشگاه اینترنتی چه ویژگی هایی دارد؟

محتوا فروشگاه اینترنتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که کاربران بیشتری را به بازدید از سایت تشویق کند؟ محتوا فروشگاه اینترنتی چگونه می‌تواند مشتریان بالقوه را به خرید دعوت نماید و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کند؟ آیا توجه به سئو ارگانیک در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد؟ آیا تمرکز بر روی سئو کافی است یا باید در این راه، نکاتی دیگری را هم در نظر داشته باشیم؟

هدف فروشگاه اینترنتی این است که محصولات بیشتری را در زمان کمتر به فروش برساند. بنابراین باید کاربران بیشتری را برای بازدید از سایت جذب کند. احتمالا اغلب استراتژی‌هایی که برای تولید محتوا فروشگاهی طراحی می‌شوند، صرفا روی سئو ارگانیک تمرکز می‌کنند تا در رده‌های بالای لیست نتایج گوگل قرار بگیرند و به این ترتیب مشتریان بیشتری به دست بیاورند. واقعیت این است که با تمرکز بیش از حد بر سئو، مشتریان زیادی جذب نخواهید کرد. بلکه صرفا برای مدتی رتبه بالایی در گوگل کسب می‌کنید. شما قرار است محصولات خود را به کاربران (انسان‌ها در دنیای واقعی) بفروشید. بنابراین وقتی موفق می‌شوید که روی نیاز کاربران تمرکز کنید نه ربات‌های گوگل!

شناخت نیاز کاربران، تولید محتوای جذاب و بهینه سازی سئو ارگانیک در کنار یکدیگر می‌توانند به موفقیت فروشگاه اینترنتی کمک کنند. بنابراین محتوا فروشگاه اینترنتی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در لیست زیر، مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع محتوا را ملاحظه نمایید:

محتوا فروشگاه اینترنتی باید با توجه به پرسونای مخاطبان تولید شده باشد

برای شناخت پرسونای کاربران راه‌های زیادی وجود دارد. اول اینکه موضوع فروشگاه اینترنتی شما چیست؟ یعنی چه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنید؟ معمولا متقاضیان این محصولات یا خدمات از کدام قشر جامعه هستند؟ غالبا در دنیای واقعی افراد، با چه اطلاعاتی این محصولات یا خدمات را خریداری می‌کنند؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند پرسونای مخاطبان فروشگاه را شکل دهد. سپس محتوا بر اساس این پرسونا تولید گردد. پرسونای مخاطبان است که لحن و فرم محتوا را تعیین می‌کند. مخاطب جذب محتوایی می‌شود که بر اساس پرسونای او تولید شده و اطلاعات را در قالبی انتقال می‌دهد که مورد علاقه او است. کاربران اینترنتی معمولا بسیار کم حوصله هستند و فقط در عرض چند ثانیه تصمیم می‌گیرند به محتوای شما علاقه دارند یا نه.

محتوا فروشگاه اینترنتی باید سئو شده باشد

گفتیم باید برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی ابتدا روی پرسونای مخاطبان تمرکز کنیم. اما اگر محتوایی که تولید شده در رده‌های بالای لیست نتایج جستجو نمایش داده نشود، شانس کمی برای جذب کاربران خواهد داشت.

با توجه به این نکاتی که نام بردیم، منطقی است که محتوای ارزشمند و منحصر به فرد فروشگاه شما، سئو شود و در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد. به این ترتیب اعتبار محتوا افزایش پیدا می‌کند، کاربرانی که به سایت آمده‌اند زمان بیشتری در سایت می‌مانند، از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند و امکان Convert افزایش پیدا می‌کند.

محتوا فروشگاه اینترنتی باید به روز باشد

وقتی کاربر در جستجوی پاسخی برای سوال خود است یا اینکه قصد دارد محصولی را بخرد، معمولا جدیدترین اطلاعات را در نظر می‌گیرد. بنابراین باید محتوا را بر اساس جدیدترین اطلاعات تولید کنید و بر اساس ماهیت آن، به روزرسانی لازم را انجام دهید.

محتوا فروشگاه اینترنتی باید کامل و بدون نقص باشد

محتوای کامل، نقش مهمی در موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی دارد. تصور کنید کاربر در جستجوی ویژگی‌های محصول خاصی به فروشگاه شما آمده است. اگر اطلاعاتی که برای معرفی این محصول ارائه کرده‌اید کامل و همه جانبه نباشد ممکن است کاربر سایت را ترک کند و سراغ رقیبان شما برود.

محتوا فروشگاه اینترنتی باید حقیقی و بی طرف باشد

کاربر می‌خواهد اطلاعات دقیق و حقیقی از محصولات یا خدمات به دست بیاورد. اگر از محتوای جانبدارانه و غیر حقیقی برای معرفی محصولات استفاده کنید ممکن است برای مدتی، مشتریان را افزایش دهید اما وقتی خلاف آن ثابت شد، اعتبار برند شما در نظر کاربران به شدت کاهش می‌یابد.

اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

در بخش قبلی درباره ویژگی‌های محتوا فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. حال می‌خواهیم بدانیم چرا تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد؟ چرا باید سرمایه گذاری ویژه‌ای روی تولید محتوا برای فروشگاه‌های آنلاین داشته باشیم؟ لیستی تهیه کرده‌ایم تا اهمیت محتوا فروشگاه اینترنتی را بهتر توضیح دهیم.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برای افزایش تعامل با کاربران

وقتی محتوای ارزشمند، منحصر به فرد و سرگرم کننده‌ای در فروشگاه اینترنتی شما وجود داشته باشد، کاربران بیشتری با آن درگیر می‌شوند. کاربران می‌خواهند این محتوای خاص را بررسی کنند، با دیگران به اشتراک بگذارند، به محصولاتی که ارائه کرده‌اید نگاهی بیندازند و... . در واقع محتوا در فروشگاه‌ها آنلاین، ابزاری است که به شما کمک می‌کند مشتریان بیشتری داشته باشید.
برای درک بهتر این مورد به مثال زیر توجه کنید:
اگر فروشگاه اینترنتی، ارائه دهنده لوازم آرایشی باشد لازم است درباره هر یک از محصولات، محتوای کامل تولید کند. درباره نقاط ضعف و قوت محصول اطلاعاتی ارائه بدهد، مشخص کند محصول مذکور برای چه افرادی و در چه مواردی کاربرد دارد. همچنین شرایطی فراهم کند تا کاربران بتوانند سوالات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. وقتی تمام این نکات در فروشگاه اینترنتی رعایت شده باشند، کاربر می‌داند در خرید بعدی یا هر وقت سوالی درباره محصولات آرایشی داشت، می‌تواند به سایت شما مراجعه نماید و به هدف خود برسد.
با این حساب می‌توان گفت محتوا فروشگاه اینترنتی، ابزار مهمی است که کاربر را در تمام مراحل خرید از ابتدا تا انتها، همراهی و تشویق می‌نماید.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برای افزایش بازدید سایت

اگر محتوا ارائه شده در فروشگاه اینترنتی شما ارزشمند و کامل باشد، نظر کاربران را جلب می‌کند. این نکته از چشم موتورهای جستجو پنهان نمی‌ماند. همچنین Crawlerهای موتور جستجو، متوجه می‌شوند شما علاوه بر فروش محصولات یا خدمات در حال تولید محتوای جالب هستید. تمام این موارد باعث می‌شوند در موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه خوبی بگیرید. بهبود سئوی ارگانیک، فرصتی مهمی است که موجب افزایش بازدید سایت خواهد شد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برای بهبود سئو ارگانیک

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی درباره افزایش بازدیدکنندگان سایت گفتیم، بهینه سازی سئو ارگانیک، جز دارایی‌های ناملموس کسب و کار است و اعتبار شما را در نظر کاربران بالا می‌برد. ابزار مختلفی برای بهینه سازی سئو ارگانیک وجود دارد و تقریبا تولید محتوا از همه آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است.
با اینکه توصیه می‌کنیم برای معرفی بیشتر برند و محصولاتی که ارائه کرده‌اید از روش‌هایی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای مجازی (تبلیغات کلیکی یا همکاری با اینفلوئنسرها) کمک بگیرید. اما فراموش نکنید تولید محتوا همواره باعث صرفه جویی در منابع کسب و کار محسوب می‌شود و برای مدت طولانی، جز کارنامه موفق شما به حساب می‌آید.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برای رقابت

احتمالا اغلب محصولات یا خدماتی که در فروشگاه اینترنتی ارائه می‌کنید در سایت‌های دیگر هم عرضه می‌شوند. در چنین شرایطی، محتوا ابزاری قدرتمند است که می‌توانید با کمک آن، سایر رقبا را پشت سر بگذارید. محتوای ارزشمند، کامل و منحصر به فرد این سیگنال را به کاربران می‌دهد که شما خود منبعی جامع برای اطلاع از ویژگی‌های محصول هستید و تمام نکاتی که باید پیرامون آن بدانند، در سایت شما جمع آوری شده‌اند. بنابراین فروشگاه اینترنتی با چنین محتوایی، بر سایر رقیبان برتری دارد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برای معرفی برند

حتی اگر منحصر به فردترین و برترین محصولات یا خدمات را در فروشگاه اینترنتی خود ارائه می‌کنید لازم است مهر تاییدی بر اعتبار خود داشته باشید. این مهر تایید می‌تواند محتوای ارزشمند و تخصصی شما باشد. همچنین برند شما را به کاربران بیشتری معرفی خواهد کرد.
کاربر می‌داند فقط یک برند معتبر می‌تواند محتوای ارزشمند تولید کند، بنابراین به محتوایی که تولید کرده‌اید اهمیت می‌دهد و برند شما را به خاطر می‌سپارد و در بسیاری موارد به سایرین پیشنهاد می‌کند.

روش های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تا این بخش از مطالب درباره اهمیت و ویژگی‌های محتوا فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. حال روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی را نام می‌بریم و توضیح می‌دهیم. لطفا توجه داشته باشید که روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به استراتژیست محتوا شما بستگی دارد. مواردی مانند بودجه بندی محتوا، موضوع کسب و کار، سود حاصل از فروش، پرسونای مخاطبان و... می‌توانند بر انتخاب بهترین روش‌های تولید محتوا تاثیر داشته باشند.

محبوب‌ترین روش‌ های تولید محتوا برای فروشگاه‌های اینترنتی عبارتند از:

  1. تولید محتوای متنی برای فروشگاه اینترنتی:
    مهم‌ترین روشی که برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی پیشنهاد می‌شود معمولا محتوای متنی است. این روش مخصوصا برای توضیحات محصول و محتوای بلاگ پیشنهاد می‌گردد. لازم است محتوای متنی فروشگاه اینترنتی منحصر به فرد، دقیق، کامل، بدون غلط‌های املایی، پاراگراف بندی مناسب بوده و سئو شده باشد.
    استخدام نویسندگان ماهر، شما را در تولید محتوای متنی فروشگاه آنلاین یاری می‌کند و باعث افزایش تعامل با کاربران می‌شود.
  2. تولید محتوای ویدیویی برای فروشگاه اینترنتی
    محتوای ویدیویی یکی از محبوب‌ترین فرم‌های محتوا است که در بسیاری موارد نظر کاربر کم‌ حوصله را جلب می‌کند. محتوای ویدیویی برای معرفی ویژگی محصولات، مناسب هستند. البته باید در نظر داشته باشید تولید محتوای ویدیویی نیاز به تیم حرفه‌ای دارد. هر چقدر ویدیو کیفیت بهتر و موضوع جذاب‌تری داشته باشد شما را به هدف (جذب مشتریان بیشتر) نزدیک می‌کند.
  3. تولید محتوای پژوهشی یا آموزشی
    معمولا محتوای پژوهشی یا آموزشی در بخش بلاگ قرار می‌گیرد. می‌توان محتوای پژوهشی و آموزشی را به هدف اطلاع رسانی درباره محصولات، تبلیغ محصولات، تعامل بیشتر با کاربران، افزایش رتبه در موتورهای جستجو، معرفی برند، پاسخ به سوالات و نیاز‌های کاربران و... تولید کرد. محتواهای پژوهشی یا آموزشی در قالب متن، ویدیو، صوت، وبینار، اینفوگرافی و... قابل ارائه هستند.
  4. تولید محتوای تصویری برای فروشگاه اینترنتی
    عکس‌های با کیفیت بالا که برای سایت بهینه سازی شده‌اند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاربران را به پاسخشان می‌رسانند. این نکته مخصوصا برای معرفی محصولات کاربرد دارد. کاربر باید بتواند تصویری واضح و واقعی از محصول مورد نظر خود مشاهده کند. بنابراین سرمایه گذاری روی این روش از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
    فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، از عکاسان حرفه‌ای برای تولید محتوای تصویری کمک می‌گیرند. برای مثال در این فروشگاه‌ها می‌توانید تصاویر محصول از ابعاد مختلف مشاهده کرده و حتی روی تصویر زوم کنید. البته واضح است که محتوای تصویری حرفه‌ای عموما برای فروشگاه‌های اینترنتی که ظاهر محصول اهمیت دارد، پیشنهاد می‌گردد.

وقتی درباره روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی صحبت می‌کنیم باید مشخص شود این روش‌ها از کدام نقطه نظر دسته بندی شده‌اند. ما در این بخش سعی کردیم روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی را بر اساس فرم و موضوع دسته بندی کنیم. با این حال به یاد داشته باشید که تولید محتوا فروشگاه اینترنتی فارغ از فرم و روش، باید مطابق با پرسونای مخاطبان تولید گردد و در بهترین زمان منتشر شود. تیم حرفه‌ای تولید محتوا در کنار استراتژیست مجرب، نتیجه شگفت انگیزی در موفقیت کسب و کار آنلاین شما خواهند داشت.

محتوای ارزشمند در فروشگاه اینترنتی شما، مانند پرسنل در فروشگاه‌های واقعی هستند که پاسخ اغلب پرسش‌های متداول مشتری را می‌دانند، به بهترین شکل برای فروشگاه تبلیغ می‌کنند، اعتبار برند را افزایش می‌دهند و افراد را برای خرید دوباره تشویق می‌نمایند.

نوشتن دیدگاه